Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

08-09-2023 om 08:19

ToetieToover schreef op 08-09-2023 om 08:05:

Het ‘helpt’ TO niet om inhoudelijk op haar rant in te gaan, is mijn observatie na talloze berichten. Hopelijk waait de bui binnenkort weer over en worden kleine voorvallen niet meer zo’n groot obstakel in de gedachten van TO.

Ik geef toe dat ik het gisteren wel vermakelijk vond. Maar na de lappen tekst met niet onderbouwde beschuldigingen van vanochtend haak ik af.

TO, ik gun jou (en vooral je kind) iets minder wantrouwen. Onze samenleving is niet perfect, geen enkele samenleving is dat. En onderwijs, zeker geschiedenisonderwijs, is per definitie niet objectief. Wel kun je proberen zoveel mogelijk nuance en verschillende gezichtspunten te belichten. Maar door zo vast te houden aan je eigen interpretatie als enige en universele waarheid, maak je het jezelf onnodig moeilijk. Want niet iedereen denkt zoals jij. Dat is een soms lastige maar wel waardevolle les om te leren.

En probeer je kind geen trauma aan te praten dat ze waarschijnlijk helemaal niet voelt.

ToetieToover schreef op 08-09-2023 om 08:05:

Het ‘helpt’ TO niet om inhoudelijk op haar rant in te gaan, is mijn observatie na talloze berichten. Hopelijk waait de bui binnenkort weer over en worden kleine voorvallen niet meer zo’n groot obstakel in de gedachten van TO.

Eens. TO is totaal van het padje, ze is net een grammofoonplaat met een kras. Geen kennis, geen argumenten, geen bronnen, alleen maar bergen hoogst merkwaardige frustratie. Het is tegelijkertijd dieptriest en ontzettend hilarisch.

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:27:

[..]

Wij maken dit mee. Er is een vooroordeel over de foute en slechte katholieken. Bekijke Schooltv 80-jarige oorlog maar smile.gif

Maar wat maak je dan mee? Worden jullie gepest, genegeerd, uitgescholden omdat je Katholiek bent?

Wil je deze vraag nog beantwoorden MoederSterretje?

oh shoot, heb ik alle fun gemist in dit topic

Dewi-Sri2 schreef op 08-09-2023 om 08:31:

[..]

Eens. TO is totaal van het padje, ze is net een grammofoonplaat met een kras. Geen kennis, geen argumenten, geen bronnen, alleen maar bergen hoogst merkwaardige frustratie. Het is tegelijkertijd dieptriest en ontzettend hilarisch.

Ik denk dat ze haar enkel verzwikt heeft of zo, maar net te weinig kennis heeft om het spel dat ze voor ogen heeft als tijdverdrijf hier goed te spelen.

Valeria schreef op 07-09-2023 om 19:32:

[..]

Toen ik van huis ging, ging het over de staatsgodsdienst die er zogenaamd was. Nu zijn we ineens hier. Als er iets wordt weerlegd, komt er een redelijk linkloze zijsprong naar iets totaal anders.

Yep.

Dewi-Sri2 schreef op 08-09-2023 om 08:31:

[..]

Eens. TO is totaal van het padje, ze is net een grammofoonplaat met een kras. Geen kennis, geen argumenten, geen bronnen, alleen maar bergen hoogst merkwaardige frustratie. Het is tegelijkertijd dieptriest en ontzettend hilarisch.

Het is eigenlijk gewoon spam (pamfletmateriaal ) maar het wordt verkocht als “ik ben zo ongerust over mijn kind”.
Ondertussen staat al haar onzin (die ze gewoon ergens vandaan kopieert vermoed ik) wel weer op internet op een forum waardoor het toch enige schijn van legitimiteit krijgt, ondanks al jullie terechte opmerkingen, correcties en tegenwerpingen. Dus wie googelt, komt het tegen en lezen die mensen wel de hele draad?

AnnaPollewop schreef op 08-09-2023 om 08:43:

[..]

Het is eigenlijk gewoon spam (pamfletmateriaal ) maar het wordt verkocht als “ik ben zo ongerust over mijn kind”.
Ondertussen staat al haar onzin (die ze gewoon ergens vandaan kopieert vermoed ik) wel weer op internet op een forum waardoor het toch enige schijn van legitimiteit krijgt, ondanks al jullie terechte opmerkingen, correcties en tegenwerpingen. Dus wie googelt, komt het tegen en lezen die mensen wel de hele draad?

Dit vooral! 

AnnaPollewop schreef op 08-09-2023 om 08:43:

[..]

Het is eigenlijk gewoon spam (pamfletmateriaal ) maar het wordt verkocht als “ik ben zo ongerust over mijn kind”.
Ondertussen staat al haar onzin (die ze gewoon ergens vandaan kopieert vermoed ik) wel weer op internet op een forum waardoor het toch enige schijn van legitimiteit krijgt, ondanks al jullie terechte opmerkingen, correcties en tegenwerpingen. Dus wie googelt, komt het tegen en lezen die mensen wel de hele draad?

Mee eens. Ik geloof hier ook niet zo in de onschuld van de 'bezorgde ouder' want er is helemaal geen inhoudelijk gesprek. Maar er is wel weer een hoop desinformatie die ergens (hier) te lezen is.

zou er een Disclaimer bij kunnen?
Dat dit topic geen onderbouwing door middel van bronvermelding heeft?

Het probleem is vooral dat allerlei feitjes op de verkeerde manier gecombineerd worden. Bijvoorbeeld de vrede van Augsberg hield geen godsdienstvrijheid in. Het betekende alleen dat in het Heilige Roomse rijk (een groot deel van midden Europa), de vorst voortaan bepaalde welke godsdienst in zijn land werd aangehangen. Voor Nederland werd dat katholiek, omdat Karel de vijfde behalve Keizer ook Heer der Nederlanden was. Ook zijn zoon Philips die hem hier opvolgde was katholiek. Overigens was Willem van Oranje dat ook. Hij was vanaf zijn elfde katholiek opgevoed als voorwaarde voor het erven van de bezittingen en titels van zijn neef Renë van Chalon. (in feite kwam de vader van Willem daar als eerste voor in aanmerkingen, maar die viel af omdat hij protestants was).

Wat duidelijk is uit alle geschiedenislessen is dat er in tijden van armoede, honger en ziekte een zondebok wordt aangewezen. Dan kan het volk zich daar op richten en zijn leiders veilig. Vroeger waren kerken zeer invloedrijk en wilden niet dat mensen zich tegen hun keerden. 
Eigenlijk is dat anno nu nog steeds zo. We willen iemand hebben die we de schuld kunnen geven van pandemiën, woningtekort, werkeloosheid en rijen bij de voedselbank. Dan zijn we zelf niet verantwoordelijk en vegen ons straatje schoon. Of we weten de oorzaak (nog) niet en worden daar onrustig en opstandig van. 

Dit is wat mijn zoon heeft geleerd tijdens geschiedenisles en ingelezen na zijn schooltijd. Ook dat we zelf denken dat slechte dingen uit het verleden nooit herhaald gaan worden. Dat wij betere mensen zijn als eeuwen geleden, dat dit ons niet zal gebeuren. Maar bij flinke tegenslagen zijn we nog precies hetzelfde, we zoeken een zondebok. 

Ik heb niet het idee dat dit anno nu gericht is tegen katholieken. 

Daglichtlamp schreef op 08-09-2023 om 09:03:

Het probleem is vooral dat allerlei feitjes op de verkeerde manier gecombineerd worden. Bijvoorbeeld de vrede van Augsberg hield geen godsdienstvrijheid in. Het betekende alleen dat in het Heilige Roomse rijk (een groot deel van midden Europa), de vorst voortaan bepaalde welke godsdienst in zijn land werd aangehangen. Voor Nederland werd dat katholiek, omdat Karel de vijfde behalve Keizer ook Heer der Nederlanden was. Ook zijn zoon Philips die hem hier opvolgde was katholiek. Overigens was Willem van Oranje dat ook. Hij was vanaf zijn elfde katholiek opgevoed als voorwaarde voor het erven van de bezittingen en titels van zijn neef Renë van Chalon. (in feite kwam de vader van Willem daar als eerste voor in aanmerkingen, maar die viel af omdat hij protestants was).

En er worden heel vergezochte conclusies getrokken. "Koning Filips had een hekel aan protestanten", met andere woorden "katholieken hebben een hekel aan protestanten" en omdat katholieken deze onzin geloven, voelen katholieken zich vaak schuldig.

MiniJCW schreef op 08-09-2023 om 09:22:

[..]

En er worden heel vergezochte conclusies getrokken. "Koning Filips had een hekel aan protestanten", met andere woorden "katholieken hebben een hekel aan protestanten" en omdat katholieken deze onzin geloven, voelen katholieken zich vaak schuldig.

Dit is het niveau waarop je de 80-jarige oorlog aan een vijfde/zesdegroepers uit kunt leggen. Heel veel genuanceerder kan op die leeftijd nog niet. Ik heb me erg vrolijk zitten maken over dit topic. Maar je mag hopen dat het kind van TO fictief is. Kreeg ik deze tirade als docent over me heen, dan zou ik hulptroepen inschakelen.

Los van alles wat al gezegd is (ik deel de mening van de meerderheid), vergeet niet dat we het hier over groep 5 hebben. We hebben het over hele jonge kinderen die nog bezig zijn met goed leren lezen en die pas beginnen met het leren van geschiedenis. Die kinderen kunnen al die nuances die er zijn vaak niet eens aan. Die boeken proberen een relatief simpele voorstelling van de feiten te geven, die die kinderen begrijpen. De nuances leren ze nog lang genoeg.

En ja, het is erg simpel om te benoemen dat de toenmalige koning een hekel aan protestanten had, omdat hij zelf katholiek was en dat hij daarom bepaalde dingen deed. Dat is geen haatzaaien naar welke groep dan ook. Dat is een begin van het leren van oorzaak en gevolg en dergelijke aan kinderen. Met teveel nuances zouden ze die draad al kwijt raken voor ze hem hebben gevonden.

Bovendien denk ik dat daar ook een taak voor jou als moeder ligt. Iedereen (in welk land dan ook) wordt dagelijks overspoeld met informatie. Die informatie wordt vaak verzonden vanuit het perspectief van de zender. Kijk nu naar het conflict tussen Rusland en Oekraïne dat dagelijks in het nieuws is. Nederland kiest partij voor de kant van Oekraïne, maar moeten kinderen dan maar zo alles Russen slecht vinden? Ik hoop het niet. 

Ik denk dat die 80-jarige oorlog voor de kinderen sowieso een ver van hun bed show is en dat ze misschien wel iedereen en veel gedachten uit die tijd raar vinden, maar het is ook aan jou om nuance aan te brengen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.