Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen middelbare scholen (omgeving Delft, Voorburg, Ypenburg)

Magnolia86 schreef op 28-12-2024 om 20:17:

[..]

Hi Engeltje, dank voor je uitgebreide reactie. Het is heel fijn dat je dit deelt, en je hebt helemaal gelijk. Overal heb je nare mensen tussen zitten. Het spijt me dat het naar op je overkomt en je raakt, wat je schrijft snap ik ❤️

Mijn dochter’s beeld van de mavo wordt helaas vooral gekleurd door de huidige klasgenootjes in groep 8 (met name jongens) die straks naar de mavo gaan. Ze is zelf een heel rustig type, en kan moeilijk tegen teveel prikkels en druktemakers. Deze jongens in haar klas zijn vrijwel altijd onrustig, grote mond tegen de juf, schreeuwen en gooien met spullen in de klas. Altijd aan het klieren zeg maar. Daar kan ze heel slecht tegen. De juf heeft het niet onder controle helaas. Ik haalde haar voor de kerstvakantie in de middag op en ze barstte in huilen uit. Het doet echt iets met haar. Ik hoorde ook laatst dat een aantal van deze jongens al aan het vapen zijn, en daar schrok ik van, aangezien ze 11/12 jaar oud zijn… Ik heb mijn dochter wel uitgelegd dat de sfeer sowieso anders zal zijn als je een mix hebt van verschillende schooltypes. En idd op gymnasium kun je ook nare types treffen. We gaan sowieso kijken bij Maartens😊.

Mijn beeld van de mavo is ook wel gekleurd, deels door wat ik zie in Amsterdam; het is op scholen met vmbo (of scholengemeenschappen met mavo, havo en vwo bijvoorbeeld) toch onrustiger dan scholen met alleen havo/vwo of gymnasia. In Amsterdam is het echt geen pretje om langs bepaalde scholen te lopen. Ik ben op dit vlak inderdaad wel wat angstig. Ik heb ook zelf in Amsterdam op school gezeten en was destijds blij om niet op een scholengemeenschap te zitten.

Ik hoop dat dit in Voorburg/Den Haag op de scholengemeenschappen anders is. Aan de reacties te lezen tot zover, hangt er wel een andere sfeer, dus dat stelt me gerust.

Fijn om te lezen hoe beide scholen omgaan met lesuitval. Novum is dan toch nog iets strenger zo te lezen of ze buiten de school mogen komen; vond je zoon dat niet beperkend? Of juist fijn? En geldt dit alleen voor bruggers of de hele onderbouw?

Ik snap je dochter wel wb mavo. Ik ben van de brugklas van Dalton Voorburg van 15 jaar terug en de rustige mavo-leerlingen in mijn omgeving moesten van hun ouders naar het Wellant. Dat is zeg maar een vmbo-school waar met dieren wordt gewerkt en die een bepaald publiek afschrikt. Dus ja het zou goed kunnen dat op andere scholen met een mavo-afdeling er meer extravert publiek zit. 

Vleermuisje schreef op 06-01-2025 om 22:42:

[..]

Mag ik vragen of jij het gym Novum als een elitaire school heb ervaren? Ik hoor daar wisselende verhalen over, maar niet van mensen die er zelf/hun kind op hebben zitten, maar van via via. Wat voor type leerlingen/ouders zitten er, is het een fijne sfeer en een beetje gemixt? Hoe zit het met diversiteit en inclusiviteit? Was de onderlinge sfeer tussen ouders goed?

Dochter gaat ook kijken bij gym Haganum. Het Novum lijkt mij iets gemoedelijker, maar erg benieuwd naar hoe jij het ervaren hebt

Nee, niet elitair. Wel behoorlijk ‘wit’ maar verder wel een heel diverse bevolking en daar heb ik nooit nare verhalen over gehoord. Divers bedoel ik in geaardheid, (des)interesse in de wereld, creatief, etc. Zoon, zelf een buitenbeetje, voelde zich er prima thuis. Maar dat was nog in de tijd dat er ook atheneum was. Hoe dat nu is weet ik niet.

Onderlinge sfeer tussen ouders was ook goed. Er waren relatief veel gelegenheden om andere ouders te ontmoeten, bij presentaties van projecten bijvoorbeeld en bij de tafeltjesavonden (in de aula, dus je wacht samen met andere ouders).

Wij zijn destijds ook bij Haganum gaan kijken, maar zoon werd depressief van het oude donkere gebouw. Wel heel imposant, maar ik begreep hem wel. Het gebouw van Novum is vrij nieuw, strak, modern, licht en ruim. 

Kiki91 schreef op 07-01-2025 om 20:22:

[..]

Het Maartens is een brede school met Mavo, Havo en VWO, Novum is een categoraal gymnasium. Mocht Grieks/Latijn tegenvallen in het 1e jaar, dan kan je het op het Novum niet laten vallen, je moet dan naar een andere school. Mijn zoon heeft het 1e jaar gymnasium op het Maartens gedaan, en vond het helemaal niets (ook al stond hij er goed voor). Hij doet nu Atheneum. Met zijn drukke leven buiten school is dat prima.

Als ouder kom je haast nooit op de middelbare school, dus hoe de sfeer er in het echt is weet ik niet. Bij het Maartens is de populatie is heel divers (ook door de verschillende niveaus). Novum is een leuke school, maar heeft alleen gymnasium leerlingen. Dat is toch een wat andere populatie dan het Maartens. Mijn zoon voelde zich er niet thuis, die vond het allemaal wat 'apart'.

Bedankt voor je toelichting! Maartens klinkt ook echt als een leuke school. Weet jij miss of er extra aanbod is qua taalvakken die leerlingen kunnen doen en is dat voor alle niveaus beschikbaar? Heb dat zo niet 123 op de site kunnen vinden. Dus bijv Spaans en Chinees. Dat zou mijn dochter heeel graag willen. Duolingo gebruik ik zelf soms en dan doet ze graag mee Hoe ervaart je zoon op atheneum de hoeveelheid huiswerk en toetsen? Is het voor hem behapbaar? Was het meer op gymnasium? Een leven naast school vinden we ook belangrijk. Met haar hobbies (hockey, paardrijden, zingen en gitaar) moet daar wel tijd voor zijn  

Engeltje schreef op 09-01-2025 om 19:04:

[..]

Nee, niet elitair. Wel behoorlijk ‘wit’ maar verder wel een heel diverse bevolking en daar heb ik nooit nare verhalen over gehoord. Divers bedoel ik in geaardheid, (des)interesse in de wereld, creatief, etc. Zoon, zelf een buitenbeetje, voelde zich er prima thuis. Maar dat was nog in de tijd dat er ook atheneum was. Hoe dat nu is weet ik niet.

Onderlinge sfeer tussen ouders was ook goed. Er waren relatief veel gelegenheden om andere ouders te ontmoeten, bij presentaties van projecten bijvoorbeeld en bij de tafeltjesavonden (in de aula, dus je wacht samen met andere ouders).

Wij zijn destijds ook bij Haganum gaan kijken, maar zoon werd depressief van het oude donkere gebouw. Wel heel imposant, maar ik begreep hem wel. Het gebouw van Novum is vrij nieuw, strak, modern, licht en ruim.

Ja de sfeer in een gebouw is ook zeker heel belangrijk. Kind moet zich daar echt thuis voelen. Goed om je ervaringen te lezen. Ik zie op novum dat ze een Gender Sexuality Alliance hebben. Dat vind ik heel goed, dat daar aandacht voor is. Wat merk jij als ouder/je zoon ervan op school? 

Las dat oudere leerlingen de jongere leerlingen bijles geven tegen een bescheiden vergoeding. Lijkt me een mooi systeem, waarbij ze er ook beide van leren. Maakt jouw zoon hier ook gebruik van en weet je wat de vergoeding is die wordt gevraagd?

Dochter zou graag extra talen erbij willen doen, Spaans en Chinees. Ik kon daar niks over vinden op site..., maar miss weet jij of dit wordt aangeboden of dat er maatwerk mogelijk is, wanneer een leerling iets heel graag wil? 

Die novum-dagen; lijken m'n dochter ook leuk, maar is het niet te zwaar 1x per week ergens heen moeten? Ben bang dat het op den duur wellicht frustrerend gaat worden. En gaan ze dan in groepjes (vanaf de school) of ieder op eigen houtje ergens heen als een novum-dag buiten school wordt gehouden? 

ik weet dat stanislas westplantsoen Delft Chinees en Spaans aanbied

https://www.stanislascollegewestplantsoen.nl/

Vleermuisje schreef op 11-01-2025 om 22:34:

[..]

Bedankt voor je toelichting! Maartens klinkt ook echt als een leuke school. Weet jij miss of er extra aanbod is qua taalvakken die leerlingen kunnen doen en is dat voor alle niveaus beschikbaar? Heb dat zo niet 123 op de site kunnen vinden. Dus bijv Spaans en Chinees. Dat zou mijn dochter heeel graag willen. Duolingo gebruik ik zelf soms en dan doet ze graag mee Hoe ervaart je zoon op atheneum de hoeveelheid huiswerk en toetsen? Is het voor hem behapbaar? Was het meer op gymnasium? Een leven naast school vinden we ook belangrijk. Met haar hobbies (hockey, paardrijden, zingen en gitaar) moet daar wel tijd voor zijn

Volgens mij niet, ik heb zoon er ook niet over gehoord. Wel kun je op het Maartens 2-talig vwo doen. Je krijgt dan in de onderbouw de helft van de vakken in het Engels, en je kan Engelse certificaten halen. In de bovenbouw krijg je de vakken weer in het Nederlands omdat de eindexamens ook in het Nederlands zijn. Dit 2-talig onderwijs is alleen op het VWO. Specifieker, in de brugklas wordt alleen 2-talig gymnasium aangeboden. In tweede klas kunnen deze leerlingen Grieks/Latijn laten vallen, dan doen ze 2-talig Atheneum. 

Zoon doet veel huiswerk al in de les, thuis kunnen we hem er amper op betrappen. Alleen tijdens de proefwerkweken zien we hem leren, maar niet lang. Hij staat overal nette cijfers voor, dus we zeggen er maar niets van. Eerst wel, en dat leverde alleen maar drama op. In de brugklas op het gymnasium ging het precies hetzelfde. Voor hem is het dus zeer behapbaar, maar dit verschilt natuurlijk per kind. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.