Debbie84
30-11-2022 om 10:13
ADHD en schooladvies (Cito/NIO)
Goedemorgen,
Ik zag dat de NIO hier al een paar keer uitgebreid besproken is en ik wilde ook mijn vraag hier even neerleggen
De situatie: zoon, 11 jaar. Altijd een goede leerling geweest, hele mooie rapporten met alleen maar hoge cijfers. Leert ontzettend makkelijk. Wel een gevoelige jongen, kon zich slecht concentreren en was erg wiebelig in de klas. In coronatijd in groep 6 heeft hij een dipje gehad op school maar krabbelde hier snel uit. In groep 7 zijn wij in het onderzoektraject gekomen voor ADHD, begin dit jaar is hij gestart met medicatie.
Zoals gezegd zijn zijn rapporten prachtig, zijn CITOs daarentegen belabberd. Hij scoorde voor alle onderdelen niet hoger dan een 4. Dit is al vanaf groep 4. Ik heb jarenlang gevraagd aan school hoe dit kon, zo'n goed rapport en zulke slechte CITO scores, het lijkt wel van 2 verschillende kinderen. Zij konden mij het antwoord niet geven. Begin dit jaar werd met zijn diagnose alles duidelijk.
In februari is hij gestart met medicatie en dit is een wereld van verschil, zowel thuis als op school. In maart (dus net gestart met medicatie) kreeg hij zijn eerste CITOs met medicatie. Hij maakte een sprong naar 2 en 3. Heel duidelijk dus waardoor dit kwam. Toen kwam zijn voorlopig advies, de juf wilde hem MAVO/HAVO advies geven maar is teruggefloten door de commissie op school, op basis van zijn CITOs. Hij kreeg MAVO advies. Ik heb uiteraard aangegeven dat ik het hier niet mee eens ben. Door zijn ADHD was het onmogelijk zich te concentreren op een grote toets als de CITO. Ik vindt het oneerlijk dat zijn scores van groep 6 (ook nog eens coronajaar) hierin worden meegenomen. De school hield voet bij stuk, het voorlopig advies bleef staan.
Afgelopen week ontvingen wij de uitslag van de NIO die vorige maand is afgenomen. Met een score van 120 zou hij makkelijk het VWO aankunnen. Dit verbaast mij helemaal niets.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaring met het meewegen van de NIO ten opzichte van de CITO. Onze school hangt bijna alles op aan de CITO en dat vind ik in het geval van mijn zoon ontzettend oneerlijk. In januari krijgt hij de laatste CITO's. De verwachting is dat hij zijn stijgende lijn door zal zetten, hij zit heel goed in zijn vel nu. Maar wat als dit niet zo is? Stress en druk zijn voor geen één kind goed en die voelt hij nu wel.
Zijn cijfers zijn ook dit jaar weer heel goed, hij staat gemiddeld een 9,5 voor rekenen en een 8,5 voor begrijpend lezen. Leervakken haalt hij ook gemiddeld een 9 voor.
Zijn grote zus zit in de 2e MAVO/HAVO en haar werk haalt hij (niet letterlijk) zijn neus voor op. Een MAVO advies zou voor hem rampzalig zijn, geen uitdaging, hij gaat zich rot vervelen.
Ik heb goed contact met de juf en de IB'er op school, we hebben iedere maand een gesprek. Zij zijn erg gereserveerd en spreken zich (nog) niet uit over het advies. De NIO-uitslag heb ik nog niet besproken, dit gaan we over 2 weken doen.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen (als die er zijn natuurlijk).
Debbie84
30-11-2022 om 14:23
Trijsje schreef op 30-11-2022 om 13:40:
Hoi, wat fijn dat je zoon zo goed reageert op de methylfenidaat en dat zijn scores zo vooruit zijn gegaan.
Ik vind het een lastig dilemma.
Enerzijds moet je natuurlijk strijden voor een passend schooladvies en dat zou ik ook zeker doen met deze NIO in de hand. Geef aan dat je vindt dat de CITO's vóór start methylfenidaat minder zwaar moeten meetellen in dit geval. Neem een deskundige mee die dat onderschrijft.
Anderzijds zou ik vooral naar mijn kind vertrouwen willen uitstralen: hij komt er wel met deze capaciteiten en de nieuwe kennis over zijn ADHD en het effect van medicatie. Hij gaat laten zien wat hij kan en dat wordt dan echt gezien. Op veel scholen mag je met een MAVO-advies starten in een MAVO/HAVO brugklas (check dat!). Dan kan hij bij goede prestaties dus alsnog HAVO gaan doen. Ik ken zelfs een kind dat startte in MAVO/HAVO en in 2 HAVO het aanbod kreeg om op te stromen naar VWO vanwege de goede resultaten. Ook is er hier een school in de buurt die in klas 1 t/m 3 MAVO, HAVO en VWO bij elkaar houdt (wel met differentiatie in de klas). Op- en afstromen wordt heel makkelijk gemaakt, en tot en met de tweede kun je ook verschillende vakken op verschillende niveaus doen. Dat is heel modern en kan op weinig scholen maar je zou eens kunnen rondkijken welke mogelijkheden er zijn.
En als het toch MAVO wordt: ook niet erg. Dan gaat hij na de MAVO naar 4-HAVO (of via MBO4 als hij dat liever wil). Ik wéét dat dit in praktijk zo eenvoudig niet is als ik nu beschrijf en dat je het je intelligente kind anders gunt, maar mijn advies is vooral om er richting kind geen halszaak van te maken. Het komt wel goed, het is niet bepalend voor de rest van je leven.
Ik ben het helemaal met je eens! Het moet geen halszaak zijn en hoeft al zeker niet een zo hoog mogelijk advies te krijgen. Maar wel iets wat bij hem past.
Mijn dochter zit in een MAVO/HAVO klas waar op MAVO niveau les wordt gegeven. Onze pedagoog had aangegeven dat dit voor hem niet gunstig zou zijn omdat hij 'doet wat moet' en er dus weinig stimulans is om een zo hoog mogelijk cijfer te halen. Ik merk dit ook aan mijn dochter, bijna alle kinderen hebben een zesjes instelling en er stromen er heel weinig door naar een hoger niveau. En dat is prima voor mijn dochter maar voor mijn zoon is het zonde. Je wilt gewoon het beste voor je kind, dat hij op een plek komt waar hij zich thuis voelt.
troelahoep
30-11-2022 om 14:26
Debbie84 schreef op 30-11-2022 om 14:23:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens! Het moet geen halszaak zijn en hoeft al zeker niet een zo hoog mogelijk advies te krijgen. Maar wel iets wat bij hem past.
Mijn dochter zit in een MAVO/HAVO klas waar op MAVO niveau les wordt gegeven. Onze pedagoog had aangegeven dat dit voor hem niet gunstig zou zijn omdat hij 'doet wat moet' en er dus weinig stimulans is om een zo hoog mogelijk cijfer te halen. Ik merk dit ook aan mijn dochter, bijna alle kinderen hebben een zesjes instelling en er stromen er heel weinig door naar een hoger niveau. En dat is prima voor mijn dochter maar voor mijn zoon is het zonde. Je wilt gewoon het beste voor je kind, dat hij op een plek komt waar hij zich thuis voelt.
Maar moet jouw zoon naar dezelfde school dan je dochter dan? En de zesjesmentaliteit heerst niet overal, dat verschilt per klas.
Debbie84
30-11-2022 om 14:29
troelahoep schreef op 30-11-2022 om 14:08:
Tja, er komt wel wat meer dan alleen intelligentie kijken bij succes op school. Ik vind het elke keer weer opvallend hoe ouders denken het advies van de professional in twijfel te kunnen trekken. De school heeft toch ervaring met kinderen in een schoolsituatie, jij ziet jouw kind toch alleen thuis? Ik heb zelf een zeer zeer intelligent kind met een werkhouding en concentratie van een komkommer (niks getest, maar ik verwacht een combi HB/ADD), die gaat elk jaar maar met moeite over op het vwo en is al een keer blijven zitten. Mijn andere kind, echt veel minder intelligent, haalt met hard werken en een goede discipline wel mooie cijfers op het vwo.
Staar je niet blind op een zo hoog mogelijk schooladvies. Ik zou zeggen, kijk of er een school naar de zin van je kind is waar ze een mavo/havo klas hebben. Dan kan hij zich in het eerste jaar bewijzen en het tweede jaar opstromen naar de havo en evt. in de derde naar het vwo. Vergeet niet, adhd is gewoon een handicap in die zin.
Ik snap je reactie helemaal. En ik neem het advies niet in twijfel. Ik snap de keuze voor een MAVO-advies op basis van de cito-scores ook. Wat ik jammer vind is dat ze niet naar het kind kijken, en dat is het geval op onze school. In ieder gesprek worden de cito-scores onder onze neus geduwd. Het feit dat hij enorme sprongen heeft gemaakt op eigenlijk alle vlakken nadat hij is gestart met medicatie wordt niet genoeg naar gekeken naar mijn mening. Het is ook lastig om het hier samenvattend op te schrijven, er is veel gebeurd...
Ik wil niet het hoogste advies voor mijn kind maar wel wat het beste voor hem is. En ADHD is zeker een handicap, maar daardoor wil ik juist nog meer voor hem strijden.
Debbie84
30-11-2022 om 14:32
troelahoep schreef op 30-11-2022 om 14:26:
[..]
Maar moet jouw zoon naar dezelfde school dan je dochter dan? En de zesjesmentaliteit heerst niet overal, dat verschilt per klas.
Nee zeker niet, hij wilt ook niet naar die school. Zijn pedagoog gaf aan dat hij moet worden uitgedaagd, dat dat heel belangrijk is.
Misschien verschilt het per school, maar bij mijn dochter gaan van de 6 MAVO/HAVO brugklassen gemiddeld 10-15 kinderen naar de HAVO. De rest doet MAVO (wat natuurlijk prima is als dat bij ze past). Vandaar dat ik daar niet zo enthousiast over ben.
Uiteindelijk zal ik echt accepteren wat de basisschool adviseert. Hoe dan ook, hij komt er wel. Maar het liefst wel zo soepel mogelijk, zeker gezien de lastige jaren die hij achter de rug heeft.
Mijn vraag was met name hoe een NIO wordt meegewogen
Daglichtlamp
30-11-2022 om 14:52
Mijn advies is ook om met je zoon te praten over zijn opties. Het is voor hem bijvoorbeeld belangrijk om te weten dat een lager niveau dan hij eigenlijk aan kan over het algemeen niet direct minder huiswerk betekent, maar vaak wel saaier huiswerk. Juist voor een ADHD'er kan saaier huiswerk juist veel meer tijd kosten omdat het daar nog lastiger is om je aandacht bij te houden.
Trijsje
30-11-2022 om 14:54
Debbie84 schreef op 30-11-2022 om 14:32:
[..]
Misschien verschilt het per school, maar bij mijn dochter gaan van de 6 MAVO/HAVO brugklassen gemiddeld 10-15 kinderen naar de HAVO. De rest doet MAVO (wat natuurlijk prima is als dat bij ze past). Vandaar dat ik daar niet zo enthousiast over ben.
Dit verschilt inderdaad enorm per school dus het is bij jouw zoon interessant om je daar goed in te verdiepen. Op de school van mijn zoon gaat ruim 1/3 van de kinderen in de MAVO/HAVO klassen naar de HAVO. Zowel de kinderen met een MAVO advies als met een MAVO/HAVO advies komen in deze klassen (ongeveer 50%-50%).
Debbie84
30-11-2022 om 15:05
Daglichtlamp schreef op 30-11-2022 om 14:52:
Mijn advies is ook om met je zoon te praten over zijn opties. Het is voor hem bijvoorbeeld belangrijk om te weten dat een lager niveau dan hij eigenlijk aan kan over het algemeen niet direct minder huiswerk betekent, maar vaak wel saaier huiswerk. Juist voor een ADHD'er kan saaier huiswerk juist veel meer tijd kosten omdat het daar nog lastiger is om je aandacht bij te houden.
Ja, dat is precies het probleem. Te makkelijk betekent voor hem niet automatisch fijner of beter. Hij gaat dan in een soort stand-by stand. Wanneer hij uitgedaagd wordt, wordt hij enthousiast. Hij heeft nu ook weer pluswerk op school en vindt dit dus heel erg leuk.
Ik verwacht ook dat zijn huidige juf dit inziet hoor. Zij heeft heel veel ervaring en ik vertrouw haar ook. Ik ben alleen heel benieuwd wat school met deze uiteenlopende resultaten (Cito slecht, NIO en rapport goed) gaat doen. We gaan het zien! Bedankt voor jullie reacties in ieder geval.
Ysenda
30-11-2022 om 15:36
En al is het advies lager dan nog kun je het gesprek aan gaan met de beoogde middelbare school. Mits je niet te maken hebt met een lotingssysteem.
Ook in de klas van zoon zaten destijds kinderen die een lager advies hadden van de school maar op basis van een gesprek en onderbouwing van de ouders zijn die toch in de havo klas geplaatst en die doen dit jaar ook havo examen.
Debbie84
30-11-2022 om 15:37
Ysenda schreef op 30-11-2022 om 15:36:
En al is het advies lager dan nog kun je het gesprek aan gaan met de beoogde middelbare school. Mits je niet te maken hebt met een lotingssysteem.
Ook in de klas van zoon zaten destijds kinderen die een lager advies hadden van de school maar op basis van een gesprek en onderbouwing van de ouders zijn die toch in de havo klas geplaatst en die doen dit jaar ook havo examen.
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Helaas hebben wij vanaf volgend jaar een lotingsysteem in de gemeente...
Mevrouw75
30-11-2022 om 16:33
troelahoep schreef op 30-11-2022 om 14:08:
Tja, er komt wel wat meer dan alleen intelligentie kijken bij succes op school. Ik vind het elke keer weer opvallend hoe ouders denken het advies van de professional in twijfel te kunnen trekken. De school heeft toch ervaring met kinderen in een schoolsituatie, jij ziet jouw kind toch alleen thuis? Ik heb zelf een zeer zeer intelligent kind met een werkhouding en concentratie van een komkommer (niks getest, maar ik verwacht een combi HB/ADD), die gaat elk jaar maar met moeite over op het vwo en is al een keer blijven zitten. Mijn andere kind, echt veel minder intelligent, haalt met hard werken en een goede discipline wel mooie cijfers op het vwo.
Staar je niet blind op een zo hoog mogelijk schooladvies. Ik zou zeggen, kijk of er een school naar de zin van je kind is waar ze een mavo/havo klas hebben. Dan kan hij zich in het eerste jaar bewijzen en het tweede jaar opstromen naar de havo en evt. in de derde naar het vwo. Vergeet niet, adhd is gewoon een handicap in die zin.
De onderwijsprofessional, de juf, adviseerde ook hoger.
Geen flauw idee wie die ‘commissie’ uit de op is trouwens.
Debbie84
30-11-2022 om 16:43
Mevrouw75 schreef op 30-11-2022 om 16:33:
[..]
De onderwijsprofessional, de juf, adviseerde ook hoger.
Geen flauw idee wie die ‘commissie’ uit de op is trouwens.
Ze hebben op school een commissie die meekijkt met de adviezen die worden gegeven. Bestaat uit de IB'er, directeur en nog een andere juf. Zij hebben de groep 7 juf overruled vanwege de Cito-scores. Zijn juf zag dus wel dat er meer in zit (ook al slikte hij toen pas een maand medicatie. Inmiddels is het bijna een jaar later en heeft hij nog heel veel meer stappen gezet).
-Nienke-
30-11-2022 om 18:22
Voor de plaatsing in een brugklas maakt het geen barst uit of hij een mavo- of een mavo/havo-advies krijgt, hè! Met beide adviezen mag je starten in een mavo/havo-brugklas. Dan kan hij daar (met medicatie) laten zien dat hij inderdaad de havo prima aankan.
Ik werk zelf als teamleider brugklassen op een middelbare school en mijn ervaring is dat een NIO wel wordt meegewogen, maar dat er inderdaad ook gekeken wordt naar eerdere (Cito-)scores. Een mavo/havo-advies zou ik heel passend vinden bij het beeld dat jij beschrijft, maar dat zou dus nog steeds betekenen dat hij in een mavo/havo-klas start. Overigens stroomt bij ons op school ook ongeveer 1/3e van de leerlingen door naar havo 2.
Ysenda
30-11-2022 om 18:28
-Nienke- schreef op 30-11-2022 om 18:22:
Voor de plaatsing in een brugklas maakt het geen barst uit of hij een mavo- of een mavo/havo-advies krijgt, hè! Met beide adviezen mag je starten in een mavo/havo-brugklas. Dan kan hij daar (met medicatie) laten zien dat hij inderdaad de havo prima aankan.
Ik werk zelf als teamleider brugklassen op een middelbare school en mijn ervaring is dat een NIO wel wordt meegewogen, maar dat er inderdaad ook gekeken wordt naar eerdere (Cito-)scores. Een mavo/havo-advies zou ik heel passend vinden bij het beeld dat jij beschrijft, maar dat zou dus nog steeds betekenen dat hij in een mavo/havo-klas start. Overigens stroomt bij ons op school ook ongeveer 1/3e van de leerlingen door naar havo 2.
Moet je die dakpan klas wel hebben. Bij zoon had je de keus uit 4 tl klassen en 2 havo klassen waarbij 1 klas aangewezen was als tl+ klas.
Daglichtlamp
30-11-2022 om 18:48
-Nienke- schreef op 30-11-2022 om 18:22:
Voor de plaatsing in een brugklas maakt het geen barst uit of hij een mavo- of een mavo/havo-advies krijgt, hè! Met beide adviezen mag je starten in een mavo/havo-brugklas. Dan kan hij daar (met medicatie) laten zien dat hij inderdaad de havo prima aankan.
Ik werk zelf als teamleider brugklassen op een middelbare school en mijn ervaring is dat een NIO wel wordt meegewogen, maar dat er inderdaad ook gekeken wordt naar eerdere (Cito-)scores. Een mavo/havo-advies zou ik heel passend vinden bij het beeld dat jij beschrijft, maar dat zou dus nog steeds betekenen dat hij in een mavo/havo-klas start. Overigens stroomt bij ons op school ook ongeveer 1/3e van de leerlingen door naar havo 2.
Maar met het mavo/havo advies mag hij ook starten in een havo brugklas, dus er is wel degelijk verschil. In een havo brugklas heb je meer kans om in de tweede klas ook havo te doen dan in een mavo/havo brugklas. Maar als de NIO een goede indruk geeft van zijn kunnen dan lijkt een havo/vwo brugklas veel logischer. Dus ik zou me niet neerleggen bij dit advies.
-Nienke-
30-11-2022 om 20:14
Daglichtlamp schreef op 30-11-2022 om 18:48:
[..]
Maar met het mavo/havo advies mag hij ook starten in een havo brugklas, dus er is wel degelijk verschil. In een havo brugklas heb je meer kans om in de tweede klas ook havo te doen dan in een mavo/havo brugklas. Maar als de NIO een goede indruk geeft van zijn kunnen dan lijkt een havo/vwo brugklas veel logischer. Dus ik zou me niet neerleggen bij dit advies.
Dat is wel afhankelijk van de plaatsingswijzers van de regio. Hier mag je met een mavo/havo-advies niet starten in een havo/vwo-klas; daarvoor heb je ten minste een havo-advies nodig.
Overigens gaan steeds meer scholen van dat soort dakpanklassen inrichten, soms zelfs nog breder (mavo-havo-vwo), in het kader van kansengelijkheid, dus ik zou sowieso goed rondkijken wat de scholen in de regio precies bieden én welke voorwaarden er zijn voor plaatsing in zo’n klas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.