Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaloers op die 'Ollanders/Belgen?

Waar zijn we zoal jaloers op?
Wij zijn in elk geval stekejaloers op:


https://www.youtube.com/watch?v=JFlXbvwK9R8.
Dat kunnen wij niet, helaas.


Lou

Lou

25-03-2018 om 21:23

Onvriendelijk niet

Ik vind het dus juist onvriendelijk om te laat te komen want dan laat je iemand wachten. Tja, Nederlands opgevoed.

Het gaat pas mis als de ene denkt: handig, we hebben een vaste tijd afgesproken, en de ander denkt: handig, we hebben geen vaste tijd afgesproken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-03-2018 om 21:31

Lol

Ik heb een aantal vrienden in Belgie wonen, ook wat familie en die zijn eigenlijk net als wij. Hebben een gezin, werk en afspraken. Die zitten echt niet te wachten op onverwachte gasten en mensen die zich niet aan afspraken houden. Ik geloof echt dat het met de verschillen op dit gebied wel meevalt.

Het enige verschil dat ik ervaar is dat ik nogal eens open praat, te direct en dat onze vrienden altijd wat voorzichtiger praten.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 22:45 Topicstarter

Hier

is het nogal standaard om, als iemand onverwachts kom binnenwaaien rond etenstijd, te vragen: "heb je al gegeten? Eet je mee?". Er is altijd wel wat in huis en vaker teveel dan te weinig. Vandaar dat we zo'n ongelofelijke voedselverspillers zijn. Da's dan de keerzijde.
Het is dan wel te eten wat de pot schaft en als er te weinig is, is dat ook maar zo.

Bij wat formelere etentjes, waarmee ik bedoel dat mensen uitgenodigd worden en op een bepaald tijdstip verwacht worden, zijn laatkomers, evenmin als vroegkomers, een groot probleem. Dat soort etentjes wordt toch, vrijwel altijd, voorafgegaan door een lang uitgesponnen aperitiefsessie met wat hapjes en veel small talk en geroddel. En drank hebben we hier doorgaans meer dan genoeg in huis.
Zelfs voor wie héél laat opdaagt is er doorgaans veel begrip.

"wanneer komt x?"
"Ach, je kent hem/haar hè. Hij/zij zal wel op tijd zijn voor het dessert en anders: pech.".

Als zo'n laatkomer uiteindelijk opdaagt gaat dat altijd gepaard met een hele uitleg over moeten overwerken, een platte band, een kleine die ziek geworden is,... tot altijd wel iemand in het gezelschap een plaagstoot geeft:

"dus, om het even samen te vatten: je bent gewoon te laat omdat het nu eenmaal jouw ding is om tegen je zin te laat te zijn?".
"Euh... ja...".

Er maalt verder niemand om en het wordt hier niet gezien als een gebrek aan waardering of respect voor de gastvrouw/gastheer die doorgaans fiks in de weer geweest zijn om van het etentje iets te maken.

Hier is te vroeg komen heikeler dan te laat komen: werken, werken, druk, druk, druk en er is altijd wel een volle wasmand die nog even moet verstopt worden, wat vaat van gisteren die blijven staan is. (Veel) te vroeg komen is not done.
Van intieme vrienden wordt het getolereerd en soms zelfs gewaardeerd:

"Oepsie... Ben ik te vroeg?"
"Ja, het is nog een beetje chaos. Bijna zo erg als bij jou. Als je een betje helpt helpt mag je uitgebreid de wijn voorproeven".
"Dààr doe ik alles voor!".

bieb63

bieb63

26-03-2018 om 09:24

Dat zal ook bij jullie wel een beetje van de situatie afhangen

Bij een etentje waarbij aangegeven is om een uurtje of 5 te komen is half 5 of half 6 doorgaans ook hier geen probleem.

Anders is het als je ergens naar toe gaat en er om een bepaalde tijd moet zijn (theater bijv).

En wat mee-eters betreft: Iedereen kent het wel dat als je kinderen hebt er op een gegeven moment ook met een bepaalde regelmaat onverwachts een vriendje of vriendinnetje wil mee-eten. Dan kan natuurlijk. Van een pastagerecht of ovenschotel kan je meestal wel met een extra persoon van eten. En een extra aardappel is zo geschild en er ligt nog vast wel een pak doperwten in de vriezer. Dat is wat anders dan standaard voor meer personen koken. Dat doe je alleen in landen/culturen waar dat dagelijks gebeurt.

mijk

mijk

26-03-2018 om 15:01

De subsidies op vorming en jeugdwerk

In Nederlabd gaat alle subsidie naar sport en andere jeugdverenigingingen krijgen veel moeilijker wat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-03-2018 om 20:34

Ik ben stiekem jaloers

op het gebruik van de Nederlandse taal van Vlamingen. Het klinkt in mijn beleving gemiddeld genomen zo veel vriendelijker, zelfs mooier dan het Nederlands zoals het in mijn streken gesproken wordt.

Wat ik dan weer lastig vind, is het feit dat men in België een stuk minder direct tegen elkaar is dan ik gewend ben. Geeft me vaak het gevoel niet helemaal zeker te kunnen zijn van wat de ander echt bedoelt.

Maar ach, het is allemaal zo persoonlijk en afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Aagje

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 13:55 Topicstarter

Onlangs nog eens aangeschoven bij een "oergezellige kaasfondue"

in NL.
Er was een dresscode: "verzorgde stadskledij".
Als aperitief was er een glaasje cava. Eentje, geen twee, zoals door de gastvrouw erg duidelijk gemaakt werd, ten behoeve van "de Belgische vrienden", in een kort verwelkomingstoespraakje.
De kaasfondue was melk, met daarin een opgelost zakje poeder uit de supermarkt, op de vorkjes werd wit toastbrood geprikt. Nederland, kaasland...
Gelukkig was het dessert wel pure verwennerij: er was een heus dessertbuffet. Keuze tussen een Magnum of een Cornetto.
De normale afsluiter hier: een lekker glas cognac of Calvados en koffie, was er niet.
Om 22h30 werden we subtiel naar de uitgang gerangeerd.
Commentaar van mijn maat, op de terugweg: "die 'Ollanders leven toch echt tegen hun goesting, hè?".

Belgje

Belgje

04-04-2018 om 14:12

Haha Yvan

Ge-wel-dig! Ik zou me doodschamen als gastvrouw.

bieb63

bieb63

04-04-2018 om 14:40

Yvan

Niet herkenbaar eerlijk gezegd

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 14:41 Topicstarter

Dat was mijn tweede

"oergezellige kaasfondue" in NL. En de laatste.
De eerste was grosso modo dezelfde, alleen was er daar geen "dessertbuffet", maar mocht ik daar wel aanschuiven in mijn gebruikelijke lompen.

Ik begrijp het niet goed: NL heeft een ronduit fantastische keuken, maar in plaats van daar fier op te zijn, lopen ze daar maar wat rond alsof ze een hardnekkige winterpeen geklemd hebben in lichaamsopeningen waar de zon nooit doordringt...

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2018 om 15:53

Yvan

Het kan ook zijn dat je de pech hebt juist bij de mindere kookgoden mee te mogen eten. Op een zakje poeder in melk opgelost, zou ik ook afknappen. En keus tussen cornetto's en magnums e.d. kan geen kwaad, maar als ik mensen te eten vraag, zou ik daar niet als eerste aan denken. Roomijs of vanille-ijs met chocola op een stokje of in een hoorntje vind ik áltijd lekker, maar als tussendoortje. Dessert 'hoort' op een bordje of in een coupe of schaaltje, of glas. Vind ik .

Pooh bear

Pooh bear

04-04-2018 om 16:02

Yvan

Haha die herken ik ook niet hoor. Heb nog nooit een dresscode gehad als ik bij iemand gaat eten. En gelukkig ook nog nooit kaasfondue uit een zakje.
Als ik eters krijg vind ik het juist leuk om mijn best te doen iets lekkers te koken. Overigens ben ik bij het dessert dan weer wel lui. Ijsjes aan een stokje zal ik niet zo snel doen maar haal ook wel eens gewoon een bak ijs en wat slagroom of een vienetta

Lente

Lente

04-04-2018 om 16:10

Ik toch wel benieuwd naar dat poeder

Ik heb nog nooit gehoord van poeder in melk, dat kaasfondue wordt.
Wel van kant-en-klare kaasfondue in een pak uit de supermarkt. Die gebruik ik zelf ook altijd
Zelfgemaakte kaasfondue is lekkerder maar vind ik persoonlijk te zwaar.

Voor een etentje in feestkledij klinkt het inderdaad karig.

Voor een familiefeestje (thuis, gewone kleding, 20-25 mensen, bord op school want te weinig ruimte om aan tafel te eten) pakken wij hier heel aardig uit, lekker hapjes vooraf, keuze uit meerdere hoofdgerechten (buffetje), geen beperking in drinken. Wel lekkere ijsjes omdat dat met veel jeugd zo praktisch is. Maar dat is ook geen formeel etentje.

Cognac of calvados heb ik op zo'n familiefeestje nog nooit gekregen of geschonken. Niet uit zuinigheid maar omdat het geen gewoonte is. Koffie/thee wel. In restaurants zie ik ook weinig mensen cognac of calvados drinken na het eten.
Toch een cultuurdingetje?

Pooh bear

Pooh bear

04-04-2018 om 16:13

Eten

Overigens heb ik over het eten in België totaal niets te klagen heb daar een aantal keren fantastisch gegeten. Vorig jaar gingen we nog een restaurant binnen waar de kok vertelde dat ze geen kaart hadden maar hij wilde wel even opnoemen wat hij had. Dat waren allemaal bijzondere en chique gerechten en we hebben zelden zo goed gegeten. Jammer dat het een eind weg is anders zouden we er zo heen gaan alleen voor het eten.

Wel ooit iets vreemds meegemaakt met mijn broer in Antwerpen die vroeg of hij knoflooksaus bij zijn eten kon krijgen waarop hij een schaaltje uitgeperste knoflook kreeg. Kennen ze dit niet in België ?

bieb63

bieb63

04-04-2018 om 17:26

Yvan

Toch vind ik het een aardig bizar verhaal. En nogmaals totaal niet herkenbaar.
Het lijkt op een etentje bij iemand die dat op dat moment snel en eenvoudig wilde doen. Dat kan natuurlijk, per slot gaat het vooral ook om de gezelligheid en niet iedereen is een keukenprins(es). Maar daar past natuurlijk geen dresscode bij. Dus die combi is echt niet iets 'Ollands', sterker redelijk absurd. Sowieso zijn dresscodes hier bij etentjes bij iemand thuis niet bepaald gewoon, laat staan bij een eenvoudig maal. En de term 'verzorgde stadskledij' is al helemaal niet bekend, lijkt eerder Vlaams....
Blijft een raar verhaal en i.i.g. niet iets typisch 'Ollands'.

Lou

Lou

04-04-2018 om 18:47

Niet representatief

Inderdaad bieb, het is zelfs totaal niet representatief. Van 'verzorgde stadskledij' heb ik nog nooit gehoord. Van een dresscode überhaupt bij iemand thuis ook niet. Kaasfondue die bestaat uit poeder met melk ken ik ook niet.

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 19:17 Topicstarter

"Nog nooit van gehoord"

Nee, dat zal wel niet. En dat dat niet "representatief" is: ik mag het hopen.
Als ik het relaas zou doen als zijnde een gebeurtenis bij Belgen, dan zouden jullie over elkaar heen vallen om het te beamen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-04-2018 om 19:26

Hoezo

denk jij dat we bij een vergelijkbaar verhaal over Belgen over elkaar heen zouden rollen om het te beamen?

Bijzonder idee over Nederlanders heb jij toch steeds....

Aagje

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 19:40 Topicstarter

u kan

dat natuurlijk altijd corrigeren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-04-2018 om 20:23

Nee dat lukt volgens mij niet

Jouw beeld van Nederlanders lijkt dermate vaststaand, daar helpt geen correctie meer tegen.

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 20:41 Topicstarter

hihi

Grappig Aagje. Zie jij er de humor van in?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-04-2018 om 20:43

Yvan

Ik wel hoor.

Lente

Lente

04-04-2018 om 20:48

Jammer Yvan

Jouw ervaring vond ik heel interessant. Ik houd wel van uitwisselingen van culturele ervaringen.
Maar jij haalt de reacties op jouw ervaring naar beneden. En gaat om je heen slaan. Uit verdediging?
Lijkt me niet nodig. Ik heb geen negatieve reacties gelezen naar jou.
Wel twijfel of het beeld dat jij kreeg, wel klopt met de werkelijkheid.
Zo’n toetsing vind ik nou juist interessant.
Dat zegt niets over jou of jouw beeld, alleen iets over wat jou overkomen is.

Yvan

Yvan

04-04-2018 om 20:50 Topicstarter

Allez vooruit

Glaasje wijn? Eet je mee? Hamburgers vanavond, met gebakken krielaardappeltjes en coctailtomaatjes. Maar ik heb ook nog wel een paar veggieburgers in de vriezer.

Lente

Lente

04-04-2018 om 20:57

Klinkt goed

Maar vandaag wordt dat een beetje laat. .....

Lou

Lou

04-04-2018 om 21:00

Huh

"En dat dat niet "representatief" is: ik mag het hopen."
Ja, dat zei ik toch.

"Als ik het relaas zou doen als zijnde een gebeurtenis bij Belgen, dan zouden jullie over elkaar heen vallen om het te beamen."
Nee.

touwtje

touwtje

05-04-2018 om 09:48

ach

ik heb een paar keer bij Belgen gegeten/gelogeerd. De ene keer inderdaad een overdadig maal met een glaasje calvados toe, de andere keer werden de boontjes op mijn bord uitgeteld. Gelukkig lust mijn man geen boontjes, kreeg ik die van hem er bij. Verder hebben we een keer gelogeerd (betaald) bij een Belg en toen wij het huis binnenstapten had ik het gevoel: dit zou ook het begin van een horrorfilm kunnen zijn. Maar we hebben het overleefd!
Maar om daar nou alle Belgen op af te rekenen...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2018 om 10:04

Yvan

Ik heb de reacties na jou nog niet gelezen, maar "Nee, dat zal wel niet. En dat dat niet "representatief" is: ik mag het hopen.
Als ik het relaas zou doen als zijnde een gebeurtenis bij Belgen, dan zouden jullie over elkaar heen vallen om het te beamen." is pure lariekoek.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2018 om 10:28

touwtje

Ik heb wel eens bij een Belgische horrorschrijver gelogeerd, maar die was heel aardig hoor Ik weet niet of dat representatief is...

touwtje

touwtje

05-04-2018 om 10:58

die van ons was bepaald NIET aardig. Maar nu is het een leuk verhaal voor bij de borrel. Als we die schenken als zuinige Hollanders natuurlijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.