Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?


Johanna

Johanna

17-07-2020 om 17:06

Mondkapjes

Stel je vindt de maatregel stom. Irritant. Opgedrongen.

En je krijgt corona omdat "men" geen mondkapjes droeg. Dat vonden ze namelijk irritant.

Is dat dan een probleem of accepteer je dan de corona gewoon?

Moeite

Ik kan me de maatregelen goed voorstellen en haal toch ook een soort geruststelling er uit door me er aan te houden. In mijn huishouden is toch al sprake van weinig aanrakerigheid dus dat verschil is er beslist maar een kwestie van jammer. We 'faken' het in de lucht.

Ik vind het wel lastig om te bepalen of ik me laat testen.

https://www.parool.nl/nederland/zorgen-om-lakse-nederlanders-met-klachten-mensen-onvoldoende-doordrongen-van-de-risico-s~b3998731/

Ik denk dat de testen niet een hele hoge betrouwbaarheid hebben, dus wat weet je dan eigenlijk?
En in Quarantaine gaan prima maar ik wil wel mijn dagelijkse rondje buitenluchtbeweging kunnen maken anders wordt ik te stijf. Daarbij houdt ik absoluut afstand en in mijn buurt is dat ook geen probleem.
De meeste boodschappen worden toch al door AH bezorgd.
En als ik me echt ziek zou voelen zou ik die enkele vergeten boodschap door de kinderen laten doen.

Maar voorlopig schat ik klachten alleen nog in als hooikoorts of huisstofmijt. Het gaat namelijk weg als ik een tabletje neem.

Ik heb wel vanaf begin maart een paar maanden voelbare opgezwollen klieren in mijn hals gehad, zonder specifieke klachten.

Dus ja, ik vraag me dan af of ik mogelijk al het coronavirus gehad heb? Maar dan nog, wat zegt dat dan eigenlijk? Je kunt het nog een keer krijgen. Lichter zeggen ze dan, want je immuunsysteem doet wel wat ook al zijn er geen antistoffen meer aantoonbaar, maar wat als je niet weet of je besmet bent geweest? Dan kun je ook niet weten of je te maken hebt met een volgende keer.

Nou ja, vruchteloos dus.

Belangrijk is voor mij luchten, frisse buitenlucht en afstand houden. Ik heb altijd mijn mondkapje bij me voor geval ik een lekke band heb en het is te ver om te lopen, anders doe ik nu alles per fiets.

Pien

Pien

17-07-2020 om 17:10

Lou

Precies jouw reactie, daar heb ik dus moeite mee...
En vooral omdat ik je heel anders 'ken' van dit forum, juist hartstikke mild en genuanceerd.

Ik snap de tegenstanders steeds beter.
Maar weet je, ik heb me bijv nog geen seconde _niet_ aan de maatregelen gehouden.
Waar ik zoveel moeite mee heb is de klakkeloosheid van grote termen als 'stuitend egoïstisch' bij gedrag dat tot voor kort zelfs zeer wenselijk was.

Johanna

Johanna

17-07-2020 om 17:15

Pandemie

Als er morgen een pandemie uitbreekt met veel doden etc en de regering vraagt om bij wijze van spreken buiten een paarse muts op te doen omdat dat ervoor kan zorgen dat er minder besmettingen komen doe ik die op. Ook al haat ik paars en mutsen.

Lou

Lou

17-07-2020 om 17:17

Pien

"Maar weet je, ik heb me bijv nog geen seconde _niet_ aan de maatregelen gehouden."

Maar dan heb ik het dus ook niet over jou! Ik dacht aan de Baudet-aanhangers bijvoorbeeld, die menen het allemaal beter te weten terwijl dat duidelijk niet zo is. Juist zij gebruiken klakkeloos van die grote woorden als censuur en dictatuur.

Je houdt je niet voor jezelf aan die maatregelen, maar voor anderen. Dus als je dat niet doet, je houdt geen afstand, je blijft niet binnen als je corona-achtige klachten hebt, ja dan vind ik dat stuitend egoïstisch. Jij niet?

Pien

Pien

17-07-2020 om 17:18

En ik word wel

recalcitrant van het hele gedoe.
Dat wel.
Ik heb me nog niet openlijk verzet maar mijn begrip voor het verzet groeit echt.
Het duurt te lang. Het geneuzel met winkelmandjes.
Leuk geprobeerd, maar ik neem liever geen winkelmandje, liever zo weinig mogelijk aanrakingen.
Zo heeft iedereen zijn eigen structuurtjes. Maar nu wordt het vaak zo dwingend opgelegd, dat roept spanning, stress en weerstand op.
In het begin zag ik ook nog wel het voordeel van een soort van alarm symbool van een kapje ofzo. (pas op, besmettingsgevaar)
Nu het te lang duurt vind ik die constante dreiging van besmettingsgevaar misschien nog wel gevaarlijker dan het besmettingsgevaar zelf.
Niet zozeer alleen voor mezelf, maar ook voor grote samenlevingen.
Constant op je hoede leven is ongezond.
En we moeten juist (ook!) zorgen voor een zo gezond mogelijke bevolking. Weerstand!
Maar het mag bijna niet eens gedacht meer, laat staan uitgesproken. Heftig.

Johanna

Of mvp, waarom ga je niet eens een keer wat leuks doen met je zoon, in plaats van altijd maar onder allerlei verschillende nicks vervelend te doen hier?

ElenaH

ElenaH

17-07-2020 om 17:20

Johanna

'Is dat dan een probleem of accepteer je dan de corona gewoon?'

Hoe bedoel je? Verdwijnt de corona als je 'm niet accepteert? Dat je dan spontaan beter bent of zo?

Pien

Pien

17-07-2020 om 17:22

Lou

Onze berichten hebben zich gekruist.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het groepje anti maatregelen was volgens mij zeer divers.

Ik heb niet gedemonstreerd, ben er ook helemaal niet uit voor mezelf, zoals gezegd gaat het me allemaal te snel.
Maar ik schat zo in dat ik lang niet de enige ben voor wie het allemaal te snel gaat.
En dat is wat mij betreft maar goed ook.
En daar zitten natuurlijk ook negatieve kanten aan.

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 17:33

Winkelmandje

Dat "winkelmandje of wagentje verplicht" is een manier om er voor te zorgen dat de winkel niet te vol wordt. Fijn als jij je er ook aan houdt, in ieders belang. Recalcitrante gevoelens of niet. Als je klaar bent mag je van mij tegen een muurtje schoppen om af te reageren.

Lou

Lou

17-07-2020 om 18:11

Pien

Klopt, de anti's waren en zijn zeer divers.

In mijn geval, ik ben vooral geschokt doordat op mijn tijdlijn van Facebook allerlei lieve yogadocenten zich ineens manifesteren als anti-anderhalve-meter. Daar kan ik niet bij. Dat militante sfeertje opeens, met al die uitroeptekens en hoofdletters ("NEE TEGEN DE ANDERHALVE METER!!!") onder de noemer van menslievendheid.... dat vind ik schokkend.

Als je zegt dat het je te snel gaat, klinkt dat al heel anders. Veel menslievender ook

Pien

Pien

17-07-2020 om 18:11

Pirata

Het helpt echt niet om anderen voor achterlijk uit te maken.

Pien

Pien

17-07-2020 om 18:17

Lou

Sommige mensen vinden de maatregelen militant.
Ik vind dat dat gezegd mag worden, dat betekent nog niet dat ik tegen maatregelen ben.
Iedere maatregel heeft grote gevolgen.
Een maatregel nalaten heeft mogelijk ook grote gevolgen. Het is en blijft een complex geheel. Ik verzet me tegen het simplificeren ervan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-07-2020 om 18:48

Mondkapjes en het rivm

Ik heb over het algemeen vertrouwen in het RIVM en een groot deel van de maatregelen die ze namen.
Maar juist op het vlak van de oukaze dat mondkapjes onnodig waren en schijnveiligheid geven heb ik grote twijfel. Ik heb de indruk dat de boodschap dat het geen zin had mondkapjes te dragen grotendeels is ingegeven door het gebrek er aan. Men kon moeilijk zeggen dat het zinnig was ze te dragen terwijl ze er niet waren. Zeker in verpleeghuiszorg en thuiszorg hebben cliënten en zorgverleners aan grote risico’s bloot gestaan. Mondkapjes hadden daar echt meerwaarde gehad. En waarom dan niet in andere situaties.
Natuurlijk heeft het weinig zin als ze verkeerd gebruikt worden maar het lijkt me nu niet zo moeilijk om de juiste instructie te geven.

Dus dat mondkapjes alleen schijnveiligheid geven, ik geloof er niets van. De goede op de goede manier gebruikt levert echt wel wat op, is mijn overtuiging.

Pien

Pien

17-07-2020 om 18:56

Natuurlijk Aagje

Zeker geven mondkapjes (beperkte) bescherming goed gebruikt.
Maar dat is en blijft het punt, ze worden niet goed gebruikt.
(kwam gisteren ook uit onderzoek, sorry, weet niet meer waar ik het las)
En dat lijkt me evident, dat ze niet goed (genoeg) gebruikt worden.
Ik denk dat je te veel vraagt van mensen, het is onhaalbaar. Je ziet echt niet aan een mondkapje of de gebruiker het wel 'schoon' houdt bijv.
Binnen professioneel gebruik heeft het zin omdat je mag verwachten van personeel dat ze het protocol goed volgen.
Dan nog blijft het lastig binnen veel werkvelden.
Maar in het hele openbare leven, zoals nu in België? Nee, alsjeblieft niet.

ElenaH

ElenaH

17-07-2020 om 19:08

Pien

'Maar dat is en blijft het punt, ze worden niet goed gebruikt.'

Ik weet 100 % zeker dat medewerkers in de zorg echt wel weten hoe ze met mondkapjes om moeten gaan.

Pien

Pien

17-07-2020 om 19:15

ElenaH

Ik had het niet over de zorg maar over mensen in publieke ruimtes.

In de zorg (in nl) worden ze lang niet overal gebruikt, ook niet bij redelijk wat fysiek contact met patiënt, toch niet waar ik werk.

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 19:19

Pien

Waar maak ik jou voor achterlijk uit? Een beetje manieren graag.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-07-2020 om 19:28

Eeuh Pien

Wat precies vraag ik te veel van mensen?

Ik ben voor voldoende beschermende middelen op plekken waar voor mensen gezorgd worden. Ook buiten ICU’s of COVID-afdelingen. Je mag er idd vanuit gaan dat mensen in de zorg goed weten hoe ze wat moeten gebruiken. Maar als ze niet voldoende hebben, gaan ze ‘natuurlijk’ wat marchanderen: wat langer op, toch een tweede keer hetzelfde op. Want de kans lijkt (hen iig) dan toch nog minder om besmet te worden dan zonder.

Maar goed, ondertussen moeten we van de overheid die aan de ene kant spreekt van schijnveiligheid aan de andere kant toch in bepaalde situaties mondkapjes dragen. Dat helpt niet om de oorspronkelijke afwijzing ervan serieus te blijven nemen.

ElenaH

ElenaH

17-07-2020 om 19:30

Pien

'En dat lijkt me evident, dat ze niet goed (genoeg) gebruikt worden.'

Mij niet. Onderzoeksresultaten graag.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-07-2020 om 19:38

fout gebruik mondkapjes

geen onderzoek, gewoon ervaring. In de trein, iemand doet zijn mondkapje af om even heel hard te kunnen niezen - niet in de elleboog..., daarna mondkapje weer op.

Pien

Pien

17-07-2020 om 19:39

Pirata

Waarom neem je het zo persoonlijk op?
Iedereen snapt het idee achter de winkelmandje systematiek etc.
Ik vind het gewoon niet fijn, en daarmee word ik bestempeld als een groot gevaar voor de volksgezondheid en dat vind ik een enge ontwikkeling.

Lou

Lou

17-07-2020 om 19:42

Pien

"Het is en blijft een complex geheel. Ik verzet me tegen het simplificeren ervan."

Eens. Daar verzet ik mij ook juist tegen.

Pien

Pien

17-07-2020 om 19:44

Aagje

Sorry, heb niet meer precies helder wie wat waar precies zegt maar zelf had ik het 'alleen naar' over mijn beklemmende gevoel over het grootschalige gebruik van mondkapjes in publieke leven in België.
Ik zou het echt heel erg vinden als we dat in nl ook structureel gaan doen.
Ik zeg alleen dat ik geloof dat je niet van grote groepen mensen kunt verwachten dat iedereen ze op de juiste manier gebruikt.
Op het moment dat je het protocol niet volledig volgt biedt het juist schijnveiligheid en kan het dus gevaarlijk zijn.
Maar mensen kunnen toch niet constant 100 % alert zijn?

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 19:47

Tja

Als jij gelijk het woord "achterlijk" in de mond neemt, zegt dat me wel iets over jou.

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 19:49

Kennelijk snap je de gedachte achter die mandjes nog niet, anders zou je m.i. er niet zo moeilijk over doen. Als iemand het je uitlegt, ga je gelijk grof doen.

ElenaH

ElenaH

17-07-2020 om 19:53

Tine

'In de trein, iemand doet zijn mondkapje af om even heel hard te kunnen niezen - niet in de elleboog..., daarna mondkapje weer op.'

Serieus? Eén incident en 17 miljoen Nederlanders worden afgeschreven?

De ander

Mensen reageren sowieso sterk op elkaar. Dingetje van deze tijd blijkbaar. En niet altijd even doordacht of genuanceerd en soms gewild lollig.

Maar als je zelf kwetsbaar bent en je ziet dat anderen de maatregelen niet meer opvolgen betekent het wel een mogelijke bedreiging voor jou. En dat is niet prettig.

Dus kijk ik maar de hele tijd waar het wel goed gaat en neem dat op mijn netvlies. Maar ik wordt wel sterk getriggerd als ik beelden zie, met name op tv, oude beelden waar men nog in hordes optrok, of nieuwe beelden. Ik zag een ochtendshow van ITV waar een van de presentatoren een heel verhaal hield over het kapje dat hij net op had gehad. En hij greep meerdere keren gewoon in het midden van het kapje.

Dan gaan mijn tenen wel krullen. Gelukkig kun je zeggen wat je wil tegen de tv, dat hoort toch niemand.

Op straat en in de winkels kan ik me nog goed bewegen gelukkig. Genoeg afstand mogelijk.

En we zijn nu aan het oefenen voor de wintergriepperiode. Nu kunnen we er nog tussendoor zwijnen. Straks kan het een snelle opleving betekenen als mensen denken: geef mijn portie maar aan fikkie.

Pirata

Pirata

17-07-2020 om 20:00

Klopt AnneJ

Zo zit ik er ook in. En ik houd vast rekening met een 2e golf in het najaar/winter. Binnen zitten met een stapel boeken en de thuis-gym.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-07-2020 om 20:31

Elenah

Nee, dat niet. Maar t geeft voor mij wel aan dat ook regels die heel simpel lijken, niet door iedereen worden opgevolgd. Laat staan complexere regels.
Maar ik denk in grote lijnen, dat mondkapjes dragen veiliger is dan geen mondkapjes dragen. Ondanks alles wat je bij t dragen fout kunt doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.