Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monique

Monique

06-03-2013 om 13:20

Fruit eten in de pauze...kan school dat verplichten?


Gruiten

Gruiten

14-03-2013 om 13:10

Gonniegans

Volgens mij bedoelt Ilva dat ze normaal niets meegeeft niet dat ze normaal koek en chips ofzo geeft.

Nogmaals: school mag van alles bedenken maar wie betaalt die bepaalt. School mag in mijn ogen niemand weigeren die een boterham of een gewoon koekje mee heeft ipv fruit. Dat school chips of zakken snoep op 10 uur weigert vind ik nog best maar daar moet het dan wel bij blijven. Ze moeten niet gaan bepalen dat alleen maar X of Y mogelijk is al mogen ze dus wel zeggen dat Z niet mag.

Was het maar zo

Wat het maar simpel in het leven dat wie betaalt bepaalt, dan heb ik ook nog wel wat te klagen (heb je even?). Zo werkt het niet met de ambtenarij.

Ik vind het te prijzen dat ze een goed voorbeeld willen stellen en dan is het wel zo fijn als iedereen meewerkt. Tuurlijk doen jullie het allemaal zoals het hoort (geen vette gevulde koeken meenemen etc) maar dat geldt gewoon niet voor iedereen. Bovendien als een koekje mag, dan is het moeilijk om bepaalde soorten ongezonden koeken te verbieden.

Helaas is een bepaalde vorm van betutteling nodig. Als je ziet wat sommige kinderen in hun broodtrommel hebben: pizzapunten, bami van de vorige dag, zakjes chips..

Tijgeroog

Tijgeroog

14-03-2013 om 23:57

Gonnie

Wat betreft de zakjes chips ga ik met je mee, maar waarom is een restant bami van de vorige dag niet goed? Voor het avondeten probeer ik gezonde maaltijden te koken en die lijken me daarom als lunch de volgende dag nog steeds gezond. Misschien voldoen ze niet aan de Nederlandse standaard-lunch, maar dat maakt ze mei minderwaardig. Bovendien probeer ik zo min mogelijk voedsel weg te gooien, dus de volgende opmaken vind ik erg prettig.
Nu hebben mijn kinderen nooit zin om een restje mee naar school te nemen, maar als ze zouden willen vind ik het prima. Nu neemt m'n man gemiddeld een keer per week zoiets mee naar z'n werk, gisteren had hij nog wat stamppot bij de lunch.

Wikke

Wikke

15-03-2013 om 00:42

Inderdaad, pick your battles

Ik ben het met Gonniegans eens, pick your battles inderdaad. Wat is er tegen een fruitmoment rond 10 uur op school? En als er echt een belangrijke reden is om dat niet te doen (kind allergisch voor fruit of zo), dan moet dat toch individueel op te lossen zijn? Zo nee, dan heb je inderdaad wel reden tot klagen, maar dan zal de starheid van school je vast met meer zaken dwarszitten.

De ene dag wel en de andere dag geen fruit vind ik trouwens helemaal niet handig, wat een gedoe. Dan liever alle dagen fruit.

En ja, ik vind het ook jammer dat de standaard bij het overblijven die suffe boterhammen zijn en het kennelijk niet de bedoeling is om een prakje, salade, groentetaart, soep, o.i.d mee te nemen. Maar ik kan me ook voorstellen dat dat te veel rommel geeft in de klas. Dus so be it. En de kinderen willen zich toch graag conformeren, merk ik.

Overigens vind ik niets mis met een goede gevulde koek op zijn tijd, met 100 % roomboter en amandelen.

Goede chips idem, gezonde aardappels, goede olie, en het vet- en zoutgehalte valt mee vergeleken met een heleboel "normaal" voedsel.

Maar ik heb er vrede mee dat het niet de bedoeling is om dat op school te eten. Ik ben zelfs blij met die regel. Omdat zonder dat soort regels de druk om slecht te snoepen enorm zou toenemen.

Buiten school is er nog tijd genoeg om voedsel te eten wat wij wel goed vinden.

Roze koeken staan trouwens voor mij symbool voor het slechtste van het slechtste. Als kind wilde ik ze al niet eten.

Zo heeft ieder zijn eigen ideologie en voorkeuren. Maar op school zullen er toch regels en gewoonten moeten zijn waar iedereen zich min of meer in kan vinden.

Gruiten

Gruiten

15-03-2013 om 07:54

Wikke

Wikke, het gaat er om dat ALS je een keer 's ochtends een lege fruitschaal treft of ALS je een keer 's ochtends beschimmeld fruit hebt dat je dan gewoon ook een koek mee kan geven en je niet zo'n strenge leerkracht treft dat dat ook niet mag.

Verder moet een koek of brood naast het fruit mogen voor de kinderen die er gewoon niet genoeg aan hebben. Als een school het op deze manier doet zijn er weinig ouders die er een probleem mee hebben.

Verder is er in mijn ogen ook niets mis met een hapje bami of een pizzapunt

klant

klant

15-03-2013 om 19:13

Gans

Helaas is een vorm van betutteling nodig. Vind ik ook. Sommige scholen, leerkrachten en mede-ouders willen maar niet begrijpen dat je mensen niet kunt verplichten tot het eten volgens jouw ideologie. Dus ik vind dat het leerkrachten en ganzen verboden moet worden om anderen voor te schrijven wat ze hun kind te eten mogen geven. Soms is betuttelen van zulke waanwijze betuttelaars nou eenmaal nodig.

madelief

madelief

17-03-2013 om 10:20

Gruiten

Tien jaar geleden ging de school waar ik werk ineens over op gruiten, dus geen brood of koek oid mee. Ik vond het belachelijk, kun je ouders toch niet verplichten etc. Maar na een jaar wisten de kinderen al niet beter en de groepen van nu kennen niets anders en de ouders ook niet. Het is prima zo, liedje aangepast en alle kinderen hebben het zelfde mee. Geen gezeur dus. Als tegen prestatie doen we niet moeilijk met traktaties. Alleen gaan ze niet met snoep voor de juffen de school langs als ze jarig zijn. Ze krijgen alleen een kaart mee.
Toen mijn kinderen naar school gingen gaf ik dus ook fruit mee. Zij bleken de enige te zijn! Dochterlief vond het prima , maar mijn zoon moppert nog steeds ( gr 6) . Ik ben de enige met fruit, iedereen heeft koek etc. Ik zou dus willen dat het daar op school werd ingevoerd! Hij vliegt uit school naar vriendjes of sporten, ben blij dat ik weet dat hij zijn fruit die dag al op heeft.
Kortom ik ben grote voorstander, gewoon elke dag niks mis mee. Het went vanzelf!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gruiten

Gruiten

17-03-2013 om 10:36

Madelief

Tuurlijk went het vanzelf, dat zeg ik ook altijd over overblijven tegen mensen die vinden dat hun kind een kwartiertje met een dekentje op de bank moet liggen.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat school hier niets mee te maken heeft. Hoe zou jij het vinden als jouw werkgever je gaat verplichten om om 10 uur altijd fruit te gaan eten? Hoe zou jij het vinden dat de middelbare school dit gaat verplichten?

Het gaat om het verplichte deel. Als ik 's ochtends opeens zonder fruit zit of het fruit is beschimmeld zijn er scholen waar mijn kind dan geen koek of brood mag eten. Te belachelijk voor woorden. Ik verplicht de leerkracht ook niet wat ze moet eten om 10 uur of 15 uur. School moet gewoon les geven en mag adviezen geven over het tienuurtje en mag een paar voedingsmiddelen verbieden (bijv chips of chocolade) maar mag niet een paar voedingsmiddelen verplicht stellen.

Ik bepaal zelf hoeveel en wanneer mijn kind fruit eet en als het niet verplicht is gooi ik mijn kont niet tegen de krib en krijgt mijn kind (in dit geval op onze school) altijd op woensdag fruit mee. Het was een poosje (opeens) verplicht maar dat was even een foutje van de leerkracht en dat was er weer snel uit gehaald door de directeur. Je kunt het niet verplichten en je kunt een kind niet verbieden dan een gewone schoolkoek of brood te eten.

Wikke

Wikke

17-03-2013 om 13:23

Gruiten

Gruiten: "het gaat er om dat ALS je een keer 's ochtends een lege fruitschaal treft of ALS je een keer 's ochtends beschimmeld fruit hebt dat je dan gewoon ook een koek mee kan geven en je niet zo'n strenge leerkracht treft dat dat ook niet mag."

Als je nou eens in plaats van die voorraad koeken, een voorraadje gedroogde en bevroren vruchten aanlegt? (rozijnen, gedroogde abrikozen/dadels/vijgen/mango/appel, bevroren aardbeien/frambozen/bessen)
Dan is je probleem toch ook opgelost?

Ik vind dat je puberaal zit te zeuren over dat "verplicht".

En nogmaals, als er iets is met je kind waardoor fruit niet goed is, dan moet dat te regelen zijn met school.

Wikke

Wikke

17-03-2013 om 13:25

"gewone schoolkoek"

Wat is trouwens een "gewone schoolkoek"?
Kennelijk iets wat je altijd op voorraad hebt?
Ik heb er nog nooit van gehoord...

bibi63

bibi63

17-03-2013 om 14:43

Wikke

Daar worden denk ik de voorverpakte koekjes mee bedoeld, die je makkelijk mee kan nemen. Dat varieert van Sultana's en Liga's maar ook gewone koekjes in een zakje of kleine verpakking.
Gr. Bibi

Gruiten

Gruiten

17-03-2013 om 15:11

Wikke

Nee, ik ben niet puberaal bezig, dit was zelfs het argument van onze school om de doorgedraaide leerkracht weer even met de voeten bij de grond te zetten. Je kunt ouders niet verplichten fruit te geven en een kind verbieden iets anders te eten als je een keer geen fruit hebt.

Verder bedoelde ik dus geen supergrote roze koek ofzo. School zal het goed moeten vinden dat als je een keer geen fruit hebt op een fruitdag (hier is het maar eens per week fruitdag, ik zou gek worden als dat elke dag zo is) je iets anders mee mag geven zonder dat het geweigerd wordt.

bibi63

bibi63

17-03-2013 om 16:59

Wat mij betreft simpel

Ons kind mag best een koekje per dag. Kan me niks schelen of dat bij het tienuurtje is of na school. Maar het is niet en/en. Gelukkig had onze bs geen echte strenge regels wat dat betreft (nou ja, marsen e.d. werden niet echt toegestaan en fruit werd gestimuleerd, maar geen verplichting). Dus voor ons legden we wat dat betreft keuze bij kind: óf koekje mee naar school, óf koekje na school. Als ze boterham (evt. krentenbol) mee naar school nam, dan was er na school een koekje. Nam ze naar school koek mee, dan was er na school cracker, beschuit of botheram of evt. kopje soep. En dan mocht er in de loop van de middag ook best nog wel een enkel snoepje gegeten worden. Fruit was geen issue: dat kreeg ze als vers sap bij het ontbijt en altijd 's avonds nog een stuk fruit. Geen zin in gedoe met fruit naar school. Gelukkig kon dat op school gewoon. En zo zou dat ook moeten zijn. Wij hebben/hadden geen enkele reden om gecharmeerd te moeten zijn van veplicht fruit op school. Sterker nog: onze dochter was niet bepaald een grote eter, dus liever een boterham als tienuurtje (of na school), dat fruit dat ging er toch wel dagelijks in.
Bibi

koffiekwast

koffiekwast

17-03-2013 om 18:50

Les over gezond eten

Je kan als school/leerkracht prima een steentje bijdragen aan educatie over gezond eten. Maar het opleggen van allerlei verplichtingen, zou ik als ouder niet accepteren.

Gelukkig ligt de lagere school ellende ver achter ons. Er is door basisschool 1 een boel kapot gemaakt en ik had toen liever gehad dat leerkrachten iets hadden gedaan aan het enorm slechte schoolklimaat in plaats van continu hun mening te geven over de inhoud van de lunchtrommel. Wij zijn thuis geen broodeters, maar dochter was gek op een goed gevulde rijstsalade tussen de middag. Stukken gezonder dan de boterhammen met hagel om haar heen, maar reden tot menige preek tegen dochter "dat dat toch geen lunch eten was".

Nadat dochter in elkaar geslagen was tijdens de gymles en onder de ogen van de leerkracht, is zij naar de stad op school gegaan. Wat een opluchting - einde betutteling, respect voor iedereen en gewoon fatsoenlijk aandacht voor de kerntaken, nl. lesgeven en zorgen dat kinderen zich veilig en gerespecteerd voelen. Nooit meer gezeur over lunch, fruit, of andere eetgewoontes. Wel goede lessen over het onderwerp eten en gezondheid.

Wikke

Wikke

17-03-2013 om 22:09

Schoolregels en lessen

Bij onze school is het fruit eten 's ochtends een regel/gewoonte van de school die in de schoolgids staat. Je weet dit dus al als je je kind opgeeft voor deze school. En er wordt niet over gezeurd, zover ik merk.

En ik vind dat wel of geen fruit-pauze niets te maken heeft met hoe het verder op school gaat. Dat je kind in elkaar is geslagen, is natuurlijk afschuwelijk. Maar het heeft niets met wel/geen fruit eten te maken. Maar ik kan me voorstellen dat je zo boos op die school bent, dat alles negatief gekleurd wordt.

Ik zou trouwens niet blij zijn met "lessen over eten en gezondheid". Er is namelijk bijzonder weinig consensus over wat "gezond" is. Vaak werken "gezonde" maatregelen juist averechts. Lijnen maakt juist dikker. Vet vermijden leidt tot ongezonder eten en maakt dikker. Nadruk op overgewicht leidt tot eetstoornissen. Etc.

Michael Pollan heeft (met assistenten en geraadpleegde experts) zoveel mogelijk onderzoeken naar voedsel en gezondheid van de afgelopen anderhalve eeuw doorgewerkt. Hij kwam tot deze enige richtlijnen die voldoende ondersteund worden door evidence of aanmelijkheid:

- Eet echt voedsel (zo min mogelijk industrieel bewerkt, met in acht nemen van tradities)

- Eet veel groente

- Eet niet te veel

Verder niet!

Juist het tellen van calorieën en nutriënten, leidt tot een verziekte houding t.o.v. voedsel.

Mijn vierjarige vroeg al een keer n.a.v. zo'n les over voedsel en gezondheid: "ben ik te dik?". Bah. (En dat terwijl hij perfekt iets boven de middellijn zit met lengte en iets onder de middellijn met gewicht, en heel goede eetgewoonten heeft, zich niet overeet, matig snoep eet, graag groente, gevarieerd).

Ik ben echt beducht voor eetstoornissen, want dat is veel erger dan een beetje te dik zijn!

En ze kregen dan van die plaatjes, waar ze moeten aanstrepen "wat gezonder is". Nou, voor de meeste kon ik sterke tegenargumenten verzinnen waarom je dat niet zo zou kunnen stellen.

Wat mij betreft leren ze liever over voedsel zaken zoals: hoe wordt kaas gemaakt? Hoe brood? Hoe kook je soep? Hoe worden wortels gekweekt? etc. Dat is interessant, basiskennis, daar leren ze van alles van, en het is ongevaarlijk.

Lessen over (on)gezond voedsel horen verder niet op school maar zijn de verantwoordelijkheid van de ouders. Voedingsgewoonten zijn nl. in de eerste plaats cultuur en traditie.

En verder zou de overheid van mij wel keihard de voedingsindustrie moeten aanpakken, die zo veel mogelijk verslavende voorverpakte koeken wil verkopen met de suggestie dat het gezond en "gewoon" is, etc.

Maar fruit/groente eten in plaats van koeken, dat is nou net een regel waar niemand tegen kan zijn (mits er ruimte is voor dwingende individuele uitzonderingen). Als dagelijkse gewoonte koeken toestaan op school daarentegen, is evident ongezond als groepsgewoonte (ik zeg hier niets over een individueel geval). En we weten allemaal dat als sommige kinderen bepaalde koeken hebben, de rest dat ook wil. En dat is nou gezeur waar ik geen zin in heb!

En nogmaals, ik denk dat er veel belangrijker dingen op school zijn om je druk over te maken...

Palm

Palm

18-03-2013 om 11:29

Wikke

"En nogmaals, ik denk dat er veel belangrijker dingen op school zijn om je druk over te maken... "

Ja, dat geld voor zoveel dingen, ondertussen vind jij het blijkbaar belangrijk genoeg om je er hier op het forum druk over te maken.

Ik vind je uitspraak "Lessen over (on)gezond voedsel horen verder niet op school maar zijn de verantwoordelijkheid van de ouders. Voedingsgewoonten zijn nl. in de eerste plaats cultuur en traditie. " nogal in tegenspraak met het feit dat je voorstander bent van verplicht groenten of fruit op school.
"Maar fruit/groente eten in plaats van koeken, dat is nou net een regel waar niemand tegen kan zijn" Nou, aan dit draadje te zien blijkbaar wel. Ik ben ook tegen. Ik vind dat je met een verbod op koek en verplicht fruit aangeeft dat koek eigenlijk lekkerder is. Dat is nou net weer een boodschap die ik mijn kinderen niet mee wil geven. Mijn kinderen eten fruit omdat het lekker is, niet omdat het moet. En soms hebben ze honger en dan eten ze een boterham of ze hebben trek in koek, ook prima.

"En we weten allemaal dat als sommige kinderen bepaalde koeken hebben, de rest dat ook wil. En dat is nou gezeur waar ik geen zin in heb!" Tja, dat vind ik nou weer gezeur, want dat is iets dat je als ouder wel vaker tegen zult komen, dat andere kinderen meer mogen en krijgen dan die van jou.

Beetje koek beetje fruit

Vroeger was het hier altijd fruit mee naar school. Na diverse kinderen en fruitbakjes schillen maar overgegaan op de tijdwinst van een koekje. Eenvoudig weg omdat het makkelijker is, de kinderen pakken zelfstandig hun tassen in, hoeven niet te wachten tot het fruit klaar is enz. Soms vragen ze om fruit mee ook prima.

Ze krijgen eenvoudige koekjes mee, biscuitje, liga soepstengels rozijntjes e.d. Geen gevulde koeken, geen chocola en geen snoep.

Mijn kinderen eten genoeg fruit maar op een moment dat zij er zin in hebben, na school of na het warm eten bijv. Volgens mij kun je het stimuleren maar laat ieder ook gewoon zijn eigen ding er in doen. Snoep en dergelijke vind ik dat je kunt zeggen niet meenemen, maar echte consequenties kun je daar volgens mij ook niet op zetten.

En dat zeuren over een ander heeft dit en dan zeurt mijn kind ook weer... Tja, als de buurvrouw nu een banaan heeft en zij een appel kan ze ook liever een banaan willen. Of ze zeuren over een leuke broek.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

20-03-2013 om 10:57

Snoep en dergelijke vind ik dat je kunt zeggen niet meenemen,

"Snoep en dergelijke vind ik dat je kunt zeggen niet meenemen."

Volgens mij moet je ook die discussie niet aan willen gaan. Naast dat 'en dergelijke' vrij onduidelijk is zie ik niet in waarom snoep niet zou mogen een een liga wel.

Ik heb recent, toen school hier besloot ongezonde tussendoortjes te verbieden, een vergelijking van veel voorkomende tussendoortjes gemaakt tav de voedingswaarde.

Een zakje 'haribo beertjes' levert minder kcal, minder suiker/koolhydraten maar ook minder vezels dan een appel (vet en eiwit ongeveer gelijk).

Eén liga levert twee keer zo veel kcal, veel meer vet en eiwitten en minder vezels dan een appel. Het levert wel even veel suiker/ koolhydraten als een appel.

Vertel maar waarom snoep niet en een liga wel? Martijn Katan stelt rozijntjes qua voedingswaarde overigens gelijk aan snoep, dus daar heb je nog een discussiepunt.

En hoe zit het eigenlijk met het drinken? Ik hoor eigenlijk nooit dat scholen daar eisen aan verbinden. Mag je je o zo verantwoorde appeltje combineren met een pakje chocomelk?

Tineke

Tineke

20-03-2013 om 11:39

Hanne

Hanne: "En hoe zit het eigenlijk met het drinken? Ik hoor eigenlijk nooit dat scholen daar eisen aan verbinden."
Jawel hoor, ik ben -als leerkracht- vorig jaar nog de strijd aangegaan met leerlingen die blikjes energy meenamen. En dat tegelijk met hun ritalinpilletjes. Toen de boodschap was overgekomen, namen ze de energy gewoon in hun drinkbekers mee.
Ik heb daarvan geleerd dat het gewoon geen zin heeft om de strijd aan te gaan wat betreft eten en drinken.

Karmijn

Karmijn

20-03-2013 om 12:12

Energy drink/ritalin en adhd (heel erg ot)

Ik ben zeker niet dol op die energydrink. Gelukkig lusten mijn kinderen het niet.
Maar als een adhd-er het drinkt, dan denk ik gelijk aan zelfmedicatie. Veel adhd-ers proberen zichzelf op te peppen, met koffie, cola, of energy drink. Dus ik verbaas me niet over de combinatie ritalin/energy.

Een van de verklaringen over adhd gaat er vanuit dat de hersenen (met name de frontale kwab) bij adhd-ers minder actief zijn. Vandaar ook de gebrekkige executieve vaardigheden. Ik herken dat echt enorm, bij mijn zoon en ook bij zijn vader en zijn opa.
Dit proberen Adhd-ers te reguleren/compenseren. Door te bewegen (hyperactiviteit) door emoties op te zoeken (ruzie/klieren/mensen irriteren/intense activiteiten), door zich cognitief bezig te houden (tekenen, spelletjes, zich verdiepen in een onderwerp, puzzeltjes, piekeren). Maar ook met (zelf)medicatie, (cola, koffie, energydrink of ritalin). Van stimulerende middelen worden ze rustiger.

Dus eigenlijk helemaal niet zo gek, dat de kinderen uit jouw klas met die combinatie ritalin/energydrink komen.

Tineke

Tineke

20-03-2013 om 12:53

Karmijn (ook o.t.)

Alles goed en wel, maar de combi van energy en ritalin kan tot hartaanvallen leiden, levensgevaarlijk dus. Maakte ik liever niet mee onder mijn verantwoordelijkheid.
Dus vandaar mijn verbod, wat dus niet hielp.

Karmijn

Karmijn

20-03-2013 om 12:56

Ow kaatje (nog steeds off topic)

Dat wist ik dan weer niet. Omdat die troep hier gelukkig niet lekker gevonden wordt, speelt het hier niet. Nu bedenk ik me weer dat de kinderarts wel gevraagd heeft aan zoon, of hij energydrink drinkt. Dat heeft daar misschien wel mee te maken. (duh, karmijn wordt wakker)
Soms is het ook wel weer handig, als je kinderen bijna niets lusten. Ieder nadeel hep z'n voordeel.

anna van noniemen

anna van noniemen

20-03-2013 om 13:52

Echt kaatje?

Dat wist ik helemaal niet! Niet dat wij nou veel energy-drankjes hebben hier, maar weleens die sportdrankjes van de aldi of lidl, kan dat ook kwaad?

Tineke

Tineke

20-03-2013 om 14:44

Anna (nog steeds o.t.)

Het gaat niet om de suiker, maar om de te grote hoeveelheid cafeïne. Ik denk dat gewone sportdrankjes geen cafeïne bevatten.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-03-2013 om 14:57

Kaatje

En cola, koffie, thee, hoe zit het daar dan mee?

Tineke

Tineke

20-03-2013 om 15:05

Weet ik niet tijgeroog

Maar zoals ik het begrepen heb is de dosis cafeïne in energydrink gevaarlijk hoog, zeker voor kinderen aan de ritalin. En ze krijgen het in een keer binnen, niet verspreid kleine beetjes over de dag. Maar grote hoeveelheden, soms meerdere keren per dag.

Weer even over het fruit....

ik bedenk mij net dat mijn jongste die net 4 is geworden thuis kwam met een heel schattig liedje voor bij het eten en drinken. Er kwam ook een regeltje in voor met de strekking: als je niks bij je hebt mag je een stukje van mij.
Dus áls er een keer beschimmelde mandarijnen in de fruitschaal liggen en de juf doet echt moeilijk over een boterham is dat misschien een oplossing?

Tineke

Tineke

21-03-2013 om 19:38

P. nee

Ik heb het niet van dat artikeltje, maar van een bijscholing door kinderpsychiater. Dat was voor mij voldoende om het serieus te nemen.

P

P

22-03-2013 om 17:16

Heksenvet

Ik bedoelde of het over dit fenomeen ging. Ik bagatelliseer het niet, ik wil gewoon weten wat de link is en het gevolg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.