Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Hij doet gespreid examen, dus morgen geen Nederlands voor hem.

Maar goed, hij is al die jaren gemakkelijk geweest. Geen stapje extra zetten, minimaal leren, weinig oefenen, gokken op een voldoende maar dat meestal net wel/niet halen. En een houding van “komt wel goed, maak je niet druk”. Is met magere cijfers de CE ingegaan (alles onder de 6), dus weinig tot geen marge. Tsja.


Volgens mij heeft hij ook recht op twee herkansingen, en die zal ie hárd nodig hebben!

Ik heb gezegd dat ie dit nu even moet proberen te vergeten en volledig te focussen op de andere twee vakken. Die mag ie niet meer verknallen. Oh, ik doe schietgebedjes dat hij de andere twee vakken dan in godsnaam wel voldoende afsluit. En dan met een herkansing in elk geval Engels op minimaal een 5 (maar liever voldoende natuurlijk) nog kan afsluiten.

Zucht. Dit worden nog slopende weken 😱.

@mama onbekend, zo is mijn zoon ook. Hij heeft ook nog nooit hard geleerd, hij weet denk ik niet eens hoe dat moet al heeft hij er wel een tijdje hulp bij gehad. Maar hij is na 3vwo naar 4havo gegaan dus heeft wat meer marge zeg maar. Zoon van een collega staat voor alles tussen de 5,5 en 6,0 en dan wordt het wel heel spannend ja. Is Engels ook een zwak vak van je zoon of komt dit als een verrassing? Als je weet dat hij moeite heeft met Engels en in andere vakken beter is is het ws makkelijker om dit achter je te laten. Zo hou ik mijn hart vast voor wiskunde.

Nee, Engels is wel een zwak vak. Maar de laatste oefenexamens die hij maakte gingen best redelijk en scoorde hij telkens rond de 6.0/6.4. Zeg hij, ik heb het niet gezien.

Mijn zoon staat er qua cijfers exact hetzelfde voor, net zo matig.

Dus dat ik nu kan zeggen dat ik zo’n vertrouwen in de andere vakken heb......neuh....


Met pech wordt het een 4.0 voor Engels, als de herkansing geen verbetering oplevert en dan is het al klaar. Want je mag niet lager dan een 5.0 voor een kernvak staan. Krijg steeds meer buikpijn hiervan. Zal toch niet waar wezen?

Jacobien

Jacobien

18-05-2021 om 18:23 Topicstarter

@mamaonbekend: maar hoe kan je een inschatting van een 4,5 maken? De normering is toch in dit corona jaar anders? Kan natuurlijk best allemaal meevallen.

De normering zou soepel zijn dit jaar, kop op. Hoeveel punten heeft hij gehaald voor dit examen Engels?

@Jacobien, crosspost.

Jacobien

Jacobien

18-05-2021 om 18:29 Topicstarter

@jester4 😀


maar waar kan je de antwoorden van de CE dan zien?

Maar 17-18 punten schat hij in. Afgaande op eerdere normeringen ligt dat rond de 4.5

Misschien is het iets gunstiger, maar een voldoende zeker niet.

Jacobien schreef op 18-05-2021 om 18:29:

@jester4 😀


maar waar kan je de antwoorden van de CE dan zien?

examenblad.nl

Mijn zoon doet volgend jaar examen: hebben jullie kinderen een externe examentraining gedaan? Maken zij gebruik van bepaalde samenvatting boeken en welke zijn aan te raden? Het aanbod is zo groot dus tips zijn welkom.

Samenvattingen moet je zelf maken.  Dan ben je intensief met de stof bezig en onthoud je het bezig.

Kinderen hier hebben alleen de examentrainingen gedaan die de school zelf verzorgde. Daar heb ik geen tip voor. 

mamaonbekend schreef op 18-05-2021 om 18:34:

Maar 17-18 punten schat hij in. Afgaande op eerdere normeringen ligt dat rond de 4.5

Misschien is het iets gunstiger, maar een voldoende zeker niet.

Snap (en deel) je zorgen, maar de normering zou dit jaar best beter kunnen uitpakken hoor. Wie weet valt het daardoor net de goede kant op voor hem.

Dochter vandaag geschiedenis en Frans gedaan. Geschiedenis vindt ze een leuk vak, maar ging niet geweldig. waarschijnlijk wel voldoende. Frans had ze zich in tijd vergist en zichzelf 3 uur toegedicht. Tja, ging goed mis dus op het eind☹️

Tiepmiep schreef op 18-05-2021 om 19:43:

Mijn zoon doet volgend jaar examen: hebben jullie kinderen een externe examentraining gedaan? Maken zij gebruik van bepaalde samenvatting boeken en welke zijn aan te raden? Het aanbod is zo groot dus tips zijn welkom.

Ja, ze heeft examentraining gedaan voor wiskunde B. Heeft haar erg goed geholpen, met name omdat ze geen idee had waar te beginnen met leren en nu kreeg ze een goede basis waardoor ze verder goed heeft kunnen oefenen. Volgens eigen zeggen zou ze anders een 1 hebben en nu een 4 . Lyceo, 2 daagse training twee weken voor het examen.

Tiepmiep schreef op 18-05-2021 om 19:43:

Mijn zoon doet volgend jaar examen: hebben jullie kinderen een externe examentraining gedaan? Maken zij gebruik van bepaalde samenvatting boeken en welke zijn aan te raden? Het aanbod is zo groot dus tips zijn welkom.

Geen externe training gedaan. 2 Jaar geleden heeft mijn zoon TL gedaan met bundels van Examenoverzicht ter ondersteuning. Toen heeft hij gemiddeld 1,5 punt hoger gehaald op het CSE dan bij de schoolexamens. Dit jaar dus weer die bundels.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.