Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

26-03-2015 om 16:15

Diploma op maat: klinkt als een prima plan!

Wat vinden jullie van de plannen om evt. diploma's op maat te gaan afgeven?

Ik zie hier echt alleen maar hele grote voordelen in! Zeker voor mijn zoon die door rekenproblematiek waarschijnlijk alleen naar het VMBO-t kan, terwijl hij alle andere vakken op A of I niveau doet dus Havo/VWO zou aankunnen.

IK ben dus voor. Wat jullie?


Ouder van een vmbo kind

Ouder van een vmbo kind

03-04-2015 om 16:57

Hokjes

Bermbrand: dat was alleen om aan te geven dat ik geen piepende calimero vmbo ouder ben, zoals M lavell in een post suggereerde.

Mijn ervaring is dat er op vwo scholen veel meer mogelijkheden zijn voor extra's voor kinderen die dat aankunnen itt tot vmbo. Daar doet iedereen uitsluitend op alle vakken het niveau waar de leerlingen op geplaatst zijn.

Ouder van een vmbo kind

Ouder van een vmbo kind

03-04-2015 om 17:02

Lager presteren

En lager presteren door leerlingen, omdat het lagere niveau nu eenmaal voorhanden is en vooral door een gebrek aan motivatie, tja, dat vind ik echt een minder interessant 'probleem'.

Vmbo ouder

In mijn ogen benadruk je juist het Calimero zijn door te zeggen dat je ook een vwo (+!) kind (hb!) hebt, alsof je anders niet meetelt met alleen een vmbo'er. Kennelijk voelt dat echt zo. Maar besef wel dat je dus zelf ook hokjes gebruikt voor je eigen kinderen.

Lynn

Lynn

18-02-2016 om 08:52

Gaat het er nu echt van komen?

Meer ruimte voor maatwerk

Nieuwsbericht | 17-02-2016 | 12:06

Scholieren krijgen het recht om hun beste vak op een hoger niveau te volgen. Als hun school dat niet wil of kan, moet deze een heel goede reden hebben. Dat schrijft staatssecretaris Dekker vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.

Zie verder:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2016/02/17/meer-ruimte-voor-maatwerk?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Dat zou mooi zijn

Uit de brief van de mninstet

"Tijdens de Begrotingsbehandeling 2016 stelde Kamerlid Siderius (SP) dat elke leerling het recht heeft om vakken op een hoger niveau te volgen.15 Dat ben ik met haar eens. Zoals eerder vermeld, is de doelgroep die in potentie een of meerdere vakken op een hoger niveau kan volgen, groter dan het aantal leerlingen dat daar nu gebruik van maakt. Bij veel scholen in Nederland vragen leerlingen om meer uitdaging. Daarom wil ik leerlingen het expliciete recht op maatwerk geven. Ik zal samen met het LAKS en de VO-raad onderzoeken hoe ik dit juridisch kan borgen."

Dat zou voor het eerst zij dat er iets als enig recht op onderwijs geborgd zou worden.
Een mooi begin.
Ik ben benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.