Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Donderkopje

Donderkopje

26-03-2015 om 16:15

Diploma op maat: klinkt als een prima plan!

Wat vinden jullie van de plannen om evt. diploma's op maat te gaan afgeven?

Ik zie hier echt alleen maar hele grote voordelen in! Zeker voor mijn zoon die door rekenproblematiek waarschijnlijk alleen naar het VMBO-t kan, terwijl hij alle andere vakken op A of I niveau doet dus Havo/VWO zou aankunnen.

IK ben dus voor. Wat jullie?


Hadewich

Hadewich

26-03-2015 om 16:20

Goed plan!

Ik ben ook voor! Heb hier een kind dat de exacte vakken op vwo-niveau aankan, maar Duits en Nederlands beter op havo-niveau zou kunnen doen. Nu wordt het dus waarschijnlijk volledig havo.

Overigens werkt bijvoorbeeld het Isaac Beeckmancollege in Kapelle al op deze manier!

Cat

Cat

26-03-2015 om 16:20

eindelijk

onderwijs heeft wat mij betreft echt te lang achter gelopen.
Eindelijk, inderdaad; proberen de structuur aan te passen aan kind ipv andersom. Onbegrijpelijk dat dat al niet gebeurt.

nee

Eerste reactie van mijn puber: "oh dan gaat iedereen alle vakken die hij minder leuk vindt op een lager niveau doen".
En dat lijkt me inderdaad een zeer reële mogelijkheid. Dus ik ben vooral benieuwd hoe men dat dan tegen wil gaan.

Hortensia

Hortensia

26-03-2015 om 16:33

Helemaal eens!

Ik zit nu met een kind op VMBO omdat het niet kan rekenen (echt niet, alles geprobeerd, en nee, geen dyscalculie) maar fluitend het VWO zou kunnen doen met Engels en Nederlands en voor de rest ook wel zeker Havo-niveau heeft.

Mijn kind heeft talenten. Kan daarmee een passende opleiding volgen. Loopt echter vast op zijn beperkingen (rekenen). Is een must , al heeft hij dat voor zijn opleiding helemaal niet nodig. Superfrustrerend!

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 16:50

radio 1

Ja, vandaag was het op radio1 de stelling.

Ik begrijp dat veel mensen het een beetje omdraaien: je zit op havo en niet alles lukt dus dan ga je maar wat vakken op mavoniveau doen. Ik denk dat het ook vaak andersom is: je doet havo en dan blijkt dat je een aantal vakken op vwo niveau kan doen en dan doe je dat.

Het grootste probleem is dus de waarde van je diploma. Op radio1 zei ook iemand dat als je je tweede buitenlandse taal op VWO niet haalt je die op havo zou moeten kunnen doen en dan alsnog naar de universiteit. Ik denk dan: schaf gewoon die tweede buitenlandse taal af of bied die alleen taal-nederlands aan.

Wat heeft mijn zoon op de havo er aan dat hij met gemak wiskunde, natuurkunde en scheikunde op vwo kan doen? Hij zal er geen VWO diploma mee krijgen en er niet mee naar de universiteit kunnen en zolang er geen voordeel is schiet hij er niet zoveel mee op.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-03-2015 om 16:50

uitstekend plan

Uitstekend plan!

Overgang VO en vervolgopleidingen wordt dan wel direct een aandachtspunt, maar dat is op te lossen. Doen ze immers in andere landen ook.
Daarom ben ik ook helemaal niet bang dat kinderen sommige vakken direct op lager niveau gaan doen. Daarmee beperk je immers de mogelijkheden voor vervolgopleidingen. Zo is het nu immers ook, en zal zal het straks ook zijn.

Risico dat ik wel zie is dat scholen kinderen sneller voor bepaalde vakken een niveautje lager duwen, om de cijfers hoog te houden.
Het wordt dan volgens mij ook direct maar eens tijd voor een andere manier van kwaliteitsbeoordeling van scholen.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 16:54

jippox

Op radio1 zeiden ze daarover dat dat niet anders is dan nu. Wat luie kinderen laat je ook niet meteen afstromen en dat doe je ook niet zomaar met die vakken. Dat is de verantwoordelijkheid van leerling en school. Ik hoop ook niet dat iedereen de makkelijkste profielen kiest maar ja dat houd je op zich niet tegen. Ik denk dat het vooral afstromen kan voorkómen.

Angela67

Angela67

26-03-2015 om 16:57

jippox

"Eerste reactie van mijn puber: "oh dan gaat iedereen alle vakken die hij minder leuk vindt op een lager niveau doen".
En dat lijkt me inderdaad een zeer reële mogelijkheid. Dus ik ben vooral benieuwd hoe men dat dan tegen wil gaan."

Waarom zou je dat tegen willen gaan, Jippox?

gr Angela

angela

Omdat er niets mis is met je een beetje inzetten. Veel pubers zijn van nature een beetje lui. Ze doen wat moet, maar niet heel veel meer. Als je ze een kans biedt om minder te doen, zullen ze daar niet snel nee op zeggen. (veel pubers dan he, ze zijn vast niet allemaal zo. er zitten heus ambitieuzere tussen)
Maar daarmee is dat nog niet altijd in hun belang. Je met wat extra inspanning toch maar door sommige vakken worstelen vind ik helemaal niet verkeerd.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 17:14

jippox

Daarom denk ik dat het systeem zich vooral naar boven moet richten: mavo doen met havovakken. Havo doen met VWO vakken en alleen op VWO vakken aanbieden op havoniveau maar op zo'n manier dat universiteit nog mogelijk is in bepaalde richtingen.

Theekopje

Theekopje

26-03-2015 om 17:50

Rooster

In grote lijnen ben ik voor, het lijkt me een goed plan.

Maar dat wil niet zeggen dat er alléén maar voordelen aan vastzitten. Zie bv http://www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/paul-rosenmoller-diploma-op-maat-beter-voor-scholier~a3926890/ . Inde laatste alinea wordt gesteld dat het heel ingewikkeld probleem is qua roosters. In groot Brittannië zouden ze dat oplossen door landelijk het hele curriculum van week tot week vast te leggen. Het is dus niet alleen maar vrijheid blijheid.

Angela67

Angela67

26-03-2015 om 19:31

jippox

Maar wie zegt dat dat probleem nu niet bestaat? Ik vind het een typisch "Hollandse reactie". Jij ziet een nadeel aan een nieuw systeem,en wil het o.a. daarom niet, maar dat nadeel bestaat in diverse vormen al jaren zolang er wegen naar Rome zijn (er zijn altijd diverse soorten motivaties om iets wel of niet te doen. School is en blijft een verplicht nummer, hoe gemotiveerd iemand ook is). En als het echt zo'n probleem zou zijn dan was dat wel genoemd door andere landen/vergelijkingen en werd het ter wereld afgeraden om die reden.
gr Angela

och

Ik bèn ook een Nederlander, dus vandaar dat ik Hollands reageer denk ik. Wel een beetje flauw om een andere mening zo af te doen, maar geeft niet hoor.

Ik denk dan: dat een bepaald systeem ergens anders op een bepaalde manier werkt, is voor mij nooit zonder meer een reden om het dan maar klakkeloos te omarmen. Een beetje Chinese reactie vind ik dat

Anno

Anno

26-03-2015 om 20:05

Dit mag al

Er zijn al meerdere scholen die zo werken, waaronder de scholen van mijn kinderen. Het is al wettelijk toegestaan om vakken op verschillende niveaus af te sluiten. Het feit dat dit zo breed uitgemeten wordt in het nieuws laat wel zijn hoe weinig mensen hiervan op de hoogte zijn!

Je kan echter alleen een diploma krijgen op het niveau van je laagste vak. Het lijkt mij wel een uitdaging om dat te veranderen, want dat zou betekenen dat de toegangseisen van vervolgopleidingen omlaag moeten en heel wat gecompliceerder worden! In landen waar dit soort praktijken gebruikelijk is, werkt het onderwijssysteem vaak heel anders. Daar is een middelbareschooldiploma veelal geen toegangskaartje tot een willekeurige vervolgopleiding zoals hier in principe wel het geval is.

Angela67

Angela67

26-03-2015 om 20:10

jippox

het gaat niet om het hele systeem omarmen, dat is wat jij ervan maakt.
Mij gaat het juist erom dat jij 1 dingetje eruit pikt wat nergens genoemd wordt en dat tot een bezwaar maakt tegen dat systeem. Terwijl het motivatieprobleem helemaal niet met systeem samenhangt maar met school en pubers in het algemeen.
Oftewel, je haalt er mijns inziens iets bij wat er niet specifiek aan gerelateerd is.
gr Angela

Cat

Cat

26-03-2015 om 20:24

Anno

Geen diploma op maat dus.
Bovendien vind ik het feit dat sommige scholen positieve initiatieven ontplooien, echt van een heel andere orde. Dit zou kansen kunnen bieden voor veel kinderen.

Heel erg gecompliceerd hoeft het mi miet te worden. (Vrees dat dat wel gebeurt.) Toelatingseisen hoeven ook niet zozeer omlaag maar meer anders benaderd.

1 dingetje?

Nogal een belangrijk 'dingetje' in mijn ogen. Veel pubers zijn nou eenmaal liever lui dan moe. Dus, als je vakken op verschillende niveaus mag doen, waarom zou je dan voor de vakken die je net even minder liggen en/of die je niet leuk vindt niet gewoon een niveautje (of 2?) lager kiezen?
Nu is die keuze er niet, en *dus* mopperen ze zich dan ook maar door die rotvakken heen.

En dit is dus wat onze huis-puber meteen aangaf als reden waarom hij in ieder geval niets zag in het systeem. Zoveel zelfkennis heeft hij dan blijkbaar ook weer, dat vond ik dan wel mooi.

Juist dat je op veel v(l)akken een bepaald niveau moet halen plus de combinatie van al die vakken (op dat niveau) bij elkaar, bepalen toch de waarde van een diploma?

Certificaten per vak/per niveau halen kon altijd al. Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik bijvoorbeeld op een avondschool Spaans erbij gedaan.

Anno

Anno

26-03-2015 om 20:43

In zoverre op maat

dat er op individuele basis wel bij een hogere vervolgopleiding kan worden ingestroomd om basis van de vakken op een hoger niveau.

De mogelijkheden zullen niet per se veranderen met deze "wilde" plannen. Wel wordt er meer bekendheid gegeven aan deze mogelijkheden, wat zeker geen kwaad kan. Het zou mooi zijn als scholen verplicht konden worden om deze aan te bieden, of vervolgopleidingen om toegangseisen (structureel) aan te passen.

Het blijkt namelijk maar dat de mogelijkheid om dit aan te bieden voor veel scholen geen motivatie is om het ook daadwerkelijk aan te bieden.

Donderkopje

Donderkopje

26-03-2015 om 21:35

jippox

"Veel pubers zijn nou eenmaal liever lui dan moe. Dus, als je vakken op verschillende niveaus mag doen, waarom zou je dan voor de vakken die je net even minder liggen en/of die je niet leuk vindt niet gewoon een niveautje (of 2?) lager kiezen?
Nu is die keuze er niet, en *dus* mopperen ze zich dan ook maar door die rotvakken heen".

Nu is die keuze er ook. Als een ongemotiveerde puber er voor kiest niks uit te voeren, dan blijft ze/hij zitten, en stroomt uiteindelijk af. En heeft dus consequenties voor de vervolgopleiding. Niks nieuws onder de zon. Aan de ouder en docenten de schone taak om de consequenties van die keuze duidelijk te maken en ze te motiveren, net als met een diploma op maat lijkt me.

Een deelcertificaat Spaans halen in de avonduren vind ik een ietwat neerbuigende vergelijking met een jarenlange middelbare schoolperiode die bepalend is voor het beroeps- danwel wetenschappelijk onderwijs en beroepskeuze die daar op volgt.

donderkopje

Ik vind dat dus helemaal geen vergelijkbare keuze (blijven zitten/afstromen).

En mijn opmerking was niet neerbuigend bedoeld. Als je gemotiveerd bent is het altijd mogelijk vakken op een bepaald niveau te halen. Met deelcertificaten. Niets nieuws onder de zon, wilde ik maar zeggen.

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 22:01

jippox

Toch wel, als al die pubers zo lui zijn zou er niemand op het VWO meer zitten, of alleen de pubers die sowieso overal wel een acht of hoger voor halen. Ik denk dat iedereen dan een niveau lager pakt en dat blijkt toch wel erg mee te vallen als je naar de afstroomcijfers kijkt.

Verder: nogmaals, ik denk dat het meer andersom werkt: een vak op een hoger niveau gaan doen. Omlaag is natuurlijk alleen mogelijk op VWO-niveau en dan lijkt het al snel wat jouw puber bedoelt maar zolang je toch een VWO-diploma kan halen (met toegang tot universiteit) zie ik er niets mis mee. Zoals dus te horen was vandaag: Frans op havo-niveau zit een universitaire bètastudie echt niet in de weg!

Donderkopje

Donderkopje

26-03-2015 om 22:03

jawel hoor

Want de uitkomst van lui en niks willen doen is namelijk hetzelfde: je stroomt uit onder je nivo. En dat heeft alles te maken met je vervolgopleiding.

Maar ik neem je kritiek serieus: het zal heel moeilijk zijn aan alle luie ongemotiveerde (VWO/HAVO.VMBO)-pubers die geen boodschap hebben aan hun ouders noch hun docenten duidelijk te maken dat dit geen vrijbrief is om op je luie reet te gaan liggen en allemaal zonder te blijven zitten en van school gaan toch af te stromen naar praktijk onderwijs.

Donderkopje

Donderkopje

26-03-2015 om 22:09

oh ja..

ik was vergeten na mijn laatste zin een kleine emoticon van 'ironie' bij te zetten.

tjonge

Prima om het oneens te zijn, maar waarom toch zo fel?

Ik ben me ervan bewust dat een ieder het bekijkt vanuit de positie waarin men zit. Als je omhoog kunt bij bepaalde vakken, dan kan ik me voorstellen dat je dat als voordeel ziet. Mijn kinderen (althans de 2 die op het VO zitten) kunnen alleen maar omlaag. En om die weg nou gemakkelijker te maken, daar ben ik dus geen voorstander van.

Uiteindelijk denk ik dat vervolgopleidingen dan toch gaan vragen om 'x' aantal vakken op 'y' niveau, wat dan ongeveer overeen zal komen met wat men nu verlangt. En dan schiet je er dus al zo niks mee op...

Angela67

Angela67

26-03-2015 om 22:19

jippox

"Mijn kinderen (althans de 2 die op het VO zitten) kunnen alleen maar omlaag. En om die weg nou gemakkelijker te maken, daar ben ik dus geen voorstander van."
Maar dat geldt toch voor zo ontzettend veel dingen op de wereld, dat je als ouder graag iets anders/beters voor je kind wilt dan waar het kind zelf toe geneigd is? Daarom vind ik het zo'n aparte reactie van je. Het is dus niet dat ik ontken dat die gedachten bij leerlingen een rol kunnen gaan spelen in dat andere systeem, maar nu moet je ook als ouder moeite doen als je je kind wilt overtuigen van iets (willekeurigs).
gr Angela

Barvaux

Barvaux

26-03-2015 om 22:25

Jippox

Ik denk juist niet dat die weg van jouw pubers gemakkelijker wordt gemaakt. Als het goed gaat gaat het goed, als het minder goed gaat en dus bijv de tweede moderne taal is een probleem en school wil die taal niet laten vallen wordt het sowieso havo. Nu is er nog een extra uitweg!

negatief

Ik vind het wel negatief om te denken dat pubers van nature lui zijn en niks willen doen. Als ik naar mezelf kijk vroeger, OK ik was misschien gemakzuchtig maar tegelijkertijd had ik ook een doel voor ogen: mijn studie. Als vervolgopleidingen gewoon duidelijk maken welke vakken vereist zijn op welk niveau dan gaan kinderen daar echt wel hun best voor doen.

Luie en ongemotiveerde kinderen heb je altijd, ik vind dit systeem juist veel meer kansen bieden voor iedereen.

Hadewich

Hadewich

27-03-2015 om 08:13

lui?

Hier ook kinderen die alleen maar af kunnen zakken. Kind is blijven zitten in vwo 4, mocht ook havo doen, wilde hij per se niet. Duits blijkt een struikelblok te zijn, dus als dat op havoniveau zou kunnen (en evt. ook Nederlands), dan is hij helemaal blij. Hoeft hij niet volledig naar de havo.
Ik zie het probleem met luie pubers dus ook niet zo. De pubers die echt lui zijn, zakken nu ook al af...Genoeg anderen die wel gemotiveerd zijn voor het niveau dat ze doen!

Barvaux

Barvaux

27-03-2015 om 08:50

Hadewich

'Duits blijkt een struikelblok te zijn, dus als dat op havoniveau zou kunnen (en evt. ook Nederlands), dan is hij helemaal blij. Hoeft hij niet volledig naar de havo.'

Probleem is natuurlijk: tot wanneer blijft het een VWO diploma en wanneer is het een havo-diploma? Met andere woorden: wanneer kun je wel en wanneer niet meer naar de universiteit? Hoe bepalen we dat?

per studie bepalen

Ik denk dat er gewoon per studie moet worden bepaald welke vakken je op welk niveau moet hebben. Het wordt gewoon een 'highschool' diploma met vakken op verschillende niveaus.

Voor een studie rechten zullen andere eisen worden gesteld dan aan een studie technische natuurkunde. De vraag is nl of het echt nodig is om álle vakken op het hoogste niveau te hebben voor een universitaire studie. Belangrijker is dat kinderen het maximale kunnen halen uit de vakken waar ze goed in zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.