Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Foute Geschiedenislessen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:36:

[..]

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

Zucht... Moedersterretje, Hugo de Groot was pas 1 jaar toen Willem van Oranje werd vermoord. Ik geloof niet dat hij toen in een boekenkist is geklommen in diens burcht.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:46 Topicstarter

Elpisto schreef op 07-09-2023 om 17:17:

[..]

Die staan inderdaad heel erg bekend om hun ruimhartigheid omtrent vrijheid van meningsuiting.

Maar ga alsjeblieft door. Ik vind het hilarisch. Een beetje alsof je een Rus zijn kant van de oorlog laat vertellen.

Je bedoelt de Russen? Nee, de echte Atheïsten ruimden de kerk op en miljoenen mensen erbij. Ten tijde van Stalin was het idd erg. Maar daar praat ik niet over. "Een beetje als een Rus die zijn kant van de oorlog vertelt". Je slaat de spijker op de kop. Katholieken zijn de boeven en zijn schuldig. Dat is precies wat onze kinderen wordt onderwezen. 

Eindelijk een eerlijk persoon

Ik herhaal. Men vocht tegen de pandemie die elke eeuw terugkwam en heel steden uitmoordde. Mensen dachten dat het de Straf van God was en voerden oorlog tegen elkaar. Niemand was schuldig. Ze wisten niet dat het kwam door ziektekiemen en niet door een betere of slechtere godsdienst. Bovendien was het lucratief om protestant te zijn en nog lucratiever om de vriend van de moslim te zijn. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:36:

[..]

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

Haha, waarom moet ik denken aan de Graaf van Monte Christo? Maar dat is niet in Nederland 

Geen heksenvervolging in andere landen? Geen godsdienstoorlogen in andere landen? 
Al die ellende alleen in Nederland? 

Jeetje.... wat veel nieuwe info vandaag. Ik heb tot nu toe alleen les gehad vanuit sprookjesboeken. 

eh geen heksen vervolgingen in Oost Europa, ze waren juist de laatsten die er mee stopten.
Na 1680 begonnen de heksenprocessen in Europa af te lopen. Alleen in Oost-Europa duurde het nog wat langer. Rond 1720 waren ze bijna overal verdwenen.
https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)/Aflopen_van_de_heksenvervolging/Joseph_Klaits._Aflopen_van_de_heksenvervolging

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 14:46:

[..]

Ik heb nog nooit ergergs in het Oostblok gehoord dat men protestanten zou bekritiseren. Sterker nog destijds vluchtten veel protestanten uit Nederland naar het Oostblok. Er heerste vrijheid van godsdienst en geen haat (want er was geen Zwarte Dood en geen paniek).


Er was in die tijd helemaal geen oostblok. Het communisme kwam pas aan de macht in 1917 en het oostblok als blok ontstond pas na de Tweede Wereldoorlog. Dus Nederlandse protestanten vluchtten niet naar het oostblok. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:36:

[..]

En dan negeren dat in andere landen geen heksenvervolgingen waren en geen godsdienstoorlogen maar juist godsdienstvrijheid en een Gouden Tijd dat 4 eeuwen duurde? Negeren dat Hollandse Protestanten naar katholieke landen vluchtten waar ze alle vrijheden genoten? Er zijn heel veel bewijzen die de kijk van Nederlanders niet onderbouwen. Sterker nog, jullie eigen geschiedschrijvers verhalen van de misstanden van Willem van Oranje. Hoe heet ook al weer de burgt waar hij zijn politieke gevangenen vasthield (eentje ontsnapte er in een kist geloof ik, een heel bekend verhaal)...

Hugo de Groot was 1 jaar toen Willem van Oranje vermoord werd. Als je een geschiedenisdraadje wilt moet je in elk geval zelf zorgen dat je de feiten op een rijtje hebt.

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:56 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 17:41:

[..]

Als dat zo is, waarom vluchtten dan de protestantse hugenoten naar o.a. Nederland vanuit het Katholieke Frankrijk?

En Hugo de Groot ontsnapte uit Loevestein. Dat zou jij als kenner van de geschiedenis toch wel moeten weten.

Aaa, de Hugenoten uit Frankrijk. 3 eeuwen eerder was Noord Frankrijk aan de Vikingen geschonken en zij wilden geen Franse koning maar onafhankelijkheid. Hetzelfde gebeurde in Tsjechië (Bohemen en hun priester Hus die voor onafhankelijkheid streed). Bijana overal was het eigenlijk onafhankelijkheidsstrijd waar het om ging. Ook in Nederland, dat vrij wilde handelen in slaven, zonder belastingen.

Calvijn bleef tegen de Franse koning strijden ook al had de koning die in deze periode regeerde heel protestantse denkbeelden. Toen ben ik me maar verdiepen waarom dat was. Normandië was eigenlijk Vikingen land. 

Schemerlampje schreef op 07-09-2023 om 17:13:

[..]

Luther werd 130 jaar na het einde van de epidemie geboren. Calvijn nog later.

Inderdaad, misschien interessant om eens te lezen over de sfeer in de kerk in de dagen rond Luther? Laten we beginnen bij de familie Borgia.

Paus Alexander VI; geboren in 1431 en paus vanaf 1492 tot aan zijn dood in 1503

“De familie wordt vandaag de dag nog herinnerd vanwege haar corrupte manier van heersen over het pausdom tijdens de renaissance. Er wordt zelfs geopperd dat zij de eerste criminele familie was en de voorloper van de Italiaanse maffia.[2]

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Huis_Borgia

Daarna volgde Paus Julius II,paus van 1503–1513. Die werd Il Papa terrible genoemd omdat hij oorlogszuchtig was. Wat dat met geestelijk leiderschap te maken heeft ontgaat ons tegenwoordig volkomen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paus_Julius_II

Daarna kwam Paus Leo X, een telg van de familie De Medici:

Hij was kennelijk een relatief integer man maar er waren geruchten dat hij er homoseksuele relaties op nahield en “Als liefhebber van het goede leven organiseerde hij grote feesten en extravagante eet- en drinkgelagen. Enkele kardinalen zagen dit gedrag met lede ogen aan en probeerden hem door vergiftiging om het leven te brengen, hetgeen mislukte.

De broodnodige hervorming van de kerkelijke instituties verwaarloosde hij. Om zijn financiële tekorten aan te vullen ging hij aflaten verkopen.”

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Paus_Leo_X

Maarten Luther leefde in die tijd: 1483-1546

“Het in een brief aan aartsbisschop Albrecht van Brandenburg opstellen van zijn academische stellingen tegen de handel in aflaten, op 31 oktober 1517, is het symbolische begin van het protestantisme.”

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maarten_Luther

Ik zie toch heus aanleiding voor de analyse dat de praktijken binnen de kerk zelf aanleiding gaven voor stevige kritiek.


MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 17:59 Topicstarter

wil40 schreef op 07-09-2023 om 17:49:

Geen heksenvervolging in andere landen? Geen godsdienstoorlogen in andere landen?
Al die ellende alleen in Nederland?

Jeetje.... wat veel nieuwe info vandaag. Ik heb tot nu toe alleen les gehad vanuit sprookjesboeken.

Daar lijkt het op

In West Europa was dat er wel. In Oost-Europa was dat er niet. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Dood



MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:01 Topicstarter

Ysenda schreef op 07-09-2023 om 17:53:

eh geen heksen vervolgingen in Oost Europa, ze waren juist de laatsten die er mee stopten.
Na 1680 begonnen de heksenprocessen in Europa af te lopen. Alleen in Oost-Europa duurde het nog wat langer. Rond 1720 waren ze bijna overal verdwenen.
https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Heksenvervolging_in_Europa_(1300-1720)/Aflopen_van_de_heksenvervolging/Joseph_Klaits._Aflopen_van_de_heksenvervolging

De schatting is dat in het Westen 60.000 tot 100.000 meestal oude vrouwen van boven de 60 jaar als heksen zijn omgekomen. In Oost Eurpa zijn de getallen rond 800. Dus vrijwel geen.

Ik hou van katholieken

Ik hou van protestanten

Ik hou van joden, atheïsten, moslims, humanisten en van alle gelovigen en ongelovigen die ik niet heb genoemd. 

Ik hou van mensen

Ik weet niet eens wie de katholieken, protestanten, joden, moslims en alle anderen zijn;

Katholieken houden van protestanten, protestanten houden van katholieken

Katholieken houden van joden, atheïsten, moslims, en van gelovigen en ongelovigen die niet zijn genoemd. Protestanten houden ook van hen en omgekeerd houden ze ook allemaal van elkaar.

Ze zijn allemaal mensen.

En ze houden allemaal van andere mensen.

Allemaal zijn we vol van liefde, van vriendschap, van mededogen, van saamhorigheid en van hulpvaardigheid.

We zijn allemaal mensen.

Mensen vol liefde.


Herhaal keer op keer het woord liefde, en er past niets anders meer bij.


Bij elk draadje dat jij start over het onderwijs gaat het niet om wat je kind leert om jouw interpretatie. Jij denkt dat jouw kind dit allemaal gaat leren. En je schiet alweer in de stress. Je kind gaat geen geschiedenis studeren in groep 5 van de basisschool. Het zijn piepkleine brokjes geschiedenis met een filmpje erbij voor de leukigheid. Zelfs op de middelbare school is het geschiedenisonderwijs beperkt omdat ze heel veel geschiedenis moeten doornemen in maar een beperkte tijd (2 uur per week). 

Je kind leert er niet om de katholieken te haten. In het Nederlandse onderwijs wordt nauwelijks aandacht besteed aan religie laat staan dat ze mensen leren haten. 

MoederSterretje schreef op 07-09-2023 om 17:10:

[..]

Degenen die andere meningen hebben worden hier keihard en persoonlijk aangepakt, heb ik gemerkt. Men houdt zich echt niet in om politiek correcte meningen als de enige juiste mening aan je op te dringen. Maar soms durven mensen alsnog wat te zeggen of goede tips te geven Wie weet. Dit is pas de eerste dag, met veel beroepspanelleden die ik van vroeger herken

Misschien helpt het als je de bronnen vermeldt van je beweringen. Dan kunnen we allemaal even kritisch meelezen en de kwaliteit van jouw informatie peilen. Ik ga er toch vanuit dat je begrijpt dat ik er niet zonder meer vanuit ga dat ene Moedersterretje op Viafora de enige echte waarheid over de geschiedenis kent?

MoederSterretje

MoederSterretje

07-09-2023 om 18:09 Topicstarter

Annaniem2023 schreef op 07-09-2023 om 17:53:

[..]

Er was in die tijd helemaal geen oostblok. Het communisme kwam pas aan de macht in 1917 en het oostblok als blok ontstond pas na de Tweede Wereldoorlog. Dus Nederlandse protestanten vluchtten niet naar het oostblok.

Dat klopt, hier is het kaartje waar de Joden woonden en geen Zwarte Dood was en geen heksenvervolgingen. In het gebied van huidig Polen, Wit-Rusland, Oekraïne en Litouwen was er godsdienstvrijheid en geen godsdienstoorlogen. Ik heb ook niet van godsdienstoorlogen in Rusland gehoord, maar ik heb het niet gechecked (pas met Stalin werd de godsdienst aangepakt).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Dood

Daarheen trokken de Hollandse Protestanten.

Who were the Olęders? | Dutch Colonies in Poland? (1547-1945)


https://www.youtube.com/watch?v=urdVabLDH1k


Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.