Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Geen passend onderwijs


Li

Li

22-06-2016 om 23:46

de uitspraken

staan op de website van de geschillencommissie passend onderwijs, die kwamen niet aan de orde gisteravond.

Of er nog een verslag van die avond komt weet ik niet. Wat een leed allemaal, ik ben er nog steeds depressief van. Wel heel strijdbare ouders met goede ideeën. OCO leek erg praktisch en ze hebben korte lijntjes met allerlei instanties. Degene die daar over passend onderwijs gaat is Floor Kaspers, die maakte een goede indruk op me.

Verder waren er aardig wat hotemetoten: een meneer van de Inspectie en de nieuwe Kinderombudsman, maar zij heeft niet gesproken. Ik heb nuttige contacten opgedaan, dank nog voor je suggestie. Ik heb zo tabak van al die clubs die nog op hun site hebben staan "in 2014 zal passend onderwijs ingevoerd worden. We weten nog niet wat dat gaat betekenen". Deze mensen zitten er gelukkig bovenop.

Het onderwerp is natuurlijk wel erg divers, van basisschool tot MBO en van diabetes tot autisme. Rode draad was wel dat de meeste scholen nog steeds niet happig zijn, maar dat wisten wij allang natuurlijk.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 00:13 Topicstarter

Dankjewel Li

https://onderwijsconsulenten.nl/advies/vervolgonderwijs/mbo/

Strijdbare ouders inderdaad.

Gelukkig ook medestrijders in de huidige school. Iedereen denkt mee. Dat is ook wel even lastig want anders zou ik zelf aan de bak gaan maar nu stemmen we het af met school wat de beste tactiek is. Zoon had ook nog een duit in het zakje om een gesprek aan te vragen en dat dochter alleen te laten doen, met mogelijk haar stagebegeleider die veel tekst heeft over haar dapperheid en presentatie en prestatie op de stage. En dan zonder moeder.
Met moeder lijkt dochter mogelijk onzelfstandiger of we hebben toch weer met een ouderallergie te maken.

Angela67

Angela67

23-06-2016 om 07:07

invulllen AnneJ

AnneJ,
dat invullen van toetstijd verlenging kan toch in de maand september ofzo een keer? Dat zou ik nou nooit in het aanmeldingsformulier zetten.
gr Angela

Lees en denk na

Dank Wilgenroosje. Dan weten we waar we het over hebben.

Uit het enorme verschil tussen wat deze twee scholen vragen, kun je al opmaken dat er geen landelijke regel, recht of zelfs maar gewoonte boven ligt.

Vrije school Parcival is nog bescheiden met de vraag:

Is uw zoon/dochter gediagnosticeerd?
0 Nee
0 Ja, namelijk …….
(graag een kopie bijvoegen)

Wat is nu een eerlijk antwoord wat jou betreft op deze bijzonder open vraag? Het hele medische dossier van je kind vanaf geboorte?

De Purmerscholengroep maakt het nog bonter.
Alles willen ze weten, nog net niet je pincode.

Godsdienst, 2e nationaliteit, geboorteland ouders/verzorgers, thuistaal, "Ouders wonen samen Ouders wonen gescheiden, Er is een voogd, Anders, namelijk "
Die vraag wordt zelfs nog eens gesteld in een andere vorm: Bijzonder omstandigheden in het gezin; Echtscheiding, Overlijden, Ziekte gezinslid, Verhuizing, Anders....
Bij aanvingen komen er vervolgvragen: Wanneer was de scheiding, Wie is er ziek en wat heeft die...

Iets daaronder: Bijzondere omstandigheden betreffende het gedrag; ASS, ADHD, Anders. Bij aanvinken verschijnt het verzoek een verklaring/diagnose mee te sturen.

In 2011, voor de invoering van Passend Onderwijs, heeft de Nationale Ombudsman het rapport Hoera, ik ga weer naar school gepubliceerd. Het probleem van over informatie en selectie op basis van die informatie wordt daar ook al besproken.
Ik citeer wat er gezegd wordt. Het wordt gezegd door de Inspectie Onderwijs.

https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/rapport_hoera_ik_ga_weer_naar_school_2011-001_0.pdf
"Uit deze casus lees ik verder dat er van de kant van de school en de leerplichtambtenaar vanuit wordt gegaan dat er bij wisseling van school door een potentieel ontvangende school vooraf inlichtingen over de leerling kunnen worden gevraagd bij de school die de betrokken leerling op dat moment nog bezoekt. Op grond daarvan zou een potentieel ontvangende school vooraf al vernemen wat de problemen van de aangemelde leerling zijn en haar beslissing over toelating daarvan laten afhangen.
Dit is een gang van zaken die in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
en met artikel 42 Wet op het Primair onderwijs (artikel 43 Wet op de Expertisecentra).
Deze artikelen bepalen uitdrukkelijk dat het onderwijskundig rapport dient te worden opgesteld ten behoeve van de ontvangende school en niet ten behoeve van een school die nog aan het overwegen is de leerling toe te laten en dus nog geen ontvangende school is, hooguit een potentieel ontvangende school. Deze bepalingen verplichten ook niet tot verwerking van persoonsgegevens, waarmee deze verwerking – zonder uitdrukkelijke toestemming van degene wiens persoonsgegeven het betreft, of diens wettelijke vertegenwoordiger – in strijd komt met de Wbp."

Kortom: warme overdracht is leuk, maar niet in de selectieprocedure.

Wat de dochter van Annej is overkomen, weggeselecteerde worden vanwege een diagnose, is niet de bedoeling. Omdat niets menselijks scholen vreemd is, kun je ze in de aanmeldprocedure niet opzadelen met kennis op basis waarvan voorkeur of afwijzing kan ontstaan.
Het is niet eerlijk om een school te overladen met informatie en vervolgens verbaasd te zijn als die informatie zich tegen je keert.

@nnemoon

@nnemoon

23-06-2016 om 08:32

Annej

Wat zonde voor je dochter. Je bent eerlijk door het te vermelden en dan wordt ze daarop afgewezen. Wat een rare gang van zaken. Ik hoop dat je snel een school mag vinden waar ze welkom is zoals ze is. Jammer dat school gelijk kijkt naar haar negatieve kanten ze zal ongetwijfeld ook veel positieve dingen in zich hebben. Hier ook een kind met een rugzakje, ik houd mijn hart vast als hij straks naar het voortgezet onderwijs gaat.

Welke regeling?

Annej "Voor de aanvraag voor toetstijdverlenging lever je de door de psychiater gestelde diagnose(s) in. Anders gaat het niet."
Ik geloof er niks van. Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een landelijke autistenverklaring die relevant is voor onderwijs.
Op welke regeling doel je precies?

Een dyslectieverklaring bestaat wel.

Zie de informatie van de TU over slechtziendheid en onderwijs op de TU.
Zo'n beschrijving heet een schoolprofiel. De school maakt bekend welke hobbels er te nemen zijn, wat de student zelf kan doen, wat de school doet en hoe er tussentijds aangepast kan worden.

Zon ondersteuningsprofiel moeten PO, VO en MBO scholen ook hebben.

Bij het zoeken naar een school moeten ouders/leerlingen een school kunnen vinden die het beste bij de noden van het kind passen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 08:43

Miriam

Interessant om te lezen. Ik denk dat wij dus veel te netjes geweest zijn.

Wij hebben zowel bij onze zoon bij aanmelding op het hbo, als bij onze dochter op het vo aangegeven dat er sprake is van ADD. Bij onze zoon wilden ze graag een ADD-verklaring, die hebben we meegestuurd en vervolgens is hij met glans door de decentrale selectie gekomen. Zonder veel extra ondersteuning doet hij het prima. Hij doet wat hij het liefste doet en dan komt de hyperfocus goed van pas.

Bij onze dochter hebben we ook ADD aangegeven en verder geen medische toestanden waar ze om vroegen meegestuurd. Een ADD-verklaring vond ik voor zoon geen probleem, omdat we dat toch al aangegeven hadden, andere gegevens vonden we voor onze dochter te ver gaan. Ook zij is zonder extra intake geplaatst op de school van haar keuze.

Begrijp ik dat we dus voor beide kinderen heel veel geluk gehad hebben, of zal het ook regio-afhankelijk zijn? Ook kinderen met autisme, ADHD, dyslexie ed. zijn hier gewoon allemaal geplaatst.

En ik begrijp dat het allemaal niet gevraagd mag worden, maar aan de andere kant is het ook onhandig als je kind ergens geplaatst wordt, waar ze echt de goede ondersteuning niet kunnen bieden. En er zou dus eigenlijk door de minister een standaard aanmeldformulier opgesteld moeten worden. Overal hetzelfde.

Er valt in ieder geval nog heel veel te doen in passend onderwijsland.

Andere voorstelling

"Je bent eerlijk door het te vermelden en dan wordt ze daarop afgewezen. Wat een rare gang van zaken."
Dat is helemaal niet raar.

Scholen wijzen kinderen af op basis van afkomst (nationaliteit, thuistaal, maar ook sociale afkomst) en kwalen. Dat is al heel lang bekend.
Scholen zijn er ook niet uniek in.

Stel je voor dat je een vliegtuigstoel reserveert en daarbij vermeldt dat je met regelmaat hele vieze stinkwinden laat. Knappe jongen die dan de verleiding kan weerstaan om je geen stoel te verkopen.

Uit primaire reactie (getsie, die willen we niet), maar ook uit secondaire reactie: Die denkt zeker dat ie een hele stoelrij alleen krijgt.

Wetgeving rond gegevens is er omdat het onmenselijk is om te verwachten dat mensen helemaal niks denken of volkomen neutraal blijven bij informatie die verstrekt wordt of bekend wordt. Dat is internationale wetgeving. Overal en in bijna alle omstandigheden is niets menselijks de mensen vreemd.

Je moet niet verwachten dat die omgang jou niet zal overkomen.

Wat is dat?

Wilgenroosje, wat is een ADD verklaring? Hoe ziet dat eruit?

"En ik begrijp dat het allemaal niet gevraagd mag worden, maar aan de andere kant is het ook onhandig als je kind ergens geplaatst wordt, waar ze echt de goede ondersteuning niet kunnen bieden."
Een school is geen ziekenhuis. Er wordt niks genezen.
ADD kinderen verschillen onderling net zo veel als andere kinderen.

Oplossingen die bij ADD werken, werken ook bij andere leerproblemen.

Stel je een schoolprofiel voor waar voorzien wordt in rustruimte, extra tijd, inhaalles, voorinstructie, verzin het maar. Het wordt geboden afhankelijk van het leerprofiel van de leerling.
Jouw kind zit op een school en krijgt daar (misschien) al ondersteuning. Op het aanmeldformulier kan worden aangegeven welke ondersteuning er al geboden wordt.

HBO (en mbo) instellingen moeten aan dezelfde regels voldoen als werkgevers.
Zou jij je zoon adviseren om bij zijn sollicitatie te vermelden dat hij ooit de diagnose ADD heeft gekregen? Wees eerlijk en stuur je ADD verklaring mee?

Dat is er dus al

Vergeet ik nog"En er zou dus eigenlijk door de minister een standaard aanmeldformulier opgesteld moeten worden. Overal hetzelfde."

Nou nee. Er is de wet. Die is al overal hetzelfde.
Zo ingewikkeld is die wet niet.
Er zijn noodzakelijke gegevens (nodig om de dienst te leveren)
Verplichte gegevens (die de wet voorschrijft, op school is dat bijvoorbeeld het BSN)
en gegevens die met toestemming verkregen worden.

Gevoelige gegevens (gezondheid, afkomst, godsdienst) zijn een uitzondering.
Die mogen niet verwerkt worden als daar geen noodzaak toe is.
Toestemming is niet voldoende.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 09:16

Miriam

Je hebt gelijk. Dat zou ik nooit doen. Een AD(H)D-verklaring is een standaard brief van de behandelaar, waarin wordt aangegeven dat het kind gediagnostiseerd is met ... en dat het kind daardoor recht heeft op ....

Dacht echt dat dat een bestaand iets was. Werd ook onmiddellijk verstrekt toen ik daarom vroeg. Voor dochter vroegen ze meer en dat heb ik niet gestuurd, dus die hebben niets, ook geen ADD-verklaring, alleen de wetenschap dat ze ADD heeft.

En toch... zeker bij onze zoon was het heel prettig dat het hbo op de hoogte was. Meteen even kennis gemaakt met de decaan, wat vaker de vraag van de studiebegeleider of hij nog tegen dingen aanloopt waar ze hem bij kunnen helpen. Wat extra uitdaging, waardoor hij gemotiveerd blijft. Ben eerlijk gezegd erg onder de indruk van de manier waarop dat hbo ermee omgaat. Bij dochter moeten we het nog afwachten. Die gaat pas na de zomervakantie starten op het vo.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat er zulke duidelijke regels zijn en dat de scholen ondanks dat, dit soort vragen mogen stellen. Daar zou dus een verbod op moeten komen. Gewoon een standaard inschrijfformulier waar alle scholen gebruik van móeten maken. Zo gepiept. Zo'n formulier draai je binnen een uurtje in elkaar.

En denk je ook niet dat scholen, als je aangeeft welke extra ondersteuning je kind op dit moment krijgt, daaruit ook het besluit nemen om je kind voor de zekerheid maar te weigeren, of een beetje ongunstig mee te laten loten?

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 09:18 Topicstarter

Toetstijdverlenging

" Bij mijn weten bestaat er niet zoiets als een landelijke autistenverklaring die relevant is voor onderwijs"

Volgens mij bestaat die ook niet en men vroeg dus om de diagnose in het zorggesprek.
Communiceren in 'schoolprofiel' zou handig zijn maar je ziet het, er wordt gecommuniceerd in etiketjes. Waarbij men soms wel zo verstandig is om je zelf in de kuil te laten stappen.
Dyslexie of iets wat de school moet weten?
En dan zelf besluiten dat je er niet intrapt en pas na aanmelding aangeeft wat de ondersteuningsbehoefte zal zijn? Zo zou het moeten.
Maar dan kan de school je alsnog afwijzen omdat ze bij intake de ondersteuningsbehoefte niet konden beoordelen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 09:20

Standaard formulier

Waren tegelijk aan het typen.

Misschien moet er dan een landelijke campagne komen waarin duidelijk wordt gemaakt dat je op deze vragen geen antwoord hoeft te geven. Heel veel mensen weten dat niet.

En misschien dat scholen dan ook wel gaan stoppen met het stellen van dergelijke vragen op het inschrijfformulier.
Er wordt nu door de scholen misbruik gemaakt van het feit dat mensen niet goed weten waar de grens ligt.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 09:23 Topicstarter

Als jij dat soort gegevens niet invult, hier inderdaad ook de vraag waar je ouders geboren zijn, dat je dan de enige bent en dat dat vragen oproept waarop je uitgeselecteerd kan worden.

Halve porties

Wilgenroosje, zo'n landelijke campagne gaat niet helpen.
We zijn hier op het Forum en in het OO magazine al meer dan 12 jaar bezig met precies dat onderwerp https://www.ouders.nl/zoeken?zoeken=digidoor&type=All&onderwerp=All&leeftijd=All maar het helpt kennelijk niet.

Het waarom ervan bestaat uit twee delen. Het eerste is dat scholen nu eenmaal vinden dat zij hun eigen wetten kunnen maken. Onder de vlag van het onderwijsbelang vreten ze alles uit wat god verboden heeft. Ze troggelen ouders geld af, leggen onrechtmatige contracten voor, rommelen met leerling gegevens en selectie en nog veel meer van dat.

Dat komt voor een deel omdat scholen die betrapt worden, geen straf krijgen. Er bestaat geen straffenboek voor scholen. De Inspectie komt hooguit een keertje vaker praten. Meer is er niet.

Maar dat andere deel ligt in mensen als jij en AnneJ (en zie de overige reacties) besloten.

Ik begrijp dat deel het minst. Ik kom niet op de gedachte om het "eerlijk" te vinden om onnodige gevoelige gegevens te delen. Ik begrijp niet hoe juist iemand als AnneJ - al jaren op de barricade - zich als een schaap laat meenemen in een volkomen foute procedure. Ik begrijp niet waarom er maar zo weinig mensen zijn bij wie er alarmbellen gaan rinkelen.

Ik denk (maar dat is van de koude grond) dat dat met het denken over kinderen te maken heeft. Het zijn maar kinderen. Tegenwoordig zelfs tot en met de toegang tot het hbo en de universiteit.
Over kinderen alles rondstrooien wordt als iets onschuldigs beschouwd op basis waarvan warmte, aandacht en hulp je deel zal zijn.

Ik geloof dat sprookje niet.

Kinderen worden minsten zo gehaat als volwassenen. Dit geheel afhankelijk van afkomst, religie, thuistaal en eventueel gedrags- of gezondheidslabel.
Kinderen hebben bovendien geen CAO.

Voor de kinderen zijn er de restjes, het kleine tafeltje en de halve porties rechtsbescherming.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 10:00 Topicstarter

Niet meewerken

Ik voel me dan toch onzeker hoe dat gaat als ik niet meewerk. Als ik de huidige school van dochter bericht dat ik niet voor de 'warme overdracht' ga of dat ik die reserveer tot na de intake.
Dat ik dochter instrueer, net als zoon, om het uitsluitend over motivatie en schoolprestaties te hebben en niet over haar huidige school. En als ze er naar vragen dat je dan zegt: ik heb er veel geleerd. Punt.
En dan nu met een nieuwe aanmelding. Juist een school die wel goed zou omgaan met passend onderwijs volgens insiders.
Nu dus hebben we die horde niet genomen. Er is niets wat de school moet weten.
Gaan ze ons dan later scheef aankijken en dochter alsnog afwijzen zodra ze binnen is?
Maar terecht Miriam. Ik ben toch nog steeds een schaap.
Ophouden daarmee.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 10:08

Miriam

Niet iedereen komt hier op het forum en/of leest het OO magazine.

Ik vind dat hier echt een verantwoordelijkheid ligt voor onze regering.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid, kies exact, glaasje op laat je rijden, je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Wie kent het niet. Als je ervoor zorgt dat dergelijke spotjes uitgezonden gaan worden m.b.t. het passend onderwijs, bereik je een veel grotere groep mensen. Daarnaast zullen scholen zich misschien unog wel een keer achter hun oren krabben, voordat ze dit soort vragen op het inschrijfformulier stellen.

Het mag dan in jouw ogen dom zijn dat mensen deze wet niet kennen, het is te vaag allemaal. Er moet een eind gemaakt worden aan het misbruik dat scholen kunnen maken van de onwetendheid van een heel groot deel van de bevolking. Hoogste tijd dat Sander Dekker en consorten zich dáár mee bezig gaan houden.

Wel meewerken

AnneJ, zorgvuldig met je privacy (of die van je kinderen) omgaan heeft niks met niet meewerken te maken.

Gewoon meewerken is die informatie verstrekken die wel relevant is.
Gewoon meewerking is bovendien zelf uitzoeken wat er dan wel beschikbaar is.

Scholen moeten een schoolprofiel hebben.
Dat zegt de wet passend onderwijs.
Jij kunt met dat schoolprofiel op zoek naar de school waar jouw dochter kans maakt.
Een school met de voorzieningen die aansluiten bij haar onderwijsbehoeften.

Als er geen scholen zijn met dat profiel, dan zit er niks anders op dan te blijven waar ze is.

Je hebt de afwijzende MBO school zelf de woorden gegeven die ze in de afwijzingsbrief konden gebruiken. Wat ik uit die afwijzing niet op kan maken is of de MBO school nu denkt met een kind met ernstige angststoornissen te maken te hebben, of met een moeder die alles inzet om het kind op de 1e rang te krijgen.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 10:17 Topicstarter

Inderdaad

Ik werd meegevraagd naar de zorgintake. Dat ga ik niet meer doen. Gewoon nee zeggen. Dan weten ze dat ze geen betrokken moeder heeft. Kan dat ook weer een reden zijn om haar af te wijzen omdat ze thuis niet gesteund wordt.
Het heeft toch een hoog gehalte aan damned if you do and damned if you don't.

Ik ben de gek

Klopt Wilgenroosje, niet iedereen bezoekt OO. Maar zelfs zij die dat wel en al jaren doen zijn allang weer vergeten hoe het ook weer zat.

Daar komt bij: Dat er voor scholen geen straf bestaat is een ding van politieke wil.
Dat er van alles gebeurt dat door vingers gezien wordt, ook.
Men wil het zo. Er wordt expres niet gehandhaafd.

Jouw idee, dat van AnneJ, zie de reacties in dit draadje en constateer de feitelijke situatie aan de hand van al die inschrijfformulieren en alle overige onrechtmatigheden die scholen structureel plegen, dat is dominant.

Het mag niet, maar toch gebeurt het.

Het mag niet, maar we vinden dat het wel zou mogen.

Het mag niet, maar we doen het toch.

Ga bij jezelf na hoe je bij de gedachte komt dat onnodige informatie overdragen "eerlijker" is dan de privacy van je kinderen bewaken. Daar ligt het lek.

Het is niet dat jij dom bent.

Ik ben de gek die anders denkt.

Nu stel je je aan

AnneJ, als er iemand naar ziektes vraagt kun je toch gewoon vragen waar die informatie voor nodig is?
Je kunt toch voorbereid naar een intake gesprek met de onderwijskundige aanpassingen die tot nog toe zijn toegepast en die het beste werken?

Heb je het schoolprofiel van die MBO school al gevonden?
Dat is er.
Echt waar.

Misschien had je vooruit al kunnen weten dat het voor jouw kind niks zou zijn.

Li

Li

23-06-2016 om 10:28

Je denkt dat he kind hulp gaat krijgen, want scholen zijn er voor het kind, toch? Niet dus, scholen zijn er voor zichzelf. Kinderen zijn gewoon ruw materiaal, dat ze liever in mooi voorbewerkte vorm krijgen aangeleverd.

Onschuldig en lief

"Je denkt dat he kind hulp gaat krijgen, want scholen zijn er voor het kind, toch?"

Alsof iedereen kinderen onschuldig en lief vindt.
Is niet zo.

Kinderen worden net zo gehaat als volwassenen.
Informatie over kinderen wordt net zo misbruikt als informatie over volwassenen.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 10:45 Topicstarter

Schoolprofiel

http://www.rocva.nl/mbo/zoeken/pages/zoekresultaat.aspx?k=schoolprofiel

Niet gevonden. Ook niet onder ondersteuningsprofiel.

http://www.rocva.nl/mbo/overrocva/voorleerlingen/steunpunt_studie_handicap/pages/default.aspx

Je komt al binnen onder 'studie en handicap' of je negeert dat verder tot je binnen bent.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 11:41

En toch...

vind ik dat de scholen de mogelijkheid niet meer moeten hebben om mensen in de verleiding te brengen om bepaalde informatie te geven. Ik blijf erbij dat het voor veel te veel mensen niet duidelijk is dat ze niet verplicht zijn om die informatie te geven. Oké, Het mag niet. Maar er mag wel meer niet.

Je mag ook niet inbreken, maar als de deuren wijd open staan breng je boeven op het idee dat toch maar te doen. Je moet er dus alles aan doen om te voorkomen dit gebeurt en dat bereik je door mensen veel massaler voor te gaan lichten, en/of door scholen te verplichten een standaard inschrijfformulier te gebruiken. Dan is het minder makkelijk voor de "boeven" om dingen te doen die niet mogen.

Het zal allemaal best mogen zoals het nu gaat, maar mensen moeten tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Het gros van de ouders denkt helaas nog steeds dat ze er goed aan doen om open kaart te spelen en daar wordt misbruik van gemaakt. Vangen, die boeven!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-06-2016 om 11:51

En...

als het inderdaad zo is dat de politiek dit bewust laat gebeuren, dan is het misschien de hoogste tijd om de barricaden op te gaan. Handtekeningen verzamelen, op de agenda in de tweede kamer, of voor mij part een referendum.

sarah

sarah

23-06-2016 om 12:06

Tsja M Lavell

Je hebt helemaal gelijk, en ik vind het erg fijn om te lezen hoe je AnneJ ea op hun donder geeft, ik trek me dat ook aan
Maar het is moeilijk als je een (flink) zorgenkind hebt en de instanties in je nek voelt hijgen, jarenlang.
Ik heb 2 kinderen, eentje die probleemloos door alles hobbelt en eentje die dat niet doet.
Juist diegene die dat niet doet heeft recht op extra (privacy) bescherming. Maar, hoe maf, ik lijk wel een andere moeder bij probleemloos kind. Dan sta ik veel steviger in mijn schoenen en laat me niet piepelen.
Bij de ander, hoe schrijnend ook, weet ik niet eens meer wat privacy is.

sarah

sarah

23-06-2016 om 12:07

AnneJ

Heel veel sterkte en succes!

Aankijken

@AnneJ, dat aankijken is latere zorg. Het valt nog maar te bezien of je dochter later aangekeken wordt. Ze krijgt daar vakken die haar interesseren. Stel ze wilt dierenartsassistent worden. Op de havo kon ze bv met Duits de mist ingaan met naamvallen of hoofdletters. Met de overstap naar een mbo heeft ze daar geen last meer van. Haar stages gaan goed; ze leert door te doen ipv droge stof tot zich nemen.
Het is helemaal niet gezegd dat ze bij voorbaat volledig beroep moet doen op de dure tijd van de zorgcoördinator.

Maar het is begrijpelijk dat je soms het touw wat losser laat. Altijd maar gespannen staan is best vermoeiend. Dan ben je blij als je mensen tegen komt die je het gevoel geven met je mee te denken.

----
Toch is ieder leerling voor een school een bron van inkomsten. Waarbij de afweging wordt gemaakt of de geleverde zorg opweegt tegen de verdienste aan een leerling. Een populaire opleiding heeft de ruimte om de meest ' winstgevende' leerlingen er uit te selecteren. Een minder populaire opleiding/ school welke met moeite de klas vol krijgt, zal een zorgleerling sneller aannemen; als de zorg 20% van budget kost, zijn ze nog altijd blij met de 80% winst die een leerling oplevert.

----
Door niets te melden, krijgt je dochter ook de kans om te laten zien wat ze waard is. Een nieuwe start, stempelvrij.
Ons knd wilde niet dat de vo op de hoogte werd gebracht wat op de bs gebeurd was. Vrij van dat juk.
Mocht het op sommige vakken minder goed gaan, so be it. Geen een leerling is perfect. Je zoon is voor je dochter een voorbeeld waarin ze zich kan optrekken. School hoeft geen drama te zijn.

Oja, een school die in haar ondersteuningsplan woord rept over bepaalde begeleiding, kan wel in staat zijn dat achteraf te regelen. Eerst zorgen dat je binnen bent.

Maar kijk ook kritisch naar de keus. Zo was er een dyslect die Schoevers afronde maar op de werkvloer struikelde.

Leen13

Leen13

23-06-2016 om 12:19 Topicstarter

Tja

Bedankt voor de steun. Zeker ook die van Miriam. Anders voer je die discussie alleen maar in je eigen hoofd, dat schiet niet op.
Ik geniet er maar van dat zoon, na een jaar op zijn tandvlees zonder ondersteuning, het nu heel goed doet en zelfs goede begeleiding krijgt en gewaardeerd wordt.
Sneu, dat het voor dochter toch wat ingewikkelder blijkt te zijn. Maar er zijn opties. Verweren zodra de brief binnen is. Een gesprek vragen waar dochter en stagebegeleider mogelijk heengaan, met aanbevelingsbrief van stagebegeleider die prima tekst heeft, zonder moeder.
Nieuwe aanmelding, met strict beperkte info. Informeren bij het Reacollege, dochter terug naar haar havo motiveren met een webchair(?). Vrijstelling aanvragen en vrijwilligerswerk regelen. Ondertussen haar wiskunde halen.
Wachten tot ze 21 is en dan aanmelden bij HBO of UNI.
Andere creatieve opleiding zoeken, desnoods in het volwassenenonderwijs. Ze is heel detailgericht dus een fotovakopleiding zou ook nog kunnen.
Dochter is zelf ook niet dom dus heeft zelf ook vast nog wel ideeën. Daar actief naar vragen. Ze spreekt ook andere jongeren over hun schoolloopbaan.
Eindeloze mogelijkheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.