Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jouw topic escaleren wel altijd binnen mum van tijd gierend uit de klauwen zeg...

Philips II had ook een hekel aan protestanten. Dat is gewoon zo. En als iemand uit de geschiedenis iets vond, is dat geen indoctrinatie of een bewering dat alle katholieken dat nu nog steeds vinden. En ook geen oproep om katholieken te gaan haten om Philips II een klootzak was (ik ben praktiserend katholiek dus ik vind dat ik dat mag zeggen).
En de protestanten waren ook geen lieverdjes. Er zijn van beide kanten veel dingen fout gegaan. 

Kinderen in groep 4/5 doen geen hele studies op school. Ze krijgen over verschillende periodes het een en ander mee. Op hun niveau. 
Ik kom uit het katholieke zuiden (Limburg) en kende vroeger helemaal geen protestanten. Pas op school leerde ik daarover met de reformatie en 80-jarige oorlog, ik denk dat dat groep 6 of 7 was. En toen dacht ik wel van 'ja die Luther had best een punt met die aflaten, maar geen beelden en schilderijen in de kerk? wat doen die mensen daar dan? Toch wel fijn dat wij katholiek zijn dan, heb ik tenminste nog wat te kijken als we in de kerk zitten'.
Niks geen haat of afkeer. Wel merk ik dat het beeld dat hier in Limburg heerst over protestanten vooral gebaseerd is op refo's uit Staphorst, Urk en Barneveld. Dat vind ik wel jammer, want protestantisme is echt heel veel breder dan dat. Toen ik met een protestantse jongen thuis kwam waren ze wel even bang dat ik achter het aanrecht zou belanden en alleen nog rokken mocht dragen, acht kinderen baren etc. 
Maar goed, ik ben inmiddels met de desbetreffende protestant getrouwd en dat gaat echt helemaal prima. Dochter wordt gemengd gelovig opgevoed; ze krijgt van beide wat mee en kan dan later zelf een keuze maken. Of niet, dat mag ook. 
Op school praat ze met vriendinnetjes niet echt over geloof. Natuurlijk wel eens over een activiteit van de kerk of zo, maar niet heel inhoudelijk. En als kinderen daar al een vraag over hebben, is dat nooit oordelend, maar geïnteresseerd. 

Al die dingen die jij hier schrijft zijn zo uitgebreid, dat kan nooit allemaal op school aan bod zijn geweest. Die kinderen hebben misschien hooguit twee keer per week een uurtje geschiedenis. Je draaft ontzettend door en je bent heel vermoeiend. 

Ik heb even de eerste aflevering van schooltv gekeken, begon toch wat nieuwsgierig te worden. Ik zie een soort karikaturale weergave van de geschiedenis. Ik zie nergens een oproep om katholieken te haten, alleen dat geloofsovertuigingen in de geschiedenis wel meegespeeld hebben. En dat wordt dan als een soort karikatuur, dus zwaar overtrokken neergezet.

Persoonlijk houd ik niet zo van deze manier van filmpjes maken, maar ik zou me er ook geen zorgen over maken. Het doel van het filmpje is mijns inziens een stukje inzicht geven in de beweegredenen van verschillende personen/groepen rondom een aantal grote gebeurtenissen in de geschiedenis. Niet het opzetten van de ene groep tegen de andere.

Ik heb schooltv ook opgezocht en als het om de filmpjes gaat waarin 'historische figuren worden uitgenodigd' bij de intervieuwster (plien van bennekom) dan kan ik alleen maar zeggen dat 't op leuke/gemakkelijke manier eea kort neergezet wordt. 

Lollypopje schreef op 07-09-2023 om 17:22:

[..]

Tja, misschien moet je dan verhuizen naar een land waarbij het onderwijs beter aansluit bij jouw wensen, want het Nederlandse onderwijs is volgens mij op elk gebied fout bezig volgens jou. Dat onderwijs kun je niet veranderen, dus misschien dan maar verhuizen?

Nou zeker. Ik had nooit gedacht dat ik tegen iemand zou zeggen: 'nou dan ga je toch ergens anders wonen' als ze kritiek op zaken in Nederland hadden. Maar hier, gecombineerd met het ophemelen  (pun intended) van landen waar alles veel beter werd en wordt aangepakt denk ik ook: waarom ga je niet ergens wonen waar ze het wel goed doen?

En wat haat tegen katholieken betreft. De populairste politicus van dit moment in Nederland is katholiek.

Daglichtlamp schreef op 08-09-2023 om 11:26:

En wat haat tegen katholieken betreft. De populairste politicus van dit moment in Nederland is katholiek.

Dat verwonderde me toen ik dat hoorde. Hij is niet bepaald het prototype van een bourgondische katholiek.  Ik had hem wat betreft onbuigzame principes eerder in het ouderlingenbankje van een protestantse  kerk gezien dan in het Rijke Roomsche Leven. 

Daglichtlamp schreef op 08-09-2023 om 11:26:

En wat haat tegen katholieken betreft. De populairste politicus van dit moment in Nederland is katholiek.

Dit. Voor mensen die trouw lezen, afgelopen zaterdag stond er een column in trouw (je weet wel, krant met christelijke signatuur) over de wenselijkheid van een rooms-rood kabinet omdat veel vernieuwingen in de Nederlandse samenleving juist van rooms-rode denkers afkwamen. Mensen bij de KVP (van geel), d66 (van Mierlo), sp (Marijnissen), ppr (aarden), cda (Steenkamp). Maar ook lpf- Fortuyn, pvv-Wilders en zelfs Omzigt en Timmermans hebben een katholieke achtergrond. 

Die nergens anders overigens benoemd wordt. Dus die hele vermeende verkettering van katholieken; zit in to’s hoofd. 

Naast haar verkettering van lentekriebels en meer van zulks. Drukke boel daar!


(artikel voor abonnees van een dpg krant; https://www.trouw.nl/a-b6f68cd3)

wij hebben hier al een keer eerder iemand gehad die alles in Nederland maar belachelijk vond en alles in haar eigen land veel en veel beter vond. Daarbij dacht ook iedereen dat ze beter teruug kon gaan. Dat heeft ze uiteindelijk ook gedaan. 

Bij ts zie ik deels hetzelfde. Ze begrijpt Nederland niet zo goed. Gooit er een eigen interpretatie over en windt zich vervolgens heel erg op. Daarna geven ouders die dit al meegemaakt hebben dat ze zich niet zo druk moet maken omdat haar interpretatie niet klopt. 

Het lijkt mij naar om zo in een land te wonen. Zo angstig te zijn dat een kind iets leert of hoort wat je niet begrijpt. Ik zou ook gaan kijken naar mogelijkheden om terug te gaan. 

Mijn broer heeft het andersom. Verhuisd naar het buitenland. Alles natuurlijk fantastisch en veel beter dan in Nederland volgens hun.. Tot hun kind naar school moest en opeens zagen ze de verschillen en voelden zij zich hier niet goed bij (heel ouderwets onderwijs, super lange dagen). Ineens was nederland niet meer zo slecht. Zij hebben uiteindelijk gekozen voor een privé school met internationaal onderwijs. 

En ik denk dat ze haar doel hier weer prima gehaald heeft. 

MamaE schreef op 08-09-2023 om 10:23:

Jouw topic escaleren wel altijd binnen mum van tijd gierend uit de klauwen zeg...

Philips II had ook een hekel aan protestanten. Dat is gewoon zo. En als iemand uit de geschiedenis iets vond, is dat geen indoctrinatie of een bewering dat alle katholieken dat nu nog steeds vinden. En ook geen oproep om katholieken te gaan haten om Philips II een klootzak was (ik ben praktiserend katholiek dus ik vind dat ik dat mag zeggen).
En de protestanten waren ook geen lieverdjes. Er zijn van beide kanten veel dingen fout gegaan.

Kinderen in groep 4/5 doen geen hele studies op school. Ze krijgen over verschillende periodes het een en ander mee. Op hun niveau.
Ik kom uit het katholieke zuiden (Limburg) en kende vroeger helemaal geen protestanten. Pas op school leerde ik daarover met de reformatie en 80-jarige oorlog, ik denk dat dat groep 6 of 7 was. En toen dacht ik wel van 'ja die Luther had best een punt met die aflaten, maar geen beelden en schilderijen in de kerk? wat doen die mensen daar dan? Toch wel fijn dat wij katholiek zijn.

Wat die mensen doen? In mijn jeugd - gewone N-H kerk wat nu PKN  is - lekker veel stampende refosschlagers schallen bij de psalmpenpomp. Mis ik soms als afvallige wel.  Ik zit me juist de tandjes te vervelen bij RK uitvaarten  van de schoonfamilie waar je alleen maar een koortje hebt. 

Die beeldenstorm was verkeerd, maar natuurlijk hadden Luther en Calvijn  het wel bij het rechte eind   Als vrouw kun je tenminste bij de PKN ook dominee worden, kom daar bij de RK maar eens om.

(voor TO dit is ironie, geen unverfroren haat)

Stop stop, ik lees hier allerlei vreemde vooroordelen over protestanten, katholieken en gereformeerden. Doodeng, straks krijgt Moedersterretje toch nog gelijk. 
Er is maar één God toch? 

wil40 schreef op 08-09-2023 om 12:45:

Stop stop, ik lees hier allerlei vreemde vooroordelen over protestanten, katholieken en gereformeerden. Doodeng, straks krijgt Moedersterretje toch nog gelijk.
Er is maar één God toch?

Misschien is God wel een vrouw 

Mugske schreef op 08-09-2023 om 12:58:

[..]

Misschien is God wel een vrouw

Genderneutraal, iedereen blij. 

wil40 schreef op 08-09-2023 om 13:01:

[..]

Genderneutraal, iedereen blij.

nou androgyn zou ik zeggen: allebei ipv geen van twee

Zonder het hele topic te hebben gelezen wil ik toch even mijn ervaring delen van mijn basisschooltijd. Ik zat op een christelijke school, waar katholieken als fout werden gezien. Dat werd ook tijdens de geschiedenislessen uitgelegd.
Maria vereren was zondig en carnaval vieren al helemaal. Ik weet dat ik als kind doodongerust was over mijn buurjongen die dus carnaval vierde en mijn vertelde dat Maria heilig was want hij zou zeker in de hel komen. Ik heb nog gebeden voor hem. Ik ben 52.
En ik ben van huis uit niet eens religieus, maar zat op die school omdat deze toevallig het dichtstbij huis was. Dat was niet erg fijn.
En had daar dus ook te maken met uitsluiting, want bij sommige kinderen mocht ik  niet spelen, later begreep ik pas dat dat was omdat ik niet gelovig was.

Overigens heb ik bij mijn kinderen nooit boeken gezien van de basisschool, want die bleven op school. Hoe weet je dan als ouder wat daar in staat?
Ben ik een slechte moeder als je dat niet weet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.