Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 06:24 Topicstarter

Lollypopje schreef op 07-09-2023 om 19:12:

[..]

Maar waar heb je dat gelezen. Welke bronnen heb je geraadpleegd?

Want ik heb dit gehad bij mijn studie en ik herinner me geen katholiekenhaat in de boeken.


Overal in de Nederlandse geschiedkundige geschriften krijgen de Katholieken de schuld van alles. Er is totaal geen neutraal beeld van de geschiedenis. Dit heeft tot gevolge dat kinderen een extreem haatdragend beeld gepresenteerd krijgen, zie Schooltv en hoe leuk het was om Katholieken te doden. In het leerboek van mijn kind staat letterlijk:

"Koning Filips is katholiek en hij heeft een hekel aan protestanten."
Geen woord over de vrede van Augsburg 1555 waar zijn vader Karel V de godsdienstvrijheid heeft uitgebroken, maar kort daarop zijn de
Hollanders toch oorlog tegen Filips gaan voeren (vanwege het feit dat
er hongersnood was door het zeer koude weer en door alweer nieuwe
golven van de Zwarte Dood en vanwege het instorten van de economie
door al dat gratis goud. Nee, dit moest het werk zijn van hekserij en
dus van de duivel, zo werd de oorlog gepropageerd...

En dus worden alle katholieken nog steeds gezien als slecht en schuldig.
Als je dit niet beseft, luister dan naar landgenoten die dat eerlijk
durven toe te geven (zie eerder). Katholieken worden in Nederland
gedoogd. Deze waanzin wordt nog steeds aan kinderen verteld. Of eigenlijk opnieuw, de godsdiensten roeren zich weer.

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 06:25 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 19:25:

Ik snap ook niet link tussen Wycliffe en heksenverbrandingen niet. Wycliffe keerde zich tegen de leer van Transsubstantiatie, en vond dat een bijgeloof. Hij was net als Hus een voorloper van de latere Hervormers.

Je begint bij Luther en Calvijn en kijkt wie hun leraren waren

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 06:27 Topicstarter

Anne1234! schreef op 07-09-2023 om 19:26:

Ik zou me er maar niet druk om maken. Of wat je zegt nu waar is of niet, Kinderen zullen sowieso geen haat ontwikkelen tegen een bepaalde bevolkingsgroep door een geschiedenisles. Het zal ze überhaupt niet beïnvloeden. Kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig.

Wij maken dit mee. Er is een vooroordeel over de foute en slechte katholieken. Bekijke Schooltv 80-jarige oorlog maar

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 06:30 Topicstarter

nlies schreef op 07-09-2023 om 19:38:

[..]

Nooit van de heksenprocessen van Salem gehoord? Salem is een plaats in Amerika, even als toelichting.

en misschien deze pagina eens lezen, over alle heksenvervolgingen in Europa en Amerika.

https://nl.wikibooks.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)/Heksenvervolging_elders_in_Europa_en_Amerika

Toch jezelf maar beter voorbereiden voor je dingen gaat verkondigen die niet waar zijn

Veel protestanten vluchttten naar Oost-Europa en naar Amerika. Toen in Amerika uitbraken van pest kwamen werden ze meegezogen in de heksenwaanzin.

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 06:48 Topicstarter

kenfan schreef op 07-09-2023 om 21:37:

Gunst je hoort wel eens dat het calvinisme zo zakelijk en koud is, dat er in de RK-kerk het mysterie een grotere rol speelt. Maar voor hysterie is er zo te zien ook nog wel een plekje.
TO, ik krijg net ingegeven door de Heilige Geest DE oplossing. De volgende keer als je een kind een spreekbeurt voor over de martelaren van Gorinchem, inclusief een powerpoint met de meest gruwelijke plaatjes die je met google image kunt vinden. Dan steek je zoveel kaarsjes voor die arme zielen op dat de hele verderfelijke school in de hel hens vliegt. Succes ermee.

Enalweer was Engeland dit voor. De monniken die niet erkenden dat de
koning de hoogste gezant van god was en hoofd van de Engelse kerk,
werden gemarteld (buiken opengesneden) of verhongerd. Ja echt een
vooruitgang, van de paus naar een koning (vaak nog een grotere boef). Maar daar gaat het niet om. Dat was niet de reden dat mensen
de opstandige priesters geloofden, maar het gevolg van hun beleid.

De oorzaak dat ze dit gingen doen was het tegengaan aan de ramp die zich voltrok in het Westen van Europa: de Zwarte Dood, de Kleine ijstijd met als gevolg het instorten van de economie en de hyperinflatie.
Het leek of de wereld verging. De kerk had gefaaald en een nieuw strenger geloof ontstond om de ramp tegen te gaan.

Maar dat gezegd hebbende, nogmaals ik dacht dat wij dit achter ons gelaten hebben. Maar dit zit de Nederlanders zo hoog dat ze kinderen nog steeds betrekken in hun versie van het verhaal, welke mensen tegen elkaar opzet.

Niemand as schuldig. Het was geen vooropgezet plan.

Mija schreef op 07-09-2023 om 23:30:

[..]

Ik vind het jammer maar ik kan je analyse totaal niet volgen en ik vind je eerlijk gezegd wat verward aandoen. Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik zeg dit niet als sneer. Ik hoop dat je met iemand gaat praten over de gedachten en zorgen die in je hoofd zitten. Het lijkt me heel akelig om te denken dat de haat tussen mensen van verschillende geloven op de school van je kind wordt aangewakkerd. Daar zou ik me ook slecht over voelen, als ik dat dacht. Ik heb het gelukkig nooit zo ervaren, dat dat in de geschiedenislessen van mijn kinderen gebeurde. En andere mensen hier gelukkig ook niet. Misschien kun je eens met een vriendin of met je ouders praten over je zorgen? Als er echt aanleiding zou zijn voor zorgen over het geschiedenisonderwijs willen ze je vast wel helpen om het op een goede manier met school te bespreken.

Eens.

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:48:

[..]

Enalweer was Engeland dit voor. De monniken die niet erkenden dat de
koning de hoogste gezant van god was en hoofd van de Engelse kerk,
werden gemarteld (buiken opengesneden) of verhongerd. Ja echt een
vooruitgang, van de paus naar een koning (vaak nog een grotere boef). Maar daar gaat het niet om. Dat was niet de reden dat mensen
de opstandige priesters geloofden, maar het gevolg van hun beleid.

De oorzaak dat ze dit gingen doen was het tegengaan aan de ramp die zich voltrok in het Westen van Europa: de Zwarte Dood, de Kleine ijstijd met als gevolg het instorten van de economie en de hyperinflatie.
Het leek of de wereld verging. De kerk had gefaaald en een nieuw strenger geloof ontstond om de ramp tegen te gaan.

Maar dat gezegd hebbende, nogmaals ik dacht dat wij dit achter ons gelaten hebben. Maar dit zit de Nederlanders zo hoog dat ze kinderen nog steeds betrekken in hun versie van het verhaal, welke mensen tegen elkaar opzet.

Niemand as schuldig. Het was geen vooropgezet plan.

Ik denk echt dat je hulp moet zoeken. Voor jezelf en ten behoeve van je gezin. 

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:27:

[..]

Wij maken dit mee. Er is een vooroordeel over de foute en slechte katholieken. Bekijke Schooltv 80-jarige oorlog maar

Maar wat maak je dan mee? Worden jullie gepest, genegeerd, uitgescholden omdat je Katholiek bent? Ik herken dit totaal niet. Ik heb als protestant helemaal niet de neiging om vervelend te doen tegen iemand die Katholiek is. Ja, er zijn hele foute dingen gebeurd in de Katholieke kerk in het verre en vroege verleden, maar in de Protestantse kerk zijn er net zo goed dingen heel erg fout gegaan. Ik zie de tegenstelling echt niet, juist steeds meer iets van samen.

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 07:24 Topicstarter

alhambra schreef op 08-09-2023 om 06:57:

[..]

Eens.

Wellicht gebeurt het niet in alle geschiedenislessen? Wellicht slaan sommige lerare dit over? Dat zou kunnen. Zijn alle Nederlanders bevooroordeeld? Vast niet. Maar met filmpjes als die van Schooltv 80-jarige oorlog merk ik dat het weer opleeft. Dat er weer oude (dode?) koeien uit de sloot worden gehaald. Terwijl, het niet waar is. Er was geen vooropgezet plan om de godsdienst te hervormen. Daar zou niemand naar hebben geluisterd. Er waren rampen in Europa die zijn weerga niet kende. De opstandige priesters trachtten de mensen te redden en dachten dat het de Straf van God was. Ze begonnen kritiek op de kerk te leveren, want ze dachten dat een strenger geloof en teruggaan naar het Oude Testament zou helpen zodat God zou stoppen met straf uit te delen. De koningen werd beloofd dat zij het goud van de kerk mochten hebben en geen schulden meer zouden hebben. De eerste die dat deed was de koning van Engeland. Zijn schulden verdwenen, hij werd heel rijk. Het gevolg was enorme inflatie en "de straf" stopte niet. De koning dacht dat er sprake was van hekserij (hij luisterde naar de opstandige priesters) en stelde heksenwetten in. Deze waanzin raasde daarna door heel West Europa.

Helaas krijgen de katholieken nog steeds vaak de schuld. Zij zijn tweederangs en niet zo slim. De protestanten zijn de slimme mensen en vergissen zich nooit  

Dit beeld klopt niet. Beide kanten hebben geleden. Beide kanten hadden het beste met de medemensen voor. Hoe moeilijk het is om te geloven.

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 06:48:


Maar dat gezegd hebbende, nogmaals ik dacht dat wij dit achter ons gelaten hebben. Maar dit zit de Nederlanders zo hoog dat ze kinderen nog steeds betrekken in hun versie van het verhaal, welke mensen tegen elkaar opzet.

1. Welke Nederlanders? Namen?
2. Welk verhaal? Waar vandaan, uit een schoolboek? Welke school?
3. Welke kinderen? Concreet voorbeeld graag.

Met veel interesse heb ik alle pagina's gelezen. Ik ben geen historicus, pretendeer dat ook niet te zijn, maar mij vallen wel een paar dingen op.
1. Je verwijt anderen niet verder te kijken dan hun neus lang is, maar je geeft geen reactie op alle duidelijke weerleggingen van jouw conclusies of op foute data/aannames die jij hebt.
2. Heb je jouw kind niet verkeerd begrepen? Dat het conflict tussen protestanten en katholieken aanwezig was, staat buiten kijf. Het vertellen over zo'n conflict staat niet gelijk aan het innemen van dergelijke posities in deze tijd.
3. Als je wilt weten wat er allemaal wel en niet behandeld wordt of hoort te worden bij geschiedenis in het basisonderwijs, bekijk dan de geschiedeniscanon. Het is een overzicht van belangrijke gebeurtenissen in Nederland. Let wel: niet van ALLE. Zoals bij alle andere vakken: geschiedenis, topografie, aardrijkskunde, etc. worden selecties gemaakt. Je lijkt moeite te hebben met kerndoel 38 van het primair onderwijs. Ga daarover in gesprek met de school van je kind.

MoederSterretje

MoederSterretje

08-09-2023 om 07:48 Topicstarter

Valeria schreef op 08-09-2023 om 07:32:

[..]

1. Welke Nederlanders? Namen?
2. Welk verhaal? Waar vandaan, uit een schoolboek? Welke school?
3. Welke kinderen? Concreet voorbeeld graag.

Bekijk “Welkom in de 80-jarige oorlog” van Schooltv, die op de
Nederlandse staatstv is uitgezonden en steeds wordt gebruikt op
heel veel scholen in Nederland, (ook op de katholieke, veel katholieken geloven in dit discriminerend verhaal en voelen zich schuldig).

"Tijdzaken", leerboek geschiedenis groep 5, o.a.: “Koning Filips is katholiek en heeft een hekel aan protestanten.” 
N.B Let op de tegenwoordige tijd, met andere woorden: katholieken hebben een hekel aan protestanten. Nee, katholieken in Nederland voelen zich vaak schuldig omdat ze in deze onzin geloven).

Valeria schreef op 08-09-2023 om 07:32:

[..]

1. Welke Nederlanders? Namen?
2. Welk verhaal? Waar vandaan, uit een schoolboek? Welke school?
3. Welke kinderen? Concreet voorbeeld graag.

Ik zit nog steeds te wachten op het gedoogbeleid voor katholieken maar deze is volgens mij totaal van haar padje af. 

MoederSterretje schreef op 08-09-2023 om 07:48:

[..]

Bekijk “Welkom in de 80-jarige oorlog” van Schooltv, die op de
Nederlandse staatstv is uitgezonden en steeds wordt gebruikt op
heel veel scholen in Nederland, (ook op de katholieke, veel katholieken geloven in dit discriminerend verhaal en voelen zich schuldig).

"Tijdzaken", leerboek geschiedenis groep 5, o.a.: “Koning Filips is katholiek en heeft een hekel aan protestanten.”
N.B Let op de tegenwoordige tijd, met andere woorden: katholieken hebben een hekel aan protestanten. Nee, katholieken in Nederland voelen zich vaak schuldig omdat ze in deze onzin geloven).

Namen?

Het ‘helpt’ TO niet om inhoudelijk op haar rant in te gaan, is mijn observatie na talloze berichten. Hopelijk waait de bui binnenkort weer over en worden kleine voorvallen niet meer zo’n groot obstakel in de gedachten van TO. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.