Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

18 en verplicht van school


Hortensia

Dan zit er misschien niet veel anders op dan ongediplomeerd, slecht betaald werk te gaan doen?
Vuilnisman, plantsoenendienst, afwasser, schoonmaken. Asperges steken, post sorteren/-bezorgen.

Dit zijn wat banen die ik vind als ik google.
Of werken en een opleiding volgen in een bedrijf. Er zijn ook nog ondernemende, creatieve jongeren die zelf iets opstarten.

Het valt niet mee, geen diploma beperkt de keuze.

Hortensia

Hortensia

25-10-2015 om 20:09

zoiets vrees ik ook, ja

Ik ga er wel van uit dat "werken en opleiding" of zelf iets opstarten ook een gepasseerd station is.

En ja, dan blijft er weinig anders over. Ik vind dit banen waar ik veel respect voor heb, en een baan als postbode is nog wel te doen als je fysiek gezond bent, maar banen als afwassen en asperges steken tot je 67e? Heftig, hoor. Vooral als je interesse ergens anders ligt, maar je strandt wegens heftige dyslexie, of problemen bepaalde vaardigheden als sociaal-emotionele problemen.

Maar ja, wat moet je anders?Het is net wat je zegt, de keuze is beperkt. En zelfs voor afwassen en schoonmaken moet je toch echt bepaalde vaardigheden hebben, die je niet altijd ziet bij speciaal onderwijsleerlingen.

bieb63

bieb63

25-10-2015 om 20:25

Hortensia

Ik snap helemaal je punt. Dat is een heel lastig verhaal. Maar dat is het sowieso. Zitren blijven en of lang kleuteren verbetert of verslechtert daar niks aan.

Hortensia, vaardigheden.

Vaardigheden zie ik ook niet altijd automatisch bij jongeren die hoger opgeleid zijn.
Hun keuze is groter, zeker, maar ook zij vinden niet allemaal een functie passend bij hun opleiding. We sturen als ouders aan op hogere opleidingen maar ook daar is de spoeling dun.

Kansen op de arbeidsmarkt zijn ook erg afhankelijk van ontwikkelingen in de economie. Laag opgeleid maar 2 rechterhanden zijn ook nodig in de maatschappij. Ik doe (middelbaar gediplomeerd) ook laag/niet opgeleid lichamelijk werk en heb het prima naar mijn zin. Als ik het werk zou doen waar ik voor ben opgeleid zou ik minder verdienen, ook dat zelfs.

Of ik dit werk kan doen tot mijn 67e? Geen idee, maar zo lang een kantoorbaan zou ik helemaal vreselijk vinden

Angela67

Angela67

25-10-2015 om 20:49

zwart wit

Sommigen suggereren dat het niet zo zwart wit is. Dat is het dus wel. Dingen kunnen totdat scholen besluiten dat het niet meer kan. Of andersom. Het is juist wel dat je overgeleverd bent aan de goden. Als scholen iets vinden, en ze hebben het op een bepaalde manier weggeschreven dan kun je je als ouder van een gedupeerde leerling helaas nergens op beroepen.

Maar het is niet bekend of en wanneer er bij 'jouw' school of opleiding zoiets gebeurt. Of dat jouw kind in een situatie komt waar het weinig aan kan doen maar opeens dan wel in een rottige regeling valt en er geen coulance is.

Beetje goed opletten met dit soort Almeerse toestanden in je achterhoofd, af en toe kritische vragen stellen en hopen dat je kind er soepel doorheen rolt?

gr Angela

V@@s

V@@s

25-10-2015 om 21:00

almeerse toestanden

Het trieste aan dit draadje is dat er helemaal geen Almeerse toestanden zijn. Het krantenbericht waar dit draadje mee begon heeft de zaken uit zijn verband getrokken. De school heeft op zijn eigen site duidelijk gemaakt dat er geen sprake is van verplicht van school als leerlingen 18 zijn.

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 21:03

V@@S

Ja dat probeer ik al een poosje te zeggen maar blijkbaar is dat niet van belang...

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 21:03

oja en

Postbode kan wel van je lijstje af, meer dan 12 uur contract krijg je nooit meer maar voor sommigen is het wel fijn om vijf keer per week van de bank te komen natuurlijk.

Jamie

Of postbezorgers de hele week verder op de bank zitten of dit doen als bijbaan, weet ik niet.

Het gaat erom dat het een mogelijkheid is voor ongediplomeerden.

M Lavell

M Lavell

25-10-2015 om 22:01 Topicstarter

Niet relevant

Inderdaad jamie, het is niet van belang. De nu boze ouders kunnen wellicht gesust worden met enige coulance in een soort overgangsbeleid. ondertussen geldt de eindleeftijd van 18 jaar. Zie ook de sociale kaart https://meeijsseloevers.socialekaartnederland.nl/organisaties/passend-onderwijs-almere-

Daar kun je ook lezen om welke doelgroep het gaat.

bieb63

bieb63

25-10-2015 om 23:03

Wat is er dan wel van belang?

Een 17 jarige die van het vo komt met havo diploma? Heeft sk dus vervolgopleiding wil er niets meer mee? Of een vmbo'er die ergens 18 wordt tijdens mbo opleiding is uitgerangeerd? Nee, dat is natuurlijk niet zo. Iedereen die een vervolopleiding doet is ofwel al 18, ofwel wordt dat gedurende die opleiding. Dat je al 18 bent als je van een vmbo basis, of wellicht praktijkonderwijs komt betekent alleen maar dat je dan niet meer off leerplichitg bent. Dat ouders en of kind geen vervolgopleiding meer willt, ligt dan bij hun zelf.

M Lavell

M Lavell

26-10-2015 om 10:14 Topicstarter

Ik zet je uit

Omdat beleefd negeren niet helpt (krijg ik weer naar mijn hoofd dat ik totaal niet in ga op zaken die ik niet kan weerleggen) doe ik het maar even expliciet.

Bieb, je reactie slaat nergens op al past ie wel in de rij van verdachtmakingen, verdraaiingen en overige sabotage van de discussie. Ik wens je daar veel plezier mee maar ik heb het er wel mee gehad.

M Lavell

M Lavell

26-10-2015 om 10:22 Topicstarter

Gediskwalificeerden

Hortensia, de manier waarop de zaken nu geregeld zijn maakt dat de gediskwalificeerden (zij die geen kwalificatie mogen halen), aangewezen zijn op gemeentelijk beleid.

Daar kan toch nog iets van een cursus, dagbesteding of praktijkopleiding uit volgen. Maar dan ben je wel volledig afhankelijk van waar je wieg staat.

Het vervelende is dat niet leerbaar zijn geen objectieve maat is en bovendien afhankelijk gesteld wordt van tijd: leerbaar zijn = minimum vordering in x maanden of jaren.
De laatste kans, de entreeopleiding, geeft een bindend advies na 4 maanden onderwijs. Wie in die tijd geen vorderingen laat zien staat buiten.

Ik weet niet eens wat mijn gemeente doet met jonge mensen die geen diploma's hebben en ook niet meer welkom zijn in het onderwijs. Ik zal eens kijken of ik daar wat over kan vinden.
Het lijkt me wel logisch dat hier de wal het schip keert op enig moment. Als het er teveel worden, dan komt er toch vanzelf weer een soort van schooltje.

Belang

Het belang is dat vertragingen geen streep trekken door je doel. Dat in onderwijs op basis van perceptie ( op welk niveau dan ook ) een selectie kan worden toegepast welke een inbreuk is op je vrijheid in ontwikkeling.
Anderen bepalen een ontwikkeling door een leerling niet toe te laten tot mbo-3 of 4. Of naar een mbo ipv naar de havo. Je gaat een weg in die niet jouw keuze is. Je wordt verplicht een omweg te maken en dan nog mag je hopen dat men de deuren voor je opent.

Als je vroeger aan een opleiding begon maar het niet trekte, lag de keus om te stoppen bij jezelf. Nu krijgen meervoudig vertraagde ll minder gelegenheid om te bewijzen wat ze kunnen. Selectie bij de voordeur van scholen waar het lesgeld wordt betaald door de overheid.

Corr.

Trekte=trok.

Vanvroeger #162,

Ik denk dat de klappen vallen in de lagen waar het lesgeld wordt betaald door de overheid. Dus vo, svo (en mbo?)
Vwo-er en havisten gaan door naar hbo of hoger en dienen dat zelf te betalen.
Het zijn recente bezuinigingen daarom hadden je kinderen een paar jaar geleden hier gelukkig geen last van.

Hortensia

Hortensia

26-10-2015 om 11:06

M Lavell

Bedankt voor je reactie. Ik heb het gevoel dat het wel de aandacht heeft van de gemeente maar dat er niet echt een beleid is. Wel voor verstandelijk beperkten, zorgboerderijen genoeg (nog wel) voor die doelgroep, maar met name voor autisten met een IQ dat "normaal" is maar toch beperkingen ervaren vanwege andere problemen is er heel moeilijk iets te vinden.

En je kunt iemand die bijvoorbeeld wel in staat is speciaal onderwijs (zelfs Havo of VWO) te volgen maar daar meer tijd voor nodig heeft vanwege zijn beperking moeilijk achter de vuilniswagen of met een schoffel in het plantsoen zetten. Of een lage MBO laten volgen. Die wordt waarschijnlijk zelfs kapotgetreiterd omdat ze buiten de groep vallen.

Voor mijn kind (autisme, normaal IQ, nog net minderjarig, wel een diploma) is het nog maar de vraag of hij MBO3 redt. De motivatie is er, absoluut, de talenten ook! Maar hij heeft méér nodig dan motivatie en talent. Zet dat joch op MBO 1 of 2 en hij kan zijn motivatie en talent niet kwijt, én hij wordt sitting duck voor pestkoppen omdat hij "anders" is. Zo ontzettend zonde. Dit is geen mens dat leuk koekjes kan verkopen in de horeca-afdeling van de zorgboerderij of vrolijk de hele dag daar gaat houthakken of bierbrouwen. Leuk, maar zijn talenten liggen totaal ergens anders.

Ik zie hem ook geen ondernemer worden met zijn talent, want daarvoor heb je ook bepaalde vaardigheden nodig. Die hij echt niet heeft. Die jongen heeft talenten, maar ook beperkingen. En men kijkt steeds meer naar de beperkingen en steeds minder naar de talenten, lijkt het wel. Maar goed, wij blijven zoeken naar mogelijkheden en ik hoop dat het tij gaat keren en men ook die mogelijkheden wil gaan zien, al moet daar dan wel bijvoorbeeld een begeleider of wat meer tijd bij komen. Ik zie mogelijkheden maar nog geen kansen (hier in de regio) die bij hem passen.

Het heeft in ieder geval de aandacht en de wal is het schip al aan het keren, hoop ik. Er zijn al jongeren die inmiddels uit de boot zijn gevallen en op de bank zitten. Voorlopig zit mijn kind nog wél op het MBO. Fingers crossed!

Maar ook al heeft het de aandacht, wie nu, op dit moment een jongvolwassene in deze categorie op de bank heeft zitten uit de door mij genoemde doelgroep heeft een serieus probleem (los van de opeens fors hogere kosten die jij als ouder mag ophoesten).

NB: het loslaten van een leeftijdsgrens voor examen juich ik zeer toe! Mijn oudste (zelfde diagnose, andere beperkingen) botste tegen de 20-jaar-grens aan en is met een overgangsbewijs van school gegaan. Heeft een trage start gehad op vso en heeft zich te laat hersteld om toch nog een Havo- of VWO-diploma te kunnen halen. Hij was ook nog eens "kleuterverlenger", dat was helaas heel hard nodig, sorry, M Lavell

Gelukkig kreeg hij (na een aantal extra intakegesprekken en een vurig pleidooi van zijn oude school) een kans op MBO4 en dat gaat prima!

mirreke

mirreke

26-10-2015 om 11:34

Hortensia

Er zijn steeds meer startups die speciaal met autisten werken. Vaak opgezet door ouders of familieleden van kinderen met autisme, en waar specifiek werk wordt geboden.

Want jouw zoon is natuurlijk de enige niet. Ik heb hier een zoon die zich tot nog toe goed staande houdt. Tweede klas, VWO. Maar wat als hij moet gaan samenwerken, projecten moet doen, rapporten en verslagen (typisch sociaalvaardige producten eigenlijk) moet gaan produceren... En dan nog, als hij zijn diploma haalt ben ik ook benieuwd. Ik lees net dat passend onderwijs steeds meer wordt gebruikt om leerlingen uit te sluiten, in plaats van waarvoor het bedoeld is, namelijk om iedereen te omarmen en in te sluiten.

Zie bijv. hier: http://onderwijsgeschillen.nl/sites/default/files/publicaties/jaarverslagen%20sog/jaarverslagen%20sog%202015/Jaarverslag%20GPO%202014%20-%202015%20.pdf en dan specifiek op pagina 7, selectie aan de poort.

Ik vermoed dat dit zo door gaat (en al actualiteit is) bij de vervolgopleidingen...

Enfin: er komt steeds meer, zie bijv. hier: https://www.autismworks.co.uk/

Ik denk dat we in Nld als ouders ook proactiever moeten worden.

Hortensia

Hortensia

26-10-2015 om 12:11

mirreke

Die selectie is er helaas al. Ik heb echt moeten praten als Brugman bij de verlengde intakes. Moeten aantonen dat er ook aan het thuisfront begeleiding is.

Ik ben toen mijn kinderen nog op het (v)so zaten regelmatig volkomen flabbergasted geweest m.b.t. het omgaan met autisme. Echt, werkelijk...

Mijn jongste loopt tegen die sociale aspecten aan die jij noemt. Is een echte kluizenaar en verschrikkelijk onhandig in contact met anderen, ondanks allerlei educaties, begeleidingstrajecten etcetera. Het zit er gewoon niet in. Maar ook het begrijpen van instructies is een dingetje. Het moet hem echt duidelijk zijn, al als hij bij wijze van spreken een komma niet begrijpt is het meteen einde verhaal en komt de rest ook niet meer binnen. Kan iets heel kleins zijn, dat dan uit kan groeien tot iets heel groots. Een begeleidingspunt is dat zoon nog een keer extra uitleg mag vragen als dat gebeurt, de praktijk is dat dat er niet van komt. Dan is het "kijk maar in je instructie" terwijl hij daar juist niet uit komt. Een simpel "maar daar bedoelen ze dit en dat mee" was afdoende geweest. Dit is al een paar keer gebeurd en serieus, hier kan hij op weggestuurd worden want stel je voor dat ze álle leerlingen telkens extra uitleg moeten geven...

Dit is trouwens ook op het SO en SVO gebeurd. Daardoor is hij met rekenen op groep-5-niveau blijven hangen (is ontdekt na een stevig onderzoek op dyscalculie). Hij snapte iets niet van de leerstof, de leerkracht had geen geduld om dit uit te leggen en vervolgens blokkeerde hij en kwam er geen nieuwe leerstof meer binnen. Dat hij achterstand opliep die later zelfs door een vriendin van me die zelf wiskunde had gestudeerd niet kon worden ingehaald (we wisten toen nog niet wat er was gebeurd), werd door school niet opgemerkt, al wees ik hen er herhaaldelijk op. Pas na onderzoek via het SVO kwam het lijk bovendrijven.

Ik weet niet of ik van een MBO kan verwachten, al staat het wel in het begeleidingsplan, dat ze hem indien nodig geduldig opnieuw uitleg geven (vaak betreft het vooral instructie-uitleg, geen leerstof) als dat nodig is, tot hij het wel snapt. Maar datzelfde probleem zal ook spelen als hij het laagst mogelijke niveau zal gaan volgen. Of later voor een baas gaat werken. Wat dat betreft hou ik echt mijn hart vast.

Ik weet dat er steeds meer initiatieven zijn mbt (in dit geval) autisten, en ik hoop echt dat dat in deze regio ook gaat gebeuren. Je Engelse link kende ik, er zijn meer van dit soort dingen in meerdere landen, ik ken zo al enkele jongeren die daar helemaal op hun plek zouden zitten! Mijn jongste heeft zijn talenten op een ander gebied maar ook daar zie ik mogelijkheden.

Ouderinitiatieven ken ik van dichtbij op het gebied van begeleid wonen (ook niet in deze regio helaas). Helaas lopen veel ouders zelf ook tegen hun grenzen op wegens langdurige overbelasting door de hele situatie, maar ik weet enkele geslaagde initiatieven. Maar dan nog kan het voorkomen dat iemand niet mee kan doen vanwege zijn specifieke beperkingen.

Ik heb zelf wel wat ideeën qua werk of dagbesteding, maar zoiets kan ik niet in mijn eentje opzetten als het zover is. En niet onbelangrijk: daar hoort vaak ook een zak geld bij. Niet iedereen heeft dat of weet de bronnen aan te boren en er moeten toch schoorstenen roken. Het moet allemaal winstgevend zijn en dat wordt toch lastig als je, zoals mijn kind, meer tijd nodig hebt voor bepaalde zaken, zoals het snappen van instructies (terwijl je verder een prima IQ hebt) of contacten met anderen terwijl je eigenlijk beter als kluizenaar functioneert

Maar wat ons betreft staat die deur nog wel op een kier, mocht het mis gaan op het MBO. Tenslotte, ik herhaal het nog maar eens, denk ik liever in mogelijkheden dan in moeilijkheden!

Maar pffff, het is wel energieslurpend (ben vanmorgen ook al weer druk geweest met allerlei zaken rondom dat autisme, keukentafelgesprekken, begeleidingsplannen en breek me de bek niet los over wat er allemaal nog meer bij komt kijken en waar je vervolgens tegenaan loopt, het zit me momenteel erg hoog!)

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 12:45

Hortensia

Waarom ben jij zo bevooroordeeld over 1 niveautje lager, dus een MBO2 opleiding? Als het niet lukt op MBO3 en wel op MBO2 kan hij toch altijd nog weer starten op MBO3? Waarom zouden 1 niveau lager alleen maar leerlingen zitten die hem pesten? Realiseer je je dat dit een vooroordeel is?

De heel specifieke groep ll

Met alle thuiszitters en iadh-kinderen ( ook breed spectrum want concentraties-/problemen door scheidingen kan je er ook onder rekenen) is het aantal heel specifieke leerlingen groter dan je denkt. Alleen krijgt het probleem in de media nog te weinig aandacht.
Belang van verder leren wordt aan de ene kant gepromoot en aan de andere kant afgebroken.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 12:46

Flanagan

Op het MBO zitten heel veel volwassenen, ik hoorde vorige week dat een MBO in Leiden een gemiddelde leeftijd had van achter in de twintig. Verder kun je toch ook gewoon betalen voor je MBO opleiding?

Jamie,

Ik denk dat Hortensia al een stapje lager is gegaan door hem aan te melden op mbo-3 ipv mbo-4.

Dagopleiding?

@Jamie, is dat dan een dagopleiding of een avondstudie of deels?

Er zijn mensen die op latere leeftijd gaan starten met een andere opleiding omdat ze geen werk kunnen vinden.
Soms gebeurt dit in samenwerking met de sociale dienst in kader van de bestrijding van werkeloosheid.
Anderen beginnen aan een opleiding naast hun werk, wat heel zwaar is maar ze zijn gemotiveerd.

Het beste kan je een leerling in een leerproces houden want een jaar werken en dan weer hele dagen in de schoolbanken is zwaar.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 13:04

Flanagan

Maar dan nog: mag je zo praten over een bepaald niveau? Ook op het VWO kun je toch gepest worden? In de klas van mijn zoon, vmbo basis, wordt niemand gepest en ja daar zitten ook heel wat afwijkende typetjes in. Verder: kun je niet beter op zoek naar een BBL opleiding zodat je niet zoveel in de klas zit en de talenten beter naar voren komen ipv de tekorten?

mirreke

mirreke

26-10-2015 om 13:13

Als je zwaar onder je niveau zit te werken

werkt dat ook niet erg motiverend. Dat is vaak het probleem. Aan de hersenen ontbreekt het (totaal) niet.

En hoe bedoel je dat precies, Jamie? Gewoon betalen voor je MBO-opleiding? Ik begrijp namelijk niet waarop je hiermee reageert.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 13:28

flanagan

Je kunt gewoon een dagopleiding starten aan een MBO/ROC etc en die betaal je dan. Een BBL opleiding die je zelf betaalt is vaak maar 600 per jaar ex boeken maar dan moet je dus een leerwerkplek hebben. Een volledige dagopleiding is iets van 2000 euro (uit mijn hoofd). Ik snap niet zo goed wat het probleem is met die 18jarigen, ook later kun je een opleiding starten en ook als die niet vergoed wordt door de overheid toch?

M Lavell

M Lavell

26-10-2015 om 13:34 Topicstarter

Precies zijn

Jamie "Waarom ben jij zo bevooroordeeld over 1 niveautje lager, dus een MBO2 opleiding?"
Ik denk dat je precies moet zijn in wat jij bedoelt. Welke zinnen, welke denigrerende woorden, zijn die er dan?

Verder denk ik dat er een misverstand is. Hortensia heeft het over haar kind. Dat gaat juist niet over de opleiding, maar over haar kind. Dat kind past niet in die omgeving, zegt ze.
Kun je je daar ook niks bij voorstellen?

Jamie:"In de klas van mijn zoon, vmbo basis, wordt niemand gepest"
Ik kan me dat niet voorstellen (in elke klaarkomt pesten voor) maar bovendien zegt dat niks over het kind van Hortensia.

Jamie, (ot)

Is je vraag in#236 over niveau en bbl niet een vraag Hortensia?
En reactie #238 voor Mirreke?

Probleem met de 18-jarige is dat deze leerlingen wel een opleiding willen maar niet altijd toegelaten worden door de kansberekening dat ze langer over een opleiding doen dan gewenst en te veel begeleiding nodig hebben welke de school dient te bieden.

M Lavell

M Lavell

26-10-2015 om 13:48 Topicstarter

Kun je dat nazoeken?

"Je kunt gewoon een dagopleiding starten aan een MBO/ROC etc en die betaal je dan. "
Nou nee. Dat is nu juist het probleem.
Je bent afhankelijk van de vraag of je wordt toegelaten. Tenminste, als je een gesubsidieerde leerplaats zoekt.

Je kunt natuurlijk wel terecht op een particulier mbo.

Overigens is het mij helemaal niet duidelijk wat een mbo kost als je studierechten al op zijn. Na je 30e bijvoorbeeld. Daar vind ik niks over.
Maar in theorie kun je altijd nog weer een opleiding starten. Tenminste, als je wordt toegelaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.