Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?


Binnen inderdaad

Gelukkig is nu wel duidelijk dat mijn vrijwilligerswerk een online variant blijft houden.
Niets bijdragen is ook zowat en ik ben geen Netflixgebruiker.

Dus ik geniet nog maar even van deze tijd dat je lekker buiten kunt zijn.
Ik had een heerlijk diner met een paar vriendinnen op een terras aan het water.

Dat gaat in de winter niet meer lukken.

ik ga nu elke dag maar een stukje fietsen, maar dat zal van de winter iets minder aangenaam zijn.

Maar mensen ontmoeten bij elkaar in de tuin of met de ramen tegen elkaar open is misschien nog mogelijk in de winter maar dan zeker een grotere uitdaging.
En dan ben ik benieuwd of men die poppekast wel aangaat.

Het is een pandemie, dat is geen grapje.

Tango

Tango

21-07-2020 om 22:46

Natuur

Het meest positieve wat ik uit de lock-down heb gehaald is de ervaring hoe mooi de natuur om ons heen is. Bijna elke avond werd er gewandeld, vaak hetzelfde stuk en dan zie je hoe de natuur verandert. Het wandelen zit er nog steeds in, daar de sportschool die ik bezocht over de kop is gegaan (door de corona-maatregelen) en ik nog geen keuze kan maken waar ik wil gaan sporten. En ik geniet nog steeds van deze natuur.
En verder was het een bijzondere tijd. Thuiswerken, video-vergaderen, na een aantal weken was ik er echt klaar mee en zo blij dat ik weer in de auto kon stappen om buiten de deur te werken. De auto had wekenlang niet verder gereden dan naar de supermarkt en af en toe naar mijn zus om mijn neefje op te halen.
Positief was het samen zijn met het gezin, de rust die het mijn zoon gaf om thuis te zijn van school terwijl iedereen dat was. Daarvoor was hij namelijk al thuiszitter. De hilarische momenten van het videolessen volgen door dochter (MBO), ze vergat nog weleens dat haar microfoon nog aan stond en voerde dan tussendoor even een gesprekje met me. En het kaarten met elkaar. De kinderen hebben leren klaverjassen en vooral zoon bleek dat spelletje erg goed door te hebben.
Echt angst heb ik niet gehad, maar nu komt dat wel meer. Dochter zit in België op stage en je ziet de cijfertjes weer stijgen. Zou ze kunnen blijven? Moeten we haar misschien met spoed ophalen? En hoe gaat het als zoon straks weer naar school moet? Blijft het wel allemaal normaal? Ik merk dat ik er nu onrustiger over ben als in de lock-down tijd.

Sinilind

Sinilind

22-07-2020 om 06:11 Topicstarter

Samen wandelen

Kan ook in de winter AnneJ. Ik heb met.een dierbare vriendin een paar keer gewandeld tiid3ns de lockdown, in de duinen, een keer met en de andere keren zonder hond. Leuke gesprekken zijjn het geworden. Ook met zoon overigens.
Sini

Sinilind

Sinilind

23-07-2020 om 09:36 Topicstarter

Toch best moeilijk soms

Ik merk de afgelopen dagen dat ik toch niet helemaal ongeschonden gekomen ben van de afgelopen maanden. Ik vermoed dat het deels te maken heb met mijn eigen situatie, na een moeilijke breuk met ex-vriend. Maar ik zit aan de rand van depressie, al enkele maanden eigenlijk. Aan de ene kant is het een moment waar ik sommige dingen in mijn leven her-evalueer, en dat gaat niet altijd makkelijk, aan de andere kan is depressiviteit of misschien eerder zwaarmoedigheid iets waar ik voor moet "waken": het zit in de aard van het beestje, en prettig is het niet. Ik weet ongeveer hoe ik mezelf moet managen maar ik heb het niet altijd op tijd door. En de eenzaamheid dat Corona met zich meebracht maakt het niet makkelijker te managen.
Sini

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2020 om 16:06

Mondkapjes

Ook al vermijd ik nu het OV en winkels ook eigenlijk, begin ik een algehele verplichting aantrekkelijk te vinden. Dan is het maar duidelijk. Niet op: boete. Heb je geen vork of glas tussen je lippen? Mondkapje.

Ik heb echt totaal niks op met mensen die de hakken in het zand zetten als we in ons verwende vrije bestaan iets opgelegd krijgen wat nergens anders toe dient dsn de gezondheid en daaraan ook gekoppeld de kosten tgv óngezondheid en alle maatregelen. Wat denk je dat het kost? Ik verklap het... miljárden!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-07-2020 om 16:36

Mondkapjes

Mijn probleem met die mondkapjes is dat het lijkt alsof de mensen die ze nu al in de winkels en op straat gebruiken die 1,5 meter niet meer nodig vinden.
Soms echt lachwekkend in de supermarkt. Mondkapje op, eerst wordt het karretje van boven tot onder gesopt met dat spul, daarna besproeien ze zichzelf en dan vervolgens gaan ze gezellig tegen anderen aanhangen om hun boodschapjes te pakken.

Ik ben erg tegen de mondkapjes en desinfecterende gel in winkels en op straat. Buiten dat het niet past bij het land waarin ik wil leven geeft het mensen die niet zelf nadenken ook een verkeerd gevoel van veiligheid.

Gisteren op tv

Gisteren op tv een mevrouw van de Beverwijkse Bazar: ja, die mondkapjes moesten maar verplicht worden want met de 25000 mensen die er nu kwamen was de anderhalve meter niet te doen.

Logischer lijkt het mij in dat geval om geen 25000 mensen binnen te laten

Je ziet nu, naar mijn idee, dat mondkapjes worden gepropageerd zodat men niet meer op afstandhouden hoeft toe te zien. Dat lijkt me niet handig.

In veel landen om ons heen zijn die dingen op meer plaatsen verplicht. Daar stijgt het aantal besmettingen minstens even hard. Vooralsnog ben ik geneigd te denken dat de mensen die tegen de uitbreiding van de verplichting zijn omdat het schijnveiligheid biedt, gewoon gelijk hebben.

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

23-07-2020 om 17:05

LOL

'Ook al vermijd ik nu het OV en winkels ook eigenlijk, begin ik een algehele verplichting aantrekkelijk te vinden. Dan is het maar duidelijk. Niet op: boete. Heb je geen vork of glas tussen je lippen? Mondkapje.'

Dus naast een vergiet op mijn hoofd heb ik voortaan ook een vork tussen mijn lippen op straat 😂😂😂

Pluk

Pluk

23-07-2020 om 17:31

Mondkapje

Dat vind ik echt een brug te ver. Ik doe ook die vork in mijn mond

Karin

Karin

23-07-2020 om 20:45

Tegen

Volledig eens met Dendy, het moet niet gekker worden allemaal!

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2020 om 02:28

ElenaH en Pluk

Ik zat er al op te wachten 😉

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2020 om 02:43

De boodschap

Is vanaf het begin al afstand houden. En dat blijkt inmiddels een te moeilijke opdracht te zijn. En dan schijnt het mondkapje wel net wat meer tegen te houden dan zonder. Maar we mogen nog steeds boos kijken als iemand te dichtbij komt. Ik vind wat er gebeurt helaas typisch een voorbeeld van de kwaaien verpesten het voor de goeien. Die drukke straten zijn toch niet goed? Ik zou daar echt niet willen zijn..

ElenaH

ElenaH

24-07-2020 om 07:24

Kaaskopje

'Die drukke straten zijn toch niet goed? Ik zou daar echt niet willen zijn..'

Eens!

Afstand

Ik word er echt niet goed van dat veel mensen de 1,5 meter vergeten lijken te zijn. Bij het verkeerslicht wachtend met de fiets komen ze pal naast me staan, in de winkel lopen ze tegen de route in en piepen even tussen mij en het rek door, bij wachten in de rij voor een winkelwagentje staan ze in je nek te hijgen. Is het nou zooooo moeilijk? Denken ze dat de rij sneller gaat als je dichter op elkaar staat? Mij zal je echt niet in de stad zien funshoppen maar naar de super of de drogist zal ik toch wel eens moeten dus je kan het niet vermijden.

skik

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 08:45

Paniek

Ik vind vind al die oproepen in de media teveel paniek. De besmettingen hoeven niet op 0 te blijven. Een stijging kun je verwachten als je alles weer open gooit. Zo lang de ziekenhuizen het aan kunnen is er niet zoveel aan de hand. En de groep die nu besmet raakt is jong en heeft een hele kleine kans om in het ziekenhuis te komen, laat staan op de ic. Een ja ik snap dat ze ouderen kunnen besmetten, maar zo lang ouderen en risicogroepen zichzelf goed beschermen s dat risico ook kleiner.

Ik erger me ook aan de berichtgeving over de feestende jeugd aan de costa. Dat zijn over het algemeen pubers van 16-18 jaar die hier helemaal geen afstand hoeven te houden. En als ze dat geen afstand houden vinden we het ineens onverantwoordelijk. Ik vind het dan weer onverantwoordelijk dat Spanje en Portugal ze hebben laten komen. Een dat de reisorganisaties weigeren hun geld terug te geven.

Overigens ligt het misschien aan mijn woonplaats, maar hier zie ik wel dat mensen nog steeds afstand houden. Binnen meer dan buiten bij het passeren, maar er zijn buiten nog steeds geen besmettingen bekend, dus ik vind dat dan ook wel logisch.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-07-2020 om 09:23

Eens

Heel erg eens met Pluk.

2e golf

Als we ons niet houden aan de maatregelen kan een tweede golf heel snel oplopen. Dat heb je gezien aan de situatie in maart. Natuurlijk had je een aantal grootverspreidingsevenementen, maar vervolgens kreeg je de besmettingen in kleine kring thuis en bij elkaar op bezoek, in het (openbaar) vervoer.

En het moet nog herfst worden.

Dat jongelui wel met elkaar mogen omhangen lijkt me helemaal niet handig gecommuniceerd.

Zo worden ze, net als de nertsen, een broeinest van besmetting voor anderen en je kunt ze moeilijk net zo behandelen als de nertsen.

Ook kinderen en jongeren moeten zoveel mogelijk afstand houden.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 09:51

Vind jij

AnneJ, dat is jouw mening, dat kinderen en jongeren zoveel mogelijk afstand moeten houden. De regel is dat ze tm 18 onderling geen afstand hoeven te houden. Ik zie zo vaak dat mensen de regels strenger interpreteren dan dat ze zijn. Laats nog iemand: het devies is Blijf zoveel mogelijk thuis. Maar nee, dat is allang niet meer het geval. Was je handen, houd afstand (vanaf 18), vermijd drukte. Zelf denk ik dat er iets met ventilatie bij moet komen, dus ik zorg dat ik bij bezoek iedereen buiten zet of bij slecht weer de deuren open zet. Maar dat moet niet, ik doe dat zelf.

Prima als mensen graag strenger zijn voor zichzelf dan de regels. Draag een mondkapje, blijf thuis, helemaal prima. Maar we moeten dit niet aan anderen willen opleggen. Als we ons allemaal aan de basisregels houden komen we een heel eind.

ElenaH

ElenaH

24-07-2020 om 09:57

AnneJ

'Als we ons niet houden aan de maatregelen kan een tweede golf heel snel oplopen. '

Maar dat is helemaal niet erg. Zolang er genoeg plek is in de ziekenhuizen en op de IC is een tweede golf geen probleem. Want voor veel (!) mensen is corona net zo vervelend als griep. Geen reden om het land dicht te gooien. Bovendien ga je besmetting niet voor altijd voorkomen. Of wil je de komende 100 jaar met mondkapjes rondlopen, 1,5 meter afstand houden, alles ontsmetten en met maximaal 100 man in een theaterzaal zitten?

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 10:06

Week

Als over een week het aantal ziekenhuisopnames enorm stijgt, dan kunnen we ons zorgen gaan maken. Is nu echt nog niet nodig. We gingen voor groepsimmuniteit toch? Nou, fijn dat de jongeren zich zo hard inzetten om die zo snel mogelijk te bereiken

Pien

Pien

24-07-2020 om 10:41

Maatregelen

Ik vind wel dat we ons aan de maatregelen moeten houden.
Zo moeilijk is het niet; 1, 5 m, drukte vermijden en thuis blijven bij klachten.
Ik ben heel erg blij dat kinderen tot 18 jaar geen 1,5 m meer hoeven. Voor kinderen en pubers is de opbrengst vd maatregel niet in de verhouding met de kosten.

Wat ik erg jammer vind is dat drukte niet vermeden wordt. Mensen komen massaal samen op plekken waar je drukte kunt verwachten. In steden bijv.
Mensen doen ook zo relaxt boodschappen dat 1,5 m niet mogelijk is. Boodschappen doen wil ik snel en efficiënt. Op 1,5 m maar als de boel aan alle kanten vastloopt omdat mensen uitgebreid winkelen dan lukt dat niet en ik ga niet meer eindeloos wachten tot andere mensen hun spullen uitgezocht hebben.
Helaas is het voor mij niet mogelijk om spitstijden bij supermarkt te vermijden.

Als we ons aan die maatregelen houden dan is een mondkapje in de meeste situaties ook helemaal niet nodig.
Maar ik weet het ook niet meer hoor, omdat de drukte zo enorm toeneemt ben ik zelf ook wel geneigd een kapje vaker te gaan gebruiken. (nu besmettingen ook weer oplopen)
Maar alsjeblieft geen plicht zeg.

Het vervelende is

Het vervelende is hier wel die vertraging van enkele weken tussen het oplopen van de infectie en de uiteindelijke ziekenhuisopname. Als je pas op de rem trapt als de opnames flink stijgen heb je nog een periode van enkele weken voor de boeg waarin die stijging door blijft gaan. En dan loop je het risico op situaties zoals in maart. Dus dat er al eerder alarm wordt geslagen lijkt mij niet verkeerd.

Groeten,

Temet

Angela67

Angela67

24-07-2020 om 10:53

Drietrapsraket

het zou mijns inziens handig zijn als aangekondigd wordt dat er twee weken lang éxtra gecontroleerd wordt op 1,5 meter tussen volwassenen (en tussen volwassenen en jongeren) én dat we van elkaar accepteren dat we elkaar gentle reminders geven als dat even dreigt te mislukken. Als dat na twee weken niet minder besmettingen oplevert, dan direct boetes bij minder dan anderhalve meter. Als dat niet helpt, boetes bij minder dan anderhalve meter én mondkapjes verplicht (ook met boete). Soms moet je gewoon even streng zijn zodat mensen zien: oh ja het is ook niet zo erg dat ik niet tweerichtingen op kan op de Kalverstraat of dat ik vijf minuten langer doe over mijn boodschappen. Want ik herken gevoelsmatig goed het 'blissful vergeten' van deze corona-situatie en dat ik per ongeluk bijna doorschuif in een rij zonder anderhalve meter in acht te nemen. Dus laten we elkaar helpen maar bij de mensen waar dat niet voor helpt vind ik dat er strenger opgetreden moet kunnen worden met mandaat van regering zeg maar. In woorden dus, zodat het burgers helpt om situaties bespreekbaar te maken. En natuurlijk heb je er eikels bij die het niet netjes kunnen vragen én die anderen teveel de maat nemen. Maar die houd je toch.
gr Angela

Angela67

Angela67

24-07-2020 om 11:06

toevallig artikel in Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/drukte-en-leegte-hoe-het-virus-europese-hoofdsteden-op-twee-manieren-voor-het-blok-zet~bf33e6b8/

Strekking is overigens vooral dat de horeca blij is met omzet en dus oogje toeknijpt. Daar moet dus harder opgetreden worden denk ik, want het versterkt elkaar (horeca en dansfeesten zijn bij uitstek de vrijetijdsbesteding die je zoekt om even alles te vergeten).

Dus misschien omdraaien: veel strenger optreden tegen horeca en illegale feesten en minder streng bij overdag-activiteiten/winkelstraten etc? Dan pak je namelijk meer de 'super-verspreiding-events' aan en scoor je sneller.

gr Angela

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 11:17

Verschil maken tussen binnen en buiten. Ik ben benieuwd of daar inmiddels iets zinnigs over te zeggen is op basis van onderzoek naar besmettingen. Wat ik me ook afvraag: is binnen de anderhalve meter afstand voldoende of speelt daar ventilatie een belangrijkere rol? Ik zie nog steeds berichten dat binnen bij rondcirkelende lucht anderhalve meter bij lange na niet voldoende is. En dat er buiten helemaal geen afstand nodig is. Ik zou daar wel eens wat over willen horen van het RIVM.

Angela67

Angela67

24-07-2020 om 11:19

niet te moeilijk maken

ook buiten wil ik niet dat mensen in mijn nek hijgen bij het in de rij staan.
maar ventilatie benadrukken lijkt me inderdaad slim
gr Angela

Yaron

Yaron

24-07-2020 om 11:21

Horeca

Ik denk dat de meeste horecabedrijven echt hun best doen, je ziet overal terrassen met schermen tussen de tafels en de tafels verder uit elkaar dan normaal. Maar de mensen die de horeca bezoeken moeten ook de regels in acht nemen, ik sprak met een horeca ondernemer en die vertelde dat ze er een extra taak bijhebben, die van politieagent. Gasten melden dat ze uit één huishouden komen, maar in veel gevallen klopt dat niet en gasten gaan verzitten aan tafel, zodat ze toch zitten op een plek waar ze niet horen. Of ze vinden de 1,5 meter niet nodig, want ze zitten toch ook met elkaar in één vakantiehuis. Bij controle zou de horeca de boete krijgen, dat is toch niet eerlijk, laat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid hierin nemen en doe wat nodig is.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 11:34

Buiten

Als buiten geen probleem is, dan betekent dat dat we ons helemaal niet druk meer hoeven te maken over volle stranden, volle winkelstraten, drukke terrassen, feesten buiten. Kunnen zelfs de festivals weer van stal. Een heleboel problemen minder, lijkt me. Maar dat moeten we eerst dan wel kunnen aantonen, natuurlijk. Lijkt me dat dat nu wel zou moeten kunnen, met al die contactonderzoeken die gedaan zijn.

Triva

Triva

24-07-2020 om 11:35

waar ik mij over verbaas

is dat je opeens weer met mandjes de supermarkt in mag. Dan sta je automatisch te dicht bij elkaar (of gewoon zonder dat je dat expres doet). Ik vind dat ze dat moeten verbieden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

24-07-2020 om 11:56

Triva

Ik vermoed dat dat om praktische problemen ging.
In de tijd van geen mandje kon je hier de karretjes pakken zonder dat je een muntje nodig had. Met als gevolg dat die dingen niet terug werden gezet en dat het personeel steeds ernaar op zoek kon in de wijk. ‘S Avonds werden de karretjes veilig opgeborgen in de naastgelegen gymzaal.
Sommige mensen gedragen zich echt asociaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.