Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen passend onderwijs

Helaas is dochter afgewezen op een deel van haar diagnose. Ze zeggen het tenminste nog eerlijk. Maar het mag natuurlijk niet. Dat is niet de bedoeling van Passend Onderwijs.
Gelukkig krijgen we veel steun van haar speciale school, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd.
En anders gaan we het maar melden.
Je kunt afgewezen worden op je prestaties of je motivatie maar toch niet op je beperkingen? Daarvoor is het Passend Onderwijs juist bedoeld.
Ik had het anders, net als we bij de aanmelding van zoon gedaan hebben, gewoon verzwegen en vakjes leeg gelaten, maar dat had haar huidige school liever niet, die wilden een 'warme' overdracht.


Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 20:27

AnneJ

Dit soort dingen werkt in de hand dat ouders inderdaad dingen gaan verzwijgen. En op die manier krijgen de kinderen niet wat ze nodig hebben en waar ze gewoon recht op hebben.

Ik vraag mezelf af wanneer het passend onderwijs écht passend wordt. Dit is te gek voor woorden. Zag laatst Sander Dekker op tv, die zei dat hij niet snapt dat er zoveel kinderen thuis zitten of iets in die strekking. Ik denk dat wij het met z'n allen wel begrijpen: het passend onderwijs is niet passend.

Ik hoop dat er voor je dochter toch nog een plekje komt. Sterkte met de strijd.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 21:09 Topicstarter

Ja dankje

De 'strijd'. We gaan het weer tactisch aan, samen met haar school, door wie ik me wel heel erg gesteund voel, dat is ook wel eens anders geweest, er zijn altijd opties.

Wat zeggen ze dan?

Annej ik vind je mededeling te cryptisch om er iets uit te begrijpen.

Passend onderwijs gaat niet over beperkingen. Juist niet. Beperkingen zijn niet relevant. Informatie erover mag daarom ook niet meer overgedragen worden.
Hoe zit dat met dat formulier en die vakjes? Wat staat daar dan?

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 21:34 Topicstarter

Waar staat dat Miriam?

Ze vinden dat ze niet klaar is om een beroepsopleiding te doen. Ze moet eerst aan haar angsten werken. Nou ja, dat doet ze al haar hele leven, daar heeft ze medicatie voor, en nu weer traumatherapie. Ze gaat er ondanks haar angsten altijd dapper tegenaan. Je angsten overwinnen is haar tweede natuur, noodgedwongen. That's it.

Mag informatie erover niet overgedragen worden? Dat is nieuw voor mij.
Waar staat dat?
Bij zoon was een vragenlijst waarin men vroeg of hij iets had als 'autisme'. Dat hebben we destijds genegeerd.

Bij de school van dochter hebben we dat wel positief aangevinkt en daarop is er een extra intakegesprek geweest over de zorgbegeleiding.
Ook is de diagnose (1 velletje) doorgestuurd om toetstijdverlenging en een rustige ruimte te kunnen regelen. We hebben een handvaten lijstje gemaakt en school heeft een begeleidingsoverzicht gestuurd.

"Voor optimale begeleiding is het mogelijk dat wij informatie opvragen bij jouw huidige/vorige school of werkgever."

Deze opmerking krijg je ook te zien bij de aanmelding.

andersom

"Mag informatie erover niet overgedragen worden? Dat is nieuw voor mij.
Waar staat dat?"

Dat werkt met gegevens over gezondheid juist net andersom: het mag alleen maar overgedragen worden als ergens staat dat het mag.

Vroeger, toen er nog LGF was, was er speciaal geïndiceerd onderwijs op basis van een diagnose. Kwalen en ziektes werden met naam en toenaam genoemd in de indicatiecriteria. De gegevens waren nodig om bepaald onderwijs te kunnen organiseren.

Passend onderwijs kent dat soort criteria niet.

"Ze vinden dat ze niet klaar is om een beroepsopleiding te doen. Ze moet eerst aan haar angsten werken."
Scholen zijn geen dokters of psychologen.

Voor optimale begeleiding is het mogelijk dat wij informatie opvragen bij jouw huidige/vorige school of werkgever."

Dat is goed mogelijk. Maar je werkgever mag ook je medische dossier niet inzien, laat staan overdragen.

Ik snap niet in welke context er nu nog zo kwistig met diagnoses rondgestrooid wordt.
Wat voor een speciale school is dat? Heeft je dochter daar een diploma gehaald? Voor welk type mbo heb je haar aangemeld?

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 22:39 Topicstarter

Niveau 4

Ik heb er even het aanmeldvakje bij gevonden
"De school moet weten dat ik in mijn functioneren wordt beperkt door: "
"Moet de school daar rekening mee houden?"

Ze komt van speciaal autismeonderwijs havo/vwo en gaat naar regulier mbo
Met een overgansbewijs van 3havo naar 4havo

Een rolstoel

Jemig Annej. Daar vul je toch geen "angststoornis" old in?
Dat gaat over rolstoelen, doofheid, oid. Moet er een lift, een ringleiding of een bakje water voor de hond?

Waarom maakt ze niet gewoon havo af?
Wat verwacht je van mbo-4?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 22:49

Miriam

Wij hebben op het inschrijfformulier voor het vo van onze dochter ook eerlijk aangegeven dat het een ADD'ertje is.

Het is gewoon heel lastig. Op die inschrijfformulieren staat de vraag of er sprake is van dyslexie, ad(h)d, autisme en ga zo maar door. Vul je het niet in dan zal het je niet in dank afgenomen als je er in de loop van het schooljaar pas mee komt. Dan moet je maar hopen dat het niet tegen je kind gebruikt wordt, dat het formulier "niet eerlijk" is ingevuld.

Ben je wel eerlijk, loop je het risico dat ze je kind niet toelaten. Het is gewoon kiezen tussen twee kwaden.

Dat is niet eerlijk

Dat is dom.

"Op die inschrijfformulieren staat de vraag of er sprake is van dyslexie, ad(h)d, autisme en ga zo maar door."
Dat wil ik zien.
Dat mag niet meer.

"Vul je het niet in dan zal het je niet in dank afgenomen als je er in de loop van het schooljaar pas mee komt. "
Je hoeft er niet mee aan te komen. Het is niet relevant.
Heb het over onderwijs en hou het daarbij.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 22:53 Topicstarter

Anders

We hebben daar 'anders' ingevuld zag ik. Autisme en angststoornis zal niet aangevinkt zijn omdat die keuze er niet stond. Mogelijk stond daar dyslexie, dyscalculie oid. Dat kan ik niet meer nagaan.
Maar je ziet aan de naam van haar huidige school dat ze op speciaal onderwijs zit.
En op die school kom je nou eenmaal alleen met een dubbeldiagnose.
Bovendien worden beide diagnoses genoemd op de pagina die je inlevert om toetstijdverlenging en een rustige toetsplek aan te vragen.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 22:56 Topicstarter

Nieuwe aanmelding

We hebben haar inmiddels ook voor een andere opleiding aangemeld.
Dan volgt de vraag: "Ben je in het bezit van een dyslexieverklaring of zijn er andere bijzondere omstandigheden waarvan de school op de hoogte moet zijn? Download dan op deze pagina het 'Formulier bijzondere persoonlijke omstandigheden' of bel de school.
Maar even niet op ingegaan dus.

Nee

"En op die school kom je nou eenmaal alleen met een dubbeldiagnose."
Nee.
Er is geen onderwijs meer dat op basis van diagnoses gefinancierd wordt.

"Bovendien worden beide diagnoses genoemd op de pagina die je inlevert om toetstijdverlenging en een rustige toetsplek aan te vragen."
Wiens formulier is dat dan? Waarom wordt dat ingevuld voordat de leerling überhaupt is toegelaten?

Ik vind het vreemd dat er wellicht impliciete aanwijzingen zijn bij de inschrijving van je dochter die in de richting van autisme kunnen wijzen (je bent vaag), terwijl daar dan zo'n concrete afwijzing op volgt. Alsof een psychiatrisch onderzoek heeft gehad.

Waarom blijft ze geen havo doen?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 23:03

Miriam

Google een willekeurige school en de kans is maar heel klein dat je er een inschrijfformulier vindt waar die vraag niet op gesteld wordt.

Onze dochter is overigens zonder intakegesprek toegelaten. Dacht dat ik een redelijke intelligentie had, maar kennelijk heb ik iets heel doms gedaan.

Onze zoon is trouwens vorig jaar naar het hbo gegaan en die heeft het (ja, daar ook) eerlijk, of dom als je dat beter vindt, ook op het inschrijfformulier ingevuld. Hij werd aan het begin van het studiejaar door de decaan uitgenodigd om kennis te komen maken. Dat vond de decaan prettig. Als onze zoon dan extra ondersteuning nodig had kenden ze elkaar alvast een beetje. Dat praat wat makkelijker vond hij. Zijn studiebegeleider vraagt regelmatig of er nog dingen zijn waar hij tegenaan loopt. Zo kan het dus ook. Zonder problemen door de decentrale selectie en alle medewerking van het hbo.

Need to know

Informatie over je gezondheid verstrek je op basis van "need to know".
Schaars dus.

Bij aanmelding (als nog niet duidelijk is of de leerling is toegelaten), is de meeste medische of gezondheidsinformatie niet relevant.
Sommige dingen worden relevant als de leerling feitelijk de school gaat bezoeken (allergie old).

Laat zien

Laat me er een zien Wilgenroosje.
Geef een link

Dat kan

Intelligente mensen doen ook wel eens iets doms.

Het is niet eerlijk om informatie over je kind te delen met mensen die niet bevoegd zijn om die kennis te hebben. Scholen die om dergelijke informatie vragen zijn niet eerlijk maar handelen onrechtmatig.

Annej laat zien dat ze te scheutig is geweest met informatie.

Helena

Helena

22-06-2016 om 23:07

Slechtziend, Miriam

Miriam, moet mijn dochter van tevoren aangeven dat ze zeer slechtziend is als ze naar een TU wil? Of is dit ook " eerst kijken of ze is toegelaten en daarna pas zeggen"?
Wij krijgen er volgend jaar mee te maken en nu gaat het hier toch over, dus ik breek maar even in.

Ja.

Dat ze slecht ziend is is niet relevant voor de aanmelding.
Ze mag er niet om geweigerd worden (en wordt dat ook niet).
Pas als ze toegelaten is tot de opleiding volgt de intake waar je aanvullende informatie verstrekt.
Voor zover nodig.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 23:17 Topicstarter

diagnose

Voor de aanvraag voor toetstijdverlenging lever je de door de psychiater gestelde diagnose(s) in. Anders gaat het niet.
Natuurlijk had ik het liever verzwegen.
Ik vind het inderdaad een terechte opmerking: het zijn geen dokters.
Ze gaat verder geen HAVO doen nadat ze ziek geweest is met pfeiffer en de school een metamorfose doormaakt vanwege het passend onderwijs en haar bouwkundig kleine klas van 8 naar 14 leerlingen is gegaan en bovendien gemengd is met kinderen met hele andere problematiek (understatement) die niet combineert, is ze blijven zitten en het tweede jaar 4havo is een bezoeking geworden, ze wil een meer praktische opleiding en mogelijk tzt via het mbo doorstromen naar het hbo.
Ze doet nu een stage in haar richting en dat gaat prima, hoeft ze geen vakken meer te volgen die ze toch niet afsluit, en heeft therapie wat haar mogelijk ook wat meer energie geeft en heeft nog wat tijd om uit te zieken van de pfeiffer.
Overigens heeft ze wel al Engels behaald (staatsexamen).
Ik heb geprobeerd om haar te motiveren om ook nog haar wiskunde te halen maar dat is helaas niet gelukt. Ze is helemaal klaar met die school.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 23:18

Miriam

http://www.psg.nl/informatie-voor-groep-8/inschrijving-psg-scholen/44-informtie-voor-groep-8/356-inschrijfformulier-l1.html

http://www.parcivalcollege.nl/wp-content/uploads/2014/10/aanmeldformulier_klas7-2016-2017.docx

2 uit 2. Scholen die ik niet ken, gewoon beetje gegoogeld op inschrijven middelbare school inschrijfformulieren. Allebei in één keer bingo. Zegt overigens niets over alleen deze scholen, want volgens mij gaat het op de meeste scholen zo. Ik hoor niet anders.

Li

Li

22-06-2016 om 23:18

gisteravond bij OCO geleerd:

Ook bij het MBO geldt de plicht passend onderwijs te bieden. Er zijn verschillende uitspraken over afwijzingen zonder onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte, zie hieronder (weliswaar niet MBO). Dat mag dus niet van de geschillencommissie. Eerst moet onderzocht worden wat de ondersteuningsbehoefte is en of het echt te belastend voor de school is om daaraan te voldoen.

https://onderwijsgeschillen.nl/uitspraken/de-school-heeft-onvoldoende-onderzocht-zij-kan-voorzien-de-ondersteuningsbehoefte-van

Een andere reden dan een een te grote ondersteuningsbehoefte mag gewoon niet.

Helena

Helena

22-06-2016 om 23:20

Miriam, bedankt

Bedankt voor de info

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-06-2016 om 23:21

Ik denk dat dat het probleem is. Bewijs maar eens dat er geen te grote ondersteuningsbehoefte is. Dat is best een vaag gebied. De scholen hebben andere belangen dan de kinderen en hun ouders.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 23:25 Topicstarter

Ondersteuningsbehoefte

Het blijft manouvreren en lastig. Want hoe weet de school hoe zwaar de ondersteuningsbehoefte is als ze daarover geen gegevens (geen diagnoses maar omschrijving van de concrete ondersteuning die al veelzeggend is overigens) kan krijgen op voorhand?
De school mag dan dus vervolgens een kind afwijzen omdat ze vastgesteld heeft dat de begeleidingsbehoefte groter is dan de school kan bieden.

Li

Li

22-06-2016 om 23:29

maar de Geschillencommissie passend onderwijs lijkt behoorlijk streng voor scholen, als je naar de uitspraken kijkt. En anders heb je nog de Commissie gelijke behandeling. Hoe kan school ooit hard maken dat ze een kind met een angststoornis, dat nu al met succes stages volgt, niet kunnen begeleiden? Lijkt me moeilijk uit te leggen eerlijk gezegd.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 23:29 Topicstarter

Begeleidingsbehoefte

Op de ouderavond vorig jaar sprak een decaan van het MBO en kwam dit aan de orde. Ouders vroegen om deze vraag: wat is de ondersteuningsbehoefte, niet te vragen bij de intake maar pas als een kind aangenomen is.
Natuurlijk werd daar niet op ingegaan, ze willen het gewoon weten.

Li

Li

22-06-2016 om 23:34

Ondersteuningsbehoefte

heeft toch niet direct iets met de diagnose te maken? Pietje is snel afgeleid en kan toetsen beter maken met een koptelefoon op. Moeten ze daar echt een diagnose voor hebben?

Misschien moet school wel meer weten als het geld gaat kosten. Wekelijkse gesprekken met een AB ér of zo. Maar die vind ik sowieso niet nuttig, het moet toch in de klas gebeuren.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 23:34 Topicstarter

OT Li

Heel goed dat je naar die avond over Passend Onderwijs bent geweest. Wordt daar nog ergens verslag van gedaan? Of is er een videoverslag?
Heb je er zelf nog iets bijzonders opgemerkt? Behalve dan deze uitspraak van de geschillencommissie.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Leen13

Leen13

22-06-2016 om 23:37 Topicstarter

Ook als je wel AB nodig hebt zit dat in het budget van de school. Zou ook geen punt moeten zijn.
En niet iets wat school vooraf zou moeten weten om een kind daar dan op te kunnen afwijzen? Dat was toch juist passend onderwijs? Dat ook een reguliere school een kind kan ondersteunen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.