Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

MirandaS

MirandaS

17-10-2016 om 23:04

hoe komt het dat er een 6-jes cultuur heerst in Nederland?


Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 13:34

eens

Dat vind ik ook. Al dat geklaag over scholen altijd. Als het je niet bevalt houdt niks je tegen om verder te kijken. Bij ons op school ook genoeg klagende ouders. Ga dan.

Particulier onderwijs met betere docenten en beter aangepast onderwijs krijgt in NL geen voet aan de grond. Blijkbaar vinden we het toch niet zo belangrijk als we roepen. We hebben er geen extra geld voor over.

Pug

Pug

21-10-2016 om 14:39

Stickertje

Ik vond het ook niet vreemd dat de ene juf die spontaan extra werk ter sprake bracht zelf een VWO-diploma had. Als ze zelf maar een gemiddeld niveau hebben is het toch moeilijker om zich te verplaatsen in een slimmer kind.

Triva

Triva

21-10-2016 om 14:52

Pug en stickertje

Een leerkracht die pabo heeft gedaan heeft sowieso een bovengemiddeld niveau want die heeft havo gedaan of in ieder geval hbo na een mbo4 opleiding.

'Toppers moeten zichzelf redden, niet alleen op de school waar mijn kinderen heen gingen maar op alle scholen hier in het dorp. De leerkrachten steken er meer energie in om kinderen van VMBO kader naar VMBT te krijgen dan dat ze de potentiële VWO ers op niveau houden. Als ze afzakken naar Havo zijn het nog steeds mooie uitstroomresultaten.'

Als alle scholen in het dorp zo werken (hoe weet je dat) zijn niet alleen de leerkrachten slecht maar zijn ook alle scholen slecht. Waar woon je? Oost-Groningen

Serieus, ik herken het niet. Ik heb een kind wat aan de top van zijn klas zat en ik heb er eentje die aan de onderkant zat. Beide kinderen kregen les op hun eigen niveau en er werd extra werk gegeven voor de topgroep leerlingen. Op een hele normale pc basisschool maar wel een moderne, mijn oudste hoorde bij de eerste 20 leerlingen.

Pug

Pug

21-10-2016 om 15:18

je punt?

Jij herkent het niet. Wij herkennen het wel. Wat wil je met die constante herhaling bereiken dan? Dat wij het ineens niet meer herkennen?

Pauline

Pauline

21-10-2016 om 15:19

dat valt wel mee

Op het gevaar af dat velen nu over mij heen gaan vallen. Ouders van slimme kinderen denken wel vaker dat leerkrachten zich alleen bezig houden met kinderen die moeite hebben met leren, de vmbo leerlingen of zoals hier gesteld wordt, leerlingen die van kaderniveau naar tl-niveau worden geholpen. Nou hebben de meeste kinderen een vmbo-niveau, dus daar zal sowieso de meeste aandacht naar uitgaan.
Kijk ik naar mijn kinderen op de basisschool, eentje was heel erg slim, een buitencategorie. School heeft echt haar best gedaan om haar toch uitgedaagd te houden. Dat is niet gelukt. Dat verwijt ik school niet. Zij was op de basisschool echt de buitencategorie en ik snap heel goed dat het lastig was haar zinvol bezig te houden. Komt bij dat ze ook nog eens een lastig karakter heeft. Er waren meer slimmerds in de klas die ook hetzelfde programma volgden, voor hen was het wel genoeg. Gelukkig maar. Dochter heeft er uiteindelijk wel haar weg in gevonden. Ze was blij dat ze naar de middelbare school kon, hoewel dat haar ook is tegengevallen. Nu, in het WO, is ze eindelijk blij en heeft ze eindelijk gelijkgestemden gevonden. Goeie studie gekozen en nu maar hopen dat ze deze studie gewoon mag afronden.
Kinderen met leerproblemen of kinderen die meer tijd nodig hadden, werden uiteraard (!!) geholpen. Maar kinderen zoals mijn andere kinderen, havo/atheneum-leerlingen die "gewoon" leerden, niet lastig waren, hun eigen gang gingen, kregen geen extra aandacht. Die werden wat vaker aan hun lot overgelaten want die redden zich prima. Aan de ene kant natuurlijk hartstikke fijn, aan de andere kant zou met name jongste dochter het ook wel fijn gevonden hebben als ze wat extra's mocht doen, zonder dat ze daar om vroeg.
Oh ja, ik had onlangs een gesprek met man en oudste dochter. Ik vertelde haar dat ik me ook zo kapot had verveeld op de basisschool en man die erbij zat, vertelde dat hij dat ook had gehad. Dochter sloeg steil achterover want zij dacht dat zij de enige was. Dochter vroeg wat de basisschool in die tijd dan deed voor ons. Man en ik zeiden "niets". Ik vertelde dat ik 's middags en 's ochtends in de bovenbouw koffie en thee mocht maken voor de leraren en dat ik dat rond mocht brengen. En jarige kinderen die de klassen rondgingen een stickertje uit mocht laten zoeken. Dat soort klusjes. Man deed ook zulke klusjes: de deur openmaken als er aangebeld werd, de telefoon opnemen. Oudste dochter zei: "Oh, dat had mij ook wel leuk geleken, leuker dan weer een werkstuk maken of zo." Zo zie je maar, het is nooit goed

Pirata

Pirata

21-10-2016 om 15:25

Pauline

Hier nog erger: ik werd ook ingezet om mijn medeleerlingen extra uitleg te geven. Ik vond dat vreselijk. Koffiezetten vond ik trouwens wél leuk.
Op de basisschool vond ik het trouwens nog leuk om goede cijfers te halen. Op het VWO hield ik me vooral bezig met hoe ik met zo weinig mogelijk inspanning aan mijn diploma kon komen. Een 6- cultuur, nog erger dan een zesjescultuur. Waarom weet ik niet, behalve dat ik gewoon lui was.

Verkassen

Makkelijk gezegd, kies een andere school als het je niet bevalt. Ook in een omgeving met aardig wat scholen stuit je op allerlei belemmerende aspecten. Dat de school waar je dan wel heen wil geen plek heeft bijvoorbeeld, of dat het logistiek niet te doen is of dat adaptief onderwijs daar wel in orde is maar een hoop andere aspecten juist weer niet.

Bovendien is die zesjescultuur zo'n diepgewortelde tendens dat je niet uit een overvloed van basisscholen die streven naar achten en negens schoolbreed geïncorporeerd hebben kan kiezen. Je moet het maar net treffen.

skik

Triva

Triva

21-10-2016 om 15:40

pug

Als je geen andere school wil ga je praten. Ik kan gewoon niet geloven dat een leerkracht niet begrijpt dat als een kind in groep 2 of 4 met tafels bezig is waar de rest niet mee bezig is dat je dat zo afkapt. Dat herken ik niet. Problemen waar ik mee kwam werden opgelost en leerkrachten leerden daarvan. Jullie kinderen zullen toch niet de eerste slimmeriken zijn geweest op die school?

Als leerkracht daarmee door was gegaan zou ik naar de directeur of ib'er gaan.

Maar goed, ik begrijp het punt blijkbaar niet. Jullie laten op de basisschool notabene je kind al in de vernieling helpen door zulke simpele dingen. Natuurlijk is verdieping en verbreding niet voldoende, dat zeg ik ook vaak genoeg hier maar een leerkracht op de basisschool kan wel normaal om gaan met een wat slimmer kind.

Daarnaast geloof ik niet dat dat de zesjescultuur in gang heeft gezet. Of een kind wel of niet zo is zit ook voor een groot deel in het karakter en/of de opvoeding. Waarom moet elk kind een streber zijn, waarom moet het de hoogste cijfers halen?

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 15:41

makkelijk gezegd

Dat is ook zo, maar lekker blijven zeiken is dat ook. Net als mensen die jaren in dezelfde job zitten en erover blijven zeiken. En maar zeuren, maar er iets aan doen: ho maar. Want ja, ergens anders zal er ook wel een probleem zijn...

Onze kinderen gaan naar een school een paar kilometer verderop, terwijl er op loopafstand 2 scholen zijn. Dat is een bewuste keuze geweest, want het onderwijs is er adaptief en dus meer op maat. Mijn ene kind heeft een klas overgeslagen en mijn andere mocht dat ook, maar hebben we vooralsnog niet voor gekozen. Daar kunnen ze naar de bovenschoolse plusklas en zijn er nog een aantal belangrijke extra's.

Natuurlijk is het niet altijd handig met vriendjes en moet ik ze t/m groep 8 brengen en halen, maar nogmaals het is een keuze om inhoudelijke redenen. Elk voordeel hep z'n nadeel.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 15:45

Triva

"Als je geen andere school wil ga je praten. Ik kan gewoon niet geloven dat een leerkracht niet begrijpt dat als een kind in groep 2 of 4 met tafels bezig is waar de rest niet mee bezig is dat je dat zo afkapt. Dat herken ik niet. "

Ik herken het wel hoor. Gelukkig niet uit eigen ervaring, maar mijn neefjes gaan ook naar zo'n starre dorpsschool. Kind kan zich niet concentreren. Maar van een koptelefoon of studdy buddy hebben ze daar nog nooit gehoord. Hier worden studdy buddy's bij wijzen van spreken uitgedeeld en werkt heel prettig. Ik heb de moeder vaak genoeg gezegd om eens verder te kijken, maar ja dat is zo'n grote stap. Waarom?? Als we goed onderwijs kennelijk zo belangrijk vinden. Of toch niet?

Triva

Triva

21-10-2016 om 15:50

Tuinstoel

Ja ik herken het ook, mijn neefje in Oost-Groningen is ook flink verpest door zo'n ouderwetse dorpsschool waar pesten ook normaal moest zijn en iedereen minimaal een 6 en maximaal een 7,5 kreeg voor welke toets dan ook.

bieb63

bieb63

21-10-2016 om 15:58

Dit

"De leerkrachten steken er meer energie in om kinderen van VMBO kader naar VMBT te krijgen dan dat ze de potentiële VWO ers op niveau houden"

Ja? Logisch toch? De potentiële VWO leerlingen hébben al iets in hun mars én hebben veel mogelijkheden buiten school om hun kunnen te verdiepen. Er zijn op elke bs extra's voor kinderen die meer kunnen en willen. Zijn die extra's niet genoeg? Dan zoek je het buiten school. Hoe moeilijk is dat? Internet is je vriend. Over alles waar je meer over wilt weten is iets te vinden.

Stickertje

Stickertje

21-10-2016 om 16:48

Praten

Natuurlijk ga je praten, met leerkrachten, met de directeur, met het bovenschoolsbestuur, met onderwijsconsulenten, alles om te voorkomen dat je kind een thuiszitter gaat worden. Ze beloven beterschap maar blijven toch hangen in de oude gewoontes.

En bieb hoezo logisch? Een kind dat zakt van A scores op cito's naar B en C heeft ook aandacht nodig. Bied een luisterend oor aan ouders maar ook aan het kind zelf. Als zo'n kind thuis bezig is geweest met informatie opzoeken over Willem van Oranje en dat komt laten zien dan kijk je daar als leerkracht belangstellend naar (doet van mij part alsof) maar stuur zo'n kind niet weg met de mededeling dat WO 2 nu onderwerp is in de geschiedenisles Een kind is zo makkelijk blij te maken.
Die dooddoeners demotiveren en zorgen dat een kind gaat presteren op een niveau dat past in de rest van de klas. VMBO dus, ik vimd dat zonde. Mag ik?

Tuinstoel...

Ik heb ook nog nooit van en study buddy gehoord.

En als ik er op google vind ik sites waar je hele interessante semi natuurlijke ritalin achtige pillen kunt bestellen die je concentratieboog verlengen en je leervermogen vergroten. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dat bedoelt.....

Ingrid

Li

Li

21-10-2016 om 16:57

Precies stickertje

Het gaat helemaal niet om plusonderwijs voor hoogbegaafden. Mijn kind is absoluut niet hoogbegaafd. Het gaat om de houding van "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg". We gaan zuchtend door de verplichte leerstof heen en dat is het dan.

Dat heeft niets met niveau te maken en het kost ook geen extra tijd of geld om anders te reageren.

Ik ben trouwens opgegroeid....

....in oost Groningen. Voir degene die dat even aanhaalde als typisch voorbeeld van een plekmwaar je beter niet jaar school kunt gaan.

Ik heb uitstekende herinneringen aan mijn basisschooltijd. Veel koffie zetten in de lerarenkamer idd, ik mocht ook onder schooltijd naar depauperatus om Koffiemelk en suiker te halen. Ik heb ook alle oude aardrijkskunde kaarten op zolder uitgezocht, en mocht idd ook bijlesxgeven aan jongere leerlingen. En ik kreeg zelfs een wiskundeboek tirannie ergens in groep 7 alle rekenboeken ( inclusief de 2 'uitloop' delen) uit had. Dus zowaar. Pluswerk. Excellent programma. Helemaal voir mij op maat. In 1976. Oost groningen.

Ik heb echt een top tijd gehad.

Ingrid

Spelling....

...is er trouwens wel wat bekaaid afgekomen,,,......sorry!

Ingrid

onze supermarkt heette trouwens

..de spar.

Van de pauperatus heb ik nog nooit gehoord ( welke taal heb ik ik in hemelsnaam geselecteerd qua autocorrect? Latijn of zo?)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2016 om 17:11

Hilarisch

Ingrid... ROFLOL

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-10-2016 om 17:13

oei

Oie Bieb, ik schrik wel van je stelligheid hoor. Maar goed, jouw reactie en diverse andere hier laten dus overduidelijk zien: ja, we hebben een enorme zesjes-cultuur in Nederland.

Veel mensen vinden het gewoonweg niet belangrijk om het maximale uit kinderen te halen. Gemiddeld (of vooruit: er graag net wat boven) is prima. De rest is niet nodig en/of luxe. Prima als kinderen méér willen leren, maar die uitdaging moeten zelf maar organiseren. Het kan toch niet zo zijn dat scholen daar hun energie in steken. Tjonge.

Je kunt van alles vinden van de VS of China of menig ander land, maar iets meer ambitie in Nederland zou goed zijn.

Wij hebben destijds diverse basisscholen bezocht. Er was er slechts één die expliciet benoemde dat de cognitieve ontwikkeling belangrijk was. De rest zwakte hij al bij het kennismakingsgesprek af: nee, het gaat er niet om dat we het maximale uit kinderen halen, het gaat vooral om plezier, om sociaal-emotionele ontwikkeling, om knutselen etc.

Ondanks dat wij voor de 'ambitieuze' school hebben gekozen, heb ik mij vervolgens 13 jaar verbaasd over het gebrek aan ambitie. En dat gaat echt veel verder dan het wel of niet bieden van een plusprogramma. Het is een mentaliteit en houding die bij een groot deel van de leerkrachten (en ouders) zit: het moet vooral leuk en gezellig zijn, hard werken is zielig, er is een enorme angst voor 'op de tenen lopen', kinderen krijgen preventief een lager VO-advies etc.

En op middelbare scholen zie je dat kinderen massaal afstromen. Soms omdat pubers echt niet vooruit te braden zijn, maar vooral omdat scholen geen 'risico willen lopen'. Of omdat ouders niet willen dat hun kind veel tijd aan school besteed.

Om even terug te gaan naar de beginvraag: waarom is er een zesjes-cultuur? Nou, omdat die er is. En als je opgroeit in een bepaalde cultuur, dan vind je dat vaak heel gewoon. En verdedig je zo'n cultuur. Dat zie je ook hier in deze draad gebeuren.

Pauline

Pauline

21-10-2016 om 17:13

Ja, ik mocht ook klasgenoten bijles geven. Dat vonden we beiden niet zo leuk. Ik mocht niet de school uit, geen koffie of suiker of melk bij de winkel halen. Ik vond het erg leuk als ik naar zolder mocht om bijvoorbeeld een schoolkaart te zoeken. Dat deed ik met de andere slimmerd uit de klas en we namen daar uitgebreid de tijd voor. Want dat was een grote schatkamer. Eigenlijk vond ik het wel leuk, de vrijheid die ik kreeg om door de school te zwerven. Ik denk dat ik dat ook leuker vind dan werkstuk maken. Dus ik snap het gevoel van mijn dochter wel.
Nu je het zegt, Ingridt, ik had toch ook wel wat extra rekenboekjes en ik mocht ook wel vooruit lezen. Dus ja, toch pluswerk.
Even terugkomend op de zesjes. Grappig, mijn dochter heeft juist op de middelbare school het gevoel van zesjescultuur gehad en dan met name als leerlingen doorhadden dat het niet om een punt ging ze meteen afschakelden als er eens wat extra's werd verteld. Dat zei ik al eerder in deze draad. En dat ze maar bijster weinig geinteresseerd waren in de wereld om hen heen.

salie

salie

21-10-2016 om 17:22

cultuur

Maar denken jullie nou heus dat in landen waar geen zesjescultuur heerst het onderwijs zo goed op maat, en uitdagend is? In tegendeel denk ik. Ik geloof echt dat het in de cultuur zit, en dat de ouders andere verwachtingen van hun kind hebben. Ik woon in Griekenland en zal een voorbeeldje noemen. Bij nationale feestdagen lopen alle kinderen in uniform mee in een optocht, alle scholen in een rij. Vooraan lopen de vlaggendragers, dat zijn de kinderen die het beste van de klas zijn. Net iets achter de vlaggendrager lopen de kinderen die nummer twee, drie en vier zijn en de rest mag erachter aan lopen. De ouders van de vlaggendrager staan heel trots aan de kant en ontvangen felicitaties van andere ouders. Een concept wat in Nederland niet echt aan zou slaan denk ik, maar hier helemaal normaal. Proberen de beste te zijn, de hoogste punten te halen, onderwijs als middel om hogerop te komen. Van de aantrekkelijkheid van de lesstof moeten ze het niet hebben, het is vaak taai en veel stampwerk. Wat ook meespeelt is dat iedereen op dezelfde middelbare school zit. Je moet hele hoge cijfers hebben om naar de universiteit te mogen, iets minder voor HBO, nog minder voor MBO enz. Cijfers zijn dus heel belangrijk.

Li

Li

21-10-2016 om 17:25

particulier onderwijs

lukt hier nauwelijks omdat wij relatief veel belasting betalen. En waar gaat die heen? Precies, onder andere naar het schoolsysteem. Een staatsschool wordt uiteindelijk door ons zelf betaald. Ik vind dat we dus best wat mogen verlangen en niet onze kinderen maar door de school zouden moeten sturen met: nou ja, pik het maar, het is niet anders.

En nogmaals: het gaat niet om plusonderwijs, hoewel dat ook belangrijk is. Het gaat erom dat kinderen geacht worden zich rot te vervelen op een te laag niveau (want "veilig", "niet op de tenen hoeven lopen"). Alles op school straalt uit dat je vooral niet geïnteresseerd moet zijn. Vind je het dan gek dat kinderen dat overnemen?

Overigens zijn er gelukkig ook docenten die heel anders omgaan met geïnteresseerde leerlingen. Maar het is niet de norm en dat zou het wel moeten zijn, als wij internationaal gezien nog mee willen doen straks. Nog afgezien van wat deze houding met onze kinderen doet.

Stickertje

Stickertje

21-10-2016 om 17:33

Inderdaad zuchtend door de stof. En wee degene die vraagt naar dingen buiten de methode om.
Er zijn bergen, maar hoe zijn die ontstaan? De juf heeft geen idee en als je het zelf opzoekt en vertelt aan de juf dan doet ze haar oren dicht. Wie wil dat nou weten?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-10-2016 om 17:55

IngridT offtopic

De Spar... Ik moet opeens aan de pinda's van Pé en Rinus denken...! (en ik kom niet eens uit Groningen ).

Pauline

Pauline

21-10-2016 om 18:28

de spar

Ik dacht al dat de pauperatus een bekende supermarkt was in Oost-Groningen. Maar het is de spar.

Jeetje Griekenland

Ik denk dat dat hier inderdaad niet goed zou vallen als je met de beste cijfers voorop loopt. Toch kun je hier ook meegenieten als iemand iets echt goed kan, zie al die wedstrijden op tv voor muzikale en sportieve talentjes.
En inderdaad wordt er gelukkig veel moeite in gestopt om de verliezers ook een gevoel van 'winnen' te geven en te troosten.

Triva

Triva

21-10-2016 om 19:22

annej

'Toch kun je hier ook meegenieten als iemand iets echt goed kan, zie al die wedstrijden op tv voor muzikale en sportieve talentjes.'

Dan vergeet je nog de schoolse, regionale, provinciale en landelijke voorleeswedstrijd en de kangoeroewedstrijden rond wiskunde en zo is er nog wel meer.

Nou ja dus

Uitdaging en competitie genoeg. Alleen al de sportwedstrijden en de muziekvoorspeelavonden, debatwedstrijden, schaakwedstrijden, en wat ik nog meer even niet zie.
Er is dus best ruimte voor om een prestatie neer te zetten.
Toch komt 'excellent' als een soort 'poeha' op mij over.

Tuinstoel

Tuinstoel

21-10-2016 om 19:39

IngridT / OT

Ik heb het wel over de basisschool, dus jij zal ze niet snel tegenkomen. Bij ons worden ze volop ingezet en werkt voor veel kinderen heel prettig: http://study-buddy.eu/producten/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.