Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdammertje

Amsterdammertje

20-05-2016 om 12:01

Door talent van kinderen te verkwanselen doet Nederland zichzelf te kort

Gisteren een opiniestuk in Trouw: Door talent van kinderen te verkwanselen doet Nederland zichzelf te kort.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4303718/2016/05/19/Door-talent-van-kinderen-te-verkwanselen-doet-Nederland-zichzelf-te-kort.dhtml

Op zich ben ik het met de strekking van het artikel wel eens, alhoewel ik niet snap waarom een LVS van groep 6,7 en 8 niet meer over leerlingen zou zeggen dan een eenmalige toets. Ik heb meer moeite met de achtergrond van de schrijvers, die via een omweg heel iets anders willen. Namelijk dat hun VWO kindjes op basis van een goede cito score naar de zo vurig gewenste school kunnen, en zich kunnen onderscheiden van de 'gemiddelde' VWO'er. Nu zijn ze uitgeloot tussen het plebs, terwijl zij toch echt de enige echte gymnasiumkinderen zijn.

Jammer dat ze dit over de rug van 'arme' kinderen willen uitspelen.


Helena

Helena

20-05-2016 om 12:03

zelf gedupeerd

Volgens mij was er hier een draadje waarin een van de auteurs van dit artikel vertelde dat haar zoon of dochter ergens op zijn tiende keuze was geplaatst. Verder hoor ik om me heen eigenlijk alleen blije aanstaande brugklassers.

Amsterdammertje

Amsterdammertje

20-05-2016 om 12:32

Precies

Precies, daarom snap ik deze u bocht niet zo. Wees dan eerlijk en zeg wat je wilt zeggen.

Ze wil dat uitmuntende VWO'ers alsnog een plekje krijgen op basis van hun goede eindtoets. Maar dat kan nu niet, want VWO is VWO.

Moni

Moni

20-05-2016 om 12:46

Eens met de strekking

Er zijn redenen waarom een advies van school te laag is. Dat gaat verder dan het LVS-systeem. En dat licht het artikel toe.
Ik zie helemaal niets staan over het lotingssysteem in Amsterdam, behalve dan dat er geen plaats is op scholen als een kind een hogere eindcito haalt (hoger dan het advies).

Het lijkt mij onbelangrijk wat de schrijvers voor hun eigen kinderen willen. Wees blij dat er mensen zijn die zich willen inzetten voor kinderen die een te laag advies krijgen.
Dan mogen ze daarnaast voor hun eigen schatjes best vrije schoolkeuze willen. Dat staat los van dit artikel.

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 15:42

Amsterdammertje

Beste lezers,

Dit gaat over mij.

Mijn kind is inderdaad voor alle scholen uitgeloot waar hij naartoe wilde. Mijn ervaring met en opninie over staat hier op de homepage. Ook daar kun je op reageren. Mijn kind was zeker niet de enige die dikke pech had, er zijn bijna 400 kinderen in Amsterdam buiten de top 3 geplaatst. Daarnaast mochten de ongeveer 400 kinderen die een opgehoogd advies krijgen, niet eens meedoen.

Mijn kind heeft inderdaad een vwo advies en een dito Cito score. Dit artikel is dus niet voor hem geschreven. Ik heb de hier bedoelde opninie niet geschreven voor eigen parochie, integendeel. Steker, ons stuk over de grootste verliezers in het systeem, de kinderen die een te laag schooladvies krijgen, lag al klaar maar kreeg pas deze week actualiteitswaarde voor de kranten omdat de uitslag nu bekend is.

Jammer en erg onterecht dat je aan onze intenties twijfelt. Wij komen al jaren oo voor de belangen van alle kinderen in Amsterdam, lees onze website er eens op na en check alle nieuwsberichten van de afgelopen jaren.

sahara

sahara

20-05-2016 om 15:54

elisabeth

Ik ben juist een enorme tegenstander van de cito als centraal schriftelijk of uberhaupt het uitgangspunt van waar mijn kind naar toe gaat. Op basis van de cito zou mijn zoon nu VMBO kader of basis doen ipv in 2 havo zitten. Gelukkig maar dat hij een lerares had die zag wat hij kon.

Jammer dat jullie insteek niet is dat ouders zelf mogen bepalen waar een kind naar toe gaat. Scheelt ook weer een enorm geoefen in cito's en kunnen leraren weer gewoon lesgeven. Hoeven kinderen niet na schooltijd naar citotraining. Ik geloof er namelijk niets van dat alle ouders dan hun kinderen op een een veel hoger niveau gaan plaatsen. En als dat wel zo is en het kind kan het ook wat is daar dan mis mee?

Hou je natuurlijk wel het probleem dat de scholen in Amsterdam blijkbaar niet goed genoeg zijn voor de ouders in Amsterdam.

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 16:04

Sahara

Als uitgangspunt voor ons stuk hebben we de huidige status quo genomen. Alleen het basisschooladvies telt, Cito is in in Amsterdam eigenlijk gereduceerd tot mosterd na de maaltijd. De minister heeft nu de insteek "Als de Cito score hoger is dan het oordeel van de leraar, laat ik de Cito-score zwaarder wegen". Naar onze mening ben je er dan niet, want tegen de tijd dat je de uitslag van de Cito hebt, zitten alle aantrekkelijke scholen vol. Heb je het goed gedaan, is er geen plek meer op de school waar je naartoe wil en kan.

Je laatste zin Sahara, dat de scholen in Amsterdam kennelijk niet goed genoeg zijn voor Amsterdammers, moet je uitleggen. Er zijn een heleboel scholen in Amsterdam die heel aantrekkelijk zijn; daar willen veel kinderen met reden graag naartoe. Er zijn echter ook een rijtje scholen waar al jaren helemaal niemand meet naartoe wil. Deze scholen worden door gedwongen winkelnering dankzij het krap houden van het gewilde aanbod vanzelf gevuld.

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 16:08

Overigens

De Amsterdamse schooltoets (de voorloper van de cito eindtoets) is indertijd geïntroduceerd om onderadvisering van lagere inkomens tegen te gaan.

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 16:12

Hoger geplaatst

Sahara, ik ben het met je eens dat er eigenlijk niets mis mee is als een kind 'te hoog" wordt geplaatst. In mijn ogen is dat een kind met een kans en grote kans dat hij of zij de verwachting vervolgens waar zal maken.

sahara

sahara

20-05-2016 om 16:55

keuzes, keuzes, keuzes

Je laatste zin Sahara, dat de scholen in Amsterdam kennelijk niet goed genoeg zijn voor Amsterdammers, moet je uitleggen.

Ik zal het proberen maar het is lastig heb ik gemerkt om Amsterdammers uit te leggen hoe dat schoolgedoe overkomt op sommige mensen die niet in Amsterdam wonen.

Wij wonen niet in Amsterdam. Ook niet in een grote stad. Wij hebben hier geen keuze uit tig scholen. Er is een Christelijke school, een gereformeerde school en een katholieke school en dan houdt het wel zo'n beetje op. Er valt niet te kiezen uit mooie gebouwen, geweldige lesprogramma's, kunstklassen, muziekklassen, technasia, Chinees in de brugklas, Montessori en weet ik veel wat waar Amsterdamse scholen mee pronken.

Bij mijn zus is het nog bonter. Zij woont in een dorp in Overijssel. De dichtstbijzijnde school is een mavo op 8 kilometer fietsen. Kan een kind meer dan mavo dan wordt het tussen de 15-20 kilometer. Mijn man had vroeger het advies om naar het gymnasium te gaan maar dat werd uiteindelijk afgeraden omdat dat echt te ver fietsen was. Bij haar in het dorp gaan kinderen best vaak naar de mavo gewoon omdat ouders dat een prettiger idee vinden dan zo ver fietsen. Dan maar in een tweetrapsraket. Niemand die daar ooit moeilijk over doet.

Mijn zoon zat vorig jaar in een brugklas mavo/havo. Ik denk dat 40% van zijn klas van allochtone afkomst was. Logisch want die ouders kiezen meestal voor Christelijke scholen. Er viel niet te kiezen. Ik kon niet zeggen, dat wil ik niet doe maar een andere school. Op instroom en uitstroomcijfers let hier niemand. Kinderen gaan gewoon naar een middelbare school.

En ik zie trouwens ook niet dat die cijfers op scholen op de kaart in Amsterdam nou zo vreselijk slecht zijn of afwijken van wat scholen hier doen. En ook onze kinderen gaan studeren of naar het HBO of MBO.

Ik heb juist het idee dat Amsterdammers zich door de enorme keuze van al die verschillende scholen zich helemaal gek maken. In een groot deel van Nederland gaan kinderen gewoon naar de dichtstbijzijnde school ongeacht het lesprogramma of het gebouw. Of zoals mijn nichtje zei: " Ik hoop dat ze de lokale school een beetje leuk vindt want anders moet ze zover fietsen en dat is zo'n gedoe" (en dat was weer in Brabant)

Triva

Triva

20-05-2016 om 17:02

Sahara

Dat is precies wat ik ook altijd denk (en zeg). Er is in Amsterdam gewoon teveel keus. In een groot deel van het land ga je gewoon naar de dichtstbijzijnde school of een school ietsje verder maar die scholen lijken dus ook meer op elkaar omdat ze niet zoveel moeite moeten doen om, zoals in Amsterdam, je te onderscheiden. Het zijn gewone gemiddelde scholen waar de meeste ouders in Amsterdam hun neus voor ophalen.

Helena

Helena

20-05-2016 om 17:03

Elisabeth en Sahara

400 van de 8000 kinderen buiten de top 3 is toch wat ze voorspelden? 5%. Of hadden ze het toch weer rooskleuriger voorgespiegeld. Niet dat ik het niet rottig vind voor je, ik heb je draadje gevolgd.

Interessant betoog over de dorpsschooltjes waar niks te kiezen valt, Sahara. Maar wij als Amsterdammer zeggen dan heel arrogant (ik zeg het maar vast, hoef jij dat niet te doen): dan had je maar niet op het platteland moeten gaan wonen. Wij wonen nou eenmaal bewust in een grote stad en dan is het voor kinderen, zoals het kind van Elisabeth, heel zuur dat er voor hem niks te kiezen valt en voor de rest van zijn klas wel.

sahara

sahara

20-05-2016 om 17:16

platteland??

Wij wonen niet op het platteland maar in een kleinere stad

Amsterrdammers kunnen natuurlijk ook kiezen voor het wonen in een andere stad. Maar daar gaat het helemaal niet over. Waarom kiezen Amsterdammers voor een groot deel voor dezelfde scholen? Als bij ons iedereen voor dezelfde school kiest, kan dat natuurlijk ook niet. Wat is er dan mis met die andere scholen? Zou het probleem dan opgelost zijn door met postcode gebieden te werken? Dan heb je niks meer te kiezen. Zouden scholen dan beter worden?

Wat zien Amsterdammers dan zelf als oplossing?

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 17:54

Helena

De belofte van de wetenschappers bij de keuze voor dit systeem was, dat de resultaten dit jaar, dankzij een ander algoritme, veel beter zouden zijn dan na het debacle van vorig jaar. Dat is niet zo. Naast die 400 kinderen buiten hun top 3, zijn er nog 400 kinderen wiens advies wordt opgehoogd na de cito en zij mogen nu kijken waar nog plek is. Een beter resultaat is ook alleen mogelijk als het aanbod beter aansluit op de vraag. Een ander algoritme levert niet meer plekken op, alleen een andere verdeling van de pijn. Dit jaar zijn er ook nog eens meerdere nieuwe scholen gestart, deels afplistingen van bestaande populaire scholen, maar die hebben nog niet de aandacht gekregen die ze verdienen. Al met al is er dus geen beter resultaat.

Ik vind de aanzet van deze draad een zeer onterechte verdachtmaking, een excuus van de topicstarter zou op zijn plek zijn. Ik dacht te lezen dat je het daar mee eens was in je eerste post Helena, maar ik lees nu dat je het rottig en zuur vindt voor mijn kind. Het artikel van gisteren gaat helemaal niet over mijn kind. Ik strijd al jaren voor een goede plek voor alle kinderen in Amsterdam, ook voor kinderen die een slechte start krijgen doordat ze een te laag advies krijgen.

Verder, eens. Je woont middenin Amsterdam, dat kost wat maar dan heb je ook wat. Het mantra "er is gewoon teveel keuze in Amsterdam" snap ik vanuit het denkraam als je zelf die ruime keuze niet hebt. Maar om dan te zeggen dat Amsterdammers *daarom* teveel keuze hebben, die snap ik niet. Klinkt als misgunnen maar zo is het ongetwijfeld niet bedoeld, ik kan me ook goed voorstellen dat de hele scholenbingo in Amsterdam heel onaantrekkelijk is als je dat zelf niet hebt.

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 18:07

Sahara

Niet alle Amsterdammers kiezen voor dezelfde scholen. Er is een breed aanbod en de vraag naar scholen blijkt stabiel, zo wordt in elk geval geconstateerd in de eerste analyse matching en loting voortgezet onderwijs Amsterdam. Zo is ook al jaren bekend dat er afdelingen zijn die al jaren uit de gratie zijn. Het openhouden van deze afdelingen belemmert de groei daar waar het nodig is.

De keuze en het aanbod lijkt misschien enorm, maar er gaan dan ook ongeveer 8.000 kinderen naar de middelbare school ieder jaar. Met zulke grote aantallen kun je een veel gevarieerder aanbod creëren dan in een kleine stad met een drietal scholen. In Amsterdam zijn ongeveer 70 middelbare scholen verspreid over de stad, met op papier ruim voldoende plek. Veel van die plekken zijn ooit gecreëerd maar voldoen niet meer aan de vraag. De principiële vraag is of de vraag zich maar moet aanpassen aan het aanbod, of dat het aanbod zich moet aanpassen aan de vraag. De wetgever vindt dat laatste en ook de schoolbesturen hebben zich in het meerjarenplan gecommitteerd aan het flexibeler maken van het aanbod en dat het aanbod moet aansluiten bij de gepercipieerde kwaliteit die ouders wensen. De wil is er, maar de praktijk is weerbarstig. Met loting en matching worden leerlingen immers middels een algoritme in het bestaande aanbod gedwongen. En de kinderen die nu met een goede Cito score een hoger basisschool advies afdwingen kunnen kijken waar nog plek is.

MomGroep8

MomGroep8

20-05-2016 om 18:49

Verkwanselen?

http://www.verenigingosvo.nl/keuzelijst-van-vo-scholen-v17-05-2016/
Als ik naar de lijst kijk van plekken, zijn er echt op alle niveaus nog leuke scholen over.

Verkwanselen van talent als je kind niet op precies de juiste school terecht komt, gaat wel erg ver. Mijn ene kind zit niet op precies de juiste school, was een aantal jaar geleden uitgeloot, en had dus weinig keuze, veel minder dan de leerlingen nu nog hebben. Heeft t prima naar de zin en groeit superleuk op. Ontdekt sluimerende talenten en ontwikkelt zich sociaal enorm.
Inspirerende docenten kunnen je kind tot bloei laten komen, dat zie ik nu bij oudste en kan ik me zelf ook nog herinneren van de middelbare school. Die ene docent Nederlands die me de liefde voor gedichten bijbracht, of de docent tekenen, die het talent zag. Die docenten zitten op alle scholen, dat weet ik zeker. En ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die fijne docenten hebben gehad.

Amsterdammertje

Amsterdammertje

20-05-2016 om 18:56

Elisabeth

Ik wil best mijn excuses aanbieden als ik de verkeerde conclusie heb getrokken.

Maar die hele SVA komt op mij over als een buitengewoon elitaire club. Ik heb alle discussies ook gevolgd. De enige interesse die deze ouders lijken te hebben is om hun kind op zo snel mogelijk op een van de zelfstandige gymnasia te plaatsen. Die discussies dat 1 kind meer recht zou hebben op zo'n plek dan een ander komen me mijn keel uit. Dat is de werkelijke reden dat dit soort mensen de Cito naar voren wil halen. Hun kind mag niet worden verdrongen door een kind met een krap VWO advies. Scholengemeenschappen voldoen wel voor anderen maar niet voor hun kind. Misschien behoor jij niet tot die categorie en was mijn conclusie voorbarig, maar ik weet dat velen wel zo denken.

Sorry, maar daar heb ik grote moeite mee.

Amsterdammertje

Amsterdammertje

20-05-2016 om 19:08

Gedrocht

Het advies verhogen als de eindtoets een hogere score aangeeft, is natuurlijk een prachtige theoretische maatregel. Bedacht door ambtenaren van achter hun bureau. Gedrocht van een maatregel.

Maar waarom moet er überhaupt een eindtoets zijn, als je de LVS toetsen van de afgelopen 3 jaar hebt en de entreetoets?

Je kan de vaardigheidsscores ook in een computerprogramma stoppen en daar een advies uit laten rollen dat objectief is. Daarnaast het advies van de juf en laat de VO school of OSVO maar ja of nee zeggen.

Ik zit niet te wachten op een eindtoets in februari, nu is de druk er tenminste af. Dat vind ik al een hele verbetering.

Verder moeten sommige ouders misschien een wake up call krijgen. You can't always get what you want.

Moni

Moni

20-05-2016 om 19:09

Hier in de stad maar niet Amsterdam

Ik snap dat mensen van buiten Amsterdam vinden dat er in Amsterdam ontzettend veel variatie is en veel keuzemogelijkheden. Het probleem is alleen dat kinderen/ouders niet echt mogen kiezen vanwege het systeem.
In mijn stad zijn er veel minder scholen. Er zijn wel wat toeters en bellen maar niet zoveel. Daarnaast is een belangrijke afweging voor sommige mensen de religie.
Het grote verschil is dat we echt keuzevrijheid hebben, behalve misschien de zwaar christelijke school. En andersom, voor de aanhangers van de zwaar christelijke school is er maar één keus.
Als één school minder presteert over meerdere jaren, dan wordt die school gemeden. Het gevolg is dat er minder leerlingen komen en dat die school in de problemen komt met de financiën. Het bestuur komt in actie, ze zoeken uit wat er mis gaat en de school verbetert zicht. Dat duurt een aantal jaren (terwijl ondertussen de andere scholen meer leerlingen trekken) en dan komt de boel weer beter in evenwicht. De 'slechte' school is niet meer slecht en trekt steeds meer leerlingen aan. Ongeveer zoveel als ze qua locatie en richting kunnen verwachten.
Dit heet 'met de voeten kiezen'. Als een school niet meer gekozen wordt, dan zullen zij zich moeten aanpassen. Best een goed systeem eigenlijk.

In Amsterdam gebeurt dit niet. Er zijn scholen die minder presteren volgens de onderzoeken of volgens de publieke opinie. Alleen er wordt niets mee gedaan. Deze scholen krijgen nog steeds voldoende leerlingen om door te kunnen gaan met hun beleid. Niet omdat leerlingen voor die school kiezen maar omdat het systeem regelt dat ze leerlingen krijgen, ook al is die school niet hun 1e , 2e of 3e keus.

Als in onze stad leerlingen verplicht naar de 'slechte school' zouden moeten, dan zouden leerlingen en ouders op hoge poten gaan klagen.
En dat is nou precies wat ouders in Amsterdam ook doen. Ze willen kunnen kiezen zodat slechte scholen zich moeten verbeteren of verdwijnen. Net zoals in onze stad.

De discussie over een te laag advies (waarom dan ook) is een andere discussie. Die geldt overal in Nederland.
Het verschil is dat die leerlingen in onze stad nog prima terecht kunnen op een andere school of een ander niveau. Er is immers plaats genoeg.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

20-05-2016 om 19:15

Amsterdammertje

"Maar waarom moet er überhaupt een eindtoets zijn, als je de LVS toetsen van de afgelopen 3 jaar hebt en de entreetoets?"

Omdat je kind na een schoolwissel eind groep 7 of begin groep 8 binnen een jaar tijd van een vmbo-kader naar een havo/vwo-niveau stijgt bijvoorbeeld? Zijn meerdere draadjes over te lezen. Dan ben je heel blij dat de meest recente cijfers tellen.

MomGroep8

MomGroep8

20-05-2016 om 19:18

Zelfstandig gymnasium

Ik heb ook een beetje hetzelfde gevoel als Amsterdammertje, hoewel ik ook weet hoe verschrikkelijk het voelde toen oudste was uitgeloot (geen zelfstandig gym by the way).
Ik snap zelf de obsessie met een zelfstandig gymnasium niet zo. Ik hoorde dat er ouders zijn die hun kind naar een cat. gym in Hilversum sturen aankomend schooljaar. Lieve hemel, iedere dag tussen de forensen in de trein in die enorme drukte.

Moni

Moni

20-05-2016 om 19:19

Precies

Resultaten vanaf groep 6 is veel te streng. Een kind moet kunnen groeien.
Alleen de eindtoets hoeft niet. Je kunt ook E7 en M8 mee laten tellen. Of de entreetoets en de M8. Dan heb je die eindtoets niet meer nodig.

Ik ben voorstander van de gewone LVS-toetsen en een advies van de leerkracht. En dat de ouders dan mogen kiezen welk niveau hun kind gaat doen.
De meeste ouders zullen het advies van de leerkracht volgen.
Een klein deel niet. Ik denk dat de meerderheid daarvan gelijk krijgt.

En dit dan combineren met meer flexibiliteit in opstromen en afstromen, ook halverwege het jaar, ook na een diploma. Want eigenlijk zit daar ook een groot probleem. Stapelen moet makkelijker worden.

"in het bestaande aanbod gedwongen"

De huidige situatie is niet ideaal misschien, maar ik ben het niet zonder meer eens met het verhaal dat scholen 'waar helemaal niemand naartoe wil' nu toch wel volkomen door de matching.

Eén van de idiote dingen die vorig jaar gebeurde, toen er voor het eerst matching plaatsvond, was dat kinderen een plaats kregen toegewezen op een school (of een afdeling) waar ze helemaal niet voor gekozen hadden. je vulde een lijst met je voorkeuren in, daar was geen plek, jammer de bammer, ga maar tweetalig VWO doen.

Die onzin is eruit. Je kan niet meer geplaatst worden op een school die je niet op je lijst hebt gezet. Dus als je naar een bepaalde school helemaal niet toe wil, dan zet je die niet op je lijst en dan kom je daar niet. Sterker, als ik me wel herinner is het kind van Elisabeth gematched met een school die wel op de lijst stond, maar als tiende voorkeur, en gaat het kind uiteindelijk naar een hele andere school buiten de stad. Matching is nu alleen plaatsing als het om de eerste keus gaat.

Dat maakt ook dat scholen 'waar helemaal niemand naartoe wil' geen aanmeldingen krijgen. Bedenk ook dat er fors meer plaatsen dan scholieren zijn, dus er zijn scholen die gewoon nog plaatsen over hebben. Ook hele redelijke scholen. En er zijn ook scholen die voor sommige mensen misschien geen optie zijn, maar waar anderen graag naartoe gaan (HLW is een voorbeeld bij mij in de buurt. Plek zat. Maar een heleboel van de leerlingen die erop zitten, hebben toch echt helemaal zelf voor die school gekozen). Ik geloof eigenlijk niet dat er scholen zijn 'waar helemaal niemand naartoe wil'. Het is wel duidelijk dat bepaalde scholen meer aanmeldingen hebben dan plek. En dat dat bij andere scholen andersom is.

Dat er scholen zijn die meer aanmeldingen krijgen dan er echte fans zijn, puur omdat er overloop is van de scholen die vol zitten - ja, dat zal beslist zo zijn. Maar dat is vermoedelijk in andere steden ook zo. En ik denk dat we het er uiteindelijk toch ook wel over eens kunnen zijn dat het nooit zal lukken om voor iedereen altijd elk jaar de plek van eerste keuze te bereiken, alleen al omdat er bij sommige populaire scholen gewoon niet kan worden uitgebreid. Het Amsterdams Lyceum kan niet nog verder uitbreiden zonder trekken van een legbatterij te vertonen. En ik vermoed dat een nevenvestiging het probleem ook niet oplost, tenzij die nevenvestiging vlakbij de hoofdvestiging ligt. Teveel afstand, en het worden twee duidelijk aparte scholen. Waarvan de ene populairder zal zijn dan de ander.

Je kan het hebben over het uitbreiden van het aantal plaatsen op categorale gymnasia, en op aparte VWO-scholen, nu deze scholen zo enorm populair blijken. Deels gebeurt dat al, er zijn in de afgelopen jaren enkele categorale gymnasia bijgekomen. Dus het is niet zo dat er niks gebeurt. Verder is het ook nog zo dat scholen in de periferie altijd minder populair zullen zijn dan scholen in het centrum. De consequentie van Elisabeths redenering zou zijn dat je die scholen in de periferie dan maar moet afknijpen ten gunste van de scholen die overvol zitten, maar dan benadeel je de mensen die aan de randen van de stad wonen, of dat nou zo'n goed idee is vraag ik me ook af.

Dus hoewel ik het verhaal van Elisabeth wel snap, en ik ook denk dat ze wel gelijk heeft voor wat betreft het mechanisme - er zijn scholen die meer leerlingen krijgen dan ze op eigen kracht kunnen trekken - denk ik niet dat er een snelle oplossing is voor de problemen die er nu zijn, en vrees ik dat je altijd een mismatch zult houden tussen vraag en aanbod.

Opmerking terzijde: er is in dit soort draadjes ook wel eens gewezen op de nieuwe onderwijsinitiatieven. Ik heb toen geroepen dat dat geen oplossing is, omdat het probleem hem niet zit in een overweldigende vraag naar vernieuwingsonderwijs. En volgens mij blijkt dat ook nu weer: het zijn niet de baanbrekende nieuwe onderwijsconcepten waar kinderen zijn uitgeloot, het zijn de min of meer 'standaard'scholen - met die kanttekening dat er tegenwoordig geen een school meer standaard is, ze hebben allemaal hun eigen toeters&bellen.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

20-05-2016 om 19:35

In onze stad niet

"Dat er scholen zijn die meer aanmeldingen krijgen dan er echte fans zijn, puur omdat er overloop is van de scholen die vol zitten - ja, dat zal beslist zo zijn. Maar dat is vermoedelijk in andere steden ook zo."

Hier niet. Iedereen kan terecht op de school die hij kiest. Met soms als gevolg dat de 'slechste' school in de problemen komt. En dat lost zich dan weer op in de loop van de tijd. Dan is geen enkele school de slechtste en is de boel weer in balans. Tot een andere school ontspoort. Mooi systeem hoor.

Moni

Volgens mij worden leerlingen niet naar slechte scholen gedwongen. Calandlyceum bijvoorbeeld heeft hier nog plek genoeg op VWO en Technasium en volgens mij ook Gymnasium. De Technasiumafdeling heeft in de afgelopen jaren meerdere landelijke prijzen gewonnen. De gymnasiumklas was een paar jaar terug de best scorende Amsterdamse klas op het centraal schriftelijk Latijn.
Je kan die school te ver vinden, of te groot, of te zwart, en er om die reden niet heen willen, maar je kan niet zomaar zeggen dat het een slechte school is. En zo zijn er wel meer scholen. En juist omdat er zoveel scholen zijn, moet het echt wel mogelijk zijn om een andere school uit te kiezen die kwalitatief heus wel door de beugel kan. Maar dat was dan niet de school die je had gewild.
En dat is zuur, en dat snap ik ook, maar het idee dat slechte scholen ongestraft een beetje kunnen slabakken want ze komen toch wel vol, daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in.

Waar ik wel heel slechte verhalen over gehoord heb trouwens, is het Gerrit van der Veen. Hoorde ik van een ouder : complete bende, van de vierde klas Havo driekwart laten zitten zodat de cijfers het jaar daarna beter zijn, roosters met meer gaten dan een Zwitserse kaas, zodat de kinderen alle tijd hebben de stad onveilig te maken en te blowen wat ze dan ook en masse doen. "Een absolute afrader", volgens deze ouder (en ik heb het meer gehoord)
Wel leuke leerlingen (zei de bewuste ouder ook), en een artistieke sfeer. Hartstikke populaire school.

Dus tja.

Groeten,

Temet

bieslook

bieslook

20-05-2016 om 19:39

70 scholen?

Ik had altijd wel te doen met Amsterdamse kinderen, want inderdaad, op een school van je 10e keuze geplaatst worden klinkt heel zuur, en ik kon me ook voorstellen dat dat dus echt geen goede school is. Maar er zijn dus 70 middelbare scholen in Amsterdam? Dan zal het toch wel meevallen met hoe slecht keuze 10 is? Dat er een paar scholen zijn die je echt niet ziet zitten snap ik goed, maar meer dan 60 scholen die beslist afvallen?

overigens

Wat ik wel geheel met Elisabeth eens ben is dat het een flinke weeffout is in het matchingssysteem dat de buit al is verdeeld voordat er eventueel herziening van de adviezen plaatsvindt op basis van de eindcito. De categorie kinderen die alsnog een hoger advies krijgen moet daar kennelijk al zo blij mee zijn dat ze zich tevreden moeten stellen met de kruimels die nog overblijven. Niet zo sympathiek. Schuif dan de matching naar achteren.

Groeten,

Temet

Bieslook

Je hebt natuurlijk geen keuze uit 70 scholen, want niet alle scholen bieden alle richtingen aan en er zijn scholen met een sterk afwijkende religieuze of levensbeschouwelijke grondslag die om die reden afvallen. Maar dan nog is er flink veel keus, tenminste voor VWO'ers.

Wie op het praktijkonderwijs is aangewezen heeft niet zo bar veel te kiezen geloof ik.

Groeten,

Temet

Elisabeth

Elisabeth

20-05-2016 om 20:35

Amsterdammertje e.a.

Ja, je trekt verkeerde conclusies, nu ook weer over de stichting vrije schoolkeuze Amsterdam (VSA). Met een kleine club ouders besteden wij veel (vrije) tijd met als enig doel er voor te zorgen dat er voor alle kinderen in Amsterdam een plek is die bij ze past en de stem van ouders gehoord wordt. Op welk schoolniveau dan ook. Jij bestempelt dit als elitair, daarmee speel je op de man zonder naar de inhoud te kijken. Ik schrijf hier met een volkomen open vizier onder eigen naam. Ik zit niet achter een onherkenbare nickname.

VSA heeft vorig jaar bijvoorbeeld specifiek aandacht gevraagd voor kinderen die een kaderberoepsgerichte opleiding kiezen en ook in het matchingssysteem gestopt werden. Kinderen die kozen voor games maken op het mediacollege werden geplaatst op de bakkerschool en andersom.. Ruilen mocht niet. Er was nooit eerder een probleem met plaatsing op deze scholen, er werd een probleem gecreëerd. Ja, ook deze kinderen moesten een voorkeurslijst maken dus ook van hen kon je zeggen: daar heb je zelf voor gekozen (die jij-bak hoor ik ook niet voor het eerst. 12 scholen moest je opgeven en dat hebben we braaf gedaan. Maar om school nummer 10 nog een "voorkeur" te noemen?). De praktijkopleidingen zijn dit jaar gelukkig buiten de matching gehouden.

Zes jaar geleden werd er vooral geloot op de categorale gymnasia maar inmiddels wordt er op alle niveaus geloot. VSA vraagt de laatste jaren vooral aandacht aan het grote tekort op havo en havo/vwo niveau. Uit de analyse matching en loting van vorig jaar en dit jaar blijkt dat de vijf catageoraal gymnasia gezamenlijk voldoende plek hebben voor alle leerlingen die een catageorela gymnasium als eerste keuze hebben. Toch worden kinderen dankzij het heilige algoritme uitgeloot omdat lagere voorkeueren voor hogere voorkeueren gaan als die lagere voorkeur een beter lotnummer heeft. Het probleem op vwo zit nu bij de zeer populaire catageoraal vwo "plus" scholen Hyperion en Amsterdams lyceum. Geen enkel algoritme gaat deze tekorten oplossen, de pijn wordt voor een deel verzacht doordat het wordt uitgesmeerd over een grotere groep. Een scherpe pijn blijft voor honderden laag geplaatste kinderen.

De principiële vraag is hoe vrij decschoolkeuze is. Geldt die alleen voor de geluksvogels met een gunstig lotnummer? Feit is dat er niet allemaal "gelukkige brugklassers" zijn in Amsterdam, er zijn bijna 400 kinderen niet in de top 3 geplaatst en rond de 400 kinderen die nu achteraan mogen aansluiten. Is matching een instrument om scholen te mengen? Of een instrument op scholen buiten de ring in de lucht te houden zoals Temet suggereert? Mag dat ten koste gaan van de vrije schoolkeuze? Of dwingt het "stemmen met de voeten" scholen scherp te blijven?

Angela67

Angela67

20-05-2016 om 20:43

havo probleem

hier is het probleem dat er geen brede scholengemeenschappen zijn en dat de havo-vwo scholen eigenlijk alleen hele goede havo-ers willen, zodat er ruimte blijft voor vwo'ers die ze kunnen laten afstromen.
gr Angela

Amsterdammertje

Amsterdammertje

20-05-2016 om 20:56

Elisabeth

Maar leg dan eens uit waarom school nr 10 geen goede school is en je zoon nu naar een categoraal gym buiten de stad gaat? Het is nl geen slechte school, dus dat argument dat iedereen te pas en te onpas lijkt te gebruiken gaat niet op. Zoals Temet ook opmerkt. Jij kan het niet passend vinden maar dat is wat anders.

Er wordt van alles door elkaar gehaald. Vrije schoolkeuze is een utopie. Waar geen plek is, is geen plek. Begint al op de basisschool dus is niet nieuw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.