Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Slofje schreef op 19-05-2021 om 09:08:

[..]

Geen externe training gedaan. 2 Jaar geleden heeft mijn zoon TL gedaan met bundels van Examenoverzicht ter ondersteuning. Toen heeft hij gemiddeld 1,5 punt hoger gehaald op het CSE dan bij de schoolexamens. Dit jaar dus weer die bundels.

Dank je, daar zat ik ook naar te kijken. Een training leek mij ook nuttig omdat mijn zoon slecht zelfstandig leert. Hij is niet alleen lui maar lijkt de vaardigheden simpelweg ook niet te hebben.

Succes allemaal, lijkt me erg spannend!

Jacobien

Jacobien

19-05-2021 om 09:25 Topicstarter

Iedereen succes vandaag! Voor zoon staat vandaag Nederlands op het programma. Dat zal wel goed gaan, verwacht ik 😀

Jacobien

Jacobien

19-05-2021 om 09:27 Topicstarter

Hier trouwens naast de examentrainingen op school ook geen andere examentrainingen gevolgd. Wel examenbundels en een training wiskunde A via een website. Vond hij wel fijn: korte uitlegfilmpjes en veel oefenen. En als je er niet uitkomt via de chat vragen stellen. 

Tiepmiep schreef op 19-05-2021 om 09:24:

[..]

Dank je, daar zat ik ook naar te kijken. Een training leek mij ook nuttig omdat mijn zoon slecht zelfstandig leert. Hij is niet alleen lui maar lijkt de vaardigheden simpelweg ook niet te hebben.

Succes allemaal, lijkt me erg spannend!

Die van mij was/is ook lui en leek onzelfstandig. Indertijd had ie het hele jaar (en de jaren ervoor) weinig uitgevoerd. Tegen april kreeg hij het besef dat slagen misschien een goed idee was. Toen heeft hij alle bundels doorgenomen, de schoolboeken niet meer trouwens. En slaagde dik. Moest bij de diplomauitreiking nog even en plein public geplaagd worden door de mentor hoe dat nou mogelijk was.

Toevoeging: door die bundels heeft hij (helaas) daarna nooit meer een les of schoolboek serieus genomen, want niets was zo pakkend en compact en inhoudelijk goed als die bundels... onverwachte bijwerking. 

Het drong gisteren pas tot mij door dat ik ook een soort van examenkandidaat heb. Dochter doet namelijk CSE Engels in 5 VWO omdat ze eerder Cambridge deed. Dat is morgen. Hier geen stress. Ze zou het makkelijk moeten kunnen halen. Het is ook geen examen waar echt voor geleerd kan worden dus de voorbereidingen hebben grotendeels al plaatsgevonden. Kwestie van goed lezen en dat lukt vast wel. 

Maar waar ik nou op aansloeg: het is toch merkwaardig dat die examenbundels kennelijk zoveel beter zijn geschreven dan de schoolboeken. Ik schrijf zelf beroepsmatig en ik vind veel schoolboeken werkelijk tenenkrommend slecht. Als ze die auteurs van die examenbundels die schoolboeken nou eens lieten schrijven, zou dat dan niet veel effectiever zijn?  Dan zouden niet alleen de examenkandidaten maar ook al die andere scholieren de stof beter kunnen verwerken. Ik zou voor mijn zoon in VWO3 onmiddellijk zo’n hele set samenvattingen kopen als dat bestond. Dat zou hier volgens mij een hoop frustratie schelen. En jezelf met 1,5 punt verbeteren, dat is toch echt spectaculair! 

Mija, mijn zoon zei ook: had ik die bundels maar eerder gehad. Maar ja, het stukje "opbouw van vaardigheden" ontbreekt in die bundels.

@Jacobien, via welke site heeft je zoon die wiskunde A-training gedaan? Zou hier ook wel wat zijn denk ik.

Straks Nederlands. Een bullshitvak volgens zoon 🤔.

Mija, 

Mijn dochter is net zo’n examenkandidaat als de jouwe. Ook Engels morgen.

Jacobien

Jacobien

19-05-2021 om 12:41 Topicstarter

@jester4: via onlineslagen. Hij vindt het een prettige manier om nog wat bij te spijkeren. Of het effect heeft is natuurlijk nog even afwachten.

Zoon heeft via www.examenovericht.nl samenvattingen gekocht. Dat zijn boeken per niveau, per vak, waar alle examenstof instaat. Je kunt een app downloaden met extra uitlegfilmpjes en oude examens oefenen. 

Iemand al terug van havo Nederlands?

Ja al een tijdje geleden. Hij vond het goed te doen, gemakkelijker dan geschiedenis, moeilijker dan Engels.

Vanmorgen latijn. Ik kreeg een bedrukte adolescent thuis. Het was koud, er waren maar 2 wc’s voor alle vrouwelijke kandidaten (mavo havo en vwo) en bovenal was het erg pittig. Leermoment; omdat kind dacht een 1 te hebben heeft ze de uitwerkingen toch bekeken en werd ze een stuk vrolijker. Dus wel nakijken als ze een slecht resultaat verwacht, anders niet

Examentraining werd hier overigens door school aangeboden. Kind heeft er 1 gedaan, maar was niet super enthousiast. Vriendje dan weer wel. Reden; ze vliegen door alle stof heen en je krijgt weer een ander boek mee. Ik hoor altijd nog de mentor van onze oudste; Uiteindelijk moeten ze het bij de meeste vakken zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde en dergelijke toch vooral hebben van oefenen oefenen oefenen en oefenen. En als je dan denkt klaar te zijn, dan oefen je er nog maar een. 
Dat zat dus nou net niet in die training, maar misschien zijn er bureaus die dat wel aanbieden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.