Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

18 en verplicht van school


Laatste regel

Moet als niet geschreven beschouwen worden. Dus ' maar opstromen na zakken ' moet weg.

mirreke

mirreke

23-10-2015 om 18:02

Ik ken een leerling

die deelexamen doet op het reguliere VWO. Wel een leerling die onder Passend Onderwijs valt.
En ook een heel jonge leerling. Hij is nu net 18, en zit dus nu nogmaals in de zesde.

Helft van het examen in de pocket, geeft rust en ruimte. Dat was ook de bedoeling zo.

Jamie

Jamie

23-10-2015 om 18:22

marsy

'Daarmee wordt het probleem met 18 van school gelijk opgelost: voor die tijd is er al een startkwalificatie! '

Die begrijp ik niet. Wat bedoel je?

Jamie,

Je had nog een antwoord te goed van #129.
Het onderzoek naar zittenblijvers werd gedaan aan hand van landelijke gegevens. Daaruit lees ik dat er geen slecties werden toegepast op leeftijd en maanden. Dus alle leerlingen vanaf de eerste dag van school.

Verder stond op pagina 2 een notitie in de voettekst. De inspectie gaat uit van kleuterverlenging als een kind in groep 3 voor 1 oktober 7 jaar is of ouder.

Jamie

Wat ik bedoel is dat kinderen die het niet redden sneller afstromen naar een laag niveau, daardoor op niveau 2 terecht komen en daar dan snel een diploma halen = startkwalificatie. vervolgens hoeft school deze kinderen niet meer aan te nemen, want vanwege de startkwalificatie is er geen zorgplicht meer, ook niet onder de 18

bieb63

bieb63

24-10-2015 om 00:23

Flanagan

Het is toch heel gebruikelijk als erm kind in juni jarig is, het nog even op psz of bso te laten tot na de zomervakantie? Jouw opmerking 'op mijn kosten' zwakt je verhaal voor mij al helemaal af. Totaal niet relevant en eigen keuze. Ook al is die keuze helemaal niet gek of ongebruikelijk. Maar totaal niet van belang. Jij hebt een kinpd dat heel adequaat en juist gunstige leeftijd heeft om geheel groep 1 en 2 te doorlopen, zonder vraagtekens. Niemand die het vanzelfsprekend vindt dat jouw kind maar 1 maandje groep 1 zou doen en na de zomervakantie direct door naar groep 2. Dar jouw kind dyslectie heft, is blijven zitren enz, isheel vervelend, uiteraard. Zal ook consequenties hebven. Maar het kleuterklas gebeuren is voor iedereen volstrekt normaal en heft geen gevolgen.
ALS er gevolgen zijn, dan heeft dat met de evt problematiek van je kind te maken. Hie vervelend dan ook,

Vanvroeger

Vanvroeger

24-10-2015 om 09:20

Marsy

De enige manier om onder de 18 via een -normaal- traject een starkwalificatie te halen is de havo. Op een andere manier kan alleen bij versnellingen. Niet door afstromen naar een lager niveau, dat maakt het niet sneller. Of mis ik iets?

Verschillende manieren

Vm2 trajecten in 5 jaar combinatie van vmbo en niveau 2, maar ook leerlingen die voortijdig van het vo naar niv 1 en daarna 2 gaan. Vaak ligt het niet aan het iq en doen ze niv 2 dus versnelt.

bieb63

bieb63

24-10-2015 om 14:17

Maar waarom zo'n punt maken van die SK?

Die SK is alleen maar in het leven geroepen om er voor te zorgen dat een kind niet vóór z'n 18e kan/mag stoppen met school, zonder een diploma dat als SK wordt gezien (minimaal HAVO of MBO). Daarna is er geen schoolplicht meer, maar in de regel wel wenselijk én gebruikelijk én de bedoeling. M.a.w. de meeste kinderen zijn nog bezig met een opleiding als ze 18 (en ouder) zijn, sterker nog, dat is in principe natuurlijk ook de bedoeling.
Nu wordt het hier door sommigen omgedraaid, alsof je je SK vóór je 18e zou moeten hebben. Dat moet helemaal niet, en meestal héb je dat ook niet. En al heb je het wel (bijv. HAVO diploma), dan nog is het de bedoeling (ook al is het niet verplicht) om een vervolgopleiding te gaan doen.

maar stel dat....

Ik begrijp toch wel een beetje waar Mirjam bedoelt. Tenminste dat denk ik. Als je heel veel pech hebt dan heb je dus weinig opleiding. Mijn neefje is nu 11 jaar en zit in groep 6. Hij is een vroege leerling (september) en heeft extra gekleuterd. Door zijn dyslexie is hij ook nog een jaar blijven zitten. Hoort eigenlijk einde van dit schooljaar naar het voortgezet onderwijs te gaan. Waarschijnlijk vmbo-basis. Als hij niet extra gekleuterd had en dus gewoon naar voortgezet onderwijs gegaan was dan was hij op zijn 15e klaar geweest en had hij nog verder moeten gaan studeren i.v.m. kwalificatieplicht.

Nu is daar waarschijnlijk geen sprake meer van. Want hij is bijna 18 als hij het vmbo verlaat. En dan zit er geen druk meer achter dat hij nog verder gaat leren. Het zal dus aan zijn eigen inzet/motivatie en zijn ouders liggen dat er nog verder geleerd wordt.

Als hij niet langer gekleuterd had en was blijven zitten was er geen keuze geweest maar een verplichting.....

Vanvroeger

Vanvroeger

24-10-2015 om 14:50

Bieb63

Dit draadje gaat erover dat er geponeerd wordt ' 18 en verplicht van school' , en dat dat van lieverlee gewoonte wordt. Kinderen hoeven niet meer naar school als ze een sk hebben, of 18 zijn. Waarbij een sk voor de 18 wel kan maar alleen bij havo of versnellingen, dus meestal is die 18e verjaardag het eind van de schoolplicht.
Scholen zouden dan nu leerlingen massaal van school gaan knikkeren omdat ze 18 zijn. Ik geloof er geen barst van en en heb in mijn omgeving nog nergens tekenen gezien dat het wel zo is. Vroeger bij mijn kinderen niet en nog steeds niet. Nou kan het zijn dat ik onder een steen leef maar ik zie nog steeds VWO-ers die in nov/dec jarig zijn en b.v. in de tweede of derde zijn blijven zitten (tja pubers he, kan gebeuren) en gewoon eindexamen mogen doen. En sterker nog daarna zonder problemen of lastige vragen doorstromen naar een vervolgopleiding.

bieb63

bieb63

24-10-2015 om 14:52

ja Kaatje

Dat zijn natuurlijk lastige situaties. En blijkbaar is dit kind niet erg leerbaar. Maar uiteraard kan hij na het VMBO alsnog MBO2 gaan doen. Of hij zin heeft (ik hoef niet meer want 18) of ouders dat pushen, is een ander verhaal. Maar dat heeft niet zoveel met het SK te maken.
Of anders: hoe zou het er voor staan als hij nu wél in groep 8 had gezeten? Dus doorgegaan, ondanks dat zijn resultaten ver achter lopen? Hij is leerbaar of hij is het niet, daar kan je niet zoveel aan veranderen. Zou dat betere resultaten en perspectieven opleveren? Dat is nog maar de vraag.
Maar los daarvan, het SK doet er niet zoveel toe. Dat heeft hij sowieso niet voor z'n 18e (sterker nog: ook een VMBO-T leerling, dat nooit is blijven zitten heeft geen SK voor z'n 18e (of het moet HAVO gaan doen, maar dat is bij jouw neefje sowieso niet aan de orde lijkt mij).

Vanvroeger

Vanvroeger

24-10-2015 om 14:59

Motivatie

Maar kaatje, die motivatie is ook nodig voor de meeste Vwo- ers hoor. Die hoeven geen eindexamen meer te doen als ze in de laatste klas 18 geworden zijn maar mogen van school. Eigen inzet moet altijd. Als jouw neefje verplicht op school wordt gezet zonder motivatie, zou dat wat opleveren? Dan is hij misschien ook vertrokken op de dag dat hij 18 wordt.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 15:32

Kaatje

Daarom is het zo dom om een kind jarig in de zomer/sept te laten zitten in de kleutertijd. Dat deden ze ook met mijn kind omdat het cognitief allemaal niet zo geweldig ging (hij is ook jarig in sept) en nee dat wilde ik niet. Later, veel te laat doordat hij is blijven zitten, kwamen ze er ook achter dat hij extreme dyslexie heeft. Gelukkig lieten ze hem niet zitten en hij doet nu ook basis. Geen sprake van dat hij gaat stoppen als hij 18 is. We denken dat hij kader net niet haalt maar dat geeft niet. Hij zal na een mbo2 opleiding doorgaan voor een mbo3.

Verder kan jouw neefje ook gewoon groep 8 overslaan, als hij toch uitstroomt naar basis is dat een optie. Dat mocht onze zoon ook maar ik gunde hem even een jaar rust omdat hij eind groep 7 klaar was met 1,5 jaar huiswerk voor dyslexie. Hij had het absoluut niet fijn in groep 7 in de klas dus dat was wel een optie. Gelukkig liep groep 8 stukken beter en heb ik geen spijt van die keuze maar hij is natuurlijk ook niet twee keer blijven zitten. Jouw neefje wel en daarom zou ik aandringen op groep 8 overslaan.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 15:34

maar dan nog he

Waarom ZOU hij niet verder willen leren en hoezo verder? Met basis heb je helemaal niets, niemand neemt je aan, je hebt geen beroepsopleiding. Hoe moeilijk is het om een BBL opleiding te gaan doen zodat je vier dagen per week werkt en 1 dag leert en zo toch je papiertje haalt? Wie weet gaat hij ook nog door voor een MBO3 opleiding? Het is zaak dat hij in de laatste twee jaar van het VMBO een stage vindt waar hij zijn BBL kan doen of via via natuurlijk. Jij kunt als tante dit hem uitleggen en stimuleren want met alleen vmbo wordt het een "uitkering of de criminaliteit"

ik bedoel dus

als hij die 2 jaar niet "gemist"had dan moest hij nog wel naar het MBO. En had hij in die 3 jaar tot aan zijn 18e wel een opleiding gehad. Nu 'moet" hij dadelijk niet meer. Als hij en zijn ouders school niet zo belangrijk vinden dan heeft hij dadelijk geen opleiding meer. En dat zie ik dus gaan gebeuren, zo gauw hij 18 wordt. Dus het "verplichte" kleuterverlengen en doubleren werkt erg in zijn nadeel.....

Als zijn ouders dit hadden geweten dan hadden ze hem hoogstwaarschijnlijk niet laten verlengen. Ook omdat hij nu al een hekel heeft aan school. Hij is een puber in een klas vol met 9 jarigen.

Maar een goede tip om hem groep 8 te laten overslaan. Want nog 2 jaar basisschool is teveel voor hem.

Jamie

Jamie

24-10-2015 om 17:43

kaatje

Straks zit hij heerlijk tussen anderen die net als hij denken en nogmaals: waarom zouden hij en zijn ouders het wel best vinden als hij stopt na het VMBO? Dan heeft hij echt geen werk ofzo.

Probeer hem regelmatig een stootje te geven: wat zou je leuk vinden om later te doen? Lijkt het je prettig om vier dagen te werken en 1 dag naar school te gaan? Dat soort dingen.

Verder is het niet zo dat als een kind zonder sk 18 is dat ze het dan los laten. Gemeentes letten echt wel op tot ze 23 zijn ofzo want zonder sk heb je gewoon geen kans om een langdurige baan.

Heb je na je 18e verjaardag nog geen startkwalificatie, dan blijf je kwalificatieplichtig tot je 23e. Je mag vanaf dan ook een startkwalificatie halen inbijvoorbeeld het volwassenenonderwijs. Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Wellantcollege is wettelijk verplicht alle soorten ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij Bureau Leerplicht. Deze informatie is ook in te zien voor andere instanties, die zich bezighouden met leerplicht en schoolverzuim. Krijgt Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten een melding, dan neemt de leerplichtambtenaar contact op met de school en je ouders. Maar de leerplichtambtenaar kan jou (vanaf je 12e jaar) ook zelf hierop aanspreken. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor jouw verzuimbij je ouders.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aanval-op-schooluitval/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-een-leerling-voortijdig-de-school-verlaat

http://www.leerlingzakenmh.nl/index.php/18-23-jaar

http://www.wellant.nl/wellant-vmbo/onze-scholen/wellantcollege-rijnsburg/onze-school/wie-wij-zijn/niet-naar-school

M Lavell

M Lavell

24-10-2015 om 18:53 Topicstarter

Och jemig Ginny

Dames ik ben even druk met het echte leven en omdat jullie ondertussen wel erg veel berichten produceren moet ik het meeste laten gaan.

Maar deze kan ik niet overslaan.

#128 " Ginny Twijfelvuur
De open deur Miriam
Kleuterscores staan niet op het onderwijskundig rapport."

Wie heeft je dat verteld? Staat het ergens? Meen je werkelijk dat als die scores maar geheim blijven en niemand za weten van het zittenblijven en dat dat een garantie is dat kind niks wordt aangerekend? Dat je kind stiekem een jaar ouder kan zijn? Is dat jou zo verteld misschien? Heb je het meegewogen in je beslissing misschien?
Dat zou triest zijn.

Ik kan niks zeggen over hoe de school van jouw kind het aanpakt. Maar zie onderstaande link. Dat is de landelijke standaard voor gegevensoverdracht naar het vo. Zie pagina 4 de schoolloopbaan vanaf groep 1.

http://www.overstapserviceonderwijs.nl/wp-content/uploads/2014/11/Voorbeeld-Overstapdossiers-versie-1.2.2.pdf

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 19:04

Omdat je dat rapport mag inzien Miriam

Sterker, je moet het als ouder zelfs ondertekenen.
Of denk jij dat ze stiekem achter de rug van de ouders een b-variant naar de middelbare school sturen?
En waarom dan?

M Lavell

M Lavell

24-10-2015 om 19:05 Topicstarter

Zo is het kaatje

Precies. Zo werkt dat.
Dan komt ie later mogelijk, als hij een uitkering wil, alsnog in een opleidingstraject. Marsy had het eerder al over zo'n traject.

Jamie maak je niet druk over andere ouders. De ervaring was dat het einde van de (partiële) leerplicht meteen ook het einde van de onderwijstrouw betekent. Zowel leerlingen als scholen als ouders geven het op. Het liefst had men kwalificatieplicht tot en met het diploma ingevoerd, maar dat is juridisch niet haalbaar.
De eindleeftijd is 18. Die is belangrijk.

M Lavell

M Lavell

24-10-2015 om 19:07 Topicstarter

En dan?

Welke verwachting haal je dan uit dat inzien?
Dat je gegevens over de schoolloopbaan mag verwijderen?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 19:25

Dat ze er niet instaan Mriram

Men begint pas te tellen bij groep 3. Heb een klein voorbeeldje voor je:

https://www.deltascholen.org/delta_C03/UploadData/images/5/2067/5882/rel-leerachterstand.doc

M Lavell

M Lavell

24-10-2015 om 19:32 Topicstarter

Ik gaf jou al een link

Zie # 169
Kun je lezen wat VO scholen willen weten. En dat begint bij groep 1.

Je doet alsof zittenblijven in de kleuterklas een ander soort zittenblijven is dan in latere jaren. Dat is niet zo.
Ik hou er verder over op trouwens. Die discussie is 10 jaar geleden al geweest. Zie het kleuterdossier in het OO magazine.

Ik vind het sneu voor je dat de basisschool van jouw kind je zo slecht heeft geïnformeerd.

Moni

Moni

24-10-2015 om 20:03

Ginny schrijft geen onzin

Op het onderwijsrapport dat hier mee naar het VO ging, stond niets over wanneer kind in welke klas zat.
De didactische leeftijd is inderdaad gebaseerd op het aantal schooljaren vanaf groep 3. Groep 2 telt niet mee bij deze score.
Die norm (DLE) komt ook voor bij de uitgebreide cito-verslagen. Ook vanaf groep 3.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 20:10

Dankje Moni

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2015 om 20:17

Dat is een voorbeeld Miriam

Geen standaard.

De DL/DLE wel.

En bovendien stond er bij oudste netjes een vinkje bij nee bij de vraag of oudste gedoubleerd heeft. Er was in zijn rapportage echt op geen enkele manier terug te zien dat hij langer dan 8 jaar bo genoten had.
Kan zijn dat wij een heel aparte school uitgekozen hebben. Denk van niet eigenlijk....

Scholen wisselen relevante info uit. Kleuterverlengen is dit niet.

Ginny

"Er was in zijn rapportage echt op geen enkele manier terug te zien dat hij langer dan 8 jaar bo genoten had."

Zijn geboortedatum stond er toch wel op? Dat lijkt me wel een hint.

skik

Moni

Moni

24-10-2015 om 23:30

Scholen kijken niet naar de geboortedatum

Tenminste niet de VO-school van mijn jongste.
Die is een jaar versneld. Het onderwijsrapport gaf alleen aan dat hij de laatste drie jaar daar gevolgd had (tussentijds van school veranderd). De versnelling vond plaats op de vorige school. Er stond ook niet bij op welke school hij eerst had gezeten.
De VO-school heeft hier niets over gevraagd aan ons en ze hebben nooit zijn basisschool benaderd (heb ik nagevraagd).
De scores waren naar wens en meer hoefden ze niet te weten blijkbaar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-10-2015 om 00:01

Ja hoor 's Skik

Ik heb al tich postings geleden uitgelegd dat dat niks zegt. Ga ik niet nog een keer doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-10-2015 om 00:02

Wederom

Dankje Moni

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.