Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique

Monique

06-03-2013 om 13:20

Fruit eten in de pauze...kan school dat verplichten?


Wikke

Wikke

09-03-2013 om 20:46

Ik begrijp die tussendoortjes ook niet

Ik begrijp ook niet waarom kinderen tegenwoordig allemaal "tussendoortjes" zouden moeten eten. Ik vermoed dat het is verzonnen door de voedingindustrie (ontbijtkoek, meeneemkoeken, enzo), en toen aangepast naar "fruit" toen al die "gezonde koeken" toch niet zo gezond bleken te zijn.

Toen ik op de basisschool zat, aten we ook geen tussendoortjes op school.

Er zullen best uitzonderingen zijn, ondervoede of zieke kinderen, die echt om de 3 uur iets voedzaams moeten eten. En dat zou prima met school te regelen moeten zijn, net als andere zaken rond kinderen met een ziekte, handicap of afwijking. Maar het merendeel van de kinderen kan denk ik prima zonder tussendoortje. Hooguit wat water drinken tussendoor, dat lijkt mij wel gezond.

En ik ben benieuwd hoe het in andere landen gaat. In Frankrijk bijv. eet men goede maaltijden en niets of weinig tussendoor. Eten daar de kinderen tussendoortjes op school, of niet?

Ik vermoed dat Nederlanders zoveel tussendoor snaaien omdat ze meestal maar één volwaardige maaltijd per dag eten.

Wikke

Wikke

09-03-2013 om 20:56

Peer pressure

Ik ben wel blij met de "anti-snoep"-regels op school. Nou moet ik daarbij zeggen dat we een heel redelijke school hebben, waarbij de dingen in goed overleg gaan, er rekening gehouden wordt met de wensen van ouders en ik niet de indruk heb dat er betutteld wordt.

De zin van die regels ligt niet in het opleggen van een "gezond" voedingspatroon, maar in het feit dat de kinderen dan niet tegen elkaar kunnen gaan opbieden met snoep en koek en zo. Het maakt mijn leven als ouder veel makkelijker: in plaats van een om snoep en koek zeurend kind, is het gewoon duidelijk wat de regels van school zijn en dat alle kinderen zich daaraan houden. Er kunnen geen kinderen jaloers worden op de snoep en koek van anderen, er kan niet tegen elkaar opgeboden worden, er wordt niet gezeurd, zalig.

Ik vind het prima als snoep en koek in de eigen tijd gegeten worden. Dan kan iedere ouder zelf beslissen hoeveel, welke, wanneer, etc.

Groepsdruk is enorm groot bij kinderen. Ja er zijn ouders op dit forum die dan zeggen dat je dan je kind maar goed moet opvoeden dat kind zich aan de regels en gewoonten van eigen ouders moet houden en niet naar andere kinderen moet kijken, maar ik ben gewoon blij dat we geen snoep- en koekgedoe hebben, veel makkelijker.

En thuis snoepen en koeken we echt wel hoor. Overigens bij voorkeur niet als "tussendoortje", maar als toetje na de warme maaltijd bijvoorbeeld. Dat lijkt mij veel beter voor stofwisseling, eetgewoonten en tanden.

Als we "tussendoor" honger hebben, dan eten we meestal een boterham of iets anders substantieels. Ik voel me zelf juist slap van snoepen tussendoor.

Wikke

Wikke

09-03-2013 om 21:15

Yura: rijke voeding

Yura: "Hij moet volle melk, margarine, overal extra suiker en vet over en dan als tussendoortjes dingen als twixen en roze koeken."

Ik begrijp echt niet waarom een kind met ondergewicht roze koeken en Twix (veel suiker en transvetten) zou "moeten" eten. Noten, volle yoghurt met muesli, volkorenbrood met roomboter en pindakaas of kaas, havermoutpap met appelstroop, brood met olijfolie, flinke voedzame maaltijden, een extra maaltijd, etc., lijken met toch echt veel gezonder en minstens zo voedzaam.

En waarom margarine? Waarom niet gewoon lekker overal roomboter of olijfolie bij, en vaak versgeklopte slagroom bij het toetje?

Het gaat toch niet alleen om de calorieën, maar toch vooral om de voedingswaarde, om de vitaminen, mineralen, eiwitten, complexe koolhydraten, en al die andere voedingsstoffen die men nog niet eens allemaal kent? Juist een kind, en juist een "ondervoed" kind, zou die toch zo veelzijdig mogelijk moeten krijgen?

En verder lijkt me dat als er iets bijzonders met je kind is, of dat nou ondergewicht, een handicap of een ziekte is, dat de juf daar gewoon rekening mee zou moeten houden, zover mogelijk.

dc

dc

09-03-2013 om 21:16

En tijden?

Ik zat zelf even na te denken, en ik had op de lagere school ook niets tussendoor. Maar ik vertrok om 08.30 van huis om om 08.45 te beginnen. Had ontbijt rond 08.00u. Tot lunch dus maar 4 uur.

Wij vertrekken nu meestal om 7.10 en de jongens zijn vanaf 8u op school. Ze hebben rond 6.15u ontbijt, en dan is het toch wel een heel stuk langer om op je ontbijt te teren tot lunch. Bijna 6 uur. Veel eten ze trouwens niet. De ene eet schoolfruit, dus een appel ofzo, en de ander een sluipyoghurtje. Ik weet wel dat ik ze zelfs na een warme maaltijd 's middags uitgehongerd thuis krijg. Dan gaan er zo 4 botherhammen in om anderhalf uur later weer gewoon een hele avondmaaltijd naar binnen te werken.

mix

mix

09-03-2013 om 21:31

Hier wel hoor, basisschool, vroegah

ik ben van 1966 en ik gooide op de kleuterschool (1970 dus) al mijn beker karnemelk regelmatig om en daar werd ook iets bij gegeten.
Toevallig kunnen vragen aan mijn ouders, ook daar ging iets te eten/drinken mee. (1943)

Ilva

Ilva

09-03-2013 om 21:59

Ook niet

Mijn kinderen eten ook niets tussendoor op school. Om half 8 ontbijt en dan om ongeveer 12.15 weer lunch. We wat te drinken maar verder niets te eten. Als je het niet gewend bent om op die tijd te eten dan vraagt je lichaam er ook niet op. Eet je regelmatig om die tijd dan wil je lichaam het wel (iets met suikerspiegel?). Oudste krijgt nu op de middelbare school wel wat extra's mee, maar goed, hij moet nu ook een half uur fietsen. En veel harder werken dan op de basisschool.

Tineke

Tineke

09-03-2013 om 22:01

Tijden

Ik denk dat de tijden vroeger en nu net zo wisselend zijn. Veel klasgenootjes van mij moesten helpen bij de koeien, dat was dus echt vroeg op, ontbijt en de stal in. Werken voor schooltijd, en dan toch echt pas tussen de middag weer een maaltijd.

Wikke

Wikke

09-03-2013 om 22:50

Wordt je stofwisseling lui van tussendoortjes?

Ik vraag me af of je stofwisseling niet lui wordt van regelmatig tussendoortjes eten. Ik dacht dat vaste tussendoortjes, dus om de twee-drie uur iets eten, alleen nodig was voor baby's, suikerpatiënten, lijners, zieken, en andere bijzondere categorieën. Topsporters misschien. Maar gezonde mensen en kinderen zouden toch een langere periode zonder eten moeten kunnen.

Experts, corrigeer me vooral als ik er naast zit! Maar ik dacht dat bij een normale stofwisseling, eerst de suiker en snelle koolhydraten uit de maag/darmen worden opgenomen. Als die gemakkelijke energievoorziening er niet meer is, dan gaat het lichaam de bloedsuikerspiegel in stand houden met het afbreken van bijv. (lichaams)vet en moeilijker verteerbaar voedsel. Als je nu om de twee-drie uur iets met suiker en snelle koolhydraten eet, dan hoeft het lichaam helemaal niet over te gaan op die andere stofwisseling en raakt het dus ook niet gewend om zelf de bloedsuikerspiegel op pijl te houden. Suikerpatiënten kunnen dit sowieso niet, en moeten daarom heel gedoseerd eten, regelmatig en vaak. Maar mensen met een goed functionerende stofwisseling kunnen lang op een volwaardige maaltijd "teren", omdat ze voor hun bloedsuikerspiegel niet afhankelijk zijn van wat ze net gegeten hebben.

Zou het niet kunnen dat door vast om de twee-drie uur iets makkelijks te eten, de stofwisseling niet getraind wordt om zelf bloedsuiker aan te maken? En dat het dan een vicieuze cirkel wordt, omdat je dan ook daarom echt die tussendoortjes nodig lijkt te hebben?

Komt de toename van kinderen met overgewicht misschien door de nieuwe vaste gewoonte van (zoete) tussendoortjes, die de kinderen door het consultatiebureau, door de voedingsindustrie (incl. voedingscentrum) en door de scholen krijgen aangeleerd?

Tweede ontbijt bij boeren

Mijn overgrootvader begon in het land om half zes en kwam om half tien zijn tweede ontbijt eten thuis. Om een uur of 1, half 2 was er dan weer middageten (warm).

Dus dat je er heel vroeg uit moet wil nog niet zeggen dat je dan echt zes of acht uur niets hoeft te eten. Om maar even in termen van anecdotal evidence te blijven.

Wat ons als kinderen het meeste fascineerde aan het verhaal van het tweede ontbijt was dat daar een kwart liter wijn bij gedronken werd!

Hmm rodebeuk

Dat ontbijt van je opa zal dan wel rond een uur of vijf geweest zijn. Als je dan pas om half twee kan lunchen ben je al achtenhalf uur verder. Bovendien heeft je opa in de tussentijd zwaar lichamelijk werk verricht. Niet helemaal te vergelijken met een kind dat een ochtendje in de schoolbanken zit. Maar daar was het natuurlijk een anecdotal evidence verhaal voor ;0)

skik

Boerderij

De broers en zusters van mijn moeder, en mijn moeder, hadden allemaal te kampen met overgewicht. Mijn moeder weet dat aan het feit dat er bij haar thuis altijd eten op tafel stond, voedzaam eten, veel gebakken aardappelen. Koffie met veel melk en kandij en koek. Er kwamen de hele dag landarbeiders eten, niet alleen het eigen gezin, er werd door iedereen veel fysiek gewerkt. Ook het taalgebruik was er naar: 'ik vraag niet of je al gehad hebt maar of je nog wat lust'. Maar ik weet niet wat dit soort verhalen verder voor betekenis heeft. Ik denk dat het verband niet zo eenvoudig is tussen wel of niet 'grazen' of met regelmatige tussenpozen eten of niet. Er zijn vast veel verhalen. Ik zou toch maar voorzichtig zijn met het trekken van conclusies daaruit voor jezelf. We gaan Amerika achterna, met de nadruk op bewegen, sporten en sportscholen, dieten en gezond eten, en tegelijkertijd wordt iedereen maar dikker en neemt het overgewicht toe. Ik kies daar toch een eigen standpunt in. Niet mee bemoeien, dat is niet voor ons bedoeld. Wij eten al gezond en we bewegen normaal. Voor ons is dat goed denk ik.

anna van noniemen

anna van noniemen

10-03-2013 om 12:28

Ik weet niet beter

of ik nam ook altijd wat te drinken en een koek mee naar school hoor. Liga, als ik het me goed herinner (dat doopte zo lekker in de melk

Tinus_p

Tinus_p

10-03-2013 om 18:10

Wikke-roze koeken

Wikke:
"Het gaat toch niet alleen om de calorieën, maar toch vooral om de voedingswaarde, om de vitaminen, mineralen, eiwitten, complexe koolhydraten, en al die andere voedingsstoffen die men nog niet eens allemaal kent? Juist een kind, en juist een "ondervoed" kind, zou die toch zo veelzijdig mogelijk moeten krijgen?"
Euh, het gaat WEL om de calorieën. Je gelooft het mss niet in deze tijd van obesiteit, maar een is een hele groep mn pubers die te weinig van die calorieën binnen krijgen. En die moeten gewoon energiedicht eten; dus precies die roze koeken enzovoorts. Uit salade halen ze te weinig.

Tinus_p

Tinus_p

10-03-2013 om 18:15

Wikke- tussendoortjes

Wikke:
"Ik vraag me af of je stofwisseling niet lui wordt van regelmatig tussendoortjes eten. Ik dacht dat vaste tussendoortjes, dus om de twee-drie uur iets eten, alleen nodig was voor baby's, suikerpatiënten, lijners, zieken, en andere bijzondere categorieën. Topsporters misschien. Maar gezonde mensen en kinderen zouden toch een langere periode zonder eten moeten kunnen."
Ja precies. Oermensen hadden dagen niet te eten, en daar moesten ze wel tegen kunnen -want anders ging de jacht op nieuw voedsel niet goed

Wikke:
"Zou het niet kunnen dat door vast om de twee-drie uur iets makkelijks te eten, de stofwisseling niet getraind wordt om zelf bloedsuiker aan te maken? En dat het dan een vicieuze cirkel wordt, omdat je dan ook daarom echt die tussendoortjes nodig lijkt te hebben?
Komt de toename van kinderen met overgewicht misschien door de nieuwe vaste gewoonte van (zoete) tussendoortjes, die de kinderen door het consultatiebureau, door de voedingsindustrie (incl. voedingscentrum) en door de scholen krijgen aangeleerd?"
Nouja het is mij iig volkomen duidelijk dat suiker een echte dikmaker is, veel meer dan vet.
Vwb dat zelf bloedsuiker aanmaken: je lichaam heeft bij normaal functioneren een keurig schakelmechanisme om van suiker via glycogeen naar vetverbranding over te stappen. Dat is biochemisch iets anders dan 'zelf bloedsuiker aanmaken', maar heeft hetzelfde effect.

Fiorucci

Fiorucci

10-03-2013 om 18:21

Klopt tinus

Mijn zoon van net 16 heeft veel vrienden en kennissen, veel van hen weten wel raad met mijn pannen vol chili en macaroni, maar vooral de meiden weigeren dat en eten een boterhammetje als avondeten en misschien wat komkommer erbij. Maar veel jongens eten de hele dag niet en mijn avondeten is dan het eerste wat ze eten die dag.
Ze kijken vaak ook verbaasd op als ik ze ontbijt aanbiedt na hier logeren. Want ontbijten doen ze zelden, vertellen ze dan...

Wikke

Het is juist beter voor IEDEREEN om bijv. 6 keer per dag kleine maaltijden te nuttigen i.p.v. 3 keer per dag een grotere maaltijd. Het is voor iedereen beter om niet te hogen pieken en dalen in de suikerspiegel te krijgen.

Wikke

Wikke

10-03-2013 om 21:26

Gonniegans

Precies Gonniegans, dat is het verhaal wat je vaak hoort. Maar ik geloof daar geen barst van. Een goed functionerend lichaam zorgt zelf dat er niet te hoge pieken en dalen in de suikerspiegel komen. Alleen suikerpatiënten kunnen dit niet zelf reguleren, en moeten daarom zo gereguleerd eten.

Wel kan het bloedsuiker-insuline-systeem misschien "lui" of "in de war" raken van vaak veel suiker eten. En dan moet men inderdaad vaak eten, om dat de eigen regulatie niet meer goed functioneert.

Maar het menselijk lichaam kan normaal echt goed zelf de bloedsuikerspiegel op peil houden hoor. (Dat is van essentieel belang!) Bloedsuiker kan zelf "aangemaakt" worden uit vet en eiwit. En bij teveel bloedsuiker wordt het snel opgenomen. Bij een goed functionerend systeem dan he...

Fiorucci

Fiorucci

10-03-2013 om 21:31

Wikke

Kan zijn,maar als je een hele snelle stofwisseling hebt redt je het niet om tussen 7.00 en 12.00 niks te eten. Mijn zoon moet echt elke drie uur iets eten, minimaal. Als hij drie dagen weinig eet omdat hij bijv. ziek is, valt hij heel snel af.

Wikke

Wikke

10-03-2013 om 21:34

Tinus: roze koeken

Tinus, ik ontken niet dat die kinderen/pubers die calorieën nodig hebben. Wat ik bedoelde is dat die benodigde calorieën beter met gezond dan met ongezond voedsel kunnen worden ingenomen, omdat dat gezonde voedsel ook nog een heleboel nuttige stoffen meebrengt (vitaminen, mineralen, eiwitten, vezels, etc.), en dat ongezonde voedsel juist ongezonde stoffen meebrengt (transvetten, suiker).

Dus: geen roze koeken, maar wel een extra maaltijd, volle yoghurt met muesli, noten, volkorenbrood met pindakaas, etc... Zo kan een kind echt wel aan voldoende calorieën komen hoor.

Roze koeken-excuus

ik moet toch even met Wikke meegaan: het verbaast mij ook nogal, dat kinderen (pubers) om 10 uur 's ochtends roze koeken, twixen en dergelijke nódig zouden hebben om niet van hun graatje te vallen. Dat wil er bij mij niet in, dan mankeer je toch echt wat.
Ik snoep zelf ook graag, maar ik geef gewoon toe dat ik makkelijker naar koeken en chocola grijp dan naar een boterham met pindakaas. Of het verstandig is... wel goed voor de voedingsindustrie.
Deze discussie gaat alweer heel ergens anders heen

Gruiten

Gruiten

11-03-2013 om 07:14

Maar mamahippie

Ik zeg niet dat het nodig is ter voorkoming van flauwvallen maar als je er toch geen gram van aankomt: waarom maak jij je daar zo druk over?

Nogmaals: ik blief zelf ook geen fruit om 10 uur maar mijn kinderen krijgen keurig wat mee als er fruitdag is. Het is alleen zo dat ALS je het hier vergeet dat dat geen probleem is en zo wil ik het hebben.

elsjefiederelsje

elsjefiederelsje

11-03-2013 om 09:24

Meest gezond

Als je kijkt naar eetgewoonten in gebieden waar men het langst leeft zijn dat gewoonten van meer dan 10 keer op een dag, kleine hapjes, eten. Dat is het best voor het lijf.
Dat boerenfamilies e.d. het goed doen op 3 maaltijden kan goed omdat elke maaltijd zeer stevig is. Als een kind ontbijt met weinig zal het automatisch eerder trek krijgen, en is een tussendoortje nodig. Geef je het eieren met spek oid zal het makkelijk tot de lunch kunnen.
Niet dat het goed is voor je lichaam.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Monique

Monique

11-03-2013 om 12:53

Yess gruiten zo is dat!

Wat jij zei Gruiten:

ik blief zelf ook geen fruit om 10 uur maar mijn kinderen krijgen keurig wat mee als er fruitdag is. Het is alleen zo dat ALS je het hier vergeet dat dat geen probleem is en zo wil ik het hebben

Zo is het ook, natuurlijk wil ik ook wel meedoen als ze dit op school normaal vragen, maar om die ene keer ALS je het vergeet je kind er zonder eten bij aan te laten zitten...vindt ik erg, en dan ook nog de wind van voren krijgen door zo'n jufje van 20 jaar jonger...

dc

dc

11-03-2013 om 18:42

Moniqie

Dat jufje van 20 jaar jonger kan zich misschien niets voorstellen bij een stel kinderen 's ochtends voorbereiden voor school. Op laatste moment nog die ene handschoen zoeken, en waar is dat huiswerk toch, en mama waar is mijn andere schoen? En dan ben je onderweg en denk je, o nee, snacks vergeten! Gebeurt hier in elk geval wel zo. Terwijl ik probeer zoveel mogelijk 's avonds voor te bereiden...

Gruiten

Gruiten

11-03-2013 om 19:33

Het gaat erom dat als je fruitdag vergeten bent en per ongeluk koek meegeeft dat dat juffie niet heeft te bepalen dat je kind dan voor straf niets mag eten om 10 uur.

dc

dc

11-03-2013 om 21:10

Gruiten

Daar ben ik het dus helemaal mee eens (zie voorgaande reacties), ik reageerde enkel op reactie juf.

Monique

Monique

11-03-2013 om 23:32

Precies dc

Zo gaat het inderdaad hier ook 's morgens. Als je de kinderen eindelijk op school hebt, ga je al hyperventilerend weer naar huis toe..haha! om er dan achter te komen dat het woensdag is en je vergeten bent dat het fruitdag is....

Monique

Monique

11-03-2013 om 23:36

Ooooh ik zou zo graag...

even uit de doeken doen wat er allemaal mis kan gaan met kinderen afzonderen van de groep en straf geven door een kind 'anders' te maken. Wat voor een winst en positieve input je een klas geeft door soms even de andere kant op te kijken als leerkracht en niet op alle slakken zout te leggen, maar dan krijgen we weer een héél andere discussie, misschien moet ik een draadje openen over het ontstaan van pesten op school.

Ilva

Ilva

14-03-2013 om 11:15

Okee, toch maar fruit mee

Leraar van jongste vroeg vanochtend of ik mijn zoon toch wat fruit mee wilde geven op woensdag. Omdat hij nu zo buiten de groep zit en om het goede voorbeeld te geven aan andere. Hij was er van overtuigd dat hij gezond eet thuis en dat was ook niet de reden maar als zijn het maar een paar druiven. Ik heb nog een beetje tegen gesputtert maar deze leraar is zo'n geweldige man en doet nu veel voor mijn zoon en heeft ook veel voor mijn andere kinderen gedaan toen zij bij hem in de klas zaten dat ik toch maar toegegeven heb. Sukkel ben ik. Maar ja, hij doet ook veel voor mij. Een half appeltje dan maar of zo. Zoonlief zou wel blij zijn, mag hij eindelijk ook iets eten op school.

Sukkel?

Sukkel ben jij? Ik zou zeggen choose your battles, en maak je niet druk om dit soort futiele zaken.

Op school hebben ze gezonde gebruiken bedacht en waarom zou je daar in hemelsnaam tegenin gaan.

Ik zou er als leerkracht zo moe van worden, ouders die overal een mening over hebben en werkelijk alles ter discussie willen stellen. Brrr.. ik ben er dan ook niet voor gemaakt da's duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.