Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 13:53

Discussie: alle scholen openbaar maken


Jaina

Jaina

01-02-2015 om 17:14

Darwin

Maar hoe erg is het als Darwin niet wordt onderwezen of alleen in een bepaalde context wordt onderwezen? Op de evolutie theorie zijn ook best bepaalde dingen aan te merken. Het is maar net waar je de nadruk op legt. Ik heb er geen bezwaar tegen als een school de accenten anders legt of zelfs die hele theorie overslaat. In die tijd worden er dan weer andere zaken geleerd.
Op de (katholieke) middelbare school waar mijn jongste kinderen op zitten wordt Darwin wel onderwezen maar de (behoorlijk gelovige) leraar besteed vooral veel tijd aan verschillende kritieken op Darwin en trekt dus de evolutie leer in twijfel. De kinderen leren dus wel de evolutie leer maar op een andere manier dan op de openbare school waarschijnlijk.
Ik zie niet in wat daar mis mee is zolang je als ouder nadrukkelijk voor een bepaalde school kiest.
Ik vind het prima als er bepaalde eisen worden gesteld aan de kennis die kinderen moeten op doen maar de manier van onderwijzen moet je niet gaan invullen. Dus Darwin verplicht stellen vind ik best maar niet de manier waarop het onderwezen wordt.

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 17:46

AnneJ, Tsjor

Zoals Jaina hier treffend laat zien is ook in dit land nog volop discussie over de evolutie theorie.

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 17:53

Jaina (OT)

En wat zijn dan de dingen die aan te merken zijn op de evolutietheorie volgens jou?
Overigens is biologie een wetenschap. En geen enkele wetenschappelijke theorie is volledig en bewijsbaar juist. Maar laten we de wetenschap nou niet gaan vermengen met private religieuze opvattingen. Dan zijn we verkeerd bezig.

Darwin

Is wel degelijk een issue.

Ik liep stage op een christelijke vo. Toen ik zei dat de mensen van de apen kwamen, werd ik op de vingers getikt door mijn begeleider, want dat is natuurlijk niet zo!!!!

Jaina

Jaina

01-02-2015 om 18:16

Ceasar

Niet zo zeer ik persoonlijk. Ik weet heel weinig van dit onderwerp af. Er is echter wel discussie over. Dat lees ik namelijk wel eens in inderdaad een christelijke krant. Ik weet er zelf echter te weinig van af om daar verder een oordeel over te hebben. Ik weet alleen dat die discussie bestaat en dat dit onderwerp door sommige wetenschappers op een andere manier wordt benaderd. Er zijn wel wetenschappers die kritiek hebben op Darwin. En die worden dus aangehaald in christelijke kranten en in de biologie lessen op de school van mijn kinderen.
Mijn andere kinderen hebben op openbare scholen gezeten en daar werden die wetenschappers niet aangehaald.
Ik heb er zelf niet echt een goed oordeel over omdat ik me nooit sterk in de materie heb verdiept.
Wel ben ik er voor dat scholen al naar hun gelang hun eigen identiteit dit soort gevoelige onderwerpen op hun eigen manier kunnen onderwijzen.

Jaina

Jaina

01-02-2015 om 18:17

MarSy

Van de apen afstammen klopt sowieso toch niet? Het is toch zo dat mensen en apen een gezamelijke voorouder hebben?

Discussie Marsy - apen zijn neven

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i001106.html
Zelfs onder christenen maar ook onder wetenschappers zijn er discussies. Niet nodig om daar botte uitspraken over te doen.
En als die wel gedaan worden neem je dat maar met een korrel zout.
Voorlopig is Stephen Hawking (net een film over verschenen) populairder dan de scheppingstheorie en bekender ook.
Maar blijkbaar moet de discussie over geloven of niet geloven door veel mensen beargumenteerd worden met kortzichtige verhalen.
We zijn hier Amerika toch niet?
Een christelijke school heeft daar net zoveel meningen over als er mensen in de school zijn.

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 18:30

Jaina (OT)

Op welke wetenschappelijk theorievorming kritiek. En dat is goed. Dat is onderdeel van de wetenschap. Criticasters aan het woord laten is altijd een hoed idee. Echter dat neemt niet weg dat het van de zotte is dat kennis over de evolutietheorie niet getoetst mag worden op het centraal schriftelijk examen biologie. Dan kan je bijna niets wetenschappelijk meer toetsen.

Meisje Klein

"Alleen: vinden jullie ook niet dat er momenteel veel te veel rk / pc scholen zijn t.o.v. het aantal praktiserende Christenen?"

Ja. Het groeit ook steeds schever. In 1875 was 75% van de scholen openbaar en 100% van de bevolking gelovig. Nu is 29% van de scholen openbaar en 45% van de bevolking gelovig.

Vinden ongelovigen het niet erg om naar confessionele scholen te gaan of merk je in de praktijk zo weinig van geloofszaken op confessionele scholen dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt?

skik

Kleine groep

onder de protestants-chirstelijke gelovigen, daar halen jullie steeds de voorbeelden vandaan als het om Darwin gaat. Dat is een kleine, beperkte groep. Maar ik snap het wel: een wat extreme versie maakt het gemakkelijk om kritiek te spuien en dan hoef je het over de rest niet meer te hebben.
Ik heb heel wat theologie gelezen, preken gehoord en gemaakt, discussiegroepen gehad en geleid en ik kan me niet een fractie van een seconde herinneren waarin het ooit over Darwin ging. Niet interessant, geen issue, geen probleem, geen kwestie, niet van belang.

Tsjor

Geen keuze voor ouders?

Dan is het probleem van Ietsisme opgelost: kun je als atheïst naar een christelijke school. Tot nu toe is er niemand die haar belemmert. Het is nog steeds haar eigen keuze.

Tsjor

Participatie

Allemaal oude geschiedenis komt ook terug. Godsdienst is ook een inspiratie voor maatschappelijke inzet als scholing en onderwijs. Natuurlijk is het zo gegroeid als het nu is, de overheid financiert, maar de inspiratie blijft. En dat wil niet zeggen dat iedereen dan verplicht wordt aan rigide regeltjes te voldoen. Al hoort dat er soms ook gewoon bij, maar hoe zwart wit is dat dan?
Vrije scholen hebben een ideologie waar ik niet 100% in mee kan gaan, maar in welke ideologie kun je nou wel 100% meegaan?
Daarvoor zijn we teveel individu geworden.
En ik denk toch echt niet dat als je biologie studeert dat je zo'n vak over evolutietheorie niet af mag sluiten.
Ondanks de discussie.
In de media is ook altijd de steile variant in beeld, al is het een incident.
In werkelijkheid is het veel genuanceerder.
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/16538/Ghaly_Islam_Darwin.pdf?sequence=1
"Ter afsluiting van dit hoofdstuk wil ik benadrukken dat de islamitische traditie een rijk debat heeft gekend over Darwin en zijn evolutietheorie, vanaf de negentiende eeuw tot nu toe. Echter is dit debat nauwelijks of helemaal onbekend bij de deelnemers aan de moderne discussies over de evolutietheorie. Dit verklaart de
verkeerde mediaberichten die de VU studenten en Harun Yahya hebben geprofileerd als dé vertegenwoordigers van de islamitische traditie. Dat laat ook zien hoe wetenschappelijk onderzoek onontbeerlijk is om zulke misverstanden te ontzenuwen en het niveau van het publieke debat te verhogen."

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 19:18

Tsjor

Leg mij dan eens uit waarom de evolutietheorie niet getoetst wordt op het centraal schriftelijk examen biologie?
(Overigens minimaliseer jij wel heel gemakkelijk de PC gemeente in Nederland)

Komkom

#101 "Maar ik snap het wel: een wat extreme versie maakt het gemakkelijk om kritiek te spuien"
Noet zo hysterisch tsjor. Ik gaf een voorbeeld. Dat jij dat als kritiek of aanval interpreteert is jouw ziekte.

Ke volgende bericht is onbergrijpelijk. Welk probleem? Ietsisme?

Overigens en nogmaals: christelijke/bijzondere scholen zijn niet vrij toegankelijk.

Katniss

Katniss

01-02-2015 om 19:21

Hoe zou dat komen?

Dat in een klein dorpje meer christelijke scholen zijn kan ik nog wel begrijpen, maar hoe kan het dat in een Vinexwijk zonder kerk de openbare scholen in de minderheid zijn?
Ik ben overigens niet tegen godsdienstonderwijs en vind ook dat kinderen over alle religies zouden moeten leren. Er moet alleen niet bij verteld worden dat het waar is. Het heet niet voor niets geloof, anders zou het wel waarheid heten

Te veel woorden

#104 "En ik denk toch echt niet dat als je biologie studeert dat je zo'n vak over evolutietheorie niet af mag sluiten."
Deze zin is - wellicht geheel per ongeluk - onbegrijpelijk geworden. Ik weet dus niet wat je wilde zeggen.

Voor alle duidelijkheid: het onderwijzen van de evolutietheorie is niet verplicht. Zelfs het geven van rekenles is niet verplicht.

Macht

# 106 als er een nieuwe school nodig is krijgen bestaande schoolbesturen voorrang.
Soms wordt er wel eens geprobeerd om een openbare school te stichten. Maar de bijzondere houden dat tegen.

Vertekening

Mirjam, je vertekent mijn reactie. Ik zie het niet als kritiek of aanval, maar als een karikatuur die je maakt. Ik ga eenvoudigweg niet mee in een beeld dat karikaturaal is en ik verder niet herken. Het is simpelweg niet relevant.

Mijn opmerking over Ietsisme verwijst naar een andere discussie hier op het forum, waar Ietsisme de vraag stelt of je als atheïst op een christelijke school kunt aarden. Ze is daar nog niet weggestuurd, het is nog steeds echt haar eigen keuze (als ouder).

Over de verplichte vakken: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vakken-en-kerndoelen-basisonderwijs

Nederlandse taal;
Engelse taal;
rekenen en wiskunde;
oriëntatie op jezelf en de wereld (bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschapsvorming, verkeersles en staatsinrichting);
kunstzinnige oriëntatie (bijvoorbeeld muziek, tekenen en handvaardigheid);
bewegingsonderwijs (bijvoorbeeld gymlessen).

Tsjor

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 19:36

Miriam

#107 "Voor alle duidelijkheid: het onderwijzen van de evolutietheorie is niet verplicht. Zelfs het geven van rekenles is niet verplicht."
Er wordt een heleboel wel getoetst op de centraal schriftelijke examens. Maar de evolutietheorie dus niet.

#108

Voorbeeld? Tsjor

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 19:39

vinex en percentages

In onze vinexwijk staan keurig twee groepen scholen die allebei uit een pc, een rk en een openbare bestaan. In het ene groepje is de RK de grootste en in het andere groepje de PC dus ik geloof er niet zo in dat de vraag naar openbaar groter is.

"Nu is 29% van de scholen openbaar en 45% van de bevolking gelovig. "

Ik denk wel dat die 45% voor 70% uit 65 plussers bestaat, niet uit gezinnen.

Je bent niet relevant

#109 " Ik ga eenvoudigweg niet mee in een beeld dat karikaturaal is en ik verder niet herken. Het is simpelweg niet relevant"
Je hoeft helemaal niet mee. Het gaat niet over jou. Jij bent niet relevant.
Ik gaf een beschrijving van openbaar onderwijs.

Nogmaals "Het onderwijs heeft er de prioriteit.
Dat betekent dat er zaken onderwezen zullen worden die in strijd met geloven kunnen zijn (Darwin).
Daarin lijkt het op een ziekenhuis waar aan een ongeval slachtoffer niet eerst gevraagd wordt of ie wil bidden of liever door een man of vrouw behandeld wil worden."

#111 Oh, dat geloof je dan weer niet zeker. Terwijl de voorbeelden toch al gegeven zijn. Zie de vinexwijken en sowieso de verhouding bijzonder en openbaar.

Klopt

#110 inderdaad. Er is even sprake geweest om de evolutietheorie wel in de examenstof te laten verschijnen, maar minister van der Hoeven wilde dat alleen maar als voortaan ook Intelligent Design onderwezen zou worden.
Tja. Noem dat maar geen probleem.

Geloof je dat ook niet?

# 109 "Ze is daar nog niet weggestuurd, het is nog steeds echt haar eigen keuze (als ouder)."
Ik moest even nakijken wat je bedoelde. Dat kind is nog niet aangemeld.
De school mag dat kind weigeren en/of voorwaarden stellen aan toelating. Of geloof je dat ook niet?

four

four

01-02-2015 om 19:59

niet in biologie

De evolutietheorie wordt in elk geval op het VWO onderwezen bij ANW, een verplicht vak voor iedereen.

Methode

Four, scholen hebben toch niet allemaal dezelfde methode?
Overigens is het maar een voorbeeld. Er zijn ontelbaar veel grote en kleine aapassingen in het onderwijs. Boeken, teksten, lesonderwerpen, discussieonderwerpen.

Caesar

Caesar

01-02-2015 om 20:10

Four

Het staat scholen vrij te onderwijzen dat de evolutietheorie een onzin theorie is waar niets van waar is. Kennis over de theorie wordt namelijk niet getoetst op het centraal schriftelijk examen. Wel op schoolonderzoeken, maat vraag en antwoord wordt dan dus de school zelf verzonnen.

four

four

01-02-2015 om 20:14

deel van het examenprogramma

en inderdaad scholen mogen zelf weten hoe ze dat onderwijzen, maar het komt dus wel overal aan de orde.

Het mag

De school mag het kind van Ietsisme nog weigeren, maar vooralsnog is dat niet aangekondigd. Zie de voorbeelden van vinexwijken zonder kerk, maar met bloeiende bijzondere scholen op godsdienstige grondslag: er worden meer kinderen wel aangenomen dan geweigerd.

'Ik gaf een beschrijving van openbaar onderwijs.' Nee, je gaf een karikatuur van geloven. Zie ook je onderstaand stukje: 'Dat betekent dat er zaken onderwezen zullen worden die in strijd met geloven kunnen zijn (Darwin).'

Een kleine groep kan een groot geluid met zware motieven neerzetten, waardoor zelfs de minister onder de indruk raakt. Maar dan nog is het een kleine groep. Ik heb nog nooit een katholiek de school uit zien rennen bij het woord Darwin.

Tsjor

Niet relevant

#120 "er worden meer kinderen wel aangenomen dan geweigerd."
Volstrekt irrelevant. Relevant voor deze discussie: er hebben meer leerlingen geen keus dan wel ( er is niks anders dan bijzonder onderwijs).

"Nee, je gaf een karikatuur "

Dat is je eigen interpretatie. Je bent wat lichtgevoelig kennelijk. Hoe meer je erover doorzeurt, hoe meer je een karikatuur van een gekwetste gelovige neerzet.

" Ik heb nog nooit een katholiek de school uit zien rennen bij het woord Darwin."
Dat alleen al. Alsof alleen katholieken moeite kunnen hebben met Darwin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.