Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lexus schreef op 08-09-2023 om 13:11:

[..]

nou androgyn zou ik zeggen: allebei ipv geen van twee

Ook prima, ik ga er geen oorlog over voeren 

Atalanta schreef op 08-09-2023 om 13:38:

Zonder het hele topic te hebben gelezen wil ik toch even mijn ervaring delen van mijn basisschooltijd. Ik zat op een christelijke school, waar katholieken als fout werden gezien. Dat werd ook tijdens de geschiedenislessen uitgelegd.
Maria vereren was zondig en carnaval vieren al helemaal. Ik weet dat ik als kind doodongerust was over mijn buurjongen die dus carnaval vierde en mijn vertelde dat Maria heilig was want hij zou zeker in de hel komen. Ik heb nog gebeden voor hem. Ik ben 52.
En ik ben van huis uit niet eens religieus, maar zat op die school omdat deze toevallig het dichtstbij huis was. Dat was niet erg fijn.
En had daar dus ook te maken met uitsluiting, want bij sommige kinderen mocht ik niet spelen, later begreep ik pas dat dat was omdat ik niet gelovig was.

Overigens heb ik bij mijn kinderen nooit boeken gezien van de basisschool, want die bleven op school. Hoe weet je dan als ouder wat daar in staat?
Ben ik een slechte moeder als je dat niet weet?

Nee hoor, voor het predikaat slechte moeder moet je andere dingen hebben verzaakt. We hebben allemaal onze kleine jeugdtrauma's. 

Atalanta schreef op 08-09-2023 om 13:38:

Zonder het hele topic te hebben gelezen wil ik toch even mijn ervaring delen van mijn basisschooltijd. Ik zat op een christelijke school, waar katholieken als fout werden gezien. Dat werd ook tijdens de geschiedenislessen uitgelegd.
Maria vereren was zondig en carnaval vieren al helemaal. Ik weet dat ik als kind doodongerust was over mijn buurjongen die dus carnaval vierde en mijn vertelde dat Maria heilig was want hij zou zeker in de hel komen. Ik heb nog gebeden voor hem. Ik ben 52.
En ik ben van huis uit niet eens religieus, maar zat op die school omdat deze toevallig het dichtstbij huis was. Dat was niet erg fijn.
En had daar dus ook te maken met uitsluiting, want bij sommige kinderen mocht ik niet spelen, later begreep ik pas dat dat was omdat ik niet gelovig was.

Overigens heb ik bij mijn kinderen nooit boeken gezien van de basisschool, want die bleven op school. Hoe weet je dan als ouder wat daar in staat?
Ben ik een slechte moeder als je dat niet weet?

Ik ben 56 en zat op een katholieke school. Wat jij vertelt, ken ik wel uit de verhalen uit de lagere schooltijd van mijn ouders. Die dachten echt dat protestanten een heel ander soort mensen waren en waren ook een beetje bang voor ze. In mijn lagere schooltijd hing die sfeer er helemaal niet meer. Wel kwam ik er pas na mijn verhuizing naar boven de rivieren écht achter dat er heel erg veel verschillende protestanten waren. Dat had ik vast op school wel eerder gehoord maar was kennelijk niet tot mij doorgedrongen in het katholieke zuiden met één ‘protestants’ kerkje in het dorp en een stuk of vijf, zes grote katholieke kerken. Maar echte negativiteit over of angst voor protestanten, dat herinner ik me uit mijn jeugd echt helemaal niet. Wij vonden de verhalen over de katholieke opvoeding van onze ouders in de jaren 40/50 al een enorme ver van mijn bed show. 

Wij waren (zijn) Nederlands Hervormd en ik groeide op in Zuid- Limburg. Ik ging naar de openbare school, want Hervormden gingen naar openbaar onderwijs (en niet naar gereformeerd) en belijden hun godsdienst in hun eigen tijd.
In mijn vrije tijd zat ik dus in een hervormd godsdienstklasje. Daar werden verhalen verteld van Jozef en de dromen bijvoorbeeld met plaatjes erbij. Ook over Toetachamon en de ontdekking van zijn graf (bloedspannend zeg ik je) want er was een tentoonstelling over in de buurt. We kregen les over de grote wereldgodsdiensten, daar heb ik nou nog plezier van. Dat was nog eens godsdienstonderwijs!
Verder werd er natuurlijk uitbundig carnaval gevierd, stak mijn moeder een kaarsje aan als we een examen oid hadden, vierden we communie bij de buren en we gingen met z'n allen naar de herdenkingsmis toen hun dochter stierf.
Zo kan het natuurlijk ook.
Wat een gezeur over haat, pffff.

EmmaT schreef op 08-09-2023 om 14:11:

Wij waren (zijn) Nederlands Hervormd en ik groeide op in Zuid- Limburg. Ik ging naar de openbare school, want Hervormden gingen naar openbaar onderwijs (en niet naar gereformeerd) en belijden hun godsdienst in hun eigen tijd.
In mijn vrije tijd zat ik dus in een hervormd godsdienstklasje. Daar werden verhalen verteld van Jozef en de dromen bijvoorbeeld met plaatjes erbij. Ook over Toetachamon en de ontdekking van zijn graf (bloedspannend zeg ik je) want er was een tentoonstelling over in de buurt. We kregen les over de grote wereldgodsdiensten, daar heb ik nou nog plezier van. Dat was nog eens godsdienstonderwijs!
Verder werd er natuurlijk uitbundig carnaval gevierd, stak mijn moeder een kaarsje aan als we een examen oid hadden, vierden we communie bij de buren en gingen we met z'n allen naar de herdenkingsmis toen hun dochter stierf.
Zo kan het natuurlijk ook.
Wat een gezeur over haat, pffff.

Oh ja, en elke vrijdag vis. Vandaag weer he? 🙃🙂

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen nog zoveel moeite doet om te reageren op dit topic. Dat doen we toch ook niet bij mensen die geloven dat de aarde plat is, of mensen die geloven dat de overheid gevormd wordt door buitenaardse hagedissen?

Wat mij betreft scharen we mevrouw onder dezelfde doelgroep, negeren is wat mij betreft het devies. 

Elpisto schreef op 08-09-2023 om 14:28:

Ik snap werkelijk niet waarom iedereen nog zoveel moeite doet om te reageren op dit topic. Dat doen we toch ook niet bij mensen die geloven dat de aarde plat is, of mensen die geloven dat de overheid gevormd wordt door buitenaardse hagedissen?

Wat mij betreft scharen we mevrouw onder dezelfde doelgroep, negeren is wat mij betreft het devies.

Je hebt gelijk hoor, maar op dit moment dwalen we wat af, en dat vind ik dan wel weer even interessant

Als er daadwerkelijk op school wordt gezegd dat alle mensen van een bepaalde geloofsstroming slecht zijn en dat je daar niet mee om mag gaan en dat die naar de hel gaan etc. dan zou ik dus zeker een andere school zoeken. Mijn kind gaat niet naar school om naar de hel gewenst en buitengesloten te worden. 

Ik heb thuis ook geen schoolboeken van dochter, die blijven gewoon op school. Alleen de blaadjes/boekjes met huiswerk, die zie ik wel eens. En af en toe komt er een klapper mee met allerlei werkjes die ze dan kunnen laten zien thuis. 

EmmaT schreef op 08-09-2023 om 14:35:

[..]

Je hebt gelijk hoor, maar op dit moment dwalen we wat af, en dat vind ik dan wel weer even interessant

Ik hou ook wel van een beetje afdwalen. Zo kwam bij ons eens aan de eettafel ter sprake dat in de geschiedenisles (Vrije School) over Atlantis was gesproken alsof dat echt zou hebben bestaan. Mijn zoon (ik meen groep 7 of 8) had toen geprotesteerd dat dat niet echt had bestaan en toen had hij een standje gekregen. Dat had hij namelijk thuis uit verhalen al opgepikt. Het is ons nooit helemaal duidelijk geworden of die leerkracht nou echt serieus dacht dat Atlantis echt had bestaan. Toen vader haar ernaar vroeg had ze het een beetje gesust. Maar we hebben zoon thuis allebei duidelijk gemaakt dat het helemaal klopte wat hij dacht! Vader en ik hebben er samen eens hartelijk om gelachen en verder hebben we het maar gelaten. Gelukkig was het geen schering en inslag, die vermenging van feiten en fictie. Anders hadden ze aan ons gezin een taaie gekregen! Wij kunnen allemaal nogal als kritische ‘betweters’ uit de hoek komen met dit soort dingen.

wil40 schreef op 08-09-2023 om 13:40:

[..]

Ook prima, ik ga er geen oorlog over voeren

nee we zijn het eens hoor

MoederSterretje

MoederSterretje

09-09-2023 om 05:54 Topicstarter

MamaE schreef op 08-09-2023 om 16:05:

Als er daadwerkelijk op school wordt gezegd dat alle mensen van een bepaalde geloofsstroming slecht zijn en dat je daar niet mee om mag gaan en dat die naar de hel gaan etc. dan zou ik dus zeker een andere school zoeken. Mijn kind gaat niet naar school om naar de hel gewenst en buitengesloten te worden.

Ik heb thuis ook geen schoolboeken van dochter, die blijven gewoon op school. Alleen de blaadjes/boekjes met huiswerk, die zie ik wel eens. En af en toe komt er een klapper mee met allerlei werkjes die ze dan kunnen laten zien thuis.

De katholieken maken het voortdurend mee. Er is zelfs een rapport verschenen over hoe discriminerend het NOS nieuws over ze is. Het is een voortdurende stroom van denigrerende en beschuldigende berichten (als je verder kijkt dan je neus lang is). 

Nogmaals, ik dacht van het verhaal van godsdienst af te zijn, maar helaas leeft deze onzin opnieuw op. Zie ook de reacties hier. En het standaard schuldverhaal uit de geschiedenislessen klopt niet eens. Als je alle aspecten op een rij zet, was het een eeuwenlang gevecht tegen de Zwarte Dood en de economische rampen die het gevolg waren. Hele en halve steden stierven uit, elke eeuw weer opnieuw. Het leek de Straf van God (zo werd de pest zelfs letterlijk genoemd). Sommige priesters dachten dat een strenger geloof nodig was. 

Natuurlijk zijn veel vreselijke dingen gebeurd. Maar Nederland blijft hangen in een verhaal dat niet klopt. Alleen vanwege een paar afwijkende geestelijken gaan mensen niet opeens wat anders geloven. Het waren de ongekende rampen die ervoor zorgden dat men terugging naar het Oude Testament. En wat ik al zei, het onderdanige Katholieke geloof paste voor geen meter bij de handelaren (die graag ook slaven wilden verhandelen, iets wat destijds niet zo vreemd was).

Niemand was schuldig aan het feit dat mensen niet begrepen wat ziektekiemen zijn en dus in de Straf van God geloofden. Mensen hadden goede bedoelingen (van de ziekte afkomen en door handel de economie redden). 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-09-2023 om 07:29

Bron? Je doet allerlei beschuldigingen zonder aan te geven wie dat gezegd of geschreven heeft. Wie stelt bewijst. Dus graag citaten met een linkje.

as usual leg je wel weer hele creatieve verbanden die er niet zijn. Van die halve waarheden waar dan een heel andere volledige conclusie uit komt. Zeg ik als katholiek die al die Nederlandse geschiedenislessen over de 80-jarige oorlog zelf heeft meegemaakt. 

MoederSterretje

MoederSterretje

09-09-2023 om 07:41 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 09-09-2023 om 07:33:

as usual leg je wel weer hele creatieve verbanden die er niet zijn. Van die halve waarheden waar dan een heel andere volledige conclusie uit komt. Zeg ik als katholiek die al die Nederlandse geschiedenislessen over de 80-jarige oorlog zelf heeft meegemaakt.

Ach, mevrouw75, de vrouw die geen langere teksten leest

Zie:

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/de-masturbarieles-van-mijn-kind-op-school-groep-3

En u gaat mij vertellen dat ik verbanden leg die er niet zijn?

MoederSterretje

MoederSterretje

09-09-2023 om 07:42 Topicstarter

Coreopsis schreef op 09-09-2023 om 07:29:

Bron? Je doet allerlei beschuldigingen zonder aan te geven wie dat gezegd of geschreven heeft. Wie stelt bewijst. Dus graag citaten met een linkje.

Ik zeg juist dat mensen in Nederland op moeten houden met schuld te geven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.