Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

18 en verplicht van school


bieb63

bieb63

28-10-2015 om 12:26

MarSY, je zeg:

"Natuurlijk is de sk de minimale basis, maar door vroeg een sk te halen is doorstuderen erg moeilijk, want je hebt een sk dus een school hoeft je niet meer aan te nemen."
Dit is dan wel in strijd met hetgeen men over het algemeen niet wil: kleuterverlengen. Want die zouden dan iets ouder hun SK hebben en dan zou het (omdat jij zegt dat door vroeg een sk te halen doorstuderen erg moeilijk is) voor hen dus makkelijker zijn? Die snap ik niet helemaal...
En hoe zit het dan met Havisten? Die hebben hun SK meestal voor hun 18e. Hoeft/wil een school hen niet aannemen omdat ze al een SK hebben? Lijkt mij van niet.

bieb63

bieb63

28-10-2015 om 12:31

Flanagan

"Kansen; Een leerling met goede punten voor opstromen naar de havo, op Engels na, wordt m.i. geremd in haar ontwikkeling. Via de Havo en HBO-opleiding verpleegkunde, had ze ook een geweldige verpleegkundige in een ziekenhuis kunnen worden"
Dat ben ik (grotendeels) met je eens. Was overigens van de week in het nieuws dat men (weet even niet meer uit welke richting het kwam) ervoor wil pleiten dat leerlingen voor verplichte vakken zoals bijv. Engels, niet per definitie een lager niveau moeten doen omdat ze dat vak niet goed beheersen, terwijl de andere, verplichte' vakken wel op een hoger niveau zit.
Dat ik het 'probleem' Engels van mijn kind aanhaalde was overigens omdat jij ervan uitging in jouw eerdere posting, dat mijn kind zonder problemen naar MBO4 is gegaan.

Bieb

Wat er vaak gebeurd bij kinderen die zijn blijven zitten ze ergens op het traject afstromen om maar zsm die sk te halen. Dus inderdaad groep 8 overslaan, want al te oud of op het vo al naar mbo toe.

De havisten komen nog maar moeilijk mbo binnen, want startkwalificatie, zij moeten naar hbo en worden geacht dat zelf te betalen! Dat is wel een groot verschil met mbo. Op het hbo doen ze trouwens helemaal niet moeilijk: punten niet gehaald? Ga maar, want een sk dus geen zorgplicht! Op het mbo gaat dat nog net wat lastiger, want iemand heeft vaak geen sk dus wel zorgplicht.

Overigens, het negatieve verhaal wat ik schetste komt door het beleid, ik zie heel veel studenten die wel de mogelijkheden hebben en ook echt goed zijn in hun vak maar door beleidsregels niet verder komen. Heel triest, want het zit er wel in maar heeft wat meer tijd nodig! Dat mag helaas niet meer tegenwoordig!

bieb63

bieb63

28-10-2015 om 13:04

MarSy

"Overigens, het negatieve verhaal wat ik schetste komt door het beleid, ik zie heel veel studenten die wel de mogelijkheden hebben en ook echt goed zijn in hun vak maar door beleidsregels niet verder komen. Heel triest, want het zit er wel in maar heeft wat meer tijd nodig! Dat mag helaas niet meer tegenwoordig!"
Dat is uiteraard heel jammer natuurlijk.

Wat ik niet snap hetgeen jij zegt: "De havisten komen nog maar moeilijk mbo binnen, want startkwalificatie, zij moeten naar hbo en worden geacht dat zelf te betalen!"
Of havisten nauwelijks welkom zijn op MBO(4) weet ik niet.
Maar iedereen moet toch schoolgeld gaan betalen vanaf 18? Ook op het mbo en ook als je nog geen sk hebt (de VMBO-ers die op het MBO zitten).

Rumte,

@Bieb, in #22 ben ik er niet vanuit gegaan dat het zonder problemen ging vandaar ook het woord 'Misschien' . Ik liet het open want je kind kon naast een verlenging ook een jaar gedoubleerd hebben. Wat mij wel opviel was het vasthouden aan die 'onschuldige' kleuterverlenging terwijl door het huidige beleid steeds meer leerlingen in tijdnood komen. Ik kon er niet bij dat je voorbij ging aan het probleem op de langere termijn.

Als ca. 50 % van de havisten een jaar vertraging oplopen gedurende hun havo-periode, is dat best een grote groep. Daar 10% van de kinderen te maken hebben met kleuterverlenging volgens de norm van de inspectie (rap. driesen), kan je stellen dat 5% van de havisten bij hun diploma 2 jaar ouder zijn dan hun onvertraagde klasgenoten. Dan heb ik de opstromers niet meegeteld.
Marsy gaf al aan dat de klassen eerst gevuld worden met onvertraagde en daarna met leerlingen zonder sk. Pas daarna komt de rest. Een twee jaar oudere havist gaat dan niet zo snel naar een MBO maar behoort wel tot de rest. Die selectie is een aantasting van de ruimte tot een persoonlijke ontwikkeling.

Gezien de commotie over zittenblijven, zijn er heel wat leerlingen die op hete kolen zitten, of anders hun ouders wel-.

Gratis

Een student <18 hoeft op een mbo geen lesgeld te betalen maar op een hbo wel.
Als een havist 17 jaar is, is het eerste jaar op de mbo nog gratis.
Financieel gezien zien ze de student liever naar de hbo gaan.

Ps #306 rumte =ruimte

bieb63

bieb63

28-10-2015 om 21:44

Wellicht

ligt het aan de regio waar jullie wonen? Geen idee. Maar hier in de Haagse regio kom ik het niet tegen. Wellicht 'verwend' omdat er ruime keuze aan VO's en vervolgopleidingen zijn? Wie weet. Maar ik neem aan dat die hoeveelheid in andere grootstedelijke gebieden ook zo is.
Als het gebeurt dat een kind niet op een VO wordt aangenomen, dan is dat omdat het een populaire en 'overboekte' VO is. Dan zijn er plaatsings regels als al een broer of zus op school, evt. woonplaats of 'bevriend' met een bepaalde bs, en verder simpele loting. Geen sprake van dat langer gekleuterde of een zittenblijver minder kans heeft.
Idem met MBO. Je wordt gewoon aangenomen als je aan de voorwaarden voldoet. En die voorwaarden zijn het niveau van je VO diploma. Bij sommige specifieke opleidingen wordt er wel eens een motivatie/interesse gesprek e.d. gehouden. En uiteraard geldt ook daar 'vol is vol', maar dan volgt er een onafhankelijke loting. Nooit een afwijzing op basis van hetgeen hier wordt geschetst.
Misschien dus dat dat soort situaties regio gebonden zijn. Hier speelt een jaartje ouder, jonger enz. geen enkele rol.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 08:31

bieb

Dat kan best zijn maar als mijn zoon straks niet na zijn diploma mbo2 op een mbo3 wordt aangenomen zit ik toch wel met een probleem. Ik wil niet dat hij de rest van zijn leven op mbo2 baantjes aangewezen is (met andere woorden: kans op werkloos/uitkering).

Of dat zover komt kan ik pas over vijf jaar zeggen en hij zal niet worden afgewezen op desinteresse of er een puinhoop van maken maar hij is wel aangewezen op zijn klasgenoten waar het op de cijfers aankomt.

Ik zie hem dus het liefst van basis naar kader gaan zodat hij meer kans heeft op een mbo3 opleiding.

Wat verder nog verontrustend is is dat mboscholen een leerling na een aantal jaar mbo3/4 alsnog naar mbo2 kunnen zetten (haal maar een sk) en als die leerling dan niet binnen 9 jaar als nog dat mbo3/4 diploma haalt moet hij geld terug betalen als hij al studiefinanciering heeft ontvangen. Dat geld is er in veel gezinnen dan niet en zo'n kind zit dan met een mbo2 diploma (hopelijk) en een schuld.

M Lavell

M Lavell

29-10-2015 om 09:09 Topicstarter

Wat dingen

Moni "Zie informatie-picto, leeftijd wordt ergens onderaan gedefinieerd."
Die doet het bij mij niet maar ik neem het van je aan.
Toch betekent dat dat er 15 jarige instromen, die die tussen 1 augustus en 31 december 16 worden.
Het doet verder niets af aan het gewicht bij jong, precies zoals MarSY dat al vermeldde.

V@@s"Ongeveer 15 % van de MBO 2 gediplomeerden is nog geen 18"
Die statistiek doet er niet toe in deze discussie omdat er ook studenten op staan die voor de tweede keer of nog vaker een MBO diploma halen.
Toch kun je ook in deze statistiek zien dat de beleving van MarSy juist is: Het zwaargewicht ligt bij de instroom van jongere leerlingen. Bovendien kun je zien dat het aandeel jonge studenten toeneemt.
Dat is consistent met het landelijke beleid om de verblijfsduur te bekorten.

Bieb:"Dit is dan wel in strijd met hetgeen men over het algemeen niet wil: kleuterverlengen. "
Hèhè. Ik vraag me wel af wie volgens jou over het algemeen wil kleuterverlangen.
Ik zie juist allemaal signalen van een algemeen niet willen al gaat dat vooral over schoolbesturen en de overheid. De kwestie is dat dat niet hardop wordt gezegd. Daar zit de misleiding in. Loop je er als ouder/leerling na jaren alsnog tegenaan.

Jamie:"Dat kan best zijn maar als mijn zoon straks niet na zijn diploma mbo2 op een mbo3 wordt aangenomen zit ik toch wel met een probleem."
En die kans is reëel gezien de (nieuwe) financieringsnormen. Het verblijf op het mbo wordt bij elkaar opgeteld. Hoe langer het verblijf, hoe minder subsidie. Het stapelen van diploma's leidt bovendien tot een lagere beloning voor het halen van een vervolgdiploma. Voorbeeld: voor mbo 2 staat factor 1 financiering, voor mbo 3 factor 3, maar voor mbo 3 na mbo 2 wordt minder vergoed: 3 - 1 = 2 punten.

Je moet eerst een aantal jaren helemaal niet op een mbo ingeschreven zijn (ik dacht 3) om het financiële nadeel niet meer met je mee te slepen.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 09:21

maar

Overal wordt gezegd dat je met geld je kind verder kan helpen, waarom dan niet op het mbo? Het kan mij helemaal niets schelen dat een mbo minder geld krijgt voor mijn kind, ik betaal het verschil wel bij. Waarom mag je wel voor een luzac kiezen als je havo/vwopubertje er geen zin meer in had en de ouders het wel betalen maar niet als je een mbo2 leerling meer kans gunt op een beter leven?

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 09:22

oja

Het idee was overigens om zijn kansen te spreiden en een mbo2 te kiezen met kans op werk en daarna een mbo3 in een iets andere richting met ook kans op werk. Ik ben niet bezig met een meisje die een musicalopleiding wil op mbo-niveau...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2015 om 09:29

Vrachtwagenrijbewijs Jamie

Zoals ik het nu hier zie, zou ik zeggen: laat hem dan een chauffeursdiploma halen. Kost wat, maar dat betaalt zich altijd uit.

M Lavell

M Lavell

29-10-2015 om 09:32 Topicstarter

Daar gaat het dus om

Er zijn ook particuliere mbo scholen. Als je helemaal zelf betaald, mag alles.

"Het idee was overigens om zijn kansen te spreiden en een mbo2 te kiezen met kans op werk en daarna een mbo3 in een iets andere richting met ook kans op werk. "
Je vertaalt dat naar een kans voor jouw kind. Terwijl het daar niet voor bedoeld is. Het is een remedie voor de statistiek. Meer leerlingen met een diploma is vooral om een eind te maken aan jongeren (onder de 20) de de school verlaten zonder diploma.
Het is om fijn tevoorschijn te komen op het lijstje van het Lissabon Akkoord.
Het is wat ondernemingen op Europees en wereldniveau benoemd hebben als noodzaak voor een goed vestigingsklimaat.

Het is veel groter dan jouw kind. Jouw kind levert erop in ten behoeve van dat zogenaamde grotere belang. Jij en jouw kind kunnen zich niet verdedigen tegen de nadelige gevolgen.

Wat je nodig hebt om dat wel te kunnen doen is recht op onderwijs. Een beschreven recht met minimale aanspraken. Als dat er zou zijn, al zou dat maar precies dat zijn wat er nu is, dan kun je er op anticiperen. Dan weet je dat elk jaar dat je extra neemt, later ingeleverd moet worden.
Je weet dan ook wat je moet doen om recht te hebben op toelating tot mbo3 en om dat af te maken zonder dat een school je op vage gronden afduwt naar een lager niveau.

Weten waar je aan toe bent. Zelf keuzes kunnen maken.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 09:42

miriam

Sorry maar dat het veel groter is dan mijn kind is voor mij niet de prioriteit. Ik gun mijn kind gewoon een redelijk betaalde baan, niets geks, gewoon modaal. Wat anderen daar voor nadeel aan hebben zal mij op dit moment een zorg zijn, ik moet er uit halen wat er voor mijn kind in zit, iets wat elke ouder zou behoren te doen en wat jij volgens mij ook gewoon gedaan hebt.

Verder: particuliere mbo scholen? Geef eens een link?

Oja Ginny: een vrachtwagenrijbewijs heeft pas zin als elk voormalig oost-europeaan het zelfde inkomen krijgt als die in Nederland rijdt als mijn zoon. Zolang dat niet zo is kom je daar ook niet ver mee.

Overigens 'mocht' ik van OO hier geen rij-examen betalen voor mijn jongste als ik dat ook niet voor mijn oudste deed wiens opleiding ik óók ga betalen. Dus: wil je eerst even hier toestemming vragen voor ik hem twee rijbewijzen kado ga doen

M Lavell

M Lavell

29-10-2015 om 09:52 Topicstarter

Ik ook

"Sorry maar dat het veel groter is dan mijn kind is voor mij niet de prioriteit. "
Dat snap ik, maar dat zal de overheid en de mbo school worst wezen. De redenatie is dat het een collectieve voorziening is en dat er daarom dingen mogen die niet in het belang van jouw kind zijn.

Zie http://www.onderwijsportaal.nl/particuliere-scholen.html
Mbo scholen staan er ook op. LOI en Schroevers zijn zo van die instituten.

Ik weet niet om welke richting het gaat.
Ik weet wel dat heel veel mbo opleidingen eigenlijk niks betekenen.
Ze krijgen pas betekenis als bepaalde certificaten zijn behaald. Voor die certificaten moet een cursus gedaan worden bij een particuliere instelling.
Bijvoorbeeld
http://heftruckactie.nl/cursussen/heftruckcertificaat-halen?gclid=CMTN0KWm58gCFROdGwodR40PfQ

Google op certificaat + interesse en je komt er vanzelf.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 09:58

Miriam

Het gaat om technische opleidingen (hoogstwaarschijnlijk elektro, wellicht metaal/bouw). Ik moet nu weg dus kan niet verder neuzen maar bieden die dat aan dan (dus techniek)? Kun je daar wel gewoon naar toe met de juist vooropleiding als je maar geld meebrengt en je al een sk hebt? Zoja: dan ben ik weer een poosje gerust.

M Lavell

M Lavell

29-10-2015 om 10:24 Topicstarter

bijvoorbeeld

Gorgelend op 'certificaat elektrotechniek halen' kwam ik hier http://www.elektrodirect.nl/nen-3140-certificaat/

Op een gesubsidieerd mbo doe je vaak dezelfde cursus (niet zelden wil de school ook nog dat je dat zelf betaalt).

Certificaten zijn maar beperkt geldig en veranderen ook voortdurend. Daarom klaagt het bedrijfsleven ook over het gebrek aan aansluiting mbo-bedrijfsleven. Met een verouderd certificaat hebben ze nog niks aan je.

Jamie, bij de marine

Vooropleiding vmbo; interne opleiding als lasser etc bij de marine.
In algemeen kan een opeiding tot lasser flink in de kosten lopen. Een werk en leerplek bij de defensie biedt uitkomst.

https://veva.nl/opleiding/mechatronica.html

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 14:17

flanagan en miriam

Dank je wel, die houden we in de gaten (al zal dat 'sport' afschrikwekkend voor hem werken).

Miriam, mijn man zit in de bloemen en daar moet ook regelmatig een cursus gedaan worden: heftruck, gif spuiten, etc. Dat is toch niet zo gek en geen enkel probleem.

bieb63

bieb63

29-10-2015 om 21:29

Niet goed begrepen Miriam

"Bieb:"Dit is dan wel in strijd met hetgeen men over het algemeen niet wil: kleuterverlengen. "
Hèhè. Ik vraag me wel af wie volgens jou over het algemeen wil kleuterverlangen."

Ik maakte die opmerking omdat MarSy een (tegenstrijdige) opmerking maakte dat kinderen die jong een sk hadden meer moeite zouden hebben om een (verdere/hogere) opleiding te kunnen/mogen volgen. M.i. is dat in strijd met haar (en van anderen) opinie dat kleuterverlengen en evt. blijven zitten júist negatief zou zijn voor je kansen op vervolgopleiding. Want in dat geval zou je dus juist ouder zijn als je je sk hebt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-10-2015 om 22:45

Jamie

Dat mag je toch echt zelf regelen. Fijn dat je zo aardig reageert....

En ik zie nu, en ik heb daar wel een klein beetje kijk op, nog genoeg kansen voor vrachtwagenchauffeurs. Niet iedereen werkt met Poolse budgetchauffeurs.
Kan echter zelf ook niet in de toekomst kijken dus hoe dat over een jaar of 5-6 is? Daarom zei ik ook: Zoals ik het hier nu zie....

M Lavell

M Lavell

31-10-2015 om 12:14 Topicstarter

Dat zei ze niet

321"Ik maakte die opmerking omdat MarSy een (tegenstrijdige) opmerking maakte dat kinderen die jong een sk hadden meer moeite zouden hebben om een (verdere/hogere) opleiding te kunnen/mogen volgen"
Dat zei ze niet.

"M.i. is dat in strijd met haar (en van anderen) opinie dat kleuterverlengen en evt. blijven zitten júist negatief zou zijn voor je kansen op vervolgopleiding. Want in dat geval zou je dus juist ouder zijn als je je sk hebt."
Ten eerste gaat het niet over haar mening, maar over algemeen beleid op mbo scholen dat tevens ondersteund wordt door financieringsbeleid. Ten tweede begrijp je de essentie niet: een havist is niet meer kwalificatieplichtig en hoeft dus niet toegelaten te worden door een mbo school. 18 jarigen zijn ook niet meer kwalificatieplichtige en hoeven dus ook niet toegelaten te worden.

Dat betekent dat havisten met diploma terecht kunnen in het hbo maar niet naar wens kunnen kiezen voor een mbo opleiding. Wie na havo naar het mbo wil, doet er goed aan die stap te maken zodra havo 4 is bereikt (dan mag je er wel in).
Het betekent ook dat zittenblijvers van 18+ het net zo moeilijk hebben om een plaats op het mbo te krijgen. Zij zijn aangewezen op mbo2: korte verblijfsduur, snel resultaat.

Dat wordt anders voor 20+ers, al zijn die vooral aangewezen op BBL al dan niet in het kader van gemeentelijk beleid ivm uitkeringen.

M Lavell

M Lavell

31-10-2015 om 12:17 Topicstarter

Hè, wat gaat er nou weer mis?

Jamie "Miriam, mijn man zit in de bloemen en daar moet ook regelmatig een cursus gedaan worden: heftruck, gif spuiten, etc. Dat is toch niet zo gek en geen enkel probleem."
Ik heb echt moeite voor je gedaan hoor. Ik heb iets voor je gezocht. Dan kun je ook dankjewel zeggen in plaats van weer een dispuut te maken.

Ik heb nergens gezegd dat dat soort certificaten moeten halen een probleem is. Ik heb je links gegeven van een firma waar je ook zonder mbo school een certificaat kunt halen. Daar zijn er veel van. Je hebt het mbo niet heel erg nodig. Dat is voor het grootste deel tijd en geldverspilling in dit soort beroepen.

Jamie

Jamie

31-10-2015 om 12:40

Miriam

"Certificaten zijn maar beperkt geldig en veranderen ook voortdurend. Daarom klaagt het bedrijfsleven ook over het gebrek aan aansluiting mbo-bedrijfsleven. Met een verouderd certificaat hebben ze nog niks aan je."

Als ik zeg dat dat toch geen probleem is omdat je zoveel dingen om de paar jaar moet herhalen zeg je:

"Ik heb nergens gezegd dat dat soort certificaten moeten halen een probleem is."

Blijkbaar heb ik je verkeerd begrepen maar ik dacht dat je bedoelde dat ze je niet aannemen zonder certificaat of met alleen een verouderd certificaat.

Verder geloof ik niet dat een certificaat wat je kunt krijgen na een uur of drie theorieles mijn zoon in staat stelt om een baan te krijgen in de elektrotechniek. Jij wel? Met andere woorden: wat heb ik er aan als ze hem niet aannemen op een mbo3 opleiding?

M Lavell

M Lavell

31-10-2015 om 12:50 Topicstarter

Ja, meer kans

"Verder geloof ik niet dat een certificaat wat je kunt krijgen na een uur of drie theorieles mijn zoon in staat stelt om een baan te krijgen in de elektrotechniek. Jij wel?"
Even terug naar je doel.
Je vroeg:
"Kun je daar wel gewoon naar toe met de juist vooropleiding als je maar geld meebrengt en je al een sk hebt? Zoja: dan ben ik weer een poosje gerust."

Ja. Je kunt die cursus doen als je geld meeneemt. Die cursus van een uur of drie theorielessen is meer waard (maar toch goedkoper) dan een mbo opleiding omdat het certificaat up to date is. Dat is het van een mbo opleiding niet altijd (er zit te veel tijd tussen het certificaat en de feitelijke diplomering).
Ja, het behalen van die certificaten verhoogt je kans op een baan.

bieb63

bieb63

31-10-2015 om 14:23

Miriam, mbo diploma

Je zegt: "Ik heb nergens gezegd dat dat soort certificaten moeten halen een probleem is. Ik heb je links gegeven van een firma waar je ook zonder mbo school een certificaat kunt halen. Daar zijn er veel van. Je hebt het mbo niet heel erg nodig. Dat is voor het grootste deel tijd en geldverspilling in dit soort beroepen."

Specifieke certificaten halen is natuurlijk altijd nuttig.
Maar je zegt ook dat het mbo niet heel erg nodig is, dat het voor het grootste deel tijd en geldverspilling is in dit soort beroepen. Ik denk niet dat dat zo is. In dit geval ging het over iemand die in de bloemen zit (maar uiteraard kan het iets anders zijn) Een cursus bloemschikken, of plantenkennis of een certificaat halen over giftoepassing enz enz kan natuurlijk altijd. Maar als je een mbo4 opleiding 'bloemen' volgt, dan zit daar ook je ondernemer/managerdiploma bij en als extra keuzevak het winkelbedrijf. M.a.w. naast alles wat je leert over het beroep 'bloemen' ben je dan ook opgeleid op een eigen bedrijf te starten of bedrijfsleider te worden. Lijkt mij toch breder dan wat losse cursussen en certificaten. Die kan je er altijd nog bij halen.

M Lavell

M Lavell

31-10-2015 om 15:38 Topicstarter

Daar ging het niet over

Bieb, het zou fijn zijn als je reageert op die dingen die wel gezegd worden. Misschien moet je eerst beter lezen voordat je een antwoord verzint.

We hadden het over certificaten. Voor veel beroepen zijn certificaten verplicht ivm verzekering of Europese richtlijn. Een rijbewijs is ook een certificaat. Zonder rijbewijs kun je geen ondernemer beroepsgoederenvervoer worden. Zonder Mbo-diploma wel.

bieb63

bieb63

31-10-2015 om 16:10

Tja

En daardoor is een mbo diploma tijd en geldverspilling? Specifieke certificaten (soms verplichte) kun je er altijd nog bij halen. Niets mis mee. Maar de all round kennis en vaardigheden mbt tot het vak, inclusief de ondernemer/manager vaardigheden komen via het mbo.
Tuurlijk kan je het ook anders doen vanaf je 18e, cursus bloemschikken, cursus plantenkennis, cursus gifgebruik, cursus bodemkennis, cursus ondernemen, cursus loopbaan en burgerschap, cursus leidinggeven, cursus engels ivm met buitenlandse klanten, cursus correct NL schrijven c.q zakelijke correspondentie, cursus rekenen/economie enz. Prima, maar je kan het ook all-in doen (mbo4, of eerst 3, dan 4) i clusiwf stages.

Jamie

Jamie

31-10-2015 om 16:29

Nee miriam

Het ging om het niet toelaten tot een mbo3 opleiding na het behalen van een sk op een mbo2. Jij denkt dat je een mbo3 opleiding vervangen kan worden door certificaten die je met een paar uur haalt? Ik denk het niet want dat zijn certificaten die je gewoon bij moet houden om te blijven werken in die baan, zoals bijv dus gif mogen spuiten bij mijn man.

M Lavell

M Lavell

31-10-2015 om 17:20 Topicstarter

Daar zit je alternatief

Ik denk het niet Jamie. Ik weet het. Het is niet alleen voor mbo zo, maar zelfs voor HBO, zeker als het over vakken als elektrotechniek gaat.

Maar ga vooral zelf op onderzoek uit. Daar zit je betaalbare alternatief als je zoon geen mbo3 opleiding vindt. Zoek uit wat de inhoud van mbo3 is voor elektrotechniek (let vooral op de certificaten) en kijk wat er op de markt aan certificaten te halen is. Het heeft niet zoveel zin om dat ver vooruit te doen want die certificaten zijn maar beperkt geldig.

"Ik denk het niet want dat zijn certificaten die je gewoon bij moet houden om te blijven werken in die baan, zoals bijv dus gif mogen spuiten bij mijn man."

Ja, dat weet ik. Zo is dat in alle branches.
Dat is precies het probleem. Een mbo diploma is net zo houdbaar als een certificaat. Als je niet telkens herhaalt dan willen ze je nog niet hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.