Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

09-09-2023 om 08:44 Topicstarter

Nick90 schreef op 09-09-2023 om 08:29:

[..]

Welke landen buiten Europa deden er nog mee dan?? Ik dacht dat alleen Spanje, Nederland en België bij deze oorlog betrokken waren?

De strijd tegen Spanje begon al ten tijde van Karel V en werd ook overzee gevoerd. Dat was ook het doel van de strijd:

Spanje en Portugal hadden namelijk de wereld onderling verdeeld en werden heel rijk. Dit veroorzaakte een enorme inflatie in Europa door al het gratis goud en zilver en verergerde de economische malaise door de pandemie. Rijke mensen raakten aan de grond.

Nederland werd een wereldmacht door hun eigen koning Karel V (de gekozen keizer van Duitsland) aan te vallen en zijn overzeese havens in te nemen. De strijd ging door onder Philips en ook tijdens het vredesbestand (en ondanks het afkondigen van godsdienstvrijheid door Karel V in 1555, vlak voor zijn dood).

MoederSterretje schreef op 09-09-2023 om 08:32:

[..]

Wij komen beiden uit protestants-katholieke gezinnen, dus dat is vaak geen probleem zoals jij zegt

Het lijkt meer dat de overheid achterloopt, een uitgesproken anti-katholieke uitleg van de geschiedenis blijft hanteren (hoewel Schooltv volgens mij weer apart staat, maar op scholen hoog aanzien heeft).
Dat leren de kinderen.
Dit vertaalt zich naar de bejegening (in het Noorden). Deze apartheid gaat heel ver. Vaak geen katholieken als hoofden van katholieke scholen, maar mensen die de cultuur juist laten verdwijnen. Zie jij het katholieke zuiden vertegenwoordigd in de politiek? En binnen Europa worden katholieken gedwongen de liberaal-protestantse waarden aan te nemen. Multicultureel was toch beter?

Maar het gaat niet om meer geloof, maar om een meer neutrale kijk van de geschiedenis zodat kinderen niet leren dat katholieken een hekel aan protestanten hebben. Dit blijkt blijkbaar leven bij protestanten en krijg je filmpjes die laten zien hoe leuk het was om katholieken te doden.

Er is geen ‘dat’ in deze. 

En je laatste alinea geeft aan dat je het speelse satire van die filmpjes niet zo heel goed snapt. 

MoederSterretje schreef op 09-09-2023 om 08:44:

[..]

De strijd tegen Spanje begon al ten tijde van Karel V en werd ook overzee gevoerd. Dat was ook het doel van de strijd:

Spanje en Portugal hadden namelijk de wereld onderling verdeeld en werden heel rijk. Dit veroorzaakte een enorme inflatie in Europa door al het gratis goud en zilver en verergerde de economische malaise door de pandemie. Rijke mensen raakten aan de grond.

Nederland werd een wereldmacht door hun eigen koning Karel V (de gekozen keizer van Duitsland) aan te vallen en zijn overzeese havens in te nemen. De strijd ging door onder Philips en ook tijdens het vredesbestand (en ondanks het afkondigen van godsdienstvrijheid door Karel V in 1555, vlak voor zijn dood).

Overzee? Welke landen deden er nog meer mee aan deze oorlog was meer mijn vraag. 

MoederSterretje schreef op 09-09-2023 om 08:44:

[..]

De strijd tegen Spanje begon al ten tijde van Karel V en werd ook overzee gevoerd. Dat was ook het doel van de strijd:

Spanje en Portugal hadden namelijk de wereld onderling verdeeld en werden heel rijk. Dit veroorzaakte een enorme inflatie in Europa door al het gratis goud en zilver en verergerde de economische malaise door de pandemie. Rijke mensen raakten aan de grond.

Nederland werd een wereldmacht door hun eigen koning Karel V (de gekozen keizer van Duitsland) aan te vallen en zijn overzeese havens in te nemen. De strijd ging door onder Philips en ook tijdens het vredesbestand (en ondanks het afkondigen van godsdienstvrijheid door Karel V in 1555, vlak voor zijn dood).

Waarom neem je de moeite nog om dit soort epistels te schrijven? Zo lang je niet met bronnen komt of gewoon antwoord geeft op een vraag, neemt niemand je serieus.

Even weer de feiten: de tachtigjarig oorlog begon pas tijdens de regering van Philips de tweede. Karel de vijfde kondigde geen godsdienstvrijheid af. De vrede van Augsburg betekende alleen dat de vorst mocht besluiten over welk geloof zijn onderdanen aanhingen. Omdat Karel de vijfde naast keizer ook Heer der Nederlanden was, betekende dat voor de Nederlanden dat iedereen katholiek moest zijn.

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:27:

[..]

Wij maken dit mee. Er is een vooroordeel over de foute en slechte katholieken. Bekijke Schooltv 80-jarige oorlog maar smile.gif

Maar wat maak je dan mee? Worden jullie gepest, genegeerd, uitgescholden omdat je Katholiek bent?

Wil je deze vraag nog beantwoorden MoederSterretje?

Ik heb nog steeds geen antwoord….

Ik lees af en toe een draadje en dus ook deze, maar het ging niet echt snel dus sprong over naar de Telegraaf kwam dit artikel tegen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1916409327/trimbos-kwart-kinderen-heeft-ouder-met-psychische-problemen

En dacht zooooo dat zijn er veel.


Coreopsis schreef op 09-09-2023 om 08:24:

[..]

Beste TO, er is nu meerdere keren gevraagd om je bronnen, maar daar komt geen reactie op. Concreet: welke rapport bedoel je hier, en op welk citaat daaruit concludeer jij bovenstaande?

Met die laatste zin tussen haakjes diskwalificeert je jezelf nogal, heb je dat in de gaten? "Je moet gewoon beter kijken, dan zie je het vanzelf." Help ons onwetende naïevelingen die het niet vanzelf zien een beetje op weg.

Ze heeft zich zelf al heel vaak gediskwalificeerd in dit draadje, waarom blijven jullie dit toch voeden? 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:04:

[..]

Wedden dat jij nooit eens bent gaan spitten in de geschiedenis? Het verhaal dat er wordt verteld is maar een klein deel van het totaal (net als in het filmpje van Schooltv). Door de Zwarte Dood stierven hele en halve steden in het Westen uit. Mensen waren in paniek (Covid was daar niets bij). De kerk was radeloos en veel te slap in haar optreden. Luther en Calvijn en nog meer priesters trachtten mensen te redden door zich in oude boeken te verdiepen en door terug te gaan naar het Oude Testament. De Straf van God moest gestopt worden. Een strengere godsdienst was nodig. Helaas kwam de pest 500 jaar lang steeds terug. Het is echt interessant als je er meer van weet

Niemand was daaraan schuldig, de katholieken niet en de protestanten niet. Mensen wisten gewoon nog niet van het bestaan van ziektekiemen en dat ze op handelsschepen naar het Westen kwamen.

Luther was een Duitse monnik en theoloog. Op 31 oktober 1517 publiceerde hij zijn 95 stellingen. In die stellingen wees hij naar de misstanden in de katholieke kerk. Het was niet zijn bedoeling om de katholieke kerk zwart te maken maar hij wilde met zijn stellingen de kerk hervormen. Het eerste en belangrijke kritiekpunt (in deze onderstaande link duidelijk na te lezen) is de handel in aflaten. Je kon namelijk door geld te betalen je zonden laten vergeven.

https://web.archive.org/web/20110928014704/http://www.elg-stadskanaal.nl/95stellingen.html#een/

Ik hou het hierbij wat betreft mijn bijdrage. Best interessante discussie om de geschiedenislessen kritisch te bekijken, maar om dan zelf zo ongefundeerd en zo stellig je eigen geschiedschrijving neer te schrijven, motiveert mij niet om verder te reageren. 

ReneVerbeek schreef op 09-09-2023 om 10:41:

Ik lees af en toe een draadje en dus ook deze, maar het ging niet echt snel dus sprong over naar de Telegraaf kwam dit artikel tegen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1916409327/trimbos-kwart-kinderen-heeft-ouder-met-psychische-problemen

En dacht zooooo dat zijn er veel.


Dat zijn er zoveel dat ik ernstig betwijfel of dit wel klopt. Jaren geleden las ik ook als eens van een instituut- volgens mij ook Trimbos trouwens- waarin het aantal kinderen werd genoemd dat zou opgroeien bij een ouder met een verslaving of psychische problemen. Toen ik het genoemde aantal legde naast de cijfers van het CBS over de bevolkingsopbouw naar leeftijd, kwam daaruit dat geloof ik een op de drie jongeren in die situatie zit.

Of ouders met psychische problemen krijgen extreem veel kinderen, of het Trimbos hanteert een erg ruime definitie van "psychische problemen" , of de berekening is onjuist, lijkt me zo.

Waar is de clickbait van dit topic? 
Of de affiliate link? Waar moet ik op kliikken??? 😳😳

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:27:

[..]

Wij maken dit mee. Er is een vooroordeel over de foute en slechte katholieken. Bekijke Schooltv 80-jarige oorlog maar

Ik ben gewoon echt oprecht benieuwd " wat " jullie dan meemaken?

Bij jullie ( in het dorp?) worden Katholieke mensen uitgescholden? Hun ramen met eieren bekogeld? Worden Katholieke kinderen gepest met hun geloof? Kinderen worden geweerd van feestjes en speelafspraken? Mogen niet lid worden van clubjes? Katholieken worden niet toegelaten bij evenementen? Katholieke krijgen banen niet door hun geloof? En dat allemaal door een aflevering van Het Klokhuis of een les geschiedenis?

Ik vul bovenstaande in; want ik heb geen flauw idee wat je bedoeld. Dus wat meer uitleg over wat jij ( blijkbaar) allemaal meemaakt is wel handig. 

Gingergirl schreef op 09-09-2023 om 13:04:

[..]

Ik ben gewoon echt oprecht benieuwd " wat " jullie dan meemaken?

Bij jullie ( in het dorp?) worden Katholieke mensen uitgescholden? Hun ramen met eieren bekogeld? Worden Katholieke kinderen gepest met hun geloof? Kinderen worden geweerd van feestjes en speelafspraken? Mogen niet lid worden van clubjes? Katholieken worden niet toegelaten bij evenementen? Katholieke krijgen banen niet door hun geloof? En dat allemaal door een aflevering van Het Klokhuis of een les geschiedenis?

Ik vul bovenstaande in; want ik heb geen flauw idee wat je bedoeld. Dus wat meer uitleg over wat jij ( blijkbaar) allemaal meemaakt is wel handig.

Ik denk niet dat je antwoord krijgt, ik heb dit al 3 keer gevraagd, maar nog steeds geen reactie.

Schemerlampje schreef op 09-09-2023 om 13:56:

[..]

Ik denk niet dat je antwoord krijgt, ik heb dit al 3 keer gevraagd, maar nog steeds geen reactie.

Dat denk ik ook niet. En dat er geen antwoord komt zegt ook wel iets: het is gewoon een verhaal wat zich vooral in haar hoofd afspeeld.

MoederSterretje schreef op 09-09-2023 om 05:54:

[..]

De katholieken maken het voortdurend mee. Er is zelfs een rapport verschenen over hoe discriminerend het NOS nieuws over ze is. Het is een voortdurende stroom van denigrerende en beschuldigende berichten (als je verder kijkt dan je neus lang is).

Nogmaals, ik dacht van het verhaal van godsdienst af te zijn, maar helaas leeft deze onzin opnieuw op. Zie ook de reacties hier. En het standaard schuldverhaal uit de geschiedenislessen klopt niet eens. Als je alle aspecten op een rij zet, was het een eeuwenlang gevecht tegen de Zwarte Dood en de economische rampen die het gevolg waren. Hele en halve steden stierven uit, elke eeuw weer opnieuw. Het leek de Straf van God (zo werd de pest zelfs letterlijk genoemd). Sommige priesters dachten dat een strenger geloof nodig was.

Natuurlijk zijn veel vreselijke dingen gebeurd. Maar Nederland blijft hangen in een verhaal dat niet klopt. Alleen vanwege een paar afwijkende geestelijken gaan mensen niet opeens wat anders geloven. Het waren de ongekende rampen die ervoor zorgden dat men terugging naar het Oude Testament. En wat ik al zei, het onderdanige Katholieke geloof paste voor geen meter bij de handelaren (die graag ook slaven wilden verhandelen, iets wat destijds niet zo vreemd was).

Niemand was schuldig aan het feit dat mensen niet begrepen wat ziektekiemen zijn en dus in de Straf van God geloofden. Mensen hadden goede bedoelingen (van de ziekte afkomen en door handel de economie redden).

Je zegt dat de Katholieken voortdurend gediscrimineerd worden. De Katholieken die ik ken hebben hier geen last en herkennen dit helemaal niet.  Ook online kan ik er weinig over vinden. Als ik google op Katholieke kerk en discriminatie dan kom ik vooral artikelen tegen over LHBTQ'ers die gediscrimineerd worden door de kerk. Ik denk echt dat je je druk maakt over iets wat er niet is. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.