Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen middelbare scholen (omgeving Delft, Voorburg, Ypenburg)

Promethium schreef op 19-12-2024 om 17:05:

[..]

Oeh, dit is echt wel klein voor een middelbare school! Het CLD Molenhuispad en het Stanislas Westplantsoen zijn vrij vergelijkbaar: dezelfde niveaus en vergelijkbare grootte. Het CLD heeft zo'n 1800 leerlingen en het Stanislas zelfs 2000. Dat zijn allebei echt wel grote scholen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je echt op zoek bent naar iets kleinschaligs, ben je daar niet aan het goede adres.

Wat wel heel kleinschalig is, is het Mercuriuscollege in Delft, dat is recent gestart, maar dat is Vrije School en dat moet je maar net willen.

ik ken iemand die op Stanislas in Pijnacker zat wat een hele grote school is. Maar diegene zei dat ze dat nooit heeft gemerkt door de opdeling van de school. Dus ik zou me niet laten tegenhouden door het getal achter “leerlingenaantal”. Eerst maar eens kijken hoe leerlingen en ouders het ervaren, misschien is het niet zo overweldigend als je verwacht.

Pijnacker is trouwens geen heel leuk dorp om te wonen, veel ons kent ons, weet niet of dat op de school daar ook zo is… 

(ik heb in mijn studententijd een tijdje in Pijnacker-Zuid gewoond wat nog het betere/leukere deel was.)

ik zou wel nu ook de opendagen etc bezoeken want de sfeer van een school zit ook in een gebouw. En die zal je kind ook moeten proeven bij het nemen van de beslissing, dit is niet iets wat je alleen op papier kunt doen.

Alsof je mijn dochter beschrijft. Die wil volgend jaar naar het Novum. Ik hoor daar vanuit veel verschillende kanten goede verhalen over en ze voelde zich daar prettig op de open dag. 
Het Maartens staat ook goed aangeschreven. Idd heel rechtoe, rechtaan, veel duidelijkheid. Het Veurs en Dalton hebben sport- en techniekprofielen. Dat spreekt haar minder aan. Montagne zijn we nog niet geweest en staat nog op het lijstje. 

Ik maak me zelf zorgen of ze Latijn wel echt leuk zal gaan vinden. Op het Novum zal je wel moeten, of je moet naar een andere school. Dochter staat daar heel nuchter in. Je kan niet alle vakken leuk vinden, dus als het stom blijkt heb ik gewoon meer vakken die ik niet zo leuk vind.

Ik weet dat het Novum ook relatief veel jongere leerlingen heeft omdat zij ook versnellers uit het basisonderwijs aannemen. 

Hier een paar jaar oude ervaring met zowel Novum als Maartens.
Novum is een prima school met een leuke manier van lessen/vakken aan elkaar koppelen waardoor je makkelijker leert. Leuke gemotiveerde docenten. Maar… als je kind een uitdaging blijkt te hebben is er minder mogelijk dan wij hadden gehoopt. Ook inderdaad het niet af kunnen stromen is wel iets om in overweging te nemen.
Het Maartens is een’ ouderwetse’ school in de zin van vrij streng en gecontroleerd. Wel een hele gezellige school, dat geldt voor alle onderdelen. Met ook een heel leuk en gemotiveerd lerarencorps. Veel leuke culturele activiteiten op school. Mijn jongste heeft elk jaar meegedaan met de musical bijvoorbeeld. 
Dat er veel gevochten zou worden is nieuw voor mij. Ik heb er zelf in de vorige eeuw gymnasium gedaan, toen was er in ieder geval geen vechtcultuur. En in 2014 - 2018 toen jongste er zat ook niet. Hele ruimdenkende school ook ondanks dat ze van huis uit katholiek is. 
Qua gebouw vond jongste het Dalton vreselijk, die verdwaalde er tot 2 keer toe bij de open dag. Maar dat deed oudste op het Maartens, dus dat is persoonlijk. Maar dat laat meteen wel zien hoe belangrijk het is dat je kind zelf sfeer gaat proeven op een school. Dat kun je niet als ouder en/of vanaf een site beoordelen. 

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:09 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-12-2024 om 15:48:

[..]

Ypenburg is Den Haag

Ja klopt! Was voor mij ook even verwarrend

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:17 Topicstarter

Kiki91 schreef op 19-12-2024 om 18:55:

Mijn zoon zit op het Maartenscollege. Inmiddels in 3vwo, hij doet Atheneum. Begonnen met Gymnasium naar vond de Klassieke Talen niet interessant.
Het Maartens heeft ‘klassiek’ onderwijs en is redelijk streng. Voor mijn zoon is dat prima, die kan wel een stok achter de deur gebruiken.
Heb je vragen, stel ze gerust! ☺️

Hi Kiki, dank voor je reactie! We zullen zeker langs gaan op de open dag. Ik vraag mij sowieso bij alle scholen af: hoeveel lesuitval is er (en hoe wordt dit dan opgelost of niet)? En hoe gaan ze bijv om het gebruik van de mobiele telefoon? Hoe is dat op Maartenscollege? 

Ik zou het zeker fijn vinden om wat ervaringen van je te horen Zowel positieve als negatieve. Op welke vlakken ben je blij met deze school en op welke punten wat minder? Zou je deze school, nu hij er een paar jaar op zit, weer kiezen voor je zoon? 

Dank je wel alvast! ♥️

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:26 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 22-12-2024 om 21:02:

Alsof je mijn dochter beschrijft. Die wil volgend jaar naar het Novum. Ik hoor daar vanuit veel verschillende kanten goede verhalen over en ze voelde zich daar prettig op de open dag.
Het Maartens staat ook goed aangeschreven. Idd heel rechtoe, rechtaan, veel duidelijkheid. Het Veurs en Dalton hebben sport- en techniekprofielen. Dat spreekt haar minder aan. Montagne zijn we nog niet geweest en staat nog op het lijstje.

Ik maak me zelf zorgen of ze Latijn wel echt leuk zal gaan vinden. Op het Novum zal je wel moeten, of je moet naar een andere school. Dochter staat daar heel nuchter in. Je kan niet alle vakken leuk vinden, dus als het stom blijkt heb ik gewoon meer vakken die ik niet zo leuk vind.

Hi Lydia, dank voor je reactie! Wat fijn om te lezen dat jouw dochter al de keuze lijkt te hebben gemaakt voor Novum 😊 En grappig dat je zegt dat de omschrijving van mijn dochter ook op jouw dochter van toepassing is! Dat zegt ook wel iets Hebben jullie lang getwijfeld of was de keuze snel gemaakt? En wat maakt dat zij voor Novum kiest? Ben ik erg benieuwd naar! Dank je wel alvast! 

Het punt over Latijn heb ik dus ook, twijfel of ze dat leuk gaat vinden en bij Novum moet je dan wel in minstens Grieks of Latijn eindexamen doen. 

Al met al, Novum staat bij ons tot zover hoog op het lijstje

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:28 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 22-12-2024 om 21:37:

Ik weet dat het Novum ook relatief veel jongere leerlingen heeft omdat zij ook versnellers uit het basisonderwijs aannemen.

Ah ja, dat is wel fijn! Mijn dochter is nu de jongste in groep 8. 

De keuze hierin leggen we echt bij dochter. Zij moet daar straks 6 jaar rondlopen.  Als we echt slechte verhalen zouden horen over een school zouden we uiteraard ingrijpen. 
De Novumdagen spreken dochter erg aan. En de school is vrij klein. Dat vindt ze ook fijn. Ze voelde zich er direct thuis. Net als op het Maartens is er meer aandacht voor cultuur/creatieve vakken. 

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:44 Topicstarter

Engeltje schreef op 22-12-2024 om 22:21:

Hier een paar jaar oude ervaring met zowel Novum als Maartens.
Novum is een prima school met een leuke manier van lessen/vakken aan elkaar koppelen waardoor je makkelijker leert. Leuke gemotiveerde docenten. Maar… als je kind een uitdaging blijkt te hebben is er minder mogelijk dan wij hadden gehoopt. Ook inderdaad het niet af kunnen stromen is wel iets om in overweging te nemen.
Het Maartens is een’ ouderwetse’ school in de zin van vrij streng en gecontroleerd. Wel een hele gezellige school, dat geldt voor alle onderdelen. Met ook een heel leuk en gemotiveerd lerarencorps. Veel leuke culturele activiteiten op school. Mijn jongste heeft elk jaar meegedaan met de musical bijvoorbeeld.
Dat er veel gevochten zou worden is nieuw voor mij. Ik heb er zelf in de vorige eeuw gymnasium gedaan, toen was er in ieder geval geen vechtcultuur. En in 2014 - 2018 toen jongste er zat ook niet. Hele ruimdenkende school ook ondanks dat ze van huis uit katholiek is.
Qua gebouw vond jongste het Dalton vreselijk, die verdwaalde er tot 2 keer toe bij de open dag. Maar dat deed oudste op het Maartens, dus dat is persoonlijk. Maar dat laat meteen wel zien hoe belangrijk het is dat je kind zelf sfeer gaat proeven op een school. Dat kun je niet als ouder en/of vanaf een site beoordelen.

Hi Engeltje, bedankt voor je reactie! Fijn om jouw ervaringen te lezen.

Ik had iets gelezen over Novum-dagen, waarbij ze 1x per week geen normale lessen hebben, maar soort projecten. Doel je daar op? Dat lijkt mijn dochter heel leuk. Op de basisschool heeft ze ook projecten/muurkranten en dat vindt ze helemaal top. 

Je schrijft dat als een leerling uitdagingen heeft het dan toch minder is: mag ik vragen of je daar voorbeelden of ervaringen van hebt?

Ik vroeg mij ook af of het een elitaire school is of dat de samenstelling qua leerlingen meer gemixed is; ik kreeg mee dat Voorburg ook best een naam heeft haha, maar geen idee zo als Amsterdammer😅😉.  Op de website van de school lijkt het wel gemixt, maar zullen ook gaan kijken op de open dag en met leerlingen gaan praten.

Wat zijn voor jou de pluspunten van Novum en wat zijn de minpunten? (Als je dat zou willen delen, heel graag. Dank je wel!) 

Het Maartenscollege spreekt haar ook aan, maar ik denk dat ze het té massaal gaat vinden. Ook hier wel heel benieuwd naar de open dag en of ze gaat verdwalen… Ze liggen ook dichtbij elkaar Maartenscollege en Novum

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:47 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 23-12-2024 om 20:35:

De keuze hierin leggen we echt bij dochter. Zij moet daar straks 6 jaar rondlopen. Als we echt slechte verhalen zouden horen over een school zouden we uiteraard ingrijpen.
De Novumdagen spreken dochter erg aan. En de school is vrij klein. Dat vindt ze ook fijn. Ze voelde zich er direct thuis. Net als op het Maartens is er meer aandacht voor cultuur/creatieve vakken.

Je hebt gelijk! Ze voelen dat zelf het beste aan, we kunnen bijsturen en ondersteunen. Leuk om te horen! Die Novum-dagen spreken mijn dochter ook aan  

Magnolia86

Magnolia86

23-12-2024 om 20:49 Topicstarter

Iemand nog ervaringen met Montaigne Lyceum? 🙏

Magnolia86 schreef op 23-12-2024 om 20:17:

[..]

Hi Kiki, dank voor je reactie! We zullen zeker langs gaan op de open dag. Ik vraag mij sowieso bij alle scholen af: hoeveel lesuitval is er (en hoe wordt dit dan opgelost of niet)? En hoe gaan ze bijv om het gebruik van de mobiele telefoon? Hoe is dat op Maartenscollege?

Ik zou het zeker fijn vinden om wat ervaringen van je te horen Zowel positieve als negatieve. Op welke vlakken ben je blij met deze school en op welke punten wat minder? Zou je deze school, nu hij er een paar jaar op zit, weer kiezen voor je zoon?

Dank je wel alvast! ♥️

Hoi Magnolia, bij zoon in de klas valt de lesuitval mee. Vaak regelen de leerlingen dan zelf met docenten dat er aansluitende lessen worden gegeven. Ze zijn dan natuurlijk wel eerder uit, en het is alleen mogelijk als de docent kan. Ik weet niet of dit bij alle klassen zo is, maar het is dus wel mogelijk. 

Met de telefoon is het Maartens nu streng: thuis of in de kluis. Ook tijdens tussenuren. Zoon is er niet echt blij mee. Een docente die ik daar ken juist wel; ze ziet de leerlingen nu weer met elkaar praten i.p.v. met schermpjes bezig. Leren leren is wel een puntje van aandacht. Maar dat heeft alles met zoon te maken, niets met het Maartens.

Zoon heeft het Maartens zelf uitgekozen. Zijn groep 7 en 8 vielen precies samen met de corona jaren. Als ouders mocht je toen niet mee de scholen in, er was alleen digitale voorlichting. Het Novum wilde hij niet naar toe, Grieks en Latijn zat hem niet helemaal lekker en hij vond de sfeer/leerlingen een beetje apart. 

Zelf heb ik geen negatieve punten over het Maartens. Het gaat goed met zoon (sociaal en qua cijfers) en hij heeft het super naar zijn zin. Iets meer horen over hoe hij het in de klas doet zou leuk zijn. Maar het is ook een tiener en we hoeven niet meer alles te weten (heel moeilijk  

). 

hi Magnolia, 
Dochter heeft havo afgerond op lyceum Ypenburg. Zoon heeft 1 jaar novum gedaan maar dit was voor hem te zwaar en is toen ook in de 2e naar de havo gegaan op Lyceum Ypenburg. Hij zit nu in de vierde. 
ik vind het een prima school, rechttoe rechtaan. Fijn en heel licht gebouw. Prima contact met leraren mocht dit nodig zijn en waarbij ze ook meedenken en flexibel zijn. 
Zoon is in de klas wel een van de weinige blonde kinderen met Nederlandse ouders. Voor hem en mij geen issue, maar voor anderen misschien wel? Op het vwo zal dat misschien weer anders zijn. 
Telefoons zijn verboden in de klas, hiervoor hangen er van die telefoonzakken. 
Voor mijn kinderen was de 5 minuten fietsafstand een grote pré. Hierdoor wonen veel klasgenoten in de buurt, er is erg weinig reistijd en in tussenuren kunnen ze naar huis. 
Novum vond mijn zoon niks. Hij vond de kinderen raar en het allemaal veel te streberig. De novumdagen vond hij zonde van zijn tijd. Het mag duidelijk zijn dat zoon geen leergierig kind is Hij paste daar dus ook niet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.