Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Nog steeds niet terug... bezorgde moeder 🤔

Ik zie het al... soort file op de snelweg.

Biebel schreef op 19-05-2021 om 16:25:

Examentraining werd hier overigens door school aangeboden. Kind heeft er 1 gedaan, maar was niet super enthousiast. Vriendje dan weer wel. Reden; ze vliegen door alle stof heen en je krijgt weer een ander boek mee. Ik hoor altijd nog de mentor van onze oudste; Uiteindelijk moeten ze het bij de meeste vakken zoals wiskunde, natuurkunde, scheikunde en dergelijke toch vooral hebben van oefenen oefenen oefenen en oefenen. En als je dan denkt klaar te zijn, dan oefen je er nog maar een.
Dat zat dus nou net niet in die training, maar misschien zijn er bureaus die dat wel aanbieden.

Examentraining zal hier op school ook wel aangeboden worden, maar ik dacht aan externe examentraining zoals van Luzac of Eindsprint. Wel duur, maar intensief en in kleine groepen. Voor 1 vak wel te doen. Ik verwacht niet veel van die examentrainingen op school eerlijk gezegd.

Jacobien

Jacobien

19-05-2021 om 17:18 Topicstarter

Zoon ook al enige tijd terug van Nederlands. Was goed te doen al komen de twijfels na een tijdje: was het niet te gemakkelijk? 
Na ja, nu even ontspannen. Deze week geen examens meer. Volgende week 3: biologie, wiskunde en frans. Wordt een spannende week.

Hij is er, bijna iedereen in de zaal had alle tijd gebruikt. "Redelijk" zei hij.

Morgen nog aardrijkskunde en dan hier ook leerpauze.

Tiepmiep schreef op 19-05-2021 om 16:59:

[..]

Examentraining zal hier op school ook wel aangeboden worden, maar ik dacht aan externe examentraining zoals van Luzac of Eindsprint. Wel duur, maar intensief en in kleine groepen. Voor 1 vak wel te doen. Ik verwacht niet veel van die examentrainingen op school eerlijk gezegd.

dit was de dure variant. Scholen hebben geld gekregen om Corona achterstanden in te lopen en hebben dus die trainingen ingekocht. Maar, deze worden gegeven door studenten. Misschien als je heul Veul geld aan luzac betaalt, dat het anders is, maar bij clubs als Lyceo  staan er gewoon mensen voor de klas die dit als bijbaantje hebben bij hun studie. Waarbij de een didactisch beter is onderlegd dan de ander. 
Betreffende kind heeft uiteindelijk (via marktplaats!) een docent gevonden die haar hielp met oefenen in scheikunde, en dat dan niet in een intensieve training maar juist door het jaar heen. Zelfs via Skype tijdens Corona. Eigenlijk was dat voor haar de beste bijspijkermanier, één op één met een ervaren docent. 

Zoon vond biologie heel goed te doen en was snel klaar. Latijn mwah, hopelijk nog een 5 en anders dan dus maar de vinger erop.

Morgen filosofie.  


@Jacobien, bedankt voor de site.

Zoon mocht zijn kladblaadje ineens pas vanaf 17.00 uur mee naar huis nemen? Hij had geen zin om 5 kwartier te wachten dus het ligt nu nog op school.

Vandaag heeft dochter examen Engels en is enorm zenuwachtig ervoor. Hoewel ze daar geen enkele reden voor heeft. Bij alle proefexamen die ze heeft gemaakt had ze minstens een 8. Gelukkig voor haar heeft ze maar één examen dit jaar (versneld Engels, ze zit in VWO5).

Schemerlampje schreef op 20-05-2021 om 07:25:

Vandaag heeft dochter examen Engels en is enorm zenuwachtig ervoor. Hoewel ze daar geen enkele reden voor heeft. Bij alle proefexamen die ze heeft gemaakt had ze minstens een 8. Gelukkig voor haar heeft ze maar één examen dit jaar (versneld Engels, ze zit in VWO5).

Hier idem dus. Behalve de stress. Mijn dochter is wel enorm van de ‘overzichtsstress’ (‘Wat moet ik allemaal doen? Het is teveel! Mijn hoofd werkt niet mee.”) maar windt zich dan weer niet op over een (1) examen. Ze ligt nu ook nog in bed. Het is geloof ik meer een rustig dagje voor haar, omdat ze niet naar de gewone lessen hoeft. 

Hier een dochter (5Havo) met stress! Heeft net haar aardrijkskunde nagekeken en komt tot de helft goed. Geschiedenis ging ook al niet heel goed en economie moet nog komen (haar slechtste vak) dus ze is bang de 5,5 niet te gaan halen. Hoe ik ook op haar inpraat; ik krijg haar niet getroost/gemotiveerd. Ze heeft voor haar tentamens goed gescoord (gem. 7,3) maar ja, die 5,5..

Gelukkig staat ze voor wiskunde een 8,5 dus misschien kan die de boel omhoog trekken als ze die behoorlijk maakt. Dit probeer ik haar ook duidelijk te maken en ik denk ik dat het allemaal wel gaat lukken maar ik dring niet zo tot haar door. Ik heb haar aangeraden om niks meer na te kijken na een examen en het over haar heen te laten komen. Nog meer ouders met stressende kids?  

Die van mij kijkt niet naar scores, hij komt bij alles thuis met "Ging wel goed" maar hij is notoir slecht in dat inschatten: ging wel goed kan alles betekenen van een 2 tot een 9. We gaan het zien. Engels en Nederlands vond hij goed te doen, Geschiedenis moeilijk maar wel maakbaar, Aardrijkskunde ook moeilijk en enorm veel gedoe met al die losse kaarten uit dat katern. 

Even voor de stressende dochter: met een normale normering van n=1 (heel gebruikelijk) is de helft goed een 5,5. Kan best nog wat soepeler worden. Ik denk dat het verstandig is wat je haar hebt aangeraden. 

Mijn zoon heeft nu pauze, dan volgende week nog filosofie, economie en wiskunde. Nog even doorbijten dus.

Ik hoor net dat zoon denkt bijna alles goed te hebben bij ak... zou mooi zijn. Of hij heeft geen goed inschattingsvermogen.

Dochter heeft Engels net nagekeken. 39 van de 48 punten. Ze heeft even gekeken wat dat in eerdere jaren opleverde en dat was iets tussen de 8,6 en 9,2. Een heel opgeluchte dochter dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.