Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Driejarige brugperiode


Ook lezenswaardig: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/14/kansencrisis-in-het-onderwijs-eerder-een-kwaliteitscrisis-a4039728

Zal wel weer niks uithalen. Liever dan zich kapot te schamen over het schrikbarende percentage laaggeletterden en -gecijferden dat de basisschool verlaat, richten men de aandacht op de brugklas. 

Groeten,

Temet

Ik vind het heel raar dat scholen blijkbaar verwachten dat ouders hun kinderen structureel helpen met huiswerk. In principe is huiswerk geen nieuwe stof en zou je de uitleg op school moeten krijgen. Ook extra instructie indien nodig. Zodat je het huiswerk zelfstandig thuis kan maken. Zo lang scholen van ouders verwachten dat ze een deel van de scholing van hun kinderen op zich nemen, blijft ongelijkheid in stand want veel ouders kunnen dit simpelweg niet. Anderen hebben er geen tijd voor maar wel geld en betalen dus dure bijles zodat hun kind niet langer last heeft van de nalatige kwaliteit van het onderwijs op school, maar daardoor wordt de ongelijkheid alleen maar groter wat uiteindelijk nadelig is voor de hele maatschappij.
Mijn zus en ik hebben beide vwo gedaan. Onze ouders konden ons bijna nergens mee helpen en gelukkig was dat ook niet nodig. In die tijd verwachtte school dat ook nog niet gelukkig. Overigens ben ik allerminst van plan aan deze trend mee te doen in de toekomst.

Ik zelf ging vroeger naar een scholengemeenschap. Daar had je een speciale mavo brugklas (voor de leerlingen die Mavo c niveau zouden gaan doen, vergelijkbaar met huidige kader), een speciale gymnasiumbrugklas en de andere klassen waren alle niveaus doorelkaar. Beroepsonderwijs school zat aan de overkant van de straat. 

Daarna 2 jaar :

mavo, mavo/havo, havo/vwo, gymmasiumklas

en dan pas mavo (c en d niveau), havo , vwo 

Ik vond dat heel fijn . Zo konden de kinderen met een ander leertempo, naar een aparte klas. 

En de rest werd langzaam pas gefilterd. Dat gun ik eigenlijk elk kind wel.

En alles ging met elkaar om. Ook met de mensen vd beroepsschool aan de overkant.

https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpen/75766-2021-04-25-het-middelbaar-onderwijs-op-de-schop

Vanaf minuut 16.15.

Alleen al opmerkelijk dat de gymnasiumdocent opmerkt dat het schooladvies voor het voortgezet onderwijs in klas 9 geen advies is maar een verplicht nummer, een toewijzing. Zo is het natuurlijk ook. En dat veel kinderen tegenwoordig een dubbeladvies krijgen waar je ook het hoogste advies zou kunnen adviseren en kinderen juist een kans geven.

Kyana schreef op 18-04-2021 om 12:10:


Hierdoor krijg je ook dat de sfeer in veel vwo klassen veel positiever is dan in veel vmbo klassen waar er vaker gedoe is, de leraren minder verwachten van de leerlingen en er al vanuit wordt gegaan dat de leerlingen nergens belangstelling voor zullen hebben....

Daar weet ik ook wel een staaltje van. Op een Daltonschool heb je heterogene brugklassen. Alles bij elkaar dus. Het 2e jaar is of gym, of 2e brugjaar havo/vwo, of VMBO. En wat écht héél slecht was, was dat de leerlingen die het 2e jaar naar de VMBO afd. gingen, ineens allerlei regeltjes kregen: boeken op school laten, niet in de stad mogen blijven en zelfstandig terug met OV (na museum uitje met alle 2e klassers), terwijl de rest dat wel mocht, maar zij moesten met mentor mee terug. Alle post ging weer naar de ouders, terwijl in de brugklas alle post aan de leerlingen werd meegegeven (behalve de rekeningen). Hoezo deze kinderen naar beneden  halen...?

https://tinyurl.com/haptamudehoopkansengeven

Nieuw kamerlid Haptamu de Hoop over kansenongelijkheid. Vanaf minuut 30.35.

"....het gaat over datgene en diegene die je om je heen hebt. Daar gaat kansengelijkheid over......het gaat over wat je meekrijgt en wat je kan leren...op school, om je heen....van ervaringen, of de voetbaltrainer van je club. .... in je dorp. Kansengelijkheid komt niet zomaar aanwaaien. 
Eerst ging het al over zijn 'heit en mem'.

De hele maidenspeech heb ik nog niet gevonden. Alleen af en toe een stukje gehoord.

Nou ja, gek genoeg hield hij de maidenspeech tijdens de live uitzending, al die nieuwe kamerleden, zonder microfoon, dus onverstaanbaar. Hier is in elk geval een stukje hoorbaar.

Haptamu de Hoop heeft de prijs gewonnen van 'speech van de maand' bij de NIeuws BV op de radio/tv.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/mijn-hele-leven-ben-ik-tegengewerkt-door-witte-progressieve-nederlanders~bc009649/

Zihni Ozdil over 'de progressieve kwezelarij der lage verwachtingen' met name door mensen met goede bedoelingen zoals de juf in 'Klassen' die een allochtone jongen een lager advies geeft in plaats van een kans op grond van zijn prestaties.

Vanwege taalbegrip. Zihni Ozdil reageert op een kranteartikel waarin, in navolging van de UK, aangestuurd wordt op het laten vallen van taaleisen omdat dat discriminerend zou zijn voor mensen die niet wit, man en elitair zijn.

Ja, liever geef je goed onderwijs aan kinderen die dat nodig hebben. Verwacht dat ze het kunnen. Leg het uit, zeg wat ze kunnen doen, geef het een boost.

Vanmorgen bij WNL

tsjor

tsjor

09-05-2021 om 17:45 Topicstarter

Waar hij pleitte voor een zuivering van sociaal-progressieve mensen uit het systeem. Die juf, weg ermee.

Tsjor

tsjor

tsjor

09-05-2021 om 17:47 Topicstarter

'Nou ja, gek genoeg hield hij de maidenspeech tijdens de live uitzending,
al die nieuwe kamerleden, zonder microfoon, dus onverstaanbaar.'

Nee hoor, de maidenspeeches waren tijdens een debat in een commissie over de corona-maatregelen. dat debat werd uitgezonden. De volgende dag werden de 3 maidenspeeches uitgezonden, te volgen op het politieke kanaal op tv. Goed verstaanbaar en een mooie speech.

Tsjor

Ja, pijnlijk wel. Maar vooral dit:

"Ik doe daarom een oproep aan alle jonge allochtonen in Nederland: wrik jezelf compleet los van de giftige wurggreep van wit progressief Nederland. Bevrijd jezelf van hun kwezelarij der lage verwachtingen. Ga desnoods in Leiden rechten studeren. Word lid van het studentencorps. Verbreed je horizon en bouw karakter op. Ga voor echte emancipatie.

Keer je rug naar types zoals Roothart die jou zó graag klein willen houden dat ze je niet eens meer de Nederlandse taal gunnen."

Er zat ook een wethouder uit Barendrecht bij het gezelschap die van haar ouders het advies mee kreeg om zich buiten haar eigen kring te bewegen en andere mensen en situaties te leren kennen om je aan te scherpen en te ontwikkelen. Ook al wordt je in eigen en andermans kring om wat dan ook verguisd.

Ik denk dat een driejarige periode niks gaat worden. Er zijn daarvoor in Nederland veel te veel niveau’s.
De vmbo’s duren toch ook maar vier jaar en dan moeten de kinderen drie jaar naar een brugklas om vervolgens daarna in het examenjaar maar te zien of ze wel op het juiste vmbo zitten. 

Ik ben zelf opgegroeid in Vlaanderen waarin je in principe naar de BSO (vmbo) of ASO (vwo) gaat. Voor de kinderen die het leuk vinden is er onderwijs gericht op kunst of techniek. Voor mijn gevoel leren de kinderen in Belgie op de niveau’s meer hetzelfde dan in Nederland. 

AnneJ schreef op 25-04-2021 om 15:09:

https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpen/75766-2021-04-25-het-middelbaar-onderwijs-op-de-schop

Vanaf minuut 16.15.

Alleen al opmerkelijk dat de gymnasiumdocent opmerkt dat het schooladvies voor het voortgezet onderwijs in klas 9 geen advies is maar een verplicht nummer, een toewijzing. Zo is het natuurlijk ook. En dat veel kinderen tegenwoordig een dubbeladvies krijgen waar je ook het hoogste advies zou kunnen adviseren en kinderen juist een kans geven.


Hier wordt gezegd dat de kinderen met een havo/vwo advies allemaal uitstromen naar het vmbo. Omdat een dubbeladvies er is voor kinderen met concentratieproblemen. Wel gek dat er zoveel van deze kinderen hier zijn en de scholen niet weten hoe ze toch havo of vwo kunnen doen. 

Koud schreef op 17-04-2021 om 22:04:

Ik zat indertijd op een scholengemeenschap waar experimenteel een driejarige brugklas was. Heeft voor mij niet goed uitgepakt, ik werd niet genoeg gestimuleerd. Mijn kinderen zijn echte gymnasiasten, helaas de oudste niet naar categoriaal gymnasium gedaan maar naar lyceum (VWO met gymnasiumklas). Daar was hij in de vijfde de enige die nog de gymnasiumklas wilde doen, dus is ook maar afgehaakt.

Naa mijn idee is een driejarige brugklas een verbloeming van het probleem. De adviezen worden niet goed gegeven, de scholen/niveaus sluiten niet goed aan en basisschoolleerkrachten hebben teveel andere dingen op hun bordje liggen.

ik heb een tijd geleden een documentaire gezien. Waar een meisje dat vwo scores haalde een havo advies kreeg door haar thuissituatie. Een een jongen die ondanks zijn taalachterstand havoscores behaalde ook een lager advies kreeg. Beide kinderen behaalden de hoge scores zonder bijlessen. 
Waarom wordt daar niet tegen opgetreden? Bij deze twee kinderen is het toch duidelijk dat het advies niet overeenkomt met hun scores? 

SamanthaGroningen schreef op 18-05-2021 om 17:02:

[..]

ik heb een tijd geleden een documentaire gezien. Waar een meisje dat vwo scores haalde een havo advies kreeg door haar thuissituatie. Een een jongen die ondanks zijn taalachterstand havoscores behaalde ook een lager advies kreeg. Beide kinderen behaalden de hoge scores zonder bijlessen.
Waarom wordt daar niet tegen opgetreden? Bij deze twee kinderen is het toch duidelijk dat het advies niet overeenkomt met hun scores?

Eh... daar zijn ze nu toch juist mee bezig?

Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar wat vinden jullie van het zgn. Tienercollege?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.