Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

citeer wat To eerder schreef:

En dan de Zwarte Legende over de Spanjaarden die in Nederland wordt verteld, maar die ook niet klopt. De Maja's hadden al zelf hun leiders omgebracht en de putten in de steden met lijken vergiftigd (waardoor er 15 miljoen van hen stierven zegt de BBC) en de Azteken gaven zich zelf aan Spanjaarden over vanwege een mythe van hen dat er een godheid van overzee zou komen (zegt de BBC). Ze stierven vervolgens aan de Europese ziektes.

Dus de BCC geloof je wel zonder nader onderzoek, en de Nederlandse geschiedenisschrijvers niet?

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 16:38:

[..]

Ah, de fameuze Nederlandse strengheid. Erg naar voor je.

Ik vond het ook erg prettig in Nederland toen godsdienst nog niet zo op scholen werd benadrukt (door bijvoorbeeld leerboeken) of in de politiek. Het lijkt of er nu weer een opleving is. Of het weer in het openbare leven komt i.p.v. een persoonlijke keuze te blijven.

Haha jij hebt vast niet ind jaren 60-70 hier op school gezeten. godsdienstles, er werd bijgehouden of je naar de kerk ging en gezamenlijk met de klas naar de kerk om te biechten (vanaf het jaar datje je communie deed, dus 7 jaar. 

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:04 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 07-09-2023 om 16:49:

[..]

Daar geloof ik niks van. Deze TO is alleen nogal de weg kwijt in geschiedenisland en heeft zich de grootste onzin op de goedgelovige mouw laten spelden. Ze zet die gewoon, niet gehinderd door enige historische kennis, met een jaloersmakende beslistheid op dit forum. Daar kunnen we en masse tegenin praten, maar dat heeft helemaal geen zin. Een Jehova's Getuige kan je ook niet in één middag een andere route laten inslaan. Ik hoop alleen dat TO's kind geen last gaat krijgen van dergelijk dogmatisch gedram. Èn voldoendes haalt voor geschiedenis, zoals onderwezen op school.

Wedden dat jij nooit eens bent gaan spitten in de geschiedenis? Het verhaal dat er wordt verteld is maar een klein deel van het totaal (net als in het filmpje van Schooltv). Door de Zwarte Dood stierven hele en halve steden in het Westen uit. Mensen waren in paniek (Covid was daar niets bij). De kerk was radeloos en veel te slap in haar optreden. Luther en Calvijn en nog meer priesters trachtten mensen te redden door zich in oude boeken te verdiepen en door terug te gaan naar het Oude Testament. De Straf van God moest gestopt worden. Een strengere godsdienst was nodig. Helaas kwam de pest 500 jaar lang steeds terug. Het is echt interessant als je er meer van weet  

Niemand was daaraan schuldig, de katholieken niet en de protestanten niet. Mensen wisten gewoon nog niet van het bestaan van ziektekiemen en dat ze op handelsschepen naar het Westen kwamen.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:04:

[..]

Wedden dat jij nooit eens bent gaan spitten in de geschiedenis?

Valt best mee, hoor. Ik heb het ooit nog gestudeerd. En daar geleerd dat het correct interpreteren van de stof essentieel is voor een juist begrip. En nooit iets klakkeloos aannemen omdat iemand het zegt.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:10 Topicstarter

Nick90 schreef op 07-09-2023 om 16:55:

[..]

Ik lees hier niemand die het ook ziet.

Degenen die andere meningen hebben worden hier keihard en persoonlijk aangepakt, heb ik gemerkt. Men houdt zich echt niet in om politiek correcte meningen als de enige juiste mening aan je op te dringen. Maar soms durven mensen alsnog wat te zeggen of goede tips te geven Wie weet. Dit is pas de eerste dag, met veel beroepspanelleden die ik van vroeger herken

Hemeltjelief Moederster, prima dat je een hobby heb maar wat moeten wij er mee. Zoek een club die zich bezig houdt met geschiedenis.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:04:

[..]

Wedden dat jij nooit eens bent gaan spitten in de geschiedenis? Het verhaal dat er wordt verteld is maar een klein deel van het totaal (net als in het filmpje van Schooltv). Door de Zwarte Dood stierven hele en halve steden in het Westen uit. Mensen waren in paniek (Covid was daar niets bij). De kerk was radeloos en veel te slap in haar optreden. Luther en Calvijn en nog meer priesters trachtten mensen te redden door zich in oude boeken te verdiepen en door terug te gaan naar het Oude Testament. De Straf van God moest gestopt worden. Een strengere godsdienst was nodig. Helaas kwam de pest 500 jaar lang steeds terug. Het is echt interessant als je er meer van weet

Niemand was daaraan schuldig, de katholieken niet en de protestanten niet. Mensen wisten gewoon nog niet van het bestaan van ziektekiemen en dat ze op handelsschepen naar het Westen kwamen.

Luther werd 130 jaar na het einde van de epidemie geboren. Calvijn nog later.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:14 Topicstarter

nlies schreef op 07-09-2023 om 17:00:

[..]

Haha jij hebt vast niet ind jaren 60-70 hier op school gezeten. godsdienstles, er werd bijgehouden of je naar de kerk ging en gezamenlijk met de klas naar de kerk om te biechten (vanaf het jaar datje je communie deed, dus 7 jaar.

Nee, dat was daarna Sneu voor die mensen. In Oost Europa was het altijd een vrije keuze. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:14:

[..]

Nee, dat was daarna Sneu voor die mensen. In Oost Europa was het altijd een vrije keuze.

Die staan inderdaad heel erg bekend om hun ruimhartigheid omtrent vrijheid van meningsuiting. 

Maar ga alsjeblieft door. Ik vind het hilarisch. Een beetje alsof je een Rus zijn kant van de oorlog laat vertellen. 

Ik begrijp niet zo goed waarom je de lelijke,
destructieve kanten van de RK kerk benoemen, betitelt als ‘haat’. Ik ben zelf ook katholiek opgevoed maar heb totaal geen moeite met het benoemen van de akelige kanten van de RK kerk. Het lijkt me ook heel verstandig om dat te benoemen en er vraagtekens bij te zetten. Overigens is het voor mij duidelijk dat over de hele breedte ‘de tijden veranderd zijn’. Oftewel: de RK kerk was uiteraard niet de enige die er in de periode waar jij het over hebt bizarre ideeën en gebruiken op na hield. Maar bizar was het zeker wel. Ik heb persoonlijk echter meer moeite met het wangedrag van recenter datum zoals het wereldwijd grootschalig toedekken van seksueel misbruik door geestelijken en andere misstanden tegen met name kinderen en het stelselmatig spreken en handelen ten koste van de slachtoffers daarvan. Daar kan ik echt enorm boos over worden, als ik het zoveelste afschuwelijke verhaal hoor over seriedaders die stelselmatig werden beschermd door de kerk. Is dat ook ‘haat’ als ik die feiten benoem? 

Ik ‘haat’ de RK kerk niet, ik ‘haat’ geloof niet, katholieken niet, priesters niet etc. Maar ik ‘haat’ en veroordeel wel bepaald gedrag en bepaalde keuzes en volgens mij vind ik daarbij gelukkig een heel ruime meerderheid van de katholieken aan mijn zijde. Het lijkt mij ook veel beter om er duidelijk over te zijn dat gedrag wat kennelijk ooit min of meer acceptabel werd geacht tegenwoordig wordt veroordeeld. Hoef je niet eufemistisch over te doen wat mij betreft. Veel liever niet zelfs.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:14:

[..]

Nee, dat was daarna Sneu voor die mensen. In Oost Europa was het altijd een vrije keuze.

Tja, misschien moet je dan verhuizen naar een land waarbij het onderwijs beter aansluit bij jouw wensen, want het Nederlandse onderwijs is volgens mij op elk gebied fout bezig volgens jou. Dat onderwijs kun je niet veranderen, dus misschien dan maar verhuizen?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:36 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 07-09-2023 om 17:09:

[..]

Valt best mee, hoor. Ik heb het ooit nog gestudeerd. En daar geleerd dat het correct interpreteren van de stof essentieel is voor een juist begrip. En nooit iets klakkeloos aannemen omdat iemand het zegt.

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:37 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 17:13:

[..]

Luther werd 130 jaar na het einde van de epidemie geboren. Calvijn nog later.

De pest kwam 500 jaar steeds terug in het Westen. Voor het laatst in de 19e eeuw.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:40 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 07-09-2023 om 17:10:

Hemeltjelief Moederster, prima dat je een hobby heb maar wat moeten wij er mee. Zoek een club die zich bezig houdt met geschiedenis.

En jij een andere topic, als je er niets mee kunt? 

Wellicht zijn er mensen die het wel interessant vinden wat hun kind leert en mij wat nuttigs kunnen vertellen

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:36:

[..]

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

Als dat zo is, waarom vluchtten dan de protestantse hugenoten naar o.a. Nederland vanuit het Katholieke Frankrijk?

En Hugo de Groot ontsnapte uit Loevestein. Dat zou jij als kenner van de geschiedenis toch wel moeten weten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.