Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaloers op die 'Ollanders/Belgen?

Waar zijn we zoal jaloers op?
Wij zijn in elk geval stekejaloers op:


https://www.youtube.com/watch?v=JFlXbvwK9R8.
Dat kunnen wij niet, helaas.


margaretha

margaretha

23-03-2018 om 11:12

o ja

niet vergeten als ik spreek over B bedoel ik Vlaanderen want Wallonie en Brussel hebben hun eigen bedragen wbt belasting/ kinderbijslag enz.
B heeft ook niet 1 regering maar 9 tot 11 meen ik (Yvan wil dat vast wel uit de doeken doen). Zonde van het geld dat daar allemaal heen gaat

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 12:03 Topicstarter

Kaaskopje

"... Ik ben ook wel benieuwd hoeveel men in België betaalt aan sociale zekerheidspremie. ..."

Dat is snel verteld. In grote lijnen toch. De details zijn, zoals alles hier, erg ingewikkeld...
Sociale zekerheidsbijdragen, bediende: brutoloon * 13,07%
Sociale zekerheidsbijdragen, arbeider: brutoloon * 108% * 13,07%.
Een bediende die € 2 000 bruto verdient, betaald dus € 261,4, een arbeider € 282,31.

Noteer: SZ-bijdragen 100% fiscaal aftrekbaar. Belgen die graag zeuren over belastingen "vergeten" dat doorgaans :
"Netto-belastbaar loon" = brutoloon - SZ-bijdragen.

Ook op vakantiegeld en eindejaarspremie wordt een SZ-bijdrage ingehouden.

Wonen (kopen) is een erg complexe zaak, temeer ook omdat de regering de -voorheen federale- "woonbonus" afgeschaft heeft, te vervangen door een gelijkaardig voordeel vanuit de gewesten. Er is een overgangsregeling enz... Allemaal heel ingewikkeld.
T.e.m. 31/12/2014 kwam het in grote lijnen hierop neer:

basisbedrag : € 2 280
+ toeslag eerste 10 jaar, indien ENIGE woning: € 760
+ toeslag kinderen ten laste, vanaf het 3e kind bij afsluiten hypotheek: € 80

Totaal (eerste 10 jaar, 2 kopers, geen kinderen): € 3 040.
Uiteindelijk fiscaal voordeel: € 3 040 * 2 (kopers) * marginale aanslagvoet (= percentage van de hoogste schijf).
Na 10 jaar valt die € 760 weg.

Merk op dat stellen die gezamelijk een woning kopen hier een duidelijk voordeel hebben, vergeleken met alleenstaanden: de belastingvermindering worden immers "per belastingplichtige" verrekend.

Een vaak gehoorde klacht, hier: alleenstaanden betalen in verhouding de meeste belastingen en krijgen er het minste voor terug.

In grote lijnen volgt de "Vlaamse woonbonus" dezelfde principes, maar de bedragen zijn verlaagd...

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 12:08 Topicstarter

Margaretha

Dat is nu eenmaal de prijs van de democratie in een land met een federale structuur. Bij andere, federaal georganiseerde landen, zeker die met verschillende taalgroepen, is het niet anders.

Het valt me wel altijd op, dat diegenen die er destijds het hardst op aangedrongen, nu het hardst staan roepen over hoe duur het allemaal wel is...

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 12:25 Topicstarter

Kaaskopje: belasting op wonen

Natuurlijk wordt woning- en grondbezit hier ook belast, maar ook dat is een verhaal "à la belge".
Woning- en grondbezit wordt federaal belast op basis van het "kadastraal inkomen". Dat is een virtueel inkomen, gerelateerd aan de huurwaarde, zoals die vastgesteld (eigenlijk met de natte vinger geconfabuleerd) werd op 01/01/1975. Daarvan worden "de lasten" afgetrokken (40% forfaitair), wat dan resulteerd in de maatstaf van heffing waarop de belasting geheven wordt.
Het kadastraal inkomen wordt niet geïndexeerd, maar zou om de 5 jaar herberekend worden (de zgn. "kadastrale perekwatie").
Dat is evenwel nooit gebeurd. Het is hier dus heel gewoon, dat belasting betaald wordt op basis van een geschatte jaarlijkse huurwaarde van € 400, € 600 enz.

Na verbouwing is de eigenaar verplicht een herschatting van het kadastraal inkomen aan te vragen, maar dat wordt vaak "vergeten" en er wordt niet echt heel actief naar gezocht...

Daarnaast is er de gewestelijke "onroerende voorheffing". Beide belastingen gaan hand in hand: federaal wordt het kadastraal inkomen in rekening gebracht, op basis waarvan de gewestelijke onroerende voorheffing berekend wordt.

In een notendop: zelfs al zou de aanslagvoet 100% of 200% zijn, dan nog is het peanuts.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 14:11 Topicstarter

@Triva #29

Tja: belastingverhogingen liggen hier zeer, zeer, ZEER moeilijk. Ik begrijp ook niet goed waarom.
Hier wordt gezegd dat we "de hoogste belastingen van gans de wereld" betalen. Nochtans klopt dat niet helemaal. Helemaal niet eigenlijk...

Het heeft volgens mij vooral te maken met gebrek aan rekenvaardigheid/algemene kennis, plat opportunisme en een algemeen, diepgeworteld wantrouwen tegenover overheid en politici, dat -hoewel soms terecht- wel vaker naar het rijk der fabelen kan verwezen worden.

IMHO is "de gemiddelde burger" (zo die bestaat) een verwend nest dat de kwadratuur van de cirkel wil.

Enkele tienduizenden "ambetantenaren" moeten zo snel mogelijk de straat op, "oververwende profiteurs", maar tegelijkertijd ach en wee, als ze een dag moeten wachten op een papiertje.

"Alle politiekers zijn profiteurs", maar ze staan in de rij, aan de deur van die zeldzame politicus, die de dag van vandaag nog iets wil/kan "regelen".

"We betalen ons blauw aan belastingen", maar wel zelf graaien en wat illegaal bijklussen. "Zwart, komt lekker binnen". Geen protest als de kinderbijslag, de werkloosheidsuitkering, de ziekte-uitkering, ... op de rekening komt...

Als er weer zo een is, die afkomt met een verhaal genre "alle politiekers zijn zakkenvullers" antwoord ik daar steeds hetzelfde op: "dat is projectie jong, waarmee je aangeeft hoe beperkt je voorstellingsvermogen wel is".

En van die belastingen... Ik ben een alleenstaande (de minst gunstige situatie), ik verdien bovenmodaal en mijn gemiddelde fiscale aanslagvoet bedraagt 29,7%. Ik vind dat zeer schappelijk.
Ze verklaren me gek als ik het zeg, maar als het probleem van de armoede zou kunnen opgelost worden met een percentje of 2 meer belastingen: onmiddellijk akkoord.

bieb63

bieb63

23-03-2018 om 14:17

Wat mij in Belgie zo opvalt

Ik ben een aantal jaar geleden eens (om files rond Antwerpen te vermijden) vanaf de kust richting Antwerpen, ergens zo'n 100 km of 50 km (of minder, weet niet meer) voor Antwerpen links afgeslagen om binnendoor naar NL te komen (via Zeeland of zo of ten westen van Breda, weet niet meer precies). Een stukje Vlaanderen waar je niet vaak als doorgaande route rijdt of naar toe gaat. Grotendeels ging niet via de snelweg en we kwamen dus door wat plaatsjes. En wat vond ik dát troosteloos. Ik was enorm verbaasd. Nu heb je in NL natuurlijk ook zat plaatsjes die niets voorstellen, geen oude mooie kern hebben of wat dan ook, maar troosteloos, nee. Maar die plaatsjes in B..... Saaie van beton gebouwde vierkante huizen, armoedige uitstraling, maar ook vooral geen boom, perkje, parkje, bloembakje, iets groens te bekennen. En zoals ik al zei, in NL heb je ook van die nietszeggende plaatsjes, maar alleen al door het gebruik van baksteen geeft het al een andere uitstraling, maar vooral de gewoonte hier om bomen te planten, wat perkjes en parkjes enz. geeft een totaal ander aanblik. Ik vond het bijna schokkend hoe troosteloos het er daar uitzag. Ook nergens elders in de landen om ons heen heb ik ooit dergelijke totaal fantasieloze plaatsjes gezien, niet in bouw, niet in aankleding.

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 14:39 Topicstarter

Tja... Ik ben ook

zo ooit eens (om de files rond Rotterdam te vermijden) ergens zo'n 100 km of 50 km (of minder. Of misschien wat meer, weet niet meer precies), ergens afgeslagen.
Zo troosteloos... En het stonk er naar haring. Of kroketten uit de muur. Ik weet het allemaal niet meer zo goed, dus neem het vooral niet ernstig.

bieb63

bieb63

23-03-2018 om 16:10

Ach Yvan

Je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor....
Ik meen het oprecht en echt geen idee meer hoe die plaatsen heten. Doet er ook niet zoveel toe. Het gaat er om, m.i. dat blijkbaar de gemeentes minder belang hechten aan het woongenot, of men (zowel gemeente als bewoners) kan het niet zoveel schelen, of men is zich er niet van bewust. Geen idee. Maar ik heb dat nergens anders (landen om ons heen) zo gezien. Het viel me echt op.

bieb63

bieb63

23-03-2018 om 16:26

wat info

Dit is wel een leuk stukje hierover uit het NRC:

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/29/belgie-dat-is-hoe-meer-lelijkheid-hoe-beter-a1424674

Het is overigens wel enigszins bekend dat België 'lelijk' is. Geldt overigens vooral voor Vlaanderen. In o.a. de Ardennen is dat weer anders (en dan bedoel ik niet persé het landschap, dat is een ander verhaal).
En wat dacht je van de Belgische kust (m.u.v. De Haan).......

rode krullenbol

rode krullenbol

23-03-2018 om 16:49

Het is heel erg, maar ...

De keren dat ik in België ben geweest, was dat in het kader van historische excursies met betrekking tot de Eerste Wereldoorlog. Ondanks dat dit in culinair opzicht hoogtepunten waren, associeer ik het land helaas nog altijd vooral met 'dood en verderf'. Zo zie je maar: historisch besef kan - heel soms - ook lelijk in de weg zitten!

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 17:04 Topicstarter

Onlangs was er ook nog

zo'n artikel in NRC over de spreekwoordelijke lelijkheid van de B. kust. Misschien dat de ( hoofdredacteur graag natrapt. Wij maken grapjes over het feit dat jullie voor die betrekking een B moesten importeren, maar dat terzijde.

Een B commentator heeft als reactie daarop dan eens opgelijst wat er zoal mis is met jullie kustlijn.
Een flinke lijst, maar jullie hebben dan ook veel meer kust .

Is B lelijk? Ja, natuurlijk: we zijn het land van de koterijen, van de halfslachtig "gerenoveerde" bouwvallen, van de badkuipen in de weiden, van de lintbebouwing, van de "fermetten", bij voorkeur met een nep karrenwiel ingemetseld in een gevel en enkele namaak-hoefijzers die de voordeur omlijsten.

Alleen zien wij dat niet als "lelijk". Wij vinden dat "typisch Belgisch-surrealistische schoonheid". En we zouden moeten tol vragen aan die NL's die zich eraan vergapen! )).

Vraag aan om het even welke B, wat de eerste gedachte is als hij NL binnenrijdt. Vrijwel allemaal zullen ze antwoorden: "alstublieft, geef ons ook zo'n goed uitgekiende, goed onderhouden wegen. Geef ons ook rotondes met fietsers- en voetgangerstunnels.".

De tweede gedachte: "ja, die huizen en zo... Allemaal mooi, degelijk, goed onderhouden (beetje klein, wel). Maar eh... Het leeft niet echt. Allemaal een beetje eh... mooie eenheidsworst...".
Allemaal prima uitgekiend, gereglementeerd. Wij missen dan altijd dat beetje "Typisch B" "tedere anarchie"...

Dat komt bijvoorbeeld erg tot uiting in jullie horeca: als bij jullie de keuken sluit om 22h, sluit die om 22h. Bij ons duikt de kok nog wel even in de keuken, als er om 22h10 nog mensen willen eten.
Jullie: strikt, regeltjes. Wij: "Er zit wel wat rek op, maar vertel het niet verder".

Dat is ook wel historisch te verklaren. Zoals mijn voormalige lerares Nederlands ooit zei, met een legendarisch geworden lapsus: "wat zou je willen? Natuurlijk zijn we een volk van plantrekkers. Gans de wereld heeft hier rondgereden. Uiteraard heeft dat nu nog zijn gevolgen".

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 17:48 Topicstarter

Da's meteen ook een paradox hè...

Als ik naar dat filmpje van # 1 kijk...
Hoe verhouden die dingen zich tot elkaar?

Yvan

Yvan

23-03-2018 om 17:56 Topicstarter

WOI...

Gevoelige snaar... Vraag me niet waarom.
Elk jaar op 11/11 ga ik naar de Westhoek, aan "de skreve" (de B-Fr grens) om daar een soldatenkerkhof te bezoeken en om bloemen te leggen op het graf van een "soldier known to God". Dat doe ik al bijna 20 jaar.

Triva

Triva

24-03-2018 om 01:56

Dat komt bijvoorbeeld erg tot uiting in jullie horeca: als bij jullie de keuken sluit om 22h, sluit die om 22h. Bij ons duikt de kok nog wel even in de keuken, als er om 22h10 nog mensen willen eten."

Waarom? De shoarmatent om de hoek is nog open waarom zou je na sluitingstijd nog eten bereiden? Die koks hebben er dan een lange dag op zitten. Respecteer dat en plan die lege maag beter. Dat zijn ook vast geen Ollanders die op dat tijdstip een echt restaurant in stappen...

bieb63

bieb63

24-03-2018 om 16:22

Yvan

"De tweede gedachte: "ja, die huizen en zo... Allemaal mooi, degelijk, goed onderhouden (beetje klein, wel). Maar eh... Het leeft niet echt. Allemaal een beetje eh... mooie eenheidsworst...".
Allemaal prima uitgekiend, gereglementeerd. Wij missen dan altijd dat beetje "Typisch B" "tedere anarchie"..."

Dan heb je het denk ik over de nieuwbouw/Vinex wijken. Nee, daar ben ik ook niet van. Het heeft nog geen 'ziel' en dat duurt sowieso lang. En vaak zijn het ook een soort blokkendozen of rare bouwsels. Een enkele keer doen ze het beter. Ik zag laatst een nieuwbouwwijk in jaren 30 stijl en dat zag er al een heel stuk beter uit.
Maar dat neemt niet weg dat er wel aan groen en jeu gedacht wordt. Ook dat, dat groen, heeft z'n tijd nodig, maar er wordt wel over nagedacht.

Wat ik wel weer een leuke Belgische gewoonte vindt is dat er tussen de middag onder werktijd (kantoor) veel ergens geluncht wordt. Wij Hollanders zijn van het boterhammetje meenemen of met een beetje geluk een bedrijfskantine waar je nog een kopje warme soep kunt nemen. Maar dat is het dan wel (behalve zakenlunches natuurlijk).
Ik vraag me dan wel altijd af: wat kost dat als je 5 dagen in de week ergens gaat lunchen. En dat doe je ook niet in een half uurtje. Dus ofwel een langere werkdag ofwel kortere werkuren (minder inkomen). Maar het lijkt mij wel heel relaxt om ergens iets te lunchen.

Kleuteronderwijs

Dat in Belgie nog onderscheid tussen onderwijs aan kleuters en de lagere school. En dat de kleuters niet geintegreerd (lees ondergesneeuwd zijn in de basisschool) Dat gaan een heleboel mensen niet met me eens zijn, maar mij lijkt het een zegen voor de jongsten en de leerkrachten.

Een paar jaar geleden maakte ik een fietstocht met de twee jongsten en sliepen we ook twee nachten in een jeugdherberg midden in de bossen nabij een openluchtmusuem. Daar verbleef ook een veertigtal kleuters met drie leerkrachten. Die hummels waren op kamp. Ik heb met verbazing hoe ordelijk en gezellig dat verliep, er viel geen onvertogen woord. Bij ons moesten om een paar honderd naar het zwembad te lopen met groep 5 al twee ouders mee.

Op die fietstocht kwamen we tot de ontdekking dat de humor op straat ligt bij onze Zuiderburen. Zo fietsten we langs parenclub YOLO en hondentrimsalon Doggy Style.

Yvan

Yvan

24-03-2018 om 20:13 Topicstarter

"...Waarom? De shoarmatent om de hoek is nog open

waarom zou je na sluitingstijd nog eten bereiden? Die koks hebben er dan een lange dag op zitten. Respecteer dat en plan die lege maag beter. Dat zijn ook vast geen Ollanders die op dat tijdstip een echt restaurant in stappen... ...".

Treffender kan het verschil tussen B'en en NL's wat dat betreft niet geïllustreerd worden...

Yvan

Yvan

24-03-2018 om 20:16 Topicstarter

Kenfan

Euh... Hoe gaat dat dan bij jullie?

Triva

Triva

24-03-2018 om 20:23

Yvan

'Treffender kan het verschil tussen B'en en NL's wat dat betreft niet geïllustreerd worden...'

Ja maar waarom heb je dan wel commentaar daarop? Waarom is het dan weer zoveel 'beter' als je een kok treft die na sluitingstijd nog wat gaat klaarmaken? Ik vind het gewoon oerdom en niet netjes om dan binnen te stappen en de kok in verlegenheid te brengen.

Yvan

Sinds begin jaren 80 zijn kleuterscholen en lagere scholen opgegaan in de basisschool, idee daarachter was een ononderbroken leerlijn voor de leeftijdgroep 4-12. In de praktijk werd de meester van de lagere school directeur, de hoofdleidster gewoon juf. Kleuterleidsters moesten aan de studie, onderwijzers kregen hun kleuterbevoegdheid kado. Van die ononderbroken leerlijn is weinig terechtgekomen, integendeel, het kleuteronderwijs is zo leerjaarstofgebonden dat zelfs een vierjarige tegenwoordig kan blijven zitten als ze ondermaats presteren op citotoetsen.

Of wilde je iets weten over Nederlandse parenclubs? Daar kan ik je niet veel wijzer over maken, daar ben ik nog nooit geweest.

Yvan

Yvan

24-03-2018 om 21:09 Topicstarter

Misschien

wordt zo'n kok daar niet door in verlegenheid gebracht.
Misschien vind hij het wel leuk om nog eens uit te pakken en gastvrij te zijn.
Misschien vind hij dat hij zich daarmee een waardig ambassadeur toont van een levensstijl die open, hartelijk en gastvrij wil zijn. "Bourgondisch" al hebben we geen hoge pet op van dat adjectief.
Had u daar niet aan gedacht? Nu net mijn punt...

"... En plan die lege maag beter...". Je kan alles plannen. Soms is het leuk om dat juist niet te doen.

bieb63

bieb63

25-03-2018 om 14:12

T'is maar wat je gewend bent c.q. gebruikelijk is in een land

Als het in B vaak voorkomt dat iemand na sluitingstijd nog een restaurant binnen komt, zal de betreffende kok niet raar staan te kijken en daar ook rekening mee houden. Andersom geldt hetzelfde: is het niet gebruikelijk, dan komt het zelden voor en zal de betreffende kok daar niet op voorbereid zijn in de ruime zin van het woord én zal de klant niet op het idee komen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-03-2018 om 16:42

Maaltijdcheques

Een bijzonder Belgisch fenomeen vind ik maaltijdcheques, onderdeel van je salaris maar dan uitgekeerd in bonnen die je bij de supermarkt kunt besteden. Ik vraag me af voor wie dat voordelig is, en het lijkt wel als een soort 'bescherming' van medewerkers en hun gezin om te verzekeren dat ze in elk geval boodschappen kopen voor hun geld.

Triva

Triva

25-03-2018 om 17:48

precies bieb

Wij zijn dat hier niet gewend en ik vind niet dat iemand uit een ander land dan kan zeggen dat we niet gastvrij zijn of flexibel of wat dan ook. Ik gun de kok ook een leven naast zijn werk, net zoals ieder ander die gewoon gaat als het tijd is. Bizar om jouw verkeerd geplande lege maag in te zetten voor gastvrijheid van iemand wiens werk dat is. Ik vind dat nogal decadent, een soort van 'ach die kok werkt voor mij, dat moet een eer zijn dus hupsakee: werken jij na sluitingstijd'. Ik zou me daar zeer ongemakkelijk bij voelen.

bieb63

bieb63

25-03-2018 om 18:31

Precies Triva: net als de zgn gastvrijheid in azie en zo

Ook dat wordt gezien als een enorme gastvrijheid: je kan altijd bij iemand thuis aanschuiven voor het eten. Ja, dat klopt. Maar je moet het wel in perspectief zien. In die landen leven ze anders. Het is daar altijd warm, dus mensen zijn altijd buiten en is het gewoon om bij elkaar binnen te lopen. Niks mis mee, maar het niet specifiek met gastvrijheid te maken, maar meer met cultuur én levensomstandigheden.
Als ik weet dat er een paar keer per week mensen mee eten zorg ik dat ik voor meer mensen heb gekookt c.q. eten in huis heb. Maar als dat zelden spontaan gebeurt, kook ik uiteraard niet dagelijks voor 6 personen als er bijna altijd maar door 4 personen meegegeten wordt. Dat heeft niets met gastvrijheid te maken (want natuurlijk mag er iemand mee-eten), maar met realisme, gewoontes en wat je wel of niet kunt verwachten. Dus ook niets met wat je daadwerkelijk wel of niet wil, maar wat gebruikelijk is.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2018 om 19:19

Gastvrijheid

Ik dénk dat het niet zo vreemd is dat mensen die van buitenaf komen met enige verbazing naar 'ons' kijken. En dan bedoel ik met ons het 'niet met migratie-achtergrond'-deel van de bevolking (daar zul je uiteraard ook verschillen zien, maar even generaliseren). We zijn nogal precies met etenstijd, met hoeveel er aan mogen schuiven en wat er in huis is en spontaan nog in een pan gemikt kan worden. Maar ook dat je áf moet spreken om te komen eten, dat het raar is als je een kwartier later komt, dat er niet standaard iets klaar staat wat gepakt kan worden, e.d., maar ook dat de kok bij wijze van spreken eerder naar huis gaat dan zijn gasten. Als de aard van je eigen afkomst wat zwieriger en flexibeler is dan van 'ons', dan kan het even wennen zijn.

Als een restaurant per se klokslag 10 of 11 uur de deuren wil sluiten, is het slim als ze buiten duidelijk zichtbaar aangeven dat de keuken 9 of 10 uur sluit, dan is iemand om vijf voor 9 of 10 nog op tijd.

Triva

Triva

25-03-2018 om 20:18

Kaaskopje

Tja, je draait het zo dat wij er vast ook weer slecht vanaf komen als WIJ ons verbazen dat degene met wie we een afspraak maken gewoon een uur te laat komt. Of dat je een afspraak maakt met een loodgieter dat die morgen komt en hij belt niet eens af.

Ik ben van mening dat je je moet aanpassen aan het land maar daar niet op moet afgeven in termen als niet gastvrij, star, minder zwierig, minder flexibel.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 20:20 Topicstarter

Maaltijdcheques...

was en is een van die extra-legale voordelen dat voor zowel werkgever als werknemer voordelig is: er worden geen belastingen noch sociale zekerheidsbijdragen op berekend.
Er zijn wel wat voorwaarden aan verbonden, maar de werknemer krijgt dus een stukje bruto loon netto uitgekeerd. De grote verliezers zijn de fiscus en de sociale zekerheid.
Ze zijn er in allerlei zichtwaarden, maar het maximum is €8. Bij maaltijdcheques hoort ook altijd een -verplichte- eigen bijdrage van de werknemer. Voor een maaltijdcheque van € 8 is dat € 1,09.

Er is al langer sprake van om dat gedoe af te schaffen en gewoon te vervangen door een stukje fiscaal en parafiscaal vrijgesteld loon, maar er is inmiddels een ganse industrie rond ontstaan die die maaltijdcheques drukken, verspreiden, ... (of de maaltijdcheque-pinkaarten beheren, want het gaat meer en meer elektronisch) en die laten zich natuurlijk niet gemakkelijk uit de markt drukken.

Yvan

Yvan

25-03-2018 om 20:53 Topicstarter

Kaaskopje

"We zijn nogal precies met etenstijd, met hoeveel er aan mogen schuiven en wat er in huis is en spontaan nog in een pan gemikt kan worden. Maar ook dat je áf moet spreken om te komen eten, dat het raar is als je een kwartier later komt, ..."

Ja, wij vinden dat vreemd en het wekt een indruk van onvriendelijkheid en gebrek aan gastvrijheid. Allemaal heel strikt en strak, precies afgemeten, netjes georganiseerd, daar niet van, maar weinig hart...

Maar hè: als het ons niet aanstaat moeten we daar maar niet komen hè? Zo bekeken hebben Bieb en Triva natuurlijk ook gelijk.
Of we laden een zak aardappelen, uien, bonen, wat lappen vlees in de camper en we komen toch!

bieb63

bieb63

25-03-2018 om 21:14

Precies Yvan

Ook in je eigen land, in dit geval NL, pas je je aan, aan zoals het doorgaans gaat. Als er zelden onverwachte mee- eters zijn, dan ga je ook niet standaard voor meer koken. Want ook dat zou raar, zoniet totaal overbodig zijn.

Net als op tijd komen. Als dat normaal is in een land, dan pas je je daaraan aan. Wn in een land waar dat anders gaat, pas je je weer op een andere manier daaraan aan. Niks is fout og goed, of ongastvrij of juist wel gastvrij. Het gaat om gewoontes en de daarbij behorende verwachtingen en de dingen die je daardoor anders doet. Meer is het niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.