Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou me er maar niet druk om maken. Of wat je zegt nu waar is of niet, Kinderen zullen sowieso geen haat ontwikkelen tegen een bepaalde bevolkingsgroep door een geschiedenisles. Het zal ze überhaupt niet beïnvloeden. Kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. 

Daglichtlamp schreef op 07-09-2023 om 19:25:

Ik snap ook niet link tussen Wycliffe en heksenverbrandingen niet. 

Toen ik van huis ging, ging het over de staatsgodsdienst die er zogenaamd was. Nu zijn we ineens hier. Als er iets wordt weerlegd, komt er een redelijk linkloze zijsprong naar iets totaal anders. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:36:

[..]

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

Nooit van de heksenprocessen van Salem gehoord? Salem is een plaats in Amerika, even als toelichting. 

en misschien deze pagina eens lezen, over alle heksenvervolgingen in Europa en Amerika.

https://nl.wikibooks.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)/Heksenvervolging_elders_in_Europa_en_Amerika

Toch jezelf maar beter voorbereiden voor je dingen gaat verkondigen die niet waar zijn

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:10:

[..]

Degenen die andere meningen hebben worden hier keihard en persoonlijk aangepakt, heb ik gemerkt. Men houdt zich echt niet in om politiek correcte meningen als de enige juiste mening aan je op te dringen. Maar soms durven mensen alsnog wat te zeggen of goede tips te geven Wie weet. Dit is pas de eerste dag, met veel beroepspanelleden die ik van vroeger herken

Wat bedoel je precies?

Courage schreef op 07-09-2023 om 20:20:

[..]

Wat bedoel je precies?

Dit is eigenlijk de samenvatting van dit hele topic... 😆

_Audrey schreef op 07-09-2023 om 20:39:

[..]

Dit is eigenlijk de samenvatting van dit hele topic... 😆

_Audrey schreef op 07-09-2023 om 20:39:

[..]

Dit is eigenlijk de samenvatting van dit hele topic... 😆

😂

_Audrey schreef op 07-09-2023 om 20:39:

[..]

Dit is eigenlijk de samenvatting van dit hele topic... 😆

🤣

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-09-2023 om 20:58

_Audrey schreef op 07-09-2023 om 20:39:

[..]

Dit is eigenlijk de samenvatting van dit hele topic... 😆

Nou, eigenlijk wil ik ook wel weten of ik bij dat groepje "beroepspanelleden" hoor.

Gunst je hoort wel eens dat het calvinisme zo zakelijk  en koud is, dat er in de RK-kerk het mysterie een grotere rol speelt. Maar voor hysterie is er zo te zien ook nog wel een plekje.
TO, ik krijg net ingegeven door de Heilige Geest  DE oplossing. De volgende keer als je een kind een spreekbeurt  voor over de martelaren van Gorinchem, inclusief een powerpoint met de meest gruwelijke plaatjes die je met google image kunt vinden. Dan steek je zoveel kaarsjes voor die arme zielen op dat de hele verderfelijke school in de hel hens vliegt. Succes ermee.

als je een topic wil lezen waar tientallen zijsporen zijn en je van de ene in de andere verbazing valt is dit echt het topic om te lezen! 
*verbazingsmodus weer uit.

TO, het is inmiddels duidelijk dat je het met veel onderwijsmethoden/ lesmethoden niet eens bent en het je raakt en hevige emoties bij je los maakt; zo hevig dat je , met alle respect, nogal overspannen overkomt. Denk vooral ook aan je gezondheid zeker met deze warmte. Een zonnesteek heb je zo te pakken.

 Natuurlijk kun je dit spuien op een forum als deze maar dat zal weinig effect hebben en dat wist je zelf ook al; in geen van je topics heb je immers echt veel medestanders gevonden. Dat frustreerd wellicht alleen maar nog meer.
Ga klagen bij de minister en staatssecretaris van onderwijs, de uitgeverijen / makers van de lesmethoden, de bedenkers van De Kanjertraining en De week van de Lentekriebels, de producent van Het Klokhuis en schooltv en de omroep die het uitzend, overhandig ze meteen de handtekeningenactie die je opgezet hebt of start online een petitie. Vraag desnoods een vergunning aan en ga naar het Malieveld om te demonstreren tegen Het Klokhuis, echt geloof me; je wordt wereldnieuws en hebt dan meteen alle aandacht om bekendheid te geven aan je standpunten. En laat ons dan over een tijdje eens weten wat het heeft opgeleverd; we zijn razend benieuwd.

Wat betreft je vraag in je openingspost; Dat de Nederlandse kinderen opgezet worden tegen hun Katholieke vriendjes. En of we deze haat niet kunnen stoppen?

IK denk dat, dat nogal lastig wordt; ten eerste hebben heel veel kinderen geen interesse in die hele geschiedenis en wat daar dan wel en niet van waar is, ten tweede weten ze 9 van de 10 keer helemaal niet of hun vriendje Katholiek is. Er zijn namelijk niet meer zoveel mensen gelovig in Nederland en zeker kinderen zijn daar niet mee bezig die zijn namelijk druk bezig met; pokemons vangen, het nieuwste boek van de boomhut, spongebob, waarom de school geen tropenrooster heeft en elke dag ijs geeft als tien uurtje en wanneer nou eindelijk de grote speelgoedgids van Bol en Intertoys binnenkomt; het is tenslotte al bijna half september en ze zijn er nog steeds niet! De spanning loopt op of het nog wel goed komt met dat verlanglijstje. Dus besef even dat kinderen al genoeg aan hun hoofd hebben. Wees gerust de haat zoals jij hem stelt valt echt mee; kinderen zijn al druk zat met andere dingen.

ALs je nou echt iets tegen haat wilt doen kun je je  m.i. beter druk maken en gaan inzetten tegen bijvoorbeeld voetbal haat: daar is het geregeld moord en doodslag tussen clubs om een balspelletje en een heel stuk heftiger in ieder geval dan de haat tegen Katholieke kindjes n.a.v. een aflevering van Het Klokhuis of een les geschiedenis waarbij ze stiekem hun oortjes in hadden.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 18:59:

[..]

Ik leg uit hoe het conflict begonnen is. Maar het was niet zo zeer een conflict om het geloof maar een poging om naar de roots van het geloof te gaan in de hoop de mensen te redden. Het begon in Engeland. Daar waren ook echte Heksenwetten aangenomen. Priester Wyclif betrok namelijk ook allerlei andere oude boeken bij in zijn poging om de wereld te redden. De conclusie was dat er sprake moest zijn van hekserij (iets wat de katholieke kerk altijd heeft bestreden als bijgeloof). Zo begint de Noorse Mythologie met het verhaal dat Odin door een godin wordt opgelicht die zich als een oude vrouw voordoet en al zijn land afpakt. Maar het gaat te ver om alles hier uit te leggen...

Zijn bedoelingen waren in ieder geval goed. Net als die van de andere priesters die kritiek leverden over de kerk. Ze dachten dat het de Straf van God was en dat een strenger geloof ze zou redden.

Ik vind het jammer maar ik kan je analyse totaal niet volgen en ik vind je eerlijk gezegd wat verward aandoen. Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik zeg dit niet als sneer. Ik hoop dat je met iemand gaat praten over de gedachten en zorgen die in je hoofd zitten. Het lijkt me heel akelig om te denken dat de haat tussen mensen van verschillende geloven op de school van je kind wordt aangewakkerd. Daar zou ik me ook slecht over voelen, als ik dat dacht. Ik heb het gelukkig nooit zo ervaren, dat dat in de geschiedenislessen van mijn kinderen gebeurde. En andere mensen hier gelukkig ook niet. Misschien kun je eens met een vriendin of met je ouders praten over je zorgen? Als er echt aanleiding zou zijn voor zorgen over het geschiedenisonderwijs willen ze je vast wel helpen om het op een goede manier met school te bespreken. 

Lollypopje schreef op 07-09-2023 om 18:26:

Ik leer hier als historicus wel echt heel wat bij. Toch fijn zo'n topic.

Hier nog een. Als de namen  je nog enigszins bekend in de oren klinken , weet je deze orginele invalshoek te waarderen. Een fijnproeverstopic, dit. Krijg ook helemaal inspiratie  om de De waanzinnige 14e eeuw van Tuchman  weer eens te lezen.

Mija schreef op 07-09-2023 om 23:30:

[..]

Ik vind het jammer maar ik kan je analyse totaal niet volgen en ik vind je eerlijk gezegd wat verward aandoen. Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik zeg dit niet als sneer. Ik hoop dat je met iemand gaat praten over de gedachten en zorgen die in je hoofd zitten. Het lijkt me heel akelig om te denken dat de haat tussen mensen van verschillende geloven op de school van je kind wordt aangewakkerd. Daar zou ik me ook slecht over voelen, als ik dat dacht. Ik heb het gelukkig nooit zo ervaren, dat dat in de geschiedenislessen van mijn kinderen gebeurde. En andere mensen hier gelukkig ook niet. Misschien kun je eens met een vriendin of met je ouders praten over je zorgen? Als er echt aanleiding zou zijn voor zorgen over het geschiedenisonderwijs willen ze je vast wel helpen om het op een goede manier met school te bespreken.

Ik maak me ook zorgen om het kind van TO vanwege het verwarde hoofd van deze ouder, die haatzaaien ziet in geschiedenislessen. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.