Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


Aardrijkskunde ging “wel goed” volgens zoon.

Maar ja, zijn inschatting is nogal es overschatting. Met een paar klasgenoten had ie een 2-3 vragen nabesproken waarvan hij heilig overtuigd was dat hij goed zat en de vrienden niet. Je raadt het al: precies andersom dus en híj had die vragen fout, zo bleek toen hij ze nakeek. Hoppa, dat waren er al 3 fout.
Hij heeft de antwoorden globaal nagelopen volgens mij en denkt wel op een voldoende uit te komen ‘maar geen 7 - 7,5 hoor’. Hij wil niet verder gedetailleerder nakijken om uit te rekenen hoeveel punten hij inschat te hebben.
Kortom: ik ben alweer blij als het boven de 5.5 is en hij dit vak in elk geval voldoende haalt...

Jacobien

Jacobien

20-05-2021 om 19:31 Topicstarter

Zoon neemt zijn antwoorden niet mee. Ook omdat de normering dit jaar anders is en daarmee lastig om een cijfer in te schatten. Dus misschien ook wel verstandig, hij moet het dan met zijn gevoel doen. En tot nu toe is zijn gevoel goed 😀

Dochter heeft een goede stelregel bedacht. Als zij denkt het slecht gemaakt te hebben, kijkt ze na - want dan valt het vaak mee. Is ze wel tevreden, dan kijkt ze niet na, om voor zichzelf het goede gevoel vast te houden. 

Dat vind ik eigenlijk wel slim. Hoe vervelend ook, je kind moet het nu echt zelf doen. Hoe druk we ons ook maken over cijfers en normeringen, we kunnen niet meer dan aan de kant staan en aanmoedigen. Probeer ik me zelf ook voor te houden, niet mee te gaan met haar extreme stress en me niet te verliezen in te langdurige wat als-maar stel dat-zou het kunnen dat. 

Over hoe het hier gaat; de voorbeelden van laks op hun instagram account van klachten van scholieren waren van dochters school. Klacht 1; ik heb eindexamen gedaan in mijn skipak omdat het zo koud was. Klacht 2: het lekte dus ik zat naast een emmer waar de regen in viel. 
Bijgevolg is het thermo ondergoed maar weer van zolder gehaald! 

Dochter VWO Engels hier heeft het ook nagekeken en komt op 41 van 48. Zij wist de normering, zei ze. Dit zou volgens haar een 8,7 zijn (als er geen aanpassingen meer worden gedaan). Ook dik tevreden dus! Haar eindcijfer zou 8,2 worden, dacht ze. Ik heb al gezegd dat we een heel klein vlaggetje met een heel klein tasje gaan ophangen als ze de uitslag definitief binnen heeft. 

Ik vind het jammer dat je zo weinig hoort of ziet van de VMBO examens die digitaal worden afgenomen. De antwoorden komen niet online omdat scholen zelf mogen bepalen wanneer welk vak afgenomen wordt. Zoon heeft er wel een redelijk gevoel bij, maar dat zegt dus helemaal niets. 

Zoon is tussen de examens door ook nog geslaagd voor zijn scooter examen.

Nog een mooie. Ik heb speciaal 16 juni vrij genomen om samen op het telefoontje van zijn mentor te wachten. Kreeg zoon gisteren een uitnodiging voor de introductie week  op zijn nieuwe opleiding. En wat denk je die is van 14 t/m 18 juni. 

Vandaag Nederlands. Anderhalf uur na aanvang kreeg ik een appje met: Makkie! 

Dat is in ieder geval een fijne afsluiter voor de eerste week 😀

Nederlands was wel een lang examen, hoorde ik? Dochter is helemaal klaar, alles gehad 😅. Nu paar weken nagelbijten.

@nnemoon, maar is de uitslag dan niet de 10e al? Daar hebben we het hier eerder al over gehad, want de introductie week van je kind valt samen met de herkansing. 

En na anderhalf uur al klaar met Nederlands; dat moet een goed gevoel geven om het weekend in te gaan.  Het zwaartepunt ligt hier volgende week dus het is nog veel examens oefenen. We moeten alleen nog bedenken hoe ze de stress tussen examens en uitslag doorstaat

Oeh wel lekker dat ze nu klaar is! En nu maar afleiding zoeken.

Hier volgende week nog scheikunde en natuurkunde op het programma. 

Zelf voor de lol nog even naar examen wiskunde b gekeken. Ik zou denk ik een 0 halen 😳

Biebel: veel afleiding zoeken! Feestje, werken... En in ons geval een bezoek aan de kaakchirurg om 3 kiezen te trekken (en twee weken later weer 3) 

Nou ja, het ìs afleiding....

Biebel, nee hier pas 16 juni de uitslag. Herkansingen in de week van 21 t/m 25 juni.

Jippox, succes bij de kaakchirurg! 

@nnemoon: dank je. En dit is nog maar het begin. Hierna volgt een beugeltraject van ca 2 jaar en daarna een grote kaakoperatie, waarbij de onderkaak aan twee kanten doorgezaagd wordt 😱

Nee, dan toch liever examenstress!

Jippox schreef op 21-05-2021 om 17:35:

Biebel: veel afleiding zoeken! Feestje, werken... En in ons geval een bezoek aan de kaakchirurg om 3 kiezen te trekken (en twee weken later weer 3)

Nou ja, het ìs afleiding....

kind haalt 2 dagen na laatste examen de eerste Corona vaccinatie. Dat vindt ze ook afleiding. Maar eerst scheikunde, natuurkunde en economie afronden, ik denk dat ik daarna pas aan haar kan vragen of ze extra gaat werken. 

Jacobien

Jacobien

27-05-2021 om 20:44 Topicstarter

De tweede examenweek zit er op. Frans en wiskunde vielen tegen. Biologie ging lekker. Volgende week nog scheikunde en dan 1 1/2 week wachten. Wordt spannend 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.