Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 13:53

Discussie: alle scholen openbaar maken


creabea

creabea

01-02-2015 om 20:44

evolutietheorie

Het malle met de evolutietheorie is dat de wat meer fundamentalistische christenen dat heel makkelijk naast zich neer kunnen leggen. Ik ken iemand die uit een bevindelijk gereformeerde hoek komt, wiens vader hoogleraar microbiologie o.i.d. is, die toch Darwin resoluut afwijst. Mijn man heeft ook een aantal christelijke collega's (allemaal gepromoveerd op natuurwetenschappelijk gebied) die zich in allerlei bochten wringen om maar niet de evolutietheorie te hoeven erkennen. Ik durf wel te stellen dat het hele electoraat van de kleine christelijke partijen in elk geval niet in Darwin gelooft, en misschien wel meer.

Katholiek en Darwin

De evolutietheorie wordt onderschreven door het Vaticaan en ook met de oerknal hebben ze geen probleem.
Als er op katholieke scholen leerkrachten wel problemen mee hebben en die theorieën niet willen onderwijzen of met vage 'wetenschappelijke' bezwaren komen (intelligent design of zoiets), dan handelen ze op persoonlijke titel. Dat heeft niets met religie te maken en het zou voor mij reden zijn om eens te vragen waar juf haar wijsheid vandaan heeft en waarom zie dit mag.
Ik heb ooit eens wat rondgeneus op van die creationistische websites en wat daar aangevoerd werd als zijnde redenen om te twijfelen was zonder uitzondering prima vanuit de evolutietheorie te weerleggen. Ik zou dus zeer kritisch zijn in zo'n geval omdat er een gerede kans is dat je kind onzin leert.

Sommige protestantse richtingen hebben wel religieuze bezwaren en als iemand voor zo'n school kiest, dan doen ze het zelf.

Blijft dat het belachelijk is dat er zoveel scholen met denominatie gebouwd worden terwijl dat allang niet meer overeen komt met de hoeveelheid gelovigen van de bevolking. Maar dat zijn de regels van het Ministerie en daar zitten volgens mij nog volop gelovigen die dat wel best vinden.

Jaina

Jaina

01-02-2015 om 21:22

Nou

Het is op de katholieke school van mijn kinderen dat Darwin wel onderwezen wordt maar met een redelijke terughoudendheid waarbij er wel erg veel aandacht gaat naar critici en andere theorieen. Dat is echter niet in Nederland dus misschien een ander verhaal.
Overigens in een Nederlandse katholieke krant dat ik de afgelopen jaren wel eens een paar artikelen heb gelezen met kritiek op Darwin en evolutieleer en dergelijke.
Het is dus niet zo dat er in die kringen helemaal geen kritiek op Darwin is. Maar katholieken zijn inderdaad geen creationisten in de meeste gevallen. Maar tussen de visie aarde geschapen in 7 dagen letterlijk en Darwin zit ook nog een wereld van nuance.
In elk geval vind ik het prima als scholen dit soort zaken op hun eigen manier onderwijzen.
Van mij mag de evolutie theorie eindexamen stof worden. Ik denk dat je dan nog steeds als christelijke school best Darwin kan onderwijzen met ruimte voor je eigen kijk. Bovendien kan je ook prima iets leren zonder vervolgens aan te gaan hangen.

Ik zou zeggen centraal bepalen wat een leerling moet kunnen is prima (en dat gebeurd ook al met eindexamens en dergelijke) maar de invulling en de benadering over laten aan de scholen zelf zoals nu ook het geval is. Ik vind het huidige systeem dus prima.

Kritiek

Is het zo moeilijk om tegen een kritische noot te kunnen? Ga je dan meteen iemand uitmaken voor 'lichtgevoelig', 'gekwetste gelovige' etc. Je kwetst mij niet. Je maakt de discussie alleen karikaturaal.

Hier toon je iets meer realiteitszin: 'Overigens is het maar een voorbeeld. Er zijn ontelbaar veel grote en kleine aapassingen in het onderwijs. Boeken, teksten, lesonderwerpen, discussieonderwerpen.'

Tsjor

Laatste voor Mirjam

En deze ook:

'Relevant voor deze discussie: er hebben meer leerlingen geen keus dan wel ( er is niks anders dan bijzonder onderwijs).'

Art. 23 regelt het recht op openbaar onderwijs. Dus als al die ouders die nu gedwongen worden om naar een bijzondere school te gaan naar de wethouder stappen, dan kunnen ze openbaar onderwijs afdwingen met artikel 23 in de hand.

Tsjor

Geen verstand van

Ik heb geen verstand van katholieken.
Is Maria van der Hoeven katholiek eigenlijk?

Hoe dan ook: Het Katholiek Nieuwsblad houdt zich sinds jaar en dag fanatiek met het onderwerp bezig.
Een voorbeeldje

Commentaar: Katholiek Nieuwsblad
5 jun. 2014 06:00 | Door: Henk Rijkers
“Evolutie in de zin van gemeenschappelijke afstamming zou waar kunnen zijn, maar evolutie in neo-darwinistische zin – een ongeleid, ongepland proces van lukrake variatie en natuurlijke selectie, kan dat niet.” Dat zei kardinaal Schönborn in 2005 in een geruchtmakende opiniebijdrage in de New York Times. Het was een zeldzaam moment waarop vanuit de top van de katholieke Kerk een helder geluid te horen was over darwinistische evolutietheorie: namelijk dat die niet juist is. De kardinaal voegde eraan toe. “Elk denksysteem dat het overweldigende bewijs voor ontwerp in de biologie ontkent of weg probeert te verklaren, is ideologie en geen wetenschap.”

Maar nogmaals: het zijn niet alleen Katholieke die zich door Darwin opgejaagd voelen.

#125 "Hier toon je iets meer realiteitszin: 'Overigens is het maar een voorbeeld."
Oh, dat had ik erbij moeten zetten om jouw overgevoeligheid te ontzien. Aha.
Nou weet je. Dat is eigenlijk precies het punt dat ik wilde maken met die verwijzing. Namelijk dat het een openbaar gegeven is dat niet gecapitonneerd aangeboden hoeft te worden. Niet op een openbare school en zeker niet op een forum als dit.

#126 "Art. 23 regelt het recht op openbaar onderwijs. Dus als al die ouders die nu gedwongen worden om naar een bijzondere school te gaan naar de wethouder stappen, dan kunnen ze openbaar onderwijs afdwingen met artikel 23 in de hand."
Lees dat artikel nou eens voordat je dit soort dingen zegt.
Of, dat zou ook fijn zijn, lees de discussie nou eens als je mee wilt doen.
Ik vind het tamelijk respectloos dat je steeds maar weer van die koppige onzin blijft verkopen.

Zie #10

Maar miriam

Hoe erg is het eigenlijk dat een bisschop vind dat je wel de evolutieleer kan erkennen maar daar dan wel bij bedenkt dat er een intelligente ontwerper achter zit?
Iedereen tevreden, toch?
Die bisschop zit toch in niemands hoofd of zo?

Jemig

Dat is niet erg Annej.
Ik gaf een voorbeeld van hoe het onderwijs op een openbare school eruit ziet en dat daar bijvoorbeeld ook Darwin zonder reserves aan bod komt.
Tsjor laat aardig zien hoe zeer dat enkele gegeven gelovigen kan kwetsen.
Ik weet niet hoe dat met jou zit. Maar je zult dat moeten slikken.

Ondertussen moet de kerk doen wat de kerk wil en het Katholiek nieuwsblad ook.
Dat zijn geen gesubsidieerde scholen.

Opnieuw

Je vergist je weer. Mijn tegenbewering gaat over het reduceren van gelovigen tot bepaalde opvattingen over Darwin. Met het Katholiek Nieuwsblad heb je ook weer een zeer beperkt segment uit de katholieke kerk te pakken, dan gaat het ook nog eens over een discussie in Amerika en een 'zeer zeldzaam moment'.
Geloven gaat over andere dingen dan deze discussie.

Je wil me dolgraag als 'de gekwetste gelovige' neerzetten, zodat ik in het rijtje van de aanvallers van Parijs terecht kan komen, omdat het wel zo gemakkelijk is als alle gelovigen extremistische visies hebben. Dat is niet zo, maar ik snap dat je voor je eigen gelijk die behoefte hebt. Anders zou je je erin moeten verdiepen.

Tsjor

Hysterisch

tsjor je kunt beter ophouden.
Hoe verder je gaat met je vermoede achterliggende motieven, hoe hysterischer je klinkt.

"Je wil me dolgraag als 'de gekwetste gelovige' neerzetten, zodat ik in het rijtje van de aanvallers van Parijs terecht kan komen,"
Hou toch op zeg!

censuur

Met de 'censuur' van het onderwijsmateriaal heb ik nou helemaal geen moeite.
-Geen aantasting van het ouderlijk gezag.
Ik wil er nog wel een paar bij graag. Geen stereotype 'meisje ontspoort en zij en haar moeder worden zo goed geholpen met een verblijf op een zorgboerderij in Frankrijk (zijn ze mee gestopt vanwege het misbruik van die kinderen zonder deugdelijk toezicht) door jeugdzorg' verhaal in het verplichte Nederlands boek op 2Havo/VWO.
En geen dokter Corrie. Hyperig doen over sex kan mijn goedkeuring niet wegdragen.
Overigens mocht zoon op zijn PC school gewoon Harry Potter lezen en lieten ze er zelfs filmpjes van Pokemon zien aan 6jarigen.
Je kunt ook lesgeven zonder vloeken of het verheerlijken van diefstal of liegen. God met een hoofdletter schrijven vind ik ook geen gotspe.
Het lijkt mij overigens een lastige voor een christelijke vrije school als je wel over kabouters mag spreken maar er dan wel duidelijk bij moet maken dat ze niet echt zijn.

Inderdaad

#131 Precies.
Bovendien wordt er niet eens rekenles gegeven als dat wel nodig is.

'er '

Waarnaar verwijst 'er', Mirjam?

Verder vind ik je 'hou op' niet echt overtuigend, behalve dan dat je me de mond wil snoeren. Hoe ging dat ook alweer, vrijheid van meningsuiting en zo?

Tsjor

Cosmos

Heb net een uitzending over Cosmos gezien, waarin wetenschappelijk onderbouwd de mogelijkheid wordt geopend dat mensen heelalstof zijn, aliëns waarvan de bouwstenen door kometen op aarde gestort zijn. Boeiend. en acceptabel als mogelijkheid. Elk wetenschappelijk onderzoek in die richting is de moeite waard.
De wetenschappelijke bewijzen nemen de verwondering en verbazing niet weg. Integendeel zelfs, ze worden alleen maar groter.
Die verwondering, verbazing en het respect daarvoor kan ik gemakkelijk verbinden met het scheppingsverhaal. Dat zijn geen tegengestelde verhalen, maar twee dezelfde verhalen met een compleet andere toonzetting.
Ik vind het prima dat mensen dat tweede verhaal niet willen horen. Maar dat wil niet zeggen dat ze andere mensen mogen verbieden om het te horen of dat het geen integraal onderdeel kan en mag zijn van het onderwijs aan kinderen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.