Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-04-2014 om 17:04

Afstromen wegens ziekte?


abc

abc

16-05-2014 om 14:50

Meen je dit??

Wel onder voorwaarde dat als toch mocht blijken dat het voor zoon teveel is, dus als hij bij wijze van spreken op dag 2 door zijn hoeven zakt, ik hem op kom halen. Ik heb maar ja gezegd ook al zou ik niet weten hoe ik dat zou moeten realiseren maar ik ga er van uit dat het niet nodig zal zijn.

Ik slik maar in hoe ik hierover denk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-05-2014 om 15:36

abc

Ja. Ik was overdonderd toen school dit zei dus ik heb er maar mee ingestemd. Dit schoolreisje betekent zoveel voor zoon en nogmaals, we gaan er van uit dat hij die 3 dagen prima mee kan komen. Ik vind het idioot dat school dit als voorwaarde heeft gesteld maar ik kan er verder niets mee.

Begrijp ik niks van

Elisa, dat is toch altijd de voorwaarde?
Als je kind ziek wordt, door de hoeven zakt of wat ook, dan bellen ze je op en word je geacht je kind te komen halen, lijkt me. Wat is daar ongewoon of bijzonder aan?

Manja

Manja

16-05-2014 om 18:36

ik snap het ook niet hoor

Het is toch normaal dat je je kind haalt als het niet gaat op een schoolreis? Elk kind dat ziek wordt op een schoolreis of om andere reden naar huis moet, zal gehaald moeten worden. Waarom vind je dat zo raar? Ik zou het niet anders willen. Als mijn kind ziek wordt, wil ik het halen. Hoe moet het dan anders naar huis? Alleen? Er zal ook niet zomaar een docent meekunnen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-05-2014 om 19:11

Schoolreisje

Het gaat om een educatief schoolreisje (onderdeel van het curriculum) van drie dagen in een buurland. Het is dus ook geen kwestie van "even ophalen"; zowel financieel als praktisch. Ik heb inmiddels de zorgverzekeraar gebeld en bij medische noodzaak wordt medische hulp en repatriering geregeld en vergoed vanuit onze zorgverzekering.
Ik heb hierover ook contact opgenomen met zowel Onderwijsconsulenten als een andere juridische onderwijsdienst. Stel dat zoon op dag 2 net als het gros van de andere kinderen hondsmoe is en op zijn tandvlees loopt mag school beslist niet eisen dat hij opgehaald wordt; dit geldt voor alle leerlingen en zoon mag niet beschouwd worden als een uitzonderingsgeval. Zeker omdat ze al op dag 3 weer terug zijn is het stellen als voorwaarde van voortijdig ophalen bij licht ziekjes, zwak of misselijk zijn (wat ieder kind kan overkomen) niet terecht. Als er sprake zou zijn van ernstige ziekte of een gebroken been oid is het een heel ander verhaal natuurlijk.
Onderwijsconsulenten vindt ook dat school heel vreemd bezig is. School wil kennelijk duidelijk haar machtspositie uitbuiten en zo voorbijgaan aan de zaken waar ze nalatig in is geweest. Spijkers op laag water zoeken om af te leiden waar het feitelijk om gaat. Heel flauw. Ik laat me er niet door in de luren leggen.

vlinder72

vlinder72

16-05-2014 om 19:23

Ja maar

Elisa. Jouw zoon is toch een uitzonderingsgeval? Hij is bijna een heel schooljaar ziek geweest. Wat voor de meeste kinderen wat vermoeidheid kan betekenen, betekent voor jouw zoon misschien iets veel ergers. Ik zou daar als docent ook anders naar kijken. Een kind dat maanden niet naar school kon omdat hij te moe was zou ik niet oververmoeid laten raken op een kamp.

Dat is toch niet zo vreemd gedacht van de school?

abc

abc

16-05-2014 om 19:23

tsja

Zoon is ziek met heel veel verzuim, kan het aangepaste rooster niet eens aan. Logisch gevolg; school gaat ervan uit dat zoon schoolreis dan ook niet aan kan. Zoon moet en zal mee, mag dan uiteindelijk mee onder voorwaarde dat hij gehaald wordt als het niet gaat, jij zegt dit toe terwijl je het niet waar kan maken en maakt zo dus, mocht het dus echt niet gaan, van jouw probleem hun probleem. Bizar. Deze instelling loopt als een rode draad door jouw leven volgens mij.

abc

abc

16-05-2014 om 19:26

"zoon mag niet beschouwd worden als een uitzonderingsgeval"

Behalve wanneer het wel in jouw straatje past.

Manja

Manja

16-05-2014 om 21:59

Maar

Jouw zoon is nou eenmaal een uitzonderingsgeval. Jij maakt hem ook zelf een uitzonderingsgeval.
Half april schrijf je nog dat hij net voor het eerst weer begint met een aangepast kort rooster. Dit houdt hij op 14 april al niet vol. Toen was het bijna mei vakantie. We zijn nu net twee week weer naar school na de meivakantie. En nu beweer je met droge ogen dat hij alweer weken fulltime naar school gaat zonder problemen. Ik snap best dat de begeleidende docenten er tegenop zien om je zoon mee te nemen op een zware schoolreis. En dat ze voorwaarden ingebouwd willen hebben. Ik snap niet dat jij dat niet snapt

Elisa

"En als het gaat om hoogbegaafdheid, peers en interesses zal hij op het Havo juist buiten de boot vallen."

Valt reuze mee hoor. Buiten de boot vallen kan om veel meer redenen zijn dan je intelligente en om wel/niet gedeelde interesses. Heeft het niveau niet veel mee te maken. Op de HAVO èn op de MAVO zijn meer "hoogbegaafde afvalligen".
Hoge intelligentie is geen garantie op leren op hoog niveau.

Bij jou zoon lukt VWO nu niet omdat hij te veel heeft verzuimd, zo hebben er vele hun redenen waarom het niet lukte. Heeft weinig zin om daar lang bij stil te staan. Accepteren en verder gaan. Of doubleren of naar de HAVO, over enkele weken weten jullie meer. Ik zou er zeker geen stressvolle periode van maken. Je zoon doet gewoon zijn ding en meer kan hij niet doen toch? Je moet het als ouder niet groter maken dan dat het is. Dat veroorzaakt bij je zoon alleen maar extra spanning en dat gaat hem zeker niet helpen.

Elisa

Ik geloof er geen barst van.

Yvonne

Yvonne

17-05-2014 om 09:04

elisa

Bij mijn dochter op school is het zo dat wanneer kinderen vanwege hun gedrag niet te hanteren zijn, ze eerder opgehaald moeten worden als ze op kamp zijn. Wanneer jouw zoon vanwege zijn adhd waar hij geen medicatie voor gebruikt en/of vermoeidheid gaat lopen stuiteren en niet meer te hanteren is zul je hem net als ieder ander moeten ophalen. Daarvoor hoeft voor jouw zoon geen uitzondering te worden gemaakt!

binnen redelijkheid

Yvonne, adhd en wel of geen medicijnen heeft er allemaal niks mee te maken.
Binnen redelijkheid mag de school dat kind laten ophalen bij gedoe. De school hoeft 'm niet tussendoor te brengen.
Elissa neemt een voorschot op de mogelijkheid dat ze hem discrimineren, op onredelijke gronden naar huis willen sturen, of zelfs dat het repatriëren aan haar over laten een onredelijk verzoek zou zijn.

Kortom: Elissa zelf is alle redelijkheid verloren.

Moos

Moos

17-05-2014 om 10:06

Eerlijk gezegd

Begrijp ik het niet zo. Het is mij eerlijk gezegd niet duidelijk hoe ziek Elisa's zoon nou is geweest als hij nu blijkbaar weer volledig up to speed is en qua gezondheid geen extra aandacht nodig heeft. Sterker nog, het als onbetamelijk wordt gezien als hier zorg over wordt uitgesproken. Maar ik ken de ziekte niet die hij heeft gehad, misschien gaat herstel ervan heel vlot?

M. Lavall; wat bedoel je als je zegt dat je het niet gelooft?

Hiervan

"Onderwijsconsulenten vindt ook dat school heel vreemd bezig is. School wil kennelijk duidelijk haar machtspositie uitbuiten en zo voorbijgaan aan de zaken waar ze nalatig in is geweest. Spijkers op laag water zoeken om af te leiden waar het feitelijk om gaat. "

Elissa zoekt zelf spijkers op laag water.

abc

abc

17-05-2014 om 10:42

Mirjam

Ik geloof het wel dat ze de consulente op haar hand heeft gekregen en ik geloof ook dat die niet de enige is die er met open ogen intrapt. Hetzelfde gebeurt hier. Totdat het behaalde succes doorslaat en het verhaal onlogisch en ongeloofwaardig wordt.

Ik niet

Elisa begreep jouw voor mij toch overduidelijke hint #152 ook niet.
Ze dacht dat je het met haar eens was, dus draafde in reactie enthousiast door #153.

Er is een klein beetje waar, namelijk dat de school onderwijs voor zieke leerling had moeten organiseren. Dat de school dat niet gedaan heeft, geloof ik onmiddellijk, want de meeste scholen verzuimen dat. Dat hoort niet, foei, maar Elisa slaat met dat kleine beetje gelijk heel erg door.

Manja

Manja

17-05-2014 om 10:57

Abc en miriam

Ik geloof er ook helemaal niets meer van. In het ene bericht heeft ie het cmv virus daarna was het ineens pfeiffer . Half april kan hij een aangepast rooster niet aan en nu schrijft elisa dat hij voor de meivakantie fulltime naar school ging. En zo zijn er nog veel meer rare wendingen. Ik denk dat school dat zo langzamerhand ook doorheeft.

Nog zo iets

Ik denk dat de school uit eigen belang die verhaaltjes geloofd heeft en de ziekte heeft laten zitten zonder onderwijs. Er is daarmee in feite ingezet op natuurlijk verloop.
Dat is van die school uit geen zuivere koffie en ik kan me voorstellen dat onderwijsconsulenten en organisaties als Ziezon van dat soort constructies de onderste steen boven willen.

Ondertussen sluit ik niet uit dat Elissa haar zoon meer heeft thuisgehouden dan voor zijn ziekte nodig was en dat bovendien zo langzamerhand de aap eens uit de mouw moet komen dat deze jongen, super hoogbegaafd of niet, toch niet zo geschikt is voor gewoon schoolonderwijs op vwo-niveau.

Hier grijpt het een in het ander. Dat onderwijs voor zieke leerlingen is er niet alleen om vanuit de school de leerlingen op niveau te houden, maar ook om het ziek zijn en niet naar school gaan niet te laten verworden tot een vermijdingsstrategie van huis uit.

Plaatsgenoot

Plaatsgenoot

17-05-2014 om 13:39

Hoe je het wendt of keert

Elisa's postings roepen al 10 jaar vragen op hier. Waar ik het meest in ben geïnteresseerd is toch dat de school willens en wetens dit soort situaties heeft opgezocht, door enkele jaren geleden een flitsende afdeling voor hoogbegaafdenonderwijs op te richten, met nogal hoogdravende betweterij over wat 'deze kinderen' wel niet nodig hebben. Om die klassen vol te krijgen hebben ze diverse heel ingewikkelde 'gevalletjes' binnengehaald. Voor de kansrijkere goed presterende kinderen was deze school bepaald geen eerste keus, die gingen liever elders naar het gymnasium. Op de school kwamen de uitgelote kinderen en de kinderen die al dan niet extreem jong van de basisschool kwamen na een vaak problematisch traject. Elisa's zoon is er één van, ik ken meer gevallen. De school kan het nu in 2014 niet maken om die kinderen zomaar tot havo-kandidaten te bombarderen, terwijl ze nog altijd één of twee jaar jonger zijn dan leerjaargenoten. Als deze kinderen dan niet goed mee blijken te draaien in het flitsende programma moeten ze heel zorgvuldig het vervolgtraject voor ze wijzigen.

schijnconstructies

"De school kan het nu in 2014 niet maken om die kinderen zomaar tot havo-kandidaten te bombarderen,"
Als het een kan, de kinderen tot bijzonder buitensporig afzonderlijk te behandelen (ongetwijfeld tegen wat extra vergoeding), dan kan het ander ook.
Het zijn schijnconstructies.

Als de school nav het kind van Elisa door de mand valt, dan betekent dat hooguit dat die aparte hoogbegaafdenklas wordt opgeheven.

De leerlingen worden vervolgens geselecteerd en herplaatst volgens de algemene criteria. Taaltoets, rekentoets, cito, progressie van de afgelopen 4 schooljaren.
Dat zal voor heel wat hoogbegaafden betekenen dat ze niet verder komen dan vmbo.

Plaatsgenoot

Plaatsgenoot

17-05-2014 om 14:36

zorgplicht

Een kind eerst 'hb' verklaren en daarna weer 'gewoon' is tot daar aan toe. Maar het is nog steeds 1-2 jaar jonger. Als je zo'n kind op de havo plaatst dan verzaakt de school zijn zorgplicht hoor.

Hoezo dan?

Je doet net alsof zorgplicht een omschrijving heeft.
Zorgplicht in het onderwijs betekent dat de school zorgt dat er een onderwijsplaats is. Dat kan havo, mavo, whatever zijn.
Overigens had ik het helemaal niet over het tot 'gewoon' verklaren van leerlingen.
Onvoldoendes scoren op selectietesten is een vrij gebruikelijk verschijnsel. Juist ook voor slimme kinderen.

'Een kind eerst 'hb' verklaren en daarna weer 'gewoon' is tot daar aan toe.' Zit daarin de pijn? Mijn kind is niet HB, maar gewoon? Is HB soms een aparte klasse? Volgens de cijfertjes ben ik HB, maar het enige wat het me opleverde is, dat ik begreep waarom ik andere mensen soms zo dom vond. Voor de rest moest en moet ik toch gewoon leren.
Onderwijs is niet IQ-gestuurd, maar prestatiegestuurd. Alleen aan de onderkant telt IQ, maar dan hebben mensen ook met het dagelijkse leven begeleiding nodig.

Tsjor

Spijkers op laag water

"Het is evident dat school haar zorgplicht verzaakt heeft; dat onderschrijft Ziezon. En nog steeds. Zo is er ook nooit een handelingsplan opgesteld wat wel verplicht is bij kinderen met een rugzakje."

Kom op zeg, wie zoekt er nou spijkers op laag water? In je openingspost schrijf je: "Hij kreeg en krijgt extra begeleiding en ondersteuning van de leerlingbegeleider (zoon heeft een rugzakje)". Misschien is het nooit formeel in een handelingsplan gezet, maar hij heeft het wel gekregen.

School had zich bewust moeten zijn van het feit dat er onderwijs geregeld moet worden voor kinderen die wegens ziekte de school niet kunnen bezoeken en bij jou moeten informeren of er mogelijkheden waren om je zoon thuis schoolwerk te laten doen. Je had in goed overleg met school besloten dat doubleren een feit was. Je hebt altijd gezegd dat herstel van zijn gezondheid het belangrijkste was. Je zoon sliep tot ver in de ochtend uit en was nog te duizelig en vergeetachtig om thuis wiskunde te doen in een poging dat vak op te halen. Misschien begreep school daaruit dat je zoon te ziek was om thuis te werken. Ik krijg de indruk dat je dat pas nú een probleem vindt sinds er sprake is van afstromen. Hoe had jij een handelingsplan voor thuisonderwijs willen zien dan?

skik

skik

En iedere maand was er een overleg tussen school en Elisa tijdens de ziekte van haar zoon en tijdens het herstel. Dat zal zeker ook over "leerachterstand door ziekteverzuim" gegaan zijn neem ik aan. Vrij snel werd er al gesproken over doubleren schrijft Elisa. Pas toen er over afstromen naar HAVO werd gepraat brak de paniek uit. Er is meer aan de hand dan een vijfje voor Wiskunde op VWO niveau.
Zelfs doubleren is dan niet eens aan de orde.

Elisa heeft altijd geroemd over deze school en alle extra ondersteuning die haar zoon kreeg. Het liep allemaal fantastisch en haar zoon hobbelde glansrijk door het gymnasium.

Dit is blijkbaar sinds korte tijd allemaal verleden tijd? Worden er instanties ingeschakeld om school van wanprestaties te kunnen betichten?

Ik vraag me serieus af met welk doel? Zoon koste wat het kost op VWO niveau te houden? Dat zou kunnen, maar dan speelt er meer dan dat vijfje voor Wiskunde.

Tsjor schrijft; "Onderwijs is niet IQ-gestuurd, maar prestatiegestuurd."

Soms is het moeilijk aanvaarden als de prestaties toch wat tegenvallen om welke redenen dan ook. En een kat in het nauw maakt rare sprongen denk ik dan bij deze (tegenstrijdige) berichten.

MoederVan3

MoederVan3

18-05-2014 om 16:33

Inconsistent, maar dan nog

Elisa haar verhaal is inderdaad niet overal even consistent, maar anderzijds zou het heel raar zijn als een 13-jarige jongen in drie vwo, die dit jaar veel verzuimd heeft door ziekte, niet de kans krijgt om nog een keer drie VWO te doen. Dat ben ik eens met plaatsgenoot van Elisa. Ik vind het overigens wel raar dat Elisa nu zoveel nadruk legt op het tekort schieten van de school. Uit de eerdere postings kreeg ik als lezer op OOL ook het beeld dat zoon om wat voor reden nog niet toe was aan het oppakken van schoolse taken en zeker bij zoiets als chronische vermoeidheidsklachten is te hard willen gaan even slecht als bij de pakken neer gaan zitten. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat school steeds heeft gedacht: nog even niet. Dat is geen te kort schieten, hooguit een niet helemaal juist inschatten van de situatie, maar ja de school heeft geen bedrijfsarts die voor hen de beoordeling doet. Dat zou in dit soort gevallen best wel handig zijn.

vlinder72

vlinder72

18-05-2014 om 17:41

Na de zomer

Na de zomer naar 3VWO dat lijkt mij logisch. Lukt het niet dan afstromen dat jaar altijd nog. En voor het kamp inderdaad je kind ophalen als het na dag 1 niet gaat.

Plaatsgenoot

Plaatsgenoot

18-05-2014 om 22:02

het kamp

Ik kan me van de school heel goed voorstellen dat ze het niet zien zitten om op het kamp een chronisch vermoeid kind mee te nemen dat klein is voor zijn leeftijd en bovendien twee jaar jonger dan de klas.

Annet

Annet

18-05-2014 om 22:09

Plaatsgenoot, die snap ik niet

"Ik kan me van de school heel goed voorstellen dat ze het niet zien zitten om op het kamp een chronisch vermoeid kind mee te nemen dat klein is voor zijn leeftijd en bovendien twee jaar jonger dan de klas."

Het deel over een chronisch vermoeid kind snap ik nog, hoewel ophalen indien nodig voldoende is aan maatregel.
Klein voor je leeftijd lijkt me een onzinreden, dan moeten er elk jaar kinderen thuisblijven. Hoe ga je dat uitleggen? Welke goede reden is daarvoor?
Twee jaar jonger dan de rest is de praktijk. Als dat niet wenselijk is, moeten ze geen kinderen aannemen op school die versneld zijn. Ook een onzinreden dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.