Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:56:

[..]

Aaa, de Hugenoten uit Frankrijk. 3 eeuwen eerder was Noord Frankrijk aan de Vikingen geschonken en zij wilden geen Franse koning maar onafhankelijkheid. Hetzelfde gebeurde in Tsjechië (Bohemen en hun priester Hus die voor onafhankelijkheid streed). Bijana overal was het eigenlijk onafhankelijkheidsstrijd waar het om ging. Ook in Nederland, dat vrij wilde handelen in slaven, zonder belastingen.

Calvijn bleef tegen de Franse koning strijden ook al had de koning die in deze periode regeerde heel protestantse denkbeelden. Toen ben ik me maar verdiepen waarom dat was. Normandië was eigenlijk Vikingen land.

Je snapt er echt helemaal niks van. Vikingen??? Je bent waarschijnlijk in de war geraakt door de verhalen over de Normandiërs (in het Engels "Normans", wat géén "Noormannen" betekent). Die Normandiërs hadden hun onafhankelijkheid al opgegeven in 1214 na de slag bij Bovines.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:59:

[..]

Daar lijkt het op

In West Europa was dat er wel. In Oost-Europa was dat er niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Dood



Kennelijk deden ze daar niet lekker mee. Misschien iets te ver van Rome vandaan? Luisterden ze niet zo goed en kwamen ermee weg? Of een stuk verstandiger en nuchterder?

Het feit dat het in Oost-Europa misschien minder gebeurde, is geen bewijs dat het DUS niet van de RK kerk af kan komen. Dat is een denkfout.

Het heeft een heel oude kerkelijke geschiedenis:
https://historiek.net/geschiedenis-heksenvervolgingen/70104/

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:13 Topicstarter

Mija schreef op 07-09-2023 om 18:09:

[..]

Misschien helpt het als je de bronnen vermeldt van je beweringen. Dan kunnen we allemaal even kritisch meelezen en de kwaliteit van jouw informatie peilen. Ik ga er toch vanuit dat je begrijpt dat ik er niet zonder meer vanuit ga dat ene Moedersterretje op Viafora de enige echte waarheid over de geschiedenis kent?

Ik zou zeggen, ga op onderzoek uit  

Het is niet zo zwart wit als het in Nederland wordt verteld

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:15 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 07-09-2023 om 18:10:

[..]

Je snapt er echt helemaal niks van. Vikingen??? Je bent waarschijnlijk in de war geraakt door de verhalen over de Normandiërs (in het Engels "Normans", wat géén "Noormannen" betekent). Die Normandiërs hadden hun onafhankelijkheid al opgegeven in 1214 na de slag bij Bovines.

Dat klopt, maar onderhuids speelde er heel veel. 3 eeuwen is maar heel kort. Mensen blijven strijden voor hun onafhankelijkheid Lees je maar in, dan zul je dat duidelijk zien. Ze wilden geen Franse koning, met wat voor geloof dan ook en ook niet zonder geloof.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 18:13:

[..]

Ik zou zeggen, ga op onderzoek uit

Het is niet zo zwart wit als het in Nederland wordt verteld

Mijn god, wat een zwaktebod. Hiermee diskwalificeer je jezelf volledig.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 18:13:

[..]

Ik zou zeggen, ga op onderzoek uit

Het is niet zo zwart wit als het in Nederland wordt verteld

Zo werkt het niet hoor. Wie stelt, bewijst.

Als jij iets als waarheid claimt in een discussie, is het aan jou om dat te onderbouwen. Als je dat niet kunt, moeten wij concluderen dat het net zo goed uit jouw dikke duim kan komen. Daar kan geen waarde aan gehecht worden. Als jij niet met bronvermeldingen komt en onderbouwt waar jouw versie van de geschiedenis op gebaseerd is, loopt alle lucht uit dit topic. Dus kies maar of je een serieuze gesprekspartner wil zijn of dat je je er met een flauwe jij-bak vanaf probeert maken.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:26 Topicstarter

Mija schreef op 07-09-2023 om 18:12:

[..]

Kennelijk deden ze daar niet lekker mee. Misschien iets te ver van Rome vandaan? Luisterden ze niet zo goed en kwamen ermee weg? Of een stuk verstandiger en nuchterder?

Het feit dat het in Oost-Europa misschien minder gebeurde, is geen bewijs dat het DUS niet van de RK kerk af kan komen. Dat is een denkfout.

Het heeft een heel oude kerkelijke geschiedenis:
https://historiek.net/geschiedenis-heksenvervolgingen/70104/

De landen daar waren juist katholieker dan in Nederland waar de vrije geest altijd al rondwaarde

"Het" kwam niet van de kerk, zoals het iedereen is wijsgemaakt. Het waren opstandige katholieke priesters die de mensen wilden redden van de Zwarte Dood, die kritiek begonnen te leveren op de kerk omdat ze dachten dat de kerk schuldig was aan de Straf van God, de pandemie en het sterven van de helft van de bevolking. 

De handelaren pikten dat handig op omdat de economie ook instortte.

De opstandige priesters beloofden het geld van de kerk aan de koningen (die schulden hadden). In de hoop dat het roven van de adel zou stoppen. De adel was namelijk aan de grond door de Zwart Dood.

Het begon in Engeland met de priester Wyclif (die een eigen versie van de Bijbel uitbracht).

https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Wyclif

Mensen hadden goede bedoelingen. Ik weet dat het moeilijk te geloven is. Maar er was geen vooropgezet plan.

Ik leer hier als historicus wel echt heel wat bij. Toch fijn zo'n topic.

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 18:26:

[..]

De landen daar waren juist katholieker dan in Nederland waar de vrije geest altijd al rondwaarde

"Het" kwam niet van de kerk, zoals het iedereen is wijsgemaakt. Het waren opstandige katholieke priesters die de mensen wilden redden van de Zwarte Dood, die kritiek begonnen te leveren op de kerk omdat ze dachten dat de kerk schuldig was aan de Straf van God, de pandemie en het sterven van de helft van de bevolking.

De handelaren pikten dat handig op omdat de economie ook instortte.

De opstandige priesters beloofden het geld van de kerk aan de koningen (die schulden hadden). In de hoop dat het roven van de adel zou stoppen. De adel was namelijk aan de grond door de Zwart Dood.

Het begon in Engeland met de priester Wyclif (die een eigen versie van de Bijbel uitbracht).

https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Wyclif

Mensen hadden goede bedoelingen. Ik weet dat het moeilijk te geloven is. Maar er was geen vooropgezet plan.

Volgens mij hebben we nu een miscommunicatie. Mijn ‘het’ was heksenvervolging, omdat ik in de veronderstelling was dat jij daarvan zei dat het niet in Oost-Europa voorkwam. 

Wat is jouw ‘het’ precies? Ik kan je gedachtengang namelijk helemaal niet volgen als ik voor jouw ‘het’ ‘heksenvervolging’ invul. Wat kwam er bij die opstandige katholieken en Wyclif vandaan? Wat werd met goede bedoelingen gedaan? 

Lollypopje schreef op 07-09-2023 om 18:26:

Ik leer hier als historicus wel echt heel wat bij. Toch fijn zo'n topic.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:59 Topicstarter

Mija schreef op 07-09-2023 om 18:35:

[..]

Volgens mij hebben we nu een miscommunicatie. Mijn ‘het’ was heksenvervolging, omdat ik in de veronderstelling was dat jij daarvan zei dat het niet in Oost-Europa voorkwam.

Wat is jouw ‘het’ precies? Ik kan je gedachtengang namelijk helemaal niet volgen als ik voor jouw ‘het’ ‘heksenvervolging’ invul. Wat kwam er bij die opstandige katholieken en Wyclif vandaan? Wat werd met goede bedoelingen gedaan?

Ik leg uit hoe het conflict begonnen is. Maar het was niet zo zeer een conflict om het geloof maar een poging om naar de roots van het geloof te gaan in de hoop de mensen te redden. Het begon in Engeland. Daar waren ook echte Heksenwetten aangenomen. Priester Wyclif betrok namelijk ook allerlei andere oude boeken bij in zijn poging om de wereld te redden. De conclusie was dat er sprake moest zijn van hekserij (iets wat de katholieke kerk altijd heeft bestreden als bijgeloof). Zo begint de Noorse Mythologie met het verhaal dat Odin door een godin wordt opgelicht die zich als een oude vrouw voordoet en al zijn land afpakt. Maar het gaat te ver om alles hier uit te leggen...

Zijn bedoelingen waren in ieder geval goed. Net als die van de andere priesters die kritiek leverden over de kerk. Ze dachten dat het de Straf van God was en dat een strenger geloof ze zou redden.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 19:07 Topicstarter

Dewi-Sri2 schreef op 07-09-2023 om 18:17:

[..]

Mijn god, wat een zwaktebod. Hiermee diskwalificeer je jezelf volledig.

Als ik alles zou moeten opschrijven, dan wordt het een heel boek. Dat is toch niet haalbaar hier. Ik ben gestart met het lezen over Luther en over Calvijn en wie hun leraren waren en hoe de toestand van het land was met alle pandemieën die er waren, met de kleine ijstijd die voor nog meer ellende zorgde. En de rondtrekkende Vikingen voordien (want die tijd heeft er veel mee te maken, de gebieden die voorheen van de Vikingen waren, hadden een vrije geest en daar paste het onderdanige katholieke geloof voor geen meter bij, dat waren mensen van de handel en geen boeren).
Maar in ieder geval het moet echt geleken hebben of de wereld verging toen dit alles gebeurde. Logisch dat er een nieuw en streng geloof nodig leek.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 19:11 Topicstarter

Fijne avond nog  
Wellicht tot morgen

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 19:07:

[..]

Als ik alles zou moeten opschrijven, dan wordt het een heel boek. Dat is toch niet haalbaar hier. Ik ben gestart met het lezen over Luther en over Calvijn en wie hun leraren waren en hoe de toestand van het land was met alle pandemieën die er waren, met de kleine ijstijd die voor nog meer ellende zorgde. En de rondtrekkende Vikingen voordien (want die tijd heeft er veel mee te maken, de gebieden die voorheen van de Vikingen waren, hadden een vrije geest en daar paste het onderdanige katholieke geloof voor geen meter bij, dat waren mensen van de handel en geen boeren).
Maar in ieder geval het moet echt geleken hebben of de wereld verging toen dit alles gebeurde. Logisch dat er een nieuw en streng geloof nodig leek.

Maar waar heb je dat gelezen. Welke bronnen heb je geraadpleegd?

Want ik heb dit gehad bij mijn studie en ik herinner me geen katholiekenhaat in de boeken.

 Ik snap ook  niet link tussen Wycliffe en heksenverbrandingen niet. Wycliffe keerde zich tegen de leer van Transsubstantiatie, en vond dat een bijgeloof. Hij was net als Hus een voorloper van de latere Hervormers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.