Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique

Monique

06-03-2013 om 13:20

Fruit eten in de pauze...kan school dat verplichten?


Tineke

Tineke

22-03-2013 om 17:27

Ah, op die manier

Ja, ik denk dat jouw artikeltje wel hetzelfde fenomeen bespreekt. Zoals ik het dus geleerd heb: grote hoeveelheden cafeïne ineens (energy) plus ritalin of concerta bij kinderen is ronduit gevaarlijk voor het hart. Maar meer dan deze info heb ik ook niet.

Regeling

Regeling

07-03-2014 om 19:47

Niet zo zeuren

Mensen, waar maken jullie je druk om!!!!!!! Ik ben VOOR fruit op school!!!! Het is gezonder dan koeken en liga's en andere rommel, bami van vorige dag. ..... Geef je kind gewoon een appel mee. Ik zit met tranen in mijn ogen naar de reacties te kijken. Het ergste is nog dat er gezegd wordt dat het met de boodschappen niet uit komt op woensdag..... Wat??? Het zijn onze kinderen!!! Alles wat je er nu instopt bevorderd de gezondheid voor later. Ik wil juist dat ze het op school gaan verplichten en ik werk daar erg hard aan mee. Wat maakt het uit dat ene stuk fruit en mocht je kind er buikpijn van krijgen dan vertel je dat aan de juf dan wordt er heus wel mee gedacht naar een oplossing.

Dalarna

Dalarna

07-03-2014 om 20:36

nou nou regeling

Wat een leuke trollenreactie na een jaar... Ik bepaal nog altijd zelf wat ik mijn kinderen te eten geef, niet de school, laten die zich maar gewoon eens bezig houden met lesgeven. Ik ben tegenwoordig uren per week bezig aan het huiswerk van mijn jongste terwijl mijn oudste drie jaar geleden amper huiswerk kreeg en dan gaat school zich ook nog bemoeien met wat ik mijn kind te eten geef?

Ik ga niet teruglezen maar inderdaad: wij deden in die tijd boodschappen op woensdagmiddag en op zaterdag en dan kan het gebeuren dat op woensdagmorgen het laatste stuk fruit net beschimmeld is...

Je zegt: Het zijn onze kinderen! Precies ja, het zijn onze kinderen, dus school heeft er niets mee te maken wat ik ze voer!

Wikke

Wikke

07-03-2014 om 22:33

nog steeds blij

Ah fijn een oud draadje tot leven gebracht...

Ik ben nog steeds heel erg blij dat het op onze school vanzelfsprekend (en regel) is dat de kinderen voor 's ochtends fruit met water/melk/thee meenemen. Ik hoor daar ook nooit geklaag of gezeur over, niet bij de ouders en niet bij de kinderen.

Zo fijn dat er nooit gezeur is over koeken en snoep en al die andere dingen die je ook zou kunnen meegeven en waarvoor zoveel reclame gemaakt wordt. En dat de kinderen niet met scheve ogen naar elkaar kijken.

Wat betreft geen fruit in huis hebben:
In de supermarkt zijn handige (en niet zo dure) pakjes met stukjes diepgevroren fruit te koop: mango, aardbeien, kersen, bessen, en nog een hele hoop meer. Je zorg dat je altijd een paar van die pakjes op voorraad hebt en kunt dagelijks daar een paar stukjes uithalen en in het fruitbakje van kind doen. Probleem opgelost.
Verder geven wij ook kleine tomaatjes, stukjes wortel of komkommer, of gedroogde mango of appel mee. Allemaal goed te bewaren.
Meestal geven we een mengsel van wat we in huis hebben.

Limi

Limi

08-03-2014 om 07:49

" wij deden in die tijd boodschappen op woensdagmiddag en op zaterdag en dan kan het gebeuren dat op woensdagmorgen het laatste stuk fruit net beschimmeld is... "

Raar is dat. Het meeste fruit gaat echt niet zo snel. Ik kan alleen maar aardbeien bedenken die dat misschien zou lukken. Appels, peren, kiwis, sinaasappels, bananen...liggen hier regelmatig veel langer dan 4 dagen en zijn dan nog goed. Merk je het een keer met aardbeien, dan neem je de keer erna appels.
Bovendien kost het nou ook weer geen uren om op een dag even snel langs de winkel te gaan om wat nieuw fruit te halen.
Als je echt wil.
Als je niet wil kom je met dat soort slappe smoezen natuurlijk van in 4 dagen beschimmeld fruit. Maar ik denk dat er maar weinig zijn die dat echt serieus nemen

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-03-2014 om 08:52

Limi

Niet iedereen heeft zo'n goede groenteboer als jij. Sterker nog, ik heb niet eens een groenteboer en haal mijn fruit bij de supermarkt. Citroenen die ik zaterdag had gekocht kon ik op dinsdag al deels weg mikken omdat ze beschimmeld waren. Dit gaat op voor veel fruit, ik heb ook wel gehad dat de kersen en aardbeien voor een traktatie de dag erna al helemaal spontaan het bakje uitliepen. Beetje flauw, deze opmerking.
Ik plan mijn dagen best strak en als de kinderen een fruithongeraanval hebben gehad dan kan het dus best zijn dat het fruit op is. Ik ren dan niet naar de winkel voor een fruithap voor de pauze, dat regel ik op zijn vroegst de volgende dag (=avond). Voor de pauze krijgen ze dan iets anders mee.

Limi

Limi

08-03-2014 om 09:02

geen groentenboer

Ik haal bij 3 of 4 supermarkten fruit, en van geen van die supermarkten gaat het zo snel schimmelen. Maar dat is vast toeval.

Ook fruithongeraanvallen is een kwestie van willen. Je kunt nl ook zeggen, nee dat is voor morgen voor school. Doe ik ook wel eens als ze het fruit van mijn man willen opeten. Of je hebt zoveel in huis dat ze het toch niet op krijgen. Ja, soms beschimmelt er wel eens iets, maar iedere week, alles? nee, dan doe je iets niet goed, of je wil niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2014 om 09:05

Wat slecht Rosa

Van die supermarkt.

Wij kopen op zaterdag fruit, en dan meestal voor de hele week. Het gebeurt dan zelden dat het fruit de einde van de week niet haalt.

Voor mij zou dit aanleiding zijn om een andere supermarkt te zoeken. Dit is toch zonde van je geld....

Hanne.

Hanne.

08-03-2014 om 09:08

verplichting

De crux zit voor mij in het verplicht stellen. Ik geef mijn kinderen vrijwel dagelijks fruit mee. Ook op de dagen dat het niet 'moet'.

Maar ik wil erg graag de vrijheid hebben om iets anders mee te geven. Omdat ik per ongeluk geen fruit in huis heb. Of omdat de bananen wel erg bruin zijn of omdat ik toevallig koekjes in huis heb die anders oud worden of.....

School heeft zich m.i. niet met het eetpatroon van mijn kinderen te bemoeien. Dat kan ik zelf prima. Daarbij heb ik het gevoel dat door fruitdagen te introduceren je een omgekeerd effect krijgt. Fruit krijgt een negatief label. Het is iets wat je eet omdat het moet. Op de niet fruitdagen neem je dus zeker geen fruit.

Argumenten van gelijkheid vind ik gezocht. Er zijn altijd verschillen tussen de kinderen. Appel vs aardbei is ook een verschil. En anders hebben we nog de kleding en de pen en....

Als school echt betrokken is bij de gezondheid en de ongelijkheid moeten we over naar schooluniformen en door school verstrekt eten. En dan wel door een diëtist samengesteld. Niet door een juf die daar ook niet voor geleerd heeft.

Bewaar je het fruit wel in de koelkast?

Behalve de bananen (die verkleuren) gaat al het fruit hier de koeling in.
Heb geen fruitschaal staan.
Dat kan ook heel wat dagen schelen.
Oke, aardbeien en druiven moet je in de gaten houden, maar appels/mandarijnen/kiwi's kunnen rustig een paar weken in de groentenla goed blijven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-03-2014 om 09:31

Wij niet

Alleen als we echt heel veel hebben, dan gaat een gedeelte de koeling in. Ook in de fruitmand blijven bij ons de appels en bananen goed tot het einde van de week. In de koeling blijft het fruit echt weken goed.
En de peren moeten juist nog een paar dagen blijven liggen voordat ze te eten zijn.

Dalarna

Dalarna

08-03-2014 om 10:24

zucht

Het was een voorbeeld! Onze school bestaat een jaar of 11 en na 2 jaar werd door de ouderraad waar ik toen in zat geopperd om een fruitdag in te stellen. Niet verplicht maar een dag waar het wat meer gestimuleerd werd.

Vijf jaar later, heel veel nieuwe leerkrachten, kwam het voor dat als een kind eens koek mee had op die dag mocht het kind dat niet opeten. Na wat geklaag werden de regels even opgezocht: het was nooit verplicht maar dat had een juf er van gemaakt. In de brief stond toen ook duidelijk dat het niet verplicht was omdat het fruit wel eens opeens op kon zijn met meer mensen in huis en omdat het kan voorkomen dat opeens het laatste stukje fruit er niet best meer uit zag.

Een school die bepaald eten verplicht stelt moet zelf zorgen voor dat eten!

Verder: goede opmerking, het over scheve ogen hebben terwijl de een zit met een simpele sinaasappel die nog helemaal open gemaakt moet worden en de ander een bakje gemengd fruit, een bak aardbeien met suiker of een makkelijk te eten banaan! Adviseren dat je maar een pakje diepvriesfruit moet kopen slaat al helemaal nergens op. Doe maar duur en beslis maar wat ik moet doen...

Ach nog een paar maanden en ik ben van die onzin af, mijn jongste krijgt gewoon elke fruitdag een banaan in een bananendoos mee en de rest van de week twee kleine koekjes in een bakje. Ik beslis nog steeds zelf wat ik mijn kinderen voer.

bibi63

bibi63

08-03-2014 om 14:19

Dalarna, beetje o.t.

Wbt dat diepvriesfruit: Ik vind het eigenlijk wel een fijne 'uitvinding'. Niet dat we het dagelijks eten, maar handig in de vriezer én als je eens klein fruit wilt en het is niet het seizoen en/of het is behoorlijk prijzig, dan is dat diepvriesfruit echt heel betaalbaar (net als diepvriesgroente overigens). Maar mee eens, dat het natuurlijk totaal onzin is dat ouders maar diepvriesfruit in huis moeten hebben om kinderen fruit mee naar school te kunnen geven (je zal maar 1 diepvrieslade hebben...).
Gr. Bibi

krin

krin

08-03-2014 om 18:32

Weet je

Ik vind het raar dat ik mijn kind fruit moet meegeven naar school om te bewijzen aan de juf dat mijn kind fruit eet. Ik zou dat niet moeten hoeven bewijzen.
Dáár gaat het om, niet om het versfruitbeleid van supermarkten of de inkoopbereidheid van ouders.

bibi63

bibi63

09-03-2014 om 00:44

Eens krin

Hoe, wat, wanneer je kind fruit eet is aan de ouders. Wellicht hebben ze daar prima dagelijkse momenten voor: bij het ontbijt, na school, na het eten whatever. Daarbij, als een kind goed groente en rauwkost eet is dat hele fruit niet eens nodig.
Waar het om gaat is dat school wil dat kinderen iets gezonds eten tijdens de eetmomenten op school. Prima, maar een kind dat s ochtends weinig trek heeft tijdens het ontbijt en verder voldoende groente eet, is volgens mij meer gebaad met een stevige boterham later in de ochtend dan met een kiwi.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.