Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

02-11-2016 om 18:56

ei ij ou au

http://www.volkskrant.nl/opinie/wijzig-de-regels-en-maak-mij-opiniepijler~a4406842/

Maurice was vanmiddag ook te horen op radio 1. Daar werd al gezegd dat dit probleem veel kleiner is dan het dt probleem. Als je veel leest lees je steeds maar één vorm van klein, nooit klijn maar je ziet wel besteed en besteedt etc.

http://www.nporadio1.nl/de-nieuws-bv/onderwerpen/381414-maurice-de-hond-wil-de-ei-en-de-ou-afschaffen

Ik vermoed dat de dochter van Maurice nog niet volop bezig is met dt problemen maar dat hij volgend jaar pleit voor het afschaffen daarvan. De 'sukkel' had niet eens een gevat antwoord op de vraag of het niet Maurice (Mories) de Hond-met-een-t moest zijn want het is natuurlijk niet 1 hont 2 honten!


Mijntje

Mijntje

02-11-2016 om 18:59

onee

ik ben heel conservatief hierin. Het liefst schrijf ik ook nog gewoon pannekoeken. Waarom aanpassen aan degenen die niet kunnen spellen, op die ipadjes van Maurice de Hond zit toch ook gewoon spellingscorrectie?

Ik snap werkelijk niet

Waarom deze man overal een podium krijgt.
Is gewoon een simpele socioloog die zichzelf deskundoloog van van alles en nog wat heeft gemaaktt

Lente

Lente

02-11-2016 om 19:52

Hij heeft het mis

Hij zegt dat er sinds 1700 geen verschil meer is in uitspreken. Dat klopt niet. Mijn vader komt uit Twente en zat in de eerste klas in 1934. Hij vertelde dat zij altijd precies wisten of het een IJ was of een EI. Want woorden met een IJ sprak je anders uit. Tijd werd tiet en een kippenei werd geen kippenie.
Voor au/ou weet ik het niet.

Thursday Next

Thursday Next

02-11-2016 om 20:22

ja, Lente

mijn ouders zijn groningers en die hebben ook nooit moeite gehad met ei en ij.
ei is in het gronings aaaaaaaaaaaaaaiiiii en tijd is tied.

Ook in Limburg

bestaat het onderscheid ij-ei in de uitspraak, nog steeds.

Tesah

Tesah

03-11-2016 om 10:39

En in Den Haag

Is het allemaal è

ook lekker makkelijk.

Tesah

Lou

Lou

03-11-2016 om 10:44

En die andere vakken

Wat een onzin zeg. Alsof je daarmee ook zo veel tijd zou besparen dat je ineens al die andere vakken (wat noemt hij allemaal, ondernemerschap en dat soort dingen) kunt geven.

Zouden er in Duitsland ook mensen zijn die roepen: schaf de naamvallen maar eens af? Of in Engeland: zullen we eens fonetisch gaan schrijven? Zijn ze door die vele regels daar zo veel slechter af op de basisschool?

Een taal is een taal, daar horen allerlei vreemde regels bij. Aan dit soort balletjes gebakken lucht hebben we in elk geval niets.

Aandachtsjunk

Wat grappig, van die regionale taalvarianten die wel klankonderscheid maken. Wist ik niet.

Mouries weet gewoon geen bal van onderwijs. Met zijn -griezel, gruwel - Steve Jobsscholen. Christelijke scholen hebben al lang afgezien van de benaming School met den Bijbel, maar Mouries schaamt zich zijn evangelie en zijn verlosser niet. Als Jong Hontje dyscognitief is dat geen reden om de spelling op zijn kop te gooien. Ik vond het zo'n onnozel stuk dat ik Mouries ervan verdenk dat hij om aandacht verlegen zat. Dat is gelukt: gisteravond met zijn koppie op TV, en vandaag een hele bladzijde ingezonden brieven in de krant.

Met lange en korte ei/ij, otje ou, atje au, gaat weinig onderwijstijd verloren. Er zijn geen regels voor te bedenken. Kwestie van stampen. Ook een hele nuttige vaardigheid voor je latere onderwijscarriere/leven. En daarna mechanisch inslijpen door de woorden ouderwets met de hand te schrijven en te bestendigen met veel lezen.
Ipads zijn uitkomst voor het rekenonderwijs, maar voor het taalonderwijs in onder-en middenbouw een bar slecht idee.

Marianne

Marianne

03-11-2016 om 15:20

Bij ons ook

Ik kom van oorsprong uit Zuid-OOst Brabant en daar hoor je het verschil in het dialect ook prima.

lieke

lieke

03-11-2016 om 15:46

Zou hij nu dan mouries de hont, opiniepijler worden (ook geen hoofdletters, die zijn niet nodig)?

Triva

Triva

03-11-2016 om 20:14

nee lieke

Het is mouries de hond want het meervoud van hond is niet honten.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

03-11-2016 om 20:18

Ou wordt au als het aan mouries ligt

Ik zag net op tv dat het de bedoeling van mouries is, om de ou door de au te vervangen. Blijft zijn naam hetzelfde. Heeft ie vast over nagedacht.

lieverdje

lieverdje

04-11-2016 om 08:40

lol

haha, tuurlijk! De c zal hij dan ook niet willen schrappen uit het alfabet

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 09:14

Retro

Alles komt terug. Ik had niet verwacht dat dit onderwerp ook weer terug zou komen, maar jawel dus. Ik heb vroeger, 46-39 jaar geleden, een meester/leraar gehad (eerst op de lagere school en gelijk met mij naar de mavo), die er een heel epistel over geschreven had en dat aan de ouders had laten lezen. Exact dezelfde plannen, Mouries is dus totaal niet origineel. Het plan kreeg geen voet aan de grond.

lieverdje

lieverdje

04-11-2016 om 11:07

de tijd van aksie

jaja, geweldig. ik zag een tijdje terug nog een tekst voorbij komen uit die tijd. Op de een of andere manier zag die spelwijze er toch een beetje dom uit

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 12:53

Ja van aksie

en we gaan naar sgool. Je schrijft wat je zegt, was het idee. Maar waarom zou 'je schrijft wat je zegt' au moeten zijn en niet ou? of ei en niet ij?

beer bir

Als ik Maurice de Hond was had ik geëist dat de 'ee' gevolgd door 'r' veranderd zou worden in 'i'. Dus beer wordt bir. Want dat is wat je hoort.
Mijn beide kinderen kwamen in groep 3 een keer (kir) verontwaardigd thuis dat het echt niet te doen was, dat lezen en schrijven. "je schrijft beer maar je hoort bir. Waarom doen ze dat nou toch."

Maar ik ben Maurice de Hond niet, en ik heb tegen allebei maar gezegd dat dit bij het leven hoort en dat ze het maar gewoon moeten leren. Is goed gekomen

Triva

Triva

04-11-2016 om 16:15

ei of ij en ou of au

Het zou de ij moeten zijn want die komt vaker voor en zo ook de ou. Je hebt namelijk een ei-verhaal en een au-verhaal om de meeste woorden te leren:

De letters au en ou klinken hetzelfde. Wanneer moet een woord nou met au en wanneer met ou?

Er is geen echte regel voor, je moet het gewoon weten.

Er is wel een hulpmiddel: het au-verhaal. Als je het verhaal hieronder goed onthoudt, weet je de belangrijkste au-woorden.

Au! zei de pauw.
Wat is mijn hok toch nauw.
De lucht is blauw.
Op het gras ligt nog dauw.
De poes zegt: Miauw.
En de papegaai: Koppie krauw!!
Daar stapt de visser uit zijn prauw.
Hij vangt een kabeljauw.
Kom hier, dan eten we gauw.
Ik voel me zo flauw.
De thee is zo lauw,
en de vis is nog rauw.
Maar is heb ook lekkere saus.
Die lust zelfs de paus.
Als ze allemaal zitten te kauwen,
Begint de visser opeens te snauwen.
hij heeft jeuk aan zijn wenkbrauw
Zijn gezicht wordt grauw.
De poes pakt met zijn klauw
de vis af van de pauw.
De pauze is voorbij.
De visser stapt weer in zijn auto.
En rijdt weg met mij.

De letters ij en ei klinken hetzelfde. Wanneer moet een woord nou met ei en wanneer met ij? Er is geen echte regel voor, je moet het gewoon weten.

Er is een hulpmiddel: het ei-verhaal. Als je het verhaal hieronder goed onthoudt, weet je de belangrijkste ei-woorden.

Het was in de maand mei.
Alle vogels leggen dan een ei.
Toen zei het meisje:
Kom, ik maak een reisje.
Ik ben niet zo klein,
Ik ga alleen met de trein.
Ze kwam langs bos en hei
en zag een koe in de wei.
Een grote dikke kei
lag midden in de vette klei.
Onder een grote eik
stond een witte geit.
Ze zag een schip met een zeil
en rotsen o zo steil
Naast haar zat een vrouw die zei:
Een trui is wat ik brei.
Op deze trui komt een aardbei.
Dat is een heel karwei.
Toen aten ze allebei
een kop soep met prei
Aan het eind stopte de trein,
op een station aan een plein.
Daar stond de kapitein.
Deze gaf haar een sein.
Ze reisden in het geheim naar een eiland.
Daar stond een groot paleis midden in een weiland.
Hier woonde de keizer en de kapitein zorgde voor het terrein.
Er was ook een man met in het haar een scheiding.
Die had in het paleis de leiding.
Iedereen had een teil met eigen dweil.
De keizer dacht: O, wat geinig.
Leuke meisjes zie ik hier maar weinig.
Hoe gaat het met uw gezondheid, Majesteit?
Ik heb voor u een pleister van goede kwaliteit.
Nu ga ik aan de arbeid en neem ik afscheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 16:20

Hera Nova

Ik weet niet wat voor dialect in jullie buurt wordt gesproken, maar ik hoor toch echt beer als er beer gezegd wordt en niet bir.

Kaaskopje

Ik hoor ook een i net als bij peer en meer

Het is geen ee klank als in eet, beet of meet

Triva

Triva

04-11-2016 om 16:57

kaaskopje

heeft gelijk, je hoort geen i in bir als in pil, het is een langere klank maar de kinderen leren dit ook met een verhaaltje over de r die iets geks doet met de ee.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

04-11-2016 om 17:05

i of ee

Ik hoor wel verschil hoor. Een "i" is een veel kortere klank dan de "ee" van beer. Beer met de "ee" van "mee" zeggen gaat niet. Als je "bir" zegt, waarbij de "i" klinkt zoals in "zin" bijvoorbeeld heb je toch een hele andere klank.

Mouries gaat voor de "ij" en de "au". De "au" kiest ie denk ik, omdat anders zijn naam verandert. In de "ij" zie ik nog wel enige logica. De "ei" is misschien nog te verwarren met de "ie". Bij de "ij" heb je dat probleem niet.

Maar ijgenleik denk ik dat zijn dochter het een minder groot probleem vindt dan Mouries zelf.

Triva

Triva

04-11-2016 om 17:23

Ik heb wel eens gehoord (maar ik ben niet zo talig dus wellicht verkeerd begrepen) dat de ie vroeger ii was? Zoals de ee de verlengde vorm van e en de aa de verlengde vorm van a (en uu en oo)? Of is de ij nu de vroegere ii?

Moeries

Als Maurice Mouries wordt lees ik het als Moeries. Net als je Mourad of Mounir uitspreekt. Meteen even gelijktrekken, al die talen en tongvallen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 19:05

Komisch

Zo zie je maar dat we schrijftaal niet moeten aanpassen aan spreektaal. We zouden het niet eens worden, landelijk gezien, over hoe je iets uitspreekt. Ik snap werkelijk niet hoe je een i kunt horen in woorden als mee, beer, meer. Ik maak me nu vast schuldig aan het een of ander, maar als je beer uitspreekt als bir, doe je iets niet goed. De ee's in mee spreek ik hetzelfde uit als in beer. en één. Ik zit nu als een gek beertjes en eentjes en meetjes uit te spreken hier achter het scherm, maar als ik bewust bir zeg, is mijn mond toch echt anders gevormd dan béér.

Triva, wat de ii betreft moet er echt een neerlandicus bijkomen. Ik weet niet beter dan dat het ie is, maar je hebt dik kans dat het in de tijd van Rembrandt ii of y of iets dergelijks was.

Morgaine

Morgaine

04-11-2016 om 21:06

Kaaskopje

Ik krijg het niet voor elkaar om de ee in beer hetzelfde uit te spreken als de ee in mee. Beer wordt dan bee-r, in twee stukjes dus. Voor mij klinkt de ee in beer wel als een i, maar dan langgerekt. Beer klinkt voor mij dus niet hetzelfde als bir, maar de ee in mee klinkt echt helemaal anders.

Elfje65

Elfje65

04-11-2016 om 21:32

Bir

Klinkt hetzelfde als beer bij mij hoor. Mee is echt anders.

Triva

Triva

04-11-2016 om 21:52

Elfje

Ik begrijp ook niet wat kaaskopje bedoelt als ze zegt dat de ee in mee, beer en meer hetzelfde klinkt

Wat ik bij jou niet begrijp is dat je bir hetzelfde uitspreekt als beer. Zie wat Morgaine en ik en anderen al eerder zeiden: de i in bir klinkt als de i in zin of pil. De i-klank in beer klinkt toch echt anders, langer. Peer en pit/pil/pir klinken toch heel anders?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-11-2016 om 21:56

Mee heeft een open einde

En beer niet. Dat maakt dat de ee van mee iets anders klinkt dan in beer, maar het blijft een ee-klank. Ik heb mijn man ook even laten beren en meeën, haha. Maar goed, het is geen halszaak. Als jullie bir horen is dat zo. Zolang het maar niet de nieuwe schrijfvorm wordt .

Triva

Triva

04-11-2016 om 21:59

ho ho

Kaaskopje, er is door de meesten al gezegd dat de i in bir korter klinkt dan in beer maar als jij vindt dat de ee in mee meer lijkt op beer dan de ee van beer op bir (volg je het nog) dan zit je mijns inziens toch echt fout.

Je kunt de ee in mee (als in meegaan) en één niet vergelijken met de ee van beer en meer. Ik begrijp even niet hoe jullie nu hardop tot die conclusie komen.

beer rijmt op meer, peer en keer
mee rijmt op zee, vee en thee

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.