Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

MirandaS

MirandaS

17-10-2016 om 23:04

hoe komt het dat er een 6-jes cultuur heerst in Nederland?


Oooooh!

Dat is idd heel wat anders....

Ik heb ook een structuurklas onder mijn hoede, met veel add/Asperger/ etc leerlingen...,daar zotten er altijd wel een paar tussen die onze 'proefwerktussenschotjes' ook graag gebruiken om tijdens normale lessen wat extra rust voor zichzelf te creëren. Van mij mag het....onze eigen study buddy's!

Ingrid

salie

salie

21-10-2016 om 22:35

AnneJ

Het verschil met de talentenjachten, schaakwedstrijden enz. en de 'optocht' waar ik het over had is dat je voor de eerste kunt kiezen of je er aan mee wilt doen, en dan ook dezelfde fanatiekelingen treft in de competitie. Voor de optocht hier kun je niet kiezen, het is een traditie en die begint al op de basisschool.Persoonlijk ben ik te Nederlands om het te kunnen waarderen, ik heb zoiets van laat dit jaar eens de meest handige leerling de vlag dragen, of degene die het best kan tekenen, of geef ze allemaal een vlag omdat ze allemaal zo goed hun best doen maar goed, ik ben hier gewoon niet mee opgegroeid.

bieb63

bieb63

21-10-2016 om 23:14

Tja

De bs is er om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen en verder nog wat basis e algemene kennis over algemene zaken als geschiedenis, aardrijkskunde enz Dat is de benodige bssis om daarna je pad te kiezen naar kunnen en ambitie. Elk kind heeft dasr recht op, of sterker nog, heeft dat nodig om zich in de maatschappij te kunnen manifesteren en een boterham te verdienen. Dat is waar basisonderwijs over gaat. Daarna zijn er allerlei mogelijkheden afh van intellect en motivatie. Op scholen wordt alles op alles gezet om minder intellectuelen en bijv. allochtonen met ofwel taalachterstand en/ of weinig meekrijgen/mogelijkheden vanuit huis, de kans en mogelijkhede enz te geven om iig genoeg basis te hebben om een vak te leren, werk te vinden, mee te kunnen doen met de maatschappij en geen handje hoeven op te houden. O.a door zaterdagschool en zomerschool. Hebben ze nodig om verder te kunnen.
De meer Intellectuele kinderen willen natuurlijk ook iets. Maar die komen er vanzelf wel. Als de ambitie er is, dan hebben ze alle mogelijkheden. Isdieambitie er nie, of nogniet, hebben ze alsnog alle mogelijkheden. Jammer als een juf miet alles weet over het ontstaan van bergen. Er is vast wel iemand anders die het WEL weet (ouders?, of hebben die geen tijd?) en anders, als je interesse diep genoeg is, zoek je het op.

maan.

maan.

22-10-2016 om 12:15

geen zesjes, buiten de boot.

Mijn dochter heeft op middelbare altijd haar uiterste best gedaan, karaktertrekje. Zij viel hierdoor een beetje uit de groep (scoorde echt geen negens en tienen, maar was wel een van de weinigen zonder 'tekorten') Uiteindelijk bleek in de andere klas twee zielsverwanten. De rest was weinig tot niet gemotiveerd.

Achteraf zegt ze nu te hard gewerkt te hebben: de ongemotiveerde klasgenoten hebben hetzelfde papiertje als zij, en alles wat zij geleerd en gedaan heeft komt voor 95% niet terug in vervolgopleiding (waar ze nu ook weer heel hard voor werkt maar dat is ook omdat het zo boeiend is).

Haar mening: minder van die zogenaamd leuke lessen, meer uitdagende lessen aub.

Li

Li

22-10-2016 om 16:49

bieb

Voor de zoveelste keer: het gaat niet om meer aandacht, het gaat om andere aandacht. Verder ben ik wel met je eens dat de BS nu eenmaal verduurd moet worden en gewoon verschrikkelijk is. Maar dat de meer intellectuele kinderen er toch wel komen is onzin. Niet als ze een stoornis hebben en ook niet als ze afhaken van pure ellende.

Maar ik had het over VWO en dan mag je toch wel iets van interesse in de leerstof verwachten bij de leraar. Als die uitstraalt "ik doe dit alleen maar om rond te komen en jullie hoeven alleen dat examen te halen" vind ik dat een slechte zaak. Dan kun jij wel roepen dat die kinderen maar zus en zo moeten doen, maar ik vind dat je van de leerkracht toch wel iets van interesse in hun eigen vak mag verwachten. Ze hebben dat vak zelf gekozen, niemand heeft ze gedwongen.

Stickertje

Stickertje

22-10-2016 om 19:40

Leerkracht heeft zelf gekozen

Inderdaad het was vrije keus om leerkracht/docent te worden dus maak er dan ook iets van! Niets is een beter voorbeeld voor het in stand houden van de zesjes cultuur dan een leerkracht die met minimale inspanning zijn lesjes afdraait. Wat je zaait zul je oogsten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.