Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

MirandaS

MirandaS

17-10-2016 om 23:04

hoe komt het dat er een 6-jes cultuur heerst in Nederland?


Tuinstoel

Tuinstoel

19-10-2016 om 18:56

schuld systeem

We kunnen wel allemaal heel simpel de schuld bij het schoolsysteem leggen, maar er zijn echt wel scholen die anders werken. Meer individueel, meer maatwerk en zelfs HB onderwijs. Maar ouders willen er niet veel moeite voor doen of energie in steken. Kiezen vaak voor de dichtstbijzijnde school en die geeft niet altijd het onderwijs dat aansluit op de vraag. De bereidheid om verder te reizen voor een goede basisschool is niet heel groot.

Tuinstoel

Ik heb mijn kinderen ook op de dorpsschool op loopafstand gedaan. Niet eens gekeken op andere scholen.
Was niet perfect op cognitief vlak, maar sociaal gezien ideaal.
Middelbare school hadden we mazzel mee. Echt een hele goede brede scholengemeenschap op half uur fietsen, dichterbij was er niet.
Mijn vaders familie komt uit India, reken maar dat ze daar ambitieus zijn! De beste scholen en hoogste cijfers als het even kan. Maar mijn kinderen doen niet onder voor hun nog in India wonende achterneven en nichten.
Blijkbaar heb ik genoeg Nederlandse genen van mijn moeder meegekregen om de Nederlandse mentaliteit te preferen boven de Indiase.

Lente

Lente

19-10-2016 om 20:02

Tuinstoel

Deze moeder heeft veel moeite gedaan, inclusief een basisschool op 20 kilometer afstand. Daar ging het wel goed. Maar het is toch van de gekke dat je zo ver weg moet gaan terwijl je 10 basisscholen hebt binnen 5 kilometer.
En tegelijk neem je je kind dingen af, zoals samen met buurtgenoten naar school gaan en alle vriendschappen die daarbij horen.

Zira

Zira

19-10-2016 om 22:14

Zelfs hb onderwijs

Dat klinkt alsof dat het summum is voor (ik neem dan aan hb) kinderen.
Sowieso hebben we het hier niet alleen over hb kinderen. Hoewel die, zoals ook nog wel meer kinderen, wel snel vinger op zere plek kunnen leggen.
Maar ook voor hb kinderen hoeft het niets te zijn. Zeker niet voor de kinderen die binnen die groep weer bijv hoger dan gemiddeld scoren. Die hebben nood aan een vorm van onderwijs die maar zelden aan bod komt binnen hb onderwijs.
Hb onderwijs varieert verder sterk in kwaliteit. Tsja, moet je als ouder dan maar half het land rond, verhuizen? om je kind op passende school te krijgen??
Verder heeft hb onderwijs vaak strakke regels mbt aanname. Geen verdere problematiek, of een strakke iq grens. Daardoor komen een groep kinderen met wel de noden maar niet de juiste cijfers niet op de plekken.

En tsja, als ouders kies je niet de goede scholen...maar je zit er mooi maar wel mee. Niet ieder kind kun je zomaar op een andere school zetten. Daarbij moet je ook maar alternatieven in de buurt hebben.
En tegen de tijd dat je een beetje zicht krijgt op wat scheelt IS er al schade ontstaan.
Een school uitzoeken is ook bijna niet mogelijk. Alles valt of staat met leerkracht en die krijg je doorgaans niet te zien als je gaat langskijken.

Een van mijn kinderen heeft een heel hoog IQ. 142. Ben je dan automatisch hoogbegaafd? Geen idee.Deed het prima op de gewone dorpsschool waarbij ze soms de dag verbracht met thee schenken, anderen helpen en tekenen.
Jee wat een commentaar kreeg ik van sommige vrienden en familie.
Geen uitdaging.
Inderdaad, maar wel een supertijd daar. Leerde meer thuis dan op school en is vervolgens probleemloos vwo doorgefietst en studeert nu 2e jaar.
Misschien willen en verwachten we teveel van scholen. Laat ze lekker gaan. Dat werkt tenminste hier. De sfeer op de basisschool was belangrijker dan de lessen voor mijn hoogintelligente kind

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2016 om 23:45

Ja Mach

Dan ben je inderdaad automatisch hoogbegaafd. 130 is de ondergrens.

Hier overigens ook zo'n kind. Hb hoeft niet altijd problematisch te zijn. Gelukkig maar.

Jaina

Jaina

19-10-2016 om 23:53

Onderwijs

Voor het overgrote deel van de kinderen voldoet de lokale basisschool prima. Natuurlijk zullen er altijd wat minpuntjes zijn maar dat heb je overal. Er zijn kinderen die niet goed op de lokale school zullen passen en hopelijk is er dan verder weg een school die beter bij ze past. Maar verreweg de meeste kinderen kun je op elke redelijke basisschool neerzetten en ze zullen het prima doen. En dan is de buurtschool vaak de fijnste en meest praktische oplossing.

Jaina

Jaina

19-10-2016 om 23:58

Ik vind de verwachtingen die sommige ouders van school hebben ook echt veel te hoog. School is nu eenmaal niet perse heel leuk en spannend. Je hebt 25-30 kinderen in een klas met allemaal net een iets ander niveau en net iets andere behoeftes dus je kunt het onderwijs nooit 100% aanpassen aan elk kind. Wat voor de een prima werkt zal voor de ander niet goed werken. Dus er wordt een middenweg gezocht en die is niet altijd even inspirerend en als een echte compromis oplossing vaak wat kleurloos. Maar hoe erg is dat? De meeste kinderen kunnen echt wel lezen, schrijven, rekenen als ze van de basisschool komen en hebben zelfs wat algemene ontwikkeling opgedaan en weten wat van geschiedenis/aardrijkskunde. En ze hebben vriendjes opgedaan en veel gespeeld. En veel meer moet je gewoon niet van een basisschool verwachten. Een veilige sociale omgeving en leren lezen/rekenen/schrijven. Het is een basisschool hè.

Helemaal eens Jaina

En soms moeten ze iets wat ze onzin vinden of al lang kunnen. Nou, jammer dan. Maak het snel af en je kan weer iets leuks doen.
Ik ben niet erg streng over het algemeen, maar school is school en daar doe je wat je moet doen en gedraag je je.
En niet leuk is jammer. Er zijn genoeg wel leuke dingen.
Maak het geZellig met je klasgenoten en doe wat er van je gevraagd wordt.
Hun tijd komt nog wel, na schooltjjd, op VO of uni. Of als leuke hobby.

Analfabetisme en laaggeletterdheid

http://www.lesintaal.nl/documents/doc_32752.htm
` Ongeveer 10% van de leerlingen heeft bij het verlaten van de basisschool het (oude) AVI-9 niveau niet gehaald. Zij lopen het risico functioneel analfabeet te worden.`
We kunnen dat steeds minder goed accepteren omdat de samenleving daarvoor te complex is geworden. Dus zul je toch aandacht moeten geven aan die leerlingen die buiten de boot dreigen te vallen om wat voor reden dan ook. Dat komt toch maar schoorvoetend en met veel weerstand op gang.

Tuinstoel

Tuinstoel

20-10-2016 om 10:30

eens

Eens met Mach en Jaina. We verwachten te veel van scholen. Mijn reactie was ook bedoeld naar degenen die wezen naar het schoolsysteem voor het matige ambitieniveau van Nederlanders. Het is namelijk altijd makkelijker anderen de schuld te geven.

Het zit veel dieper dan alleen in het schoolsysteem, het zit doorweven in onze opvoeding, metaliteit, enz. De hamvraag is of dat erg is. We zijn één van de gelukkigste volkjes op aarde en zorgen goed voor elkaar.

Waarschijnlijk wordt het ambitieniveau en onze streberigheid pas groter als wij onze sociale voorzieningen laten varen. Als het recht van de sterksten gaat gelden. Juist in dat soort culturen is men ambitieus. Maar moeten we dat willen?

Het leven moet leuk zijn en dat is prima toch?

Toeval

http://www.bbc.com/news/business-37649892

Vandaag. Afgestudeerden van Nederland hebben wereldwijd gewoon een heel hoog niveau! Derde van de wereld, na Japan en Finland. Zeer interessant artikel. Onze zesjes zijn in de VS misschien wel tienen!

Net als IngridT

Ben ik later het onderwijs in gegaan (ik was 39, ben nu50) en net als Ingrid verbaas ik me vaak over het gebrek aan drive van de meeste kinderen. En net als Ingrid merk ik dat bij buitenlandse kinderen (idd AZC kinderen, sommige Marokkaanse of Turkse meisjes, en aziatische kinderen) er een hee andere cultuur heerst qua leren. Cijfers an zich vind ik niet echt interessant, en als een kind die hard zijn best doet een zes haalt ben ik de eerste om het kind te complimenteren. Als een kind waarvan ik weet dat het superslim is een zesje haalt vind ik het jammer. Een uurtje huiswerk is genoeg, een zesje moet kunnen, doe maar genoeg dan doe je nog gek genoeg. Ik zie alleen in de gymnasium klassen een zekere ijverigheid en daarom geef ik er zo graag les. Nogmaals niet omdat ze goede cijfers halen maar omdat ze een brede interesse hebben en gemotiveerd zijn om meer dan het strict noodzaakelijk te leren.
Ik ben al jaren mentor op 3havo en ik schat dat misschien een kwart tot een derde van de kinderen het vwo zou kunnen doen. Maar de drive is er niet. Leren wordt niet gewaardeerd.
Ik kan het alleen vergelijken met de twee andere landen waar ik zelf gewoond heb, Frankrijk en Estland. In Estland is de drive er zeker, maar het is een opkomende economie en de mensen motiveren hun kinderen om zo veel en zo ver mogelijk te studeren. In Frankrijk is het meestal een sociale tweedeling. Maar de hoge cijfer cultuur heerst daar ook, vaak ten koste van echte ontwikkeling.
Ja de Nederlandse cultuur is wat gezapig.
Sini

er wordt ook te veel van school verwacht. Als kinderen thuis hun ouders nooit een boek zien open slaan dan komt de liefde voor lezen ook niet van zelf, als moeder zucht dat dat Frans nergens voor nodig is omdat iedereen toch Engels leert, en als pa lachend vertet tijdens een ouderavond dat hij ook een doerak was en toch goed gekomen is, tja dan wat kan ik nog doen.
En er wordt inderdaad werk oo maat van ons (docenten) verwacht, en dat wil ik ook graag doen, maar in een klas waar 31 kinderen zitten waarvan 5 met ADHD, eentje met PPD-NOS en nog een paar dyslectische kinderen, dit 3x45 mn per week, dan weet ik het ook niet meer hoor. Het klinkt misschien extreem maar dit soort klassen heeft ieder docent.
Sini

Li

Li

20-10-2016 om 11:25

Sinilind

Die speciale kinderen hebben allemaal hetzelfde nodig, en de rest eigenlijk ook. Voorspelbaarheid, duidelijkheid, georganiseerdheid. De rest van hun behoeftes handelt de AB'er af, als het goed is. Dus als je ze biedt wat ze nodig hebben, hoef je je daar verder niet om te bekommeren.

De iefde voor leren is een heel ander probleem. Ik denk dat je er moeilijk in kan stoppen wat er niet in zit. Wat dat betreft ben ik het met je eens hoor. En ach, die kinderen komen er ook wel. Geniet gewoon van de echt leergierigen, ik kan me voorstellen dat dat een genot is.

Sini

Maar die gezellige gezapige leerlingen staan na hun universitaire opleiding wel op nr 3 in de wereld, voor Frankrijk en de VS. Al met al doen we het niet zo slecht vlgs artikel hierboven.
Mijn kind en neven/nichten klagen ook behoorlijk over het niveau van de buitenlandse studenten met wie ze jn Nl moeten samenwerken. Vooral door de dramatische beheersing van het engels door chinezen en Zuid -Europeanen. Ook het niveau van universiteiten waar ze een deel van de studie deden was altijd een stuk lager dan in Nl ( Istanbul, Valencia, Bejing, Marseiile)

Mijn nicht

Ging een semester naar Valencia en daarna naar Aalborg. Ze vergeleek de uni van Valencia qua niveau met de middelbare school, alleen dan veeeeeel meer vrij.
In Aalborg was het weer vergelijkbaar met NL, met dien verstande dat ze daar allemaal 9 en 10 haalde, terwijl ze in Nederland altijd 6 en 7 scoorde

Tuinstoel

Tuinstoel

20-10-2016 om 11:35

Mach

Dit lijstje is heel mooi maar niet zaligmakend. Er zijn nl veel meer van dit soort lijstjes en ze hebben allemaal hun eigen uitkomsten.

Ik denk dat wij als ouders simpelweg niet mogen klagen over het gebrek aan motivatie van onze kinderen. We hebben er allemaal schuld aan en onze generatie loopt ook niet over van de ambitie.

Overigens is mijn buurman professor op de TUD en die is juist lyrisch over de buitenlandse studenten (Chinezen, Indiers) daar. Hun niveau en ambitie is heel hoog. Maar die hebben ook veel aan toekomst te winnen dus die drive is niet zo gek.

Tuinstoel

klopt het wemelt van lijstjes. Heb je het artikel gelezen?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2016 om 13:26

Liefde voor lezen

Man en ik hebben samen heel wat boeken gelezen. Door omstandigheden is lezen voor mij minder aantrekkelijk geworden, waardoor ik me nog amper tot een boek kan bewegen, maar dat was ooit anders. Het huis staat vol boeken. En toch is de jongste totaal geen lezer. Daar doe je niets aan. Ik vind dat je lezen zoveel mogelijk moet stimuleren, maar daar houdt het op. Ik had vroeger een vriendin, die zelf nooit een boek aanraakte en het 'dus' voor haar kinderen ook totaal niet interessant vond. Wat genoeg en goed is voor mij, is ook genoeg en goed voor de kinderen, was zo'n beetje haar credo. En die houding irriteerde mij mateloos.

bieb63

bieb63

20-10-2016 om 13:31

Je kunt het ook anders bekijken

Het is natuurlijk fantastisch als elk kind individueel op zijn haar niveau/interesse//snelheid/karakter enz. wordt geschoold op een bs. Maar we snappen ook dat dat mega veel geld gaat kosten.
Wel is het natuurlijk belangrijk dat er ruimte is voor versnellen of extra begeleiding. Het is uiteraard onzin als een kind in groep 3 al aardig kan lezen hem/haar te verplichten te beginnen met 'ik'. Maar zo gaat het tegenwoordig ook niet meer als het goed is.
Maar met dat versnellen of extra hulp/begeleiding vind ik het wel voldoende. Verder doe je gewoon mee met de flow en het lesprogramma.
Alle andere extra interesses en verdiepingen kun je ook buiten school. Als kind daar werkelijk toe gemotiveerd is, dan wil hij dat ook.

Pug

Pug

20-10-2016 om 14:02

bieb63

"Het is uiteraard onzin als een kind in groep 3 al aardig kan lezen hem/haar te verplichten te beginnen met 'ik'. Maar zo gaat het tegenwoordig ook niet meer als het goed is."

Helaas nog wel. In ieder geval op de school waar mijn kinderen op zitten.

De leerkrachten hadden 3 maanden nodig om te zien welke kinderen al konden lezen en pas daarna kregen ze de zonnetjesboeken. Dat een ouder het aangaf was niet genoeg.

En wat eerder ook al is genoemd, het "dat hoeft hier nog niet" is mij zeer bekend. Soms gevolgd "daar gaan we hier niets meer doen". Als een kind al in de kleuterklas oppikt dat dit de instelling van de leerkrachten is....

Li

Li

20-10-2016 om 14:26

ja hoor

Ook nog in 5 VWO. "Dat hoeven jullie niet te weten". Om gek van te worden. En mijn kind is absoluut niet hoogbegaafd of zo.

Flexibiliteit

Dat heeft natuurlijk ook met de flexibiliteit van de school en de individuele leerkracht te maken.
Ik mocht mijn kinderen eigen boeken meegeven.
Op andere terreinen was het weer niet zo flexiblel maar dat is een ander verhaal.
En je zit altijd met de spanning dat er veel aanspraken op school gedaan zijn, wat scholen en leerkrachten allemaal zouden moeten. Ik kan me ook wel voorstellen dat daar soms wel weerstand ontstaat.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

20-10-2016 om 14:42

Profielwerkstuk

Beste forumgebruikers,

We kregen het vermoeden dat degene die deze discussie startte, geen ouder was. We hebben het nagetrokken, en inderdaad: het is een groepje scholieren dat een profielwerkstuk maakt over de zogenaamde zesjescultuur.

Normaal verwijderen we berichten van auteurs die niet eerlijk zijn over hun persoonlijke achtergrond en hun motieven, maar in dit geval hebben we de discussie toch laten staan, omdat hij tot interessante reacties leidt.

Wel hebben we de discussie verplaatst naar de plek waar hij thuishoort, namelijk hier, in 'Oproepen voor onderzoek'.

Overigens bleek de moeder van de scholier die de discussie startte, een trouwe lezer van Ouders Online te zijn. (De nickname 'Miranda' is haar naam.)

Hahaha. Grappig.

Jullie zijn in elk geval heel inventief qua bronnen! Maar ik denk dat als jullie gewoon open kaart hadden gespeeld jullie minstens net zo'n interessante discussie hadden opgestart als nu.

Laat trouwens eens weten wat jullie achtergrondgedschte is bij dit onderwerp? En wat jullie er zelf van vinden? En wat jullie onderzoeksvraag / hypothese is?

Ingrid

bieb63

bieb63

20-10-2016 om 15:58

Maar Li

'Ook nog in 5 VWO. "Dat hoeven jullie niet te weten". Om gek van te worden.'

Maar denk je dat de docent van elk individueel kind aan zijn of haar behoeftes kan voldoen? Moet dat? Wat denk je wat dat kost? BS en VO onderwijs is gebaseerd op het algemeen. Terecht, want anders is dat niet te financieren. Alles wat je meer wilt, kan ook buiten school..... Daar heb je school niet voor nodig. Een taak voor de ouders (maar ja, die moeten ft werken, dus geen tijd).

Lente

Lente

20-10-2016 om 16:09

Wat bedoel je met deze sneer Bieb?

"Een taak voor de ouders (maar ja, die moeten ft werken, dus geen tijd)."

Ik zie de link niet met de discussie.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-10-2016 om 16:10

dit dus

"Maar denk je dat de docent van elk individueel kind aan zijn of haar behoeftes kan voldoen? Moet dat? Wat denk je wat dat kost? BS en VO onderwijs is gebaseerd op het algemeen. Terecht, want anders is dat niet te financieren."

Precies dit soort uitspraken tonen wat mij betreft het beperkte ambitieniveau in Nederland. Het onderwijs is gericht op 'algemene' en dat vinden heel veel ouders meer dan genoeg. Ouders (en leerlingen!) die meer willen, dan 'verwachten te veel'. Terwijl onderwijsinstellingen bij uitstek de plek horen te zijn waar kinderen maximaal kunnen leren. Als het op school al niet mag of kan, waar dan wel? Daar hadden we nou juist scholen voor bedacht....

Triva

Triva

20-10-2016 om 16:21

toch heeft bieb wel een punt

5VWO moet worden klaargestoomd voor het examen en lagere klassen voor de toetsen en overgang. Elke keer oeverloos uitweiden over alle onderwerpen die je maar kunt bedenken is ook een manier om geen les te krijgen. Als je meer wil weten over welk onderwerp dan ook vind ik dat je in VWO5 in staat moet zijn zelf die informatie te vinden. Dit ter voorkoming van het feit dat er anders weer ouders gaan klagen dat hun kinderen te weinig les hebben gehad over A, B of C en dat ze dus niet klaar zijn voor het examen. Je kunt maar een beperkte hoeveelheid stof in die lessen stoppen dus dan maar beter de stof die je wél moet weten voor het examen en waarmee je hoger haalt dan een zes. Dus niet de stof die je niet hoeft te weten, dat kan buitenschools gedaan worden.

Overigens was dat in onze tijd al een beproefde methode om de hele middelbare school de leerkracht af te leiden. Doen alsof je zeer geïnteresseerd was in zijweggetje X of Y of Z... Daar trapten ze maar zelden in en dan kreeg je te horen: Dat hoef je niet te weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.