Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Driejarige brugperiode


Andere landen hebben ook bepaalde oplossingen gekozen dus om te zeggen dat iets niet kan is zwaktebod. Je hoeft ook niet meteen alles om te gooien.

gr Angela

Sammy70

Sammy70

05-06-2021 om 11:50

Schemerlampje schreef op 05-06-2021 om 11:12:

Ik denk dat vervolgopleidingen ook kunnen eisen welke vakken 

En los daarvan nog een frustratie van mij, kunnen ze die tweede vreemde taal op het VWO niet afschaffen. Één van de redenen waarom mijn kind nu kiest voor HAVO ipv VWO. Terwijl hij daar na de brugklas wel naartoe mag.

VWO mag gewoon de tweede vreemde taal inruilen voor een ander vak als de leerling anders het VWO niet gaat halen. Vaak bij dyslexie maar ook zonder dyslexie kan het gewoon. 

Sammy70 schreef op 05-06-2021 om 11:50:

[..]

VWO mag gewoon de tweede vreemde taal inruilen voor een ander vak als de leerling anders het VWO niet gaat halen. Vaak bij dyslexie maar ook zonder dyslexie kan het gewoon.

Zonder dyslexie (of andere taalstoornis) alleen met een NT of NG pakket. Maar veel scholen weigeren dit, of zorgen in elk geval dat het niet bekend is bij ouders.

Daglichtlamp schreef op 05-06-2021 om 13:40:

[..]

Zonder dyslexie (of andere taalstoornis) alleen met een NT of NG pakket. Maar veel scholen weigeren dit, of zorgen in elk geval dat het niet bekend is bij ouders.

Had ik dit maar 3 jaar eerder geweten, oudste vond voor haar toekomst echt Nederlands en Engels wel genoeg. Had liever meer exacte vakken gedaan maar daar was geen plaats voor doordat er ook nog Frans of Duits in haar pakket moest.

Dat heeft aardig wat huilbuien veroorzaakt. Frustratie tot en met dat $%^#& Frans. Gelukkig is jongste dyslectisch dus daar houdt het op met Nederlands en Engels en kunnen verder de exacte vakken gekozen worden. Joepie

Haaknaald schreef op 05-06-2021 om 13:46:

[..]

Had ik dit maar 3 jaar eerder geweten, oudste vond voor haar toekomst echt Nederlands en Engels wel genoeg. Had liever meer exacte vakken gedaan maar daar was geen plaats voor doordat er ook nog Frans of Duits in haar pakket moest.

Dat heeft aardig wat huilbuien veroorzaakt. Frustratie tot en met dat $%^#& Frans. Gelukkig is jongste dyslectisch dus daar houdt het op met Nederlands en Engels en kunnen verder de exacte vakken gekozen worden. Joepie

Het heeft helemaal geen zin om te weten wat er van de overheid (wet) mag. Het blijft de vraag of de school het ook wil gunnen. 

Daarmee staat of valt alles. Als scholen niet willen dan gebeurt het niet. Zo is de basisvorming (ook al een meerjarige brugklas) gewoon domweg niet uitgevoerd door het veld. 

Er zijn geen machtsmiddelen om scholen tot levering aan leerlingen te dwingen. Formeel zijn scholen (voor leerplichtig onderwijs) aan individuele leerlingen niets verschuldigd.

Het is onbegrijpelijk dat de Onderwijsraad een rapport uitbrengt met zoveel zinnen, woorden en letters gewijd aan zaken waarvan op voorhand helder is dat het niet uitgevoerd zal worden.

Dat de scholen de wet kunnen negeren is eigenlijk heel raar. Op de school van oudste had wapperen met een wettekst misschien iets gescheeld. Zeggen dat het wettelijk mag zou daar misschien meer indruk maken dan een ouder die vraagt of ze je tegemoet willen komen voor een niet zo talig kind.

Haaknaald schreef op 05-06-2021 om 14:57:

Dat de scholen de wet kunnen negeren is eigenlijk heel raar. Op de school van oudste had wapperen met een wettekst misschien iets gescheeld. Zeggen dat het wettelijk mag zou daar misschien meer indruk maken dan een ouder die vraagt of ze je tegemoet willen komen voor een niet zo talig kind.

Ze negeren de wet niet. Er is geen wet die zegt dat scholen leverplichten hebben aan leerlingen. Er kan duizend keer in een wet staan dat het aanbod van scholen divers en op verschillende niveaus moet zijn, maar dat is slechts een algemene inspanningsverplichting tov de subsidiegever. Het is geen plicht of verplichting naar groepen leerlingen en al helemaal niet naar leerlingen met naam en toenaam. 

Zeggen dat het wettelijk mag (mijn kind mag dat volgeb, u mag dat leveren) betekent niks. Scholen die het willen leveren, doen dat al. Op verschillende niveaus les geven mag nu al. 

Leerlingen zouden natuurlijk allemaal op niveau "x" kunnen instromen. Vervolgens merkt een docent tijdens de lessen vast wel op: "he, pietje snapt de stof snel" of "Marietje snapt er geen hout van/heeft meer leermoeilijkheden".
Vervolgens kan er na (bijvoorbeeld ) de herfstvakantie in vakken geschoven worden: Pietje doet wiskunde met de klas X+1, terwijl Marietje aardrijkskunde bij de klas X-1 volgt. Omgekeerd is Pietje niet zo goed in Frans, dus dat doet hij in de klas X-1, waar Marietje juist wél heel goed in Frans is: zij volgt dit in de klas X+1.

Dit zou in een aantal (de X+1)gevallen zelfs hybride kunnen, waardoor ieder zijn "talenten of sterke punten" beter kan ontwikkelen, terwijl er voor de andere vakken tóch een bepaald basisniveau behaald wordt. 
Voordeel hiervan is ook dat er geen zich vervelende leerlingen ontstaan, die met veel gepuf en gesteun de lessen uitzitten.
De basisvakken (gym, levensbeschouwelijke vorming, kunst/tekenen/techniek) kunnen dan in de "basis"klas worden gevolgd.
Eind van de rit: examen doen per vak op het hoogst behaalde niveau: wiskunde op VWO-niveau, Frans op VMBO niveau. 
Een leerling kiest tenslotte vaak voor vervolgonderwijs gericht op vakken waar hij/zij goed in is...

Helaas heb ik echter ook gemerkt dat er een behoorlijk probleem gecreëerd is tussen leerlingen van de verschillende niveaus: de vmbo'ers vinden de havisten/vwo'ers maar omhooggevallen/kouwe kak, de havisten/vwo'ers kijken neer op de vmbo'ers. Zo jammer dat scholen hier vaak ook in meegaan door andere normen en waarden aan te houden op verschillende scholen.
Eind van de rit hebben de verschillende leerlingen op verschillende niveaus elkaar (later) toch nodig: je kan nog zo'n goeie dokter zijn, zonder de loodgieter die je wastafel aanlegt, ben je nergens....
Voor de overduidelijke praktijkleerling of voor de extreem hoogbegaafde leerling zou dan een uitzondering gemaakt kunnen worden: die kunnen meteen instromen in niveau X-2 of X+3
Maar dat zou mijn visie zijn. Ik weet dat dit best een uitdaging zal geven, maar misschien krijg/heb/hou je wel veel gemotiveerde leerlingen.

> Het is onbegrijpelijk dat de Onderwijsraad een rapport uitbrengt met zoveel zinnen, woorden en letters gewijd aan zaken waarvan op voorhand helder is dat het niet uitgevoerd zal worden.

Het rapport staat inderdaad vol met ideeën die niet verplicht gaan worden en die bovendien nu ook allang mogen, en zegt bar weinig over nieuwe plichten, verboden of het wettelijk kader. 

Als ik de echte gedwongen veranderen probeer op te schrijven, dan kom ik op:

- VO scholen moeten alle niveau's aanbieden

- VO scholen mogen een leerling niet meer voor ALLE vakken in één keer op één niveau indelen. Dat indelen moet per vak of per groepjes van vakken. 

- eindtoets en schooladvies "verdwijnen". Dat klinkt leuk, maar cito toetsen voor kleuters zouden ook "verboden" worden, maar dat betekent alleen maar dat zo'n toets niet meer "telt" voor het inspectieonderzoek en dat scholen verplicht een observatiesysteem moeten optuigen; maar scholen zijn nog steeds vrij om die toetsen af te nemen. In elk geval zal het bindende karakter van het eindadvies verdwijnen. De VO school is dus niet langer verplicht het kind te plaatsen of het geadviseerde niveau.

- er komt een "warme overdracht" ipv "schooladvies". Volgens mij is een warme overdracht gewoon een advies zonder verslaglegging. Ouders krijgen geen inzage, het advies hoeft niet meer met ouders besproken te worden, de basisschool hoeft geen reactie van ouders meer te horen of te verwerken in het advies, en de VO-school kan lekker zelf weten wat ze doen met het advies.

- ik krijg ook de indruk uit het voorstel dat het de VO school vrij staat om naast de warme overdracht nog andere manieren te gebruiken om kinderen (per vak of per groepje van vakken natuurlijk) in te delen in niveaus. Nou ja, het lijkt me vanzelfsprekend dat VO scholen de behaalde cijfers gedurende die 3 jaar gebruiken om een kind te laten op- of afstromen (per vak of groepje vakken). Maar het is niet duidelijk wat VO scholen allemaal nog meer mogen gebruiken voor die niveau-indeling; niet bij de eerste niveau-indeling (mogen ze plaatsingstoetsen of sollicitatiegesprekkken oid gaan afnemen) en niet bij het op- en afstromen later.


Het klinkt alsof de Onderwijsraad wil dat we overgaan op een systeem van niveau-indeling ("tracking") waarbij VO-scholen alles mogen doen wat maar in ze opkomt, zonder enige vorm van accountability. Alles mag als het maar niet voor alle vakken tegelijk gebeurt. Zowel de basisscholen als de ouders worden buitenspel gezet.

In de praktijk valt er nog best wel een mouw te passen aan die "niet-alle-vakken-tegelijk"-regel. Dat een leerling vak X roostertechnisch alleen maar "kan" volgen als hij goed genoeg is in vak Y om de speciale minder-uren-per-week versie van vak Y te volgen ipv de standaardversie. Op die manier kan een school vrij gemakkelijk zorgen dat je groepen leerlingen van elkaar gescheiden houdt en dat je je aantrekkelijk blijft voor bevoorrechte groepen. Een goede truc om "wenselijke" leerlingen voor meerdere vakken bij elkaar te houden als groep is om een tweetalig programma aan te bieden. (Nu is het nog een beetje onduidelijk of je daarvoor wel mag selecteren gezien de eindtoets en het eindadvies, straks wordt dat veel makkelijker.) 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.