Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

02-11-2016 om 18:56

ei ij ou au


Triva

Triva

07-11-2016 om 12:34

hmm

Misschien zit daar dan wel het probleem, je spreekt het gewoon niet goed uit maar nogmaals: beer rijmt echt in de verste verre niet op mee! Ook als je de r zou inslikken van beer rijmt het niet op mee.

Vandaag weer

Pfff, je denkt Maurice de Hond laat even een scheet, we roepen allemaal even dat hij stinkt, de man heeft zijn portie aandacht weer gehad en wij en hij gaan weer over tot de orde van de dag.

Maar nee. Vandaag weer een stuk in de Volkskrant. Waarin Maurice zich als opwerper voor het kinderheil zich wentelt in zijn rol als slachtoffer van de elite. En nergens ingaat op onderwijskundige argumenten tegen spellingsvereenvoudiging of de tekortkomingen. Alsjeblieft, Volkskrant geef die man geen podium voor zijn geblaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2016 om 12:47

Triva

Nee, hoor ik spreek het net als iedereen uit. . Het is een onopvallend probleem. Of beer op mee rijmt... dat wordt een eindeloze discussie vrees ik. De laatste letter bepaalt wel hoe je mond staat en je tong e.d.. Dus bij beest staat je mond anders dan bij beer, beest voelt ongeveer hetzelfde als mee en meest.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2016 om 12:50

Ik vond hem trouwens op tv

Niet bepaald een begeesterde pleitbezorger voor zijn spellingsvoorstel. Een zak aardappels had nog meer bereikt. Nee... schoenmaker hou je bij je leest en bemoei je niet met het onderwijs.

Morgaine

Morgaine

07-11-2016 om 14:11

Nieuwsgierig

Nu zou ik ook wel ens willen weten hoe jullie eeuw/leeuw/Zeeuw uitspreken. Met een langgerekte i of met de ee van mee? Iiw of eew? Volgens wiki is het iiw, maar ik moest vroeger van een juf op school eew/leew/Zeew zeggen. Dat komt er bij mij ook niet makkelijk uit.

wel intrigerend

dank voor de link, wimb; daar geven ze dus een regionaal verschil in het fonetisch alfabet:
(Noord-Nederland): /bɪːr/ (verlengde i dus)
(Vlaanderen, Brabant, Limburg): /beːr/ (ee klank)

in een ander Wikipedia-lemma spreekt men van 'gedekte klinkers' en daar lijkt men ook voor bɪːr te gaan. https://nl.wikipedia.org/wiki/Klinker_(klank)
Ik heb hier alleen geen tweede bron voor kunnen vinden, en bij Wikipedia moet je de korrels zout wel bij de hand houden.

Zijn er geen taalkundigen op het forum?

Morgaine

Morgaine

07-11-2016 om 15:39

Hm...

(Noord-Nederland): /bɪːr/ (verlengde i dus)

Ik zeg het dus op deze manier, en iedereen om mij heen, in het zuiden van Nederland.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2016 om 16:00

Morgaine

Leeuw zeg ik als leeuw, dus niet liiuw. Ik ben opgegroeid in Noord Holland met een Zwolse vader en een Rotterdamse moeder.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2016 om 16:17

In normaal Nederlands???

Wat is dat nou weer voor Noord-Hollandse arrogantie Triva.
Omdat jij dat anders uitspreekt is het geen normaal Nederlands?

Ik heb geen idee waar het vandaankomt (ik woon niet meer op mijn geboortegrond en spreek mijn eigen dialect zeker niet meer dagelijks) maar schijnbaar plak ik de bee en de r niet direct aan elkaar. En voor mijn r zit zeker geen j.
Ik zal mijn huisgenoten eens beluisteren....

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

07-11-2016 om 22:07

Taalkundigen

Beste Hera Nova,

Je roep om taalkundigen is ons uit het hart gegrepen. We verbaasden ons er al langer over dat geen enkele taalkundige zich tot nu toe in het debat gemend heeft. (Alleen Wim Daniëls, die aanschoof bij Pauw, maar die telt niet mee, omdat hij geen serieuze taalkundige argumenten aandroeg.)

Omdat niemand het doet, gaan we het zelf doen. De kernredactie van Ouders Online (Justine Pardoen en Henk Boeke) bestaat namelijk geheel uit taalkundigen.

In de loop van deze week hopen we met een artikel hierover te komen.

Triva

Triva

07-11-2016 om 22:42

Ginny

Niks Noord-Hollands aan maar als ik 100 mensen vraag in heel Nederland naar hoe ze beer uitspreken (niet in hun dialect) dan rijmt volgens mij 90% of meer gewoon op meer maar zolang ik jouw uitspraak niet hoor is het wellicht gewoon lastig discussiëren. Ik begrijp echt nog steeds niet hoe mee en beer op elkaar zouden lijken als je alleen naar de ee kijkt en als je het over het gewoon algemeen Nederlands hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2016 om 22:49

Waarschijnlijk

Omdat ik de r anders uitspreek. Dat maak ik in ieder geval op uit een van de linken een stukje hierboven.
Ik praat niet met een rollende r. Enne nee dat is niet omdat ik geen gewoon Nederlands spreek.

Je kunt wel heel stoer roepen dat je dit honderd mensen uit heel Nederland gevraagd hebt, meer daar geloof ik eerlijk gezegd helemaal niks van. Jij kent het niet, want niemand uit jouw omgeving spreekt zo dus dan is het raar. Tja, dat is ook een optie ja....

Triva

Triva

07-11-2016 om 22:52

Ginny

Ik zei helemaal niet dat ik 100 mensen heb gesproken, ik heb alleen nog nooit gehoord dat iemand (niet in dialect) het woord beer anders uitspreekt dan ik. Alleen het Haagse beer wat hier ergens te vinden is herken ik wel maar daar zit nog steeds een lange i-klank in.

Kun je niet fonetisch vinden hoe jij het uitspreekt? Deze discussie is zo lastig zo.

Triva

Triva

07-11-2016 om 22:53

oja

Als je de r los haalt van de beer, dan klinkt de ee nog steeds niet als in zeep. Bij jou wel dan? Dat werd steeds gezegd: de ee in beer klinkt als in mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2016 om 23:09

Spraakrecorder

Ik heb mijn eigen stem opgenomen. Zoals ik het al hoorde beïnvloedt de r wel wat van de ee-klank, maar het blijft ee en niet ii. Ik ben tevreden met deze conclusie. We hoeven het niet eens te worden .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2016 om 23:27

Bee r

Bij mij schuift de r gewoon aan.
Probeer maar eens beejr te zeggen dan hoor je het verschil.

Volgens mij spreek jij de r veel meer voor in de mond en meer met de tong uit dan ik. Dat maakt fysiek ook verschil.
Mijn r is, zoals ik al zei, niet rollend. Dat maakt heel veel verschil.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 08:53

Kortom

Dank je wel Flanagan

Het komt er dus op neer dat de combinatie wel anders klinkt, ik had ook al geconstateerd dat je mond anders staat. Voor mij klinkt de ee + r nog steeds wel als een ee, maar dan niet als zonder r. Wie er i in hoort... prima toch? Ik vind de vraag wie er president van de VS wordt een tikkeltje belangrijker).

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 09:02

Ginny

Ik probeer de r niet nadrukkelijk te vormen, dan is ie ergens op het midden van mijn tong en klinkt niet echt als een rrr, maar het gaat wel soepeler. Je ontwijkt het 'probleem' ermee. Net zoals ik van mijn lerares Engels leerde dat je de th ook uit kunt spreken als v, als je moeite met de th hebt. Vunder in plaats van thunder. Ik zeg de R met het puntje van mijn tong. Met de L heb ik ook een meningsverschilletje. Een woord als school bijvoorbeeld ligt niet lekker in mijn mond. Als ik anderen hoor praten heb ik het gevoel dat er meer zijn die daarmee kampen.

lieverdje

lieverdje

08-11-2016 om 09:19

boor - boom

Ha! Maar door een een r achter de oo klinkt de oo ook anders. Triva heeft wel gelijk hoor, is echt geen klankrijm met zeep. Vreemd dat jullie dat niet horen....

Limi

Limi

08-11-2016 om 09:38

gelukkig is er niemand thuis

Als ik alles uitprobeer qua uitspraak.

Als je zo'n accent hebt waar de ee klinkt als ih, bv Vlaams, dan heb je inderdaad dezelfde klank. Zeker als de r dan ook nog op een g lijkt.

Triva

Triva

08-11-2016 om 09:40

kaaskopje

Dat er belangrijkere zaken in de wereld zijn betekent nog niet dat we hoeven te stoppen hier met de discussie?

Je zei eerder; ' Mee heeft een open einde en beer niet. Dat maakt dat de ee van mee iets anders klinkt dan in beer, maar het blijft een ee-klank.'

Hoe kun je vol blijven houden dat het ee-klank blijft? Heb je het filmpje gezien over de plaagletter-r? De eeklank verandert door de r erachter, je kunt niet blijven zeggen dat het toch dezelfde ee is als in mee. Er is toch een hemelsbreed verschil tussen het woord mee en het woord meer? Iemand die het Nederlands niet machtig is en die twee woorden hoort zou toch nooit denken dat het verschil in schrijfwijze alleen die laatste letter R is?

Triva

Triva

08-11-2016 om 09:43

overigens doe je het weer...

'Wie er i in hoort... prima toch?'

Hoe vaak is er nu al gezegd dat degene die dát zei fout zat. Het is NIET de i als in kip of zit maar een veel langere i. Geen ie ook. Het is een lang aangehouden zachte i, verleng de i in kip maar eens: Kiiiip (niet kiep!). Die iiii klinkt dan voor mij bijna gelijk aan de klank in beer.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2016 om 10:10

Triva

Misschien was het een beleefde manier aan te geven dat ík genoeg had van het onderwerp. Ik ben er nu al een paar dagen mee bezig. Ik word er gek van! Ik zal wel een gehoorprobleem hebben als ik vind dat ik meer ee dan iii hoor.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-11-2016 om 12:59

Haha, lieverdje

Het wordt steeds leuker. De oo van boom en boor inderdaad. Klinken ook totaal anders inderdaad. Ik kan van beer en been trouwens ook in de verste verte niet ontdekken dat dat dezelfde klank heeft.

lieverdje

lieverdje

08-11-2016 om 13:13

kaaskopje

"Wie er i in hoort... prima toch? Ik vind de vraag wie er president van de VS wordt een tikkeltje belangrijker)."

Ik kan me voorstellen dat je een discussie hoe de ee in "beer" en "been" niet zo interessant vindt, maar met deze opmerking kom je wat neerbuigend over.

Triva

Triva

08-11-2016 om 14:53

'Misschien was het een beleefde manier aan te geven dat ík genoeg had van het onderwerp'

Dan moet jij niet negen minuten na die mededeling weer vrolijk een nieuwe reactie plaatsen...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-11-2016 om 15:33

Vermakelijk draadje is dit

Limi, je schrijft:

"Als je zo'n accent hebt waar de ee klinkt als ih, bv Vlaams, dan heb je inderdaad dezelfde klank. Zeker als de r dan ook nog op een g lijkt."

Als je het zo uitspreekt lijkt het dus op big. Het kan toch wel voor de nodige verwarring zorgen als iemand zegt dat er een big achter je staat, terwijl je wordt belaagd door een beer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-11-2016 om 19:13

Spijt me hoor

Maar boom en boor hebben echt dezelfde oo bij mij.

Bij mijn dochter overigens niet, dat moet ik jullie nageven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.