Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

18 en verplicht van school


Jamie

Jamie

31-10-2015 om 17:23

Vreemd

Ik kan niet geloven dat je met dit soort dingen iets haalt wat gelijk staat aan een mbo3 diploma op je cv.

Ik ga er voorlopig maar van uit dat een goed gedragende, hoge cijfers behalende en gemotiveerde jongen met een Hollandse achternaam (net gelezen in het vluchtelingendraadje) wel wordt aangenomen op een mbo3 opleiding in de techniek. Wel zullen we extra goed moeten opletten dat hij een richting kiest waar werk is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2015 om 17:27

Klopt wel Jamie

Er zijn ook bedrijfsopleidingen Electrotechniek. Als je echt geïnteresseerd bent wil ik wel eens voor je gaan graven.

Jamie

Jamie

31-10-2015 om 17:31

Ginny

Echt nuttig is dat natuurlijk nu niet maar als het niet al te veel werk is wil ik het graag wel zien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2015 om 19:17

Is goed

Dan kom ik hier op terug.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2015 om 19:23

En voor wat het waard is

Bij mijn man op het werk werken elektromonteurs (niveau 4 dus) die oorspronkelijk timmerman ofzo waren. In tijden van schaarste kijkt een werkgever niet zo nauw. Als ie techniek leuk vindt, komt het ook wel goed met jouw jongste.

Jamie

Jamie

31-10-2015 om 21:20

Ginny

Dat is ook wel waar ik vertrouwen in heb maar het vertrouwen wordt hier zo verschrikkelijk de grond in geboord. Ik begrijp dat niet. Jaren geleden al over de stomme kleuterverlengen en niet aangenomen worden op de middelbare school en nu dit weer. Ik geloof er niet in maar toch word je er bang voor gemaakt.

Jamie

Http://www.stipel.nl/opleiders
http://www.vanderheide.nl/webshop/opleiden/elektrotechniek/2

In elke branche zijn bedrijfsopleidingen. Certificaten voor bijscholen en opfrissen. Soms verplichtte opleidingen vanuit het bedrijf.

Ik tikte op google "elektrotechniek en certificaat" in en voilà.

https://www.google.nl/search?client=tablet-android-samsung&hl=nl-NL&oe=utf-8&safe=images&q=certificering+elektrotechniek&source=android-browser-suggest&qsubts=1446324757879&devloc=0

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-10-2015 om 22:39

Thanks Wil

Die ik bedoelde staat er niet bij, maar ik denk dat dit ongeveer hetzelfde is.

Ik word op mijn werk overigens 'doodgegooid' met mails over bedrijfsopleidingen. Dat is een complete bedrijfstak.
En ik zie die doemscenario's never nooit in de echte wereld. Daar hou ik me maar aan vast.

Jamie

Jamie

31-10-2015 om 22:58

Mooi

Dat ziet er beter uit, 12 dagen opleiding voor 4000 euro

Bedankt dames, kan ik dit probleem uit mijn hoofd zetten voor het geval ze mijn kleuterverlengkind niet aannemen op mbo3 na zijn sk. Gek eigenlijk dat ik mij totaal niet druk maak of mijn andere kind na zijn havo-sk wel of niet zal worden aangenomen

Jamie

Persoonlijk zou ik zeker gaan voor eerst een zo hoog mogelijk mbo diploma. Een diploma is levenslang houdbaar. Certificaten kunnen een extraatje toevoegen of zijn zelfs vereist door een werkgever.
Jouw zoon heeft dan misschien al een betaalde baan en werkgevers betalen ook vaak mee om hun personeel up to date te houden.

Naar mijn idee zijn er nu toch helemaal geen problemen? Je jongste zit op school, hij heeft het naar zijn zin en doet het goed, wat wil een moeder nog meer?

Niemand heeft een glazen bol en je kan de toekomst van je kind niet voorspellen.
" Komt wel goed, schatje."

Het is fijn dat je geen zorgen hebt over de oudste, maar misschien heeft de jongste straks mét mbo en 2 rechterhanden wel een beter betaalde baan dan je oudste die dan hoger opgeleid is.
Of je oudste slaat een aan gokken verslaafde vriendin aan de haak. Of hij besluit op zijn 25e naar Nepal te emigreren waar hij 5 jaar op een berg gaat zitten mediteren. Of hij krijgt een topcarrière maar gaat failliet en zit aan de grond. Of of of....

Echt, het kan zat erger dan een jaartje extra kleuteren

M Lavell

M Lavell

01-11-2015 om 08:48 Topicstarter

Per definitie niet

Wil "Een diploma is levenslang houdbaar."
Dat is niet waar.
Vo diploma's al niet. Het profiel Natuur en gezondheid tweede fase oude stijl is niet meer genoeg voor een studie geneeskunde terwijl het daar ooit voor bedacht was. Het diploma van voor de tweede fase telt al helemaal niet meer mee.

Beroepsopleidingen zijn per definitie niet levenslang houdbaar. Van lassers tot en met dokters, ze moeten allemaal blijven studeren.

De certificaten - die ook onderdeel uitmaken van elke mbo opleiding - moet je je leven lang blijven vernieuwen. Daarom juist hoef je niet zoveel waarde te hechten aan een gesubsidieerde mbo opleiding. Het draait ook daar om de certificaten die in tijd een klein onderdeel zijn van het lesprogramma, maar wel het enige onderscheidende waarmee je feitelijk uitvoeringsbevoegd bent.

Het is belangrijk om dat te weten.
Als het om wat voor een reden ook niet werkt op het mbo, dan zijn er alternatieven. Je hoeft je niet over te leveren aan de grillen van een schoolbestuur, een ziek gevallen leerkracht of een foute chemie in een klas die meer kwaad dan goed doet.

V@@s

V@@s

01-11-2015 om 09:07

cascade en doorstromen binnen VMBO

Ik vraag me af of je in verband met de cascade (hoe langer je les krijgt in het MBO hoe minder geld de instelling voor jou krijgt) niet beter eerst kunt doorstromen binnen het VMBO. Sinds een aantal jaren is het namelijk mogelijk om VMBO diploma's te stapelen. Je zou dus na je VMBO-basis eerst een kader diploma kunnen halen zodat je direct op MBO-3 (of4) niveau kunt instromen.

Of is deze mogelijkheid alleen theoretisch omdat VMBO scholen wel de wettelijke mogelijkheid hebben om doorstromen toe te staan maar dat in praktijk nooit doen?

M Lavell

M Lavell

01-11-2015 om 09:08 Topicstarter

Dan snap je het nog steeds niet

Jamie "Gek eigenlijk dat ik mij totaal niet druk maak of mijn andere kind na zijn havo-sk wel of niet zal worden aangenomen "

Dan leg ik het je nog een keer uit.
Havisten met een diploma hebben een aangewezen onderwijsvoorziening. Dat is het hbo.

Zij zijn in beginsel niet welkom op het - gesubsidieerde - dagopleiding mbo. Mbo instellingen en hun financiers (dat is ook het bedrijfsleven) menen dat zij de voorziening moeten reserveren voor die leerlingen die geen alternatief hebben: leerlingen tot 18 jaar (kwalificatieplicht) en schoolverlaters die doorstromen naar mbo 3/4.

BBL neemt een aparte plaats in. Leerlingen kunnen daar terecht, ook havisten en ook 20+ers, als ze een baas hebben die opleidingstijd en geld in ze wil steken.

Snap je het nu wel?

miram....

Met de knipoog bedoelde ze volgens mij dat we het net een korreltjes zotu moeten nemen, ik denk dat ze het wel begrijpt!

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 10:41

V@@s

Ik kan het nu even niet vinden maar ik had laatst cijfers over de overstap na het basisdiploma naar kader gevonden en dat was zeker onder de 50 over heel Nederland. Logisch ook wel helaas want dat maakt de weg naar een startkwalificatie nog eens veel langer en als je er dan nog bij neemt dat veel van de vmbo-basisleerlingen al ergens een jaar verloren hebben maak je de kans dat ze nooit een mbo diploma halen nog kleiner.

http://publicaties.onderwijsinspectie.nl/xmlpages/page/onderwijsverslag-2011-2012-onderwijs-in-sectoren/voortgezet-onderwijs/leerlingstromen-in-het-voortgezet-onderwijs/doorstroom-binnen-het-voortgezet-onderwijs

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 10:44

wil

Flauwe reactie, zeker gezien het feit dat ik niet het volgende heb gezegd: 'Gek eigenlijk dat ik mij totaal niet druk maak of mijn andere kind wel goed terecht gaat komen'.

Ik zei namelijk dat ik mij er niet druk om maak dat hij straks na zijn sk niet zou worden aangenomen op zijn vervolgopleiding. Ik maak mij daar wel zorgen over als mijn jongste een sk heeft gehaald. Ik heb NIETS gezegd over wie er straks meer gaat verdienen of naar Nepal gaat emigreren!

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 10:45

Marsy

Inderdaad, jij begrijpt het!

V@@s

V@@s

01-11-2015 om 13:22

ja maar de weg naar MBO-4 korter

Voor de MBO opleiding is het gunstiger als er ingestroomd wordt met een hoger diploma, dan kan direct niveau 3 of 4 gedaan worden. (en dus minder kans op een langere verblijfsduur in het MBO)

Jammer dat deze mogelijkheid zo weinig gebruikt wordt. Lijkt me namelijk vooral zinvol voor kinderen die nog niet precies weten wat ze willen. Dan kunnen ze eerst een kader of theoretisch diploma halen en dan hoger instromen op het MBO op het moment dat ze wat ouder zijn en wellicht beter weten wat ze willen.

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 13:43

V@@s

Tja maar je hebt dan toch al eerder een sector gekozen die je moet houden. Beter is dan toch eerst een sk te halen op mbo2 niveau. Daarna kun je in diezelfde sector ook iets anders kiezen op mbo3 niveau. Als de overstap mbo2-mbo3 nou makkelijk gaat heb je echt de overstap basis-kader niet nodig. Verder is de kans klein dat ze iemand aannemen die van basis naar kader is gegaan en vervolgens een mbo4 opleiding wil beginnen. De kans op afhaken wordt dan weer groter geacht. Volgens mij schrijft er hier iemand mee wiens kind eigenlijk na een vmbot diploma nog niet eens zou worden aangenomen op een mbo4 opleiding omdat het Engels niet voldoende was.

De overstap mavo-havo is ook niet zo populair meer als vroeger omdat het aantal uitvallers groot was. Veel leerlingen bleven vervolgens zitten in havo 4. Dan krijg je dus leerlingen die zeven jaar over een havodiploma doen en dan heb je natuurlijk wel een sk maar geen beroepsopleiding dus is er nog steeds niets meer dan kassawerk. Niet dat ik overstappen nu zo afkeur, lijkt me prima maar ik denk dat dat eerder moet gebeuren. Scholen moeten beter opletten of een kind kan opstromen. Mijn jongste gaat kader gewoon net niet halen want de eisen zijn te hoog voor een kind met zoveel last van dyslexie. Toch jammer want je ziet en merkt dat hij er qua intelligentie bovenuit stijgt. Met wat meer hulp en niet zo streng op de vakken die hij toch laat vallen als hij naar de bovenbouw gaat (niet dat daar ook maar 1 onvoldoende staat) en je hebt weer iemand naar kader geholpen.

Jamie

Mijn reactie was totaal niet flauw bedoeld, jammer dat je het zo opvat.

Het ging om de zorgen over je jongste, ik dacht je daar een andere kijk op te geven.

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 14:21

wil

Jij vindt werkelijk waar niet dat een glazen bol, twee rechterhanden (wat jongste dus helemaal niet heeft), een gokverslaafde vriendin, Nepal, een failliet bedrijf etc serieus bedoeld is? Ik vind het flauw, dacht even serieus op de zaken die hier genoemd worden in te gaan want ik zit er echt mee.

Het is overduidelijk dat je tegenwoordig met alleen een mbo2 diploma heel veel geluk moet hebben dat je een goede baan krijgt met kansen om hogerop te komen. Als een mbo3 opleiding hem niet aanneemt ben je daar dus wel op aangewezen. De genoemde opleidingen eisen praktijksituaties in een bedrijf dus je kunt zonder werk niet die opleidingen doen.

Door verdringing in de arbeidsmarkt (hbo neemt mbo4 baantjes in, mbo 3/4 mensen nemen mbo2 werk in) heb je met de situatie van mijn zoon enorm pech en natuurlijk kan het allemaal wel meevallen maar daarom zei ik dat het vreemd is dat ik mij geen zorgen maak om de aanname na een sk van mijn ene kind (havo) maar wel van mijn andere kind (straks mbo2). Ik begrijp nog steeds niet waarom je dan al die andere onzin tevoorschijn haalt dus dat vind ik flauw want dat weet niemand en daar had ik het niet over.

"Meer hulp en niet zo streng". Jamie.

Minder streng zijn op bepaalde vakken waar je kind toch geen examen in gaat doen, tja, dat zou mooi zijn.
" en je hebt weer iemand naar kader geholpen".

Of het nu naar kader is of naar welk niveau dan ook, voor opstromen tellen nu eenmaal eisen. Als we zelf de regels kunnen bepalen dan kan ieder kind wel een niveau hoger.
En hoe weet je dat hij er qua intelligentie boven uit stijgt? Weet jij alle iq's van de leerlingen uit zijn jaar?

Mijn zoon scoorde ondanks hoog iq helemaal niet uitmuntend. Jou kind is dyslectisch en zo zijn er zéér intelligente kinderen met andere leerproblemen die daardoor op een lager niveau zitten dat bij hun past. Of het past juist wel, het is maar hoe je dat bekijkt.

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 14:33

wil

Nee, ik weet het IQ niet van andere kinderen in de klas maar zoon merkt gewoon dat hij veel meer weet en snapt, hij zit ook niet voor niets tegen de cijfers van kader aan. Zijn probleem ligt in het produceren van antwoorden in zinsverband. Hij begrijpt prima wat een hoogtelijn is maar hij kan het niet in een zin zetten (voorbeeld van een uur geleden).

Verder: hoeveel kinderen ken jij die vmbo-basis doen met een (in groep 6 gemeten) IQ van 106?

Jamie

Misschien omdat jij erg negatief denkt en ik een totaal andere kijk op problemen heb.

"Een goede baan met kansen om hogerop te komen". Wat versta jij onder een goede baan of nog belangrijker, wat vindt je zoon een goede baan?

Mijn zoon is 16 jaar en we hebben geen idee wat hij over 5 jaar doet. Ik maak zijn toekomst niet, laat staan dat ik vind dat hij een "goede" baan moet hebben. Geen idee of hij na deze opleiding verder wil leren of liever gaat werken. Als hij verder wil leren moet hij zien dat hij terecht komt op de opleiding en school die hij kiest.

Dat telt toch voor iedereen?

Jamie, iq

Ik heb geen idee wat het iq is van andere kinderen, het moet maar net gemeten zijn en aan mij verteld. Dat is een enkeling en het zijn oudklasgenoten van mijn zoon die niet op basis zitten.

Ik weet het iq van mijn kind. Maar iq en opleiding zijn vaak geen kloppende combinatie.

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 14:44

wil

Het is mij duidelijk dat als je op mbo3 niveau wil komen je moet worden toegelaten na je mbo2 diploma en als een mbo3 opleiding hem niet wil hebben moet je zorgen dat je een bbl werkgever krijgt of een werkgever waar je je praktijkopdrachten kan doen. Mijn eisen zijn niet hoog maar als een werkgever dat wil doen is het een goede baan met kansen om hogerop te komen.

De arbeidsmarkt voor mbo2 leerlingen is niet echt groot, dat zie je overal en dan moet je nog de mogelijkheid krijgen om verder te mogen leren. Wát hij gaat doen is zijn keus maar ik laat hem niet aanmodderen met de kans op levenslang een uitkering of werk wat hij niet wil doen. Is dat anders dan bij jou?

Ja, anders.

"Mijn eisen zijn niet hoog...."

Het verschil is dat ik geen eisen heb, zoon heeft eisen, of een doel en maakt zijn eigen keuzes.

"Ik laat hem niet aanmodderen....."

Het verschil is dat ik niet vind dat mijn kind aanmoddert. Hij zit op school, doet zijn best( meestal ) en ik zie waar het toe leidt.

" Met de kans op levenslang een uitkering of werk wat hij niet wil doen".

Het verschil is dat ik juist dit soort denken zo negatief vindt dat ik geen oog dicht zou doen als ik zo moest denken over de toekomst van mijn kind. Dus ja, dat is bij mij totaal anders.

Jamie

Jamie

01-11-2015 om 15:01

wil

En jouw kind doet dus ook vmbo-basis?

bieb63

bieb63

01-11-2015 om 15:21

Miriam, dat is echt onzin

"De certificaten - die ook onderdeel uitmaken van elke mbo opleiding - moet je je leven lang blijven vernieuwen. Daarom juist hoef je niet zoveel waarde te hechten aan een gesubsidieerde mbo opleiding. Het draait ook daar om de certificaten die in tijd een klein onderdeel zijn van het lesprogramma, maar wel het enige onderscheidende waarmee je feitelijk uitvoeringsbevoegd bent."

Natuurlijk moet je certificaten blijven vernieuwen, of zijn er in je loopbaan nieuwe zaken waarin je je moet bekwamen (nieuwe inzichten, nieuwe regelgeving, veranderde maatschappij, nieuwe technologie enz enz enz). Dat lijkt mij logisch en duidelijk.
Maar het gaat om de BASIS opleiding die je krijgt op het MBO. De basis van de richting (het vak) dat je kiest, kennis/kunde/praktijk, en verder doorleren vwb de primaire vakken als NL, engels, rekenen. En onderwijs over ondernemen en management. Dat alles leer je niet met certificaten op zich. Die certificaten doe je erbij, nu of later. Met je MBO diploma heb je iets concreets op zak, iets geleerd mbt je gekozen richting en de daarbij behorende algemene zaken als Engels, NL, rekenen en ondernemen. Dat is breed, een certificaat niet. Dat is een specifieke aanvulling of verdere verdieping. Helemaal prima, vaak noodzakelijk, maar met alleen certificaten mis je een basis.

Jamie

Nee, hij doet geen vmbo-basis, maar doet dat ertoe?

Is basis een opleiding die bij voorbaat leidt tot zorgen, problemen en niet plaatsen op vervolgonderwijs? Bedoel je dat je kind basis moet doen om jou zorgen te begrijpen of dat je kind dyslectisch moet zijn? Hij heeft ook geen iq van 106.

Gewoon een puber op school die vele hobbels heeft overwonnen en nog tegemoet gaat. Daarin zit de herkenning. Op ieder niveau kan je kind die hobbels tegenkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.