Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?


Eigenrichting

https://nos.nl/artikel/2341533-grapperhaus-ziet-verslapping-voorkom-meer-maatregelen-hou-je-aan-de-regels.html

Het is nog steeds belangrijk om je aan de regels te houden. Tot er een vaccin is en/of totdat het virus mogelijk is uitgedoofd.

Ik zie geen enkele reden om daar luchthartig over te doen. Ook jongere mensen kunnen ernstig ziek worden van het coronavirus en een nog onbekend lange herstelperiode doormaken.

https://nos.nl/artikel/2341694-viruswaanzin-verliest-kort-geding-coronamaatregelen-worden-niet-ingetrokken.html

Viruswaanzin heeft de rechtzaak toch verloren en de anderhalvemetersamenleving blijft actueel.

Maar goed, zo gaat dat dus, iedereen heeft daar nu een eigen mening over, dat kan ook even, want we zijn even uit de wind, maar hopelijk raakt men toch weer snel doordrongen van de ernst van de situatie.

Een pandemie is geen spelletje.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2020 om 12:19

Gemakkelijk denken

Of er genoeg plaats is in ziekenhuizen vind ik niet op 1 staan. Als je daar belandt, is het erg met je gesteld. Het merendeel belandt daar niet, maar blijkt des te langer met de nasleep te zitten. Ook jongeren! Io 1 staat m.i. dat je her een ander niet moet willen aandoen en dat die ander daar op zou moeten kunnen vertrouwen. Heel belabberd als je graag lichamelijk contact met iedereen zou willen maken (ook fijn tegen elkaar aan botsen in winkels en op straat) en elkaar in het gezicht zou willen hijgen, maar dát doe je dan maar (bij iemand) thuis.

Buiten

Ik ben er juist voor om ons grondig te verdiepen in een andere routine. Wat Sini eerder al aangaf: je kunt altijd buiten iets samen doen, wandelen en een gesprek houden met een vriendin.

En dat soort afspraken maken wordt wel belangrijker omdat je elkaar anders makkelijk kwijtraakt. En je hoopt toch een winterdepressie te voorkomen.

Ik heb ook wel even makkelijk gedacht. Ik zou heel graag als familie een keer bij elkaar komen en vorig jaar was dat alweer een aantal keren geweest. Je kunt bij elkaar in de tuin zitten. Maar dan nog, hoe kom je daar? Dan zit je toch weer met niet noodzakelijk en inmiddels weer veel drukker openbaar vervoer en dat is echt geen goed idee.

Na de waarschuwing van Grapperhaus is het dagdromen dan ook wel weer even over.

Pluk, jongeren

Ik snap best dat pubers het hele afstandsgebeuren niet in hun systeem hebben zitten, ze mogen al weer een hele tijd van alles. Maar dat heeft tot gevolg dat wij ook nauwelijks afstand van hen kunnen houden omdat zij domweg overal doorheen banjeren.

Op onze school zijn lijnen door de gangen getrokken, links heen, rechts terug. Een trappenhuis voor naar boven en een trappenhuis voor naar beneden. Dat is nu met de zomerschoolleerlingen al niet te doen, die rennen maar wat rond, drie breed, zodat de volwassenen geen afstand kunnen houden. Hoe moet dat straks als we weer met 1500 tegelijk in het gebouw zitten? Het staat nog niet vast dat jongeren niet of niet zo besmettelijk zijn, ik las ook berichten dat zij het net zo makkelijk overbrengen als volwassenen. Ik vind het wel een dilemma: moet ik dan maar helemaal niet meer bij mijn kwetsbare, hulpbehoevende moeder langs omdat die kinderen zich niet aan de afspraken houden? (Afspraak op school is: je houdt als leerling 1,5 meter afstand van schoolpersoneel). Of ga ik per ongeluk mijn moeder besmetten wat meteen haar doodvonnis is?

skik

Gele hesjes

https://www.101bhvshop.nl/houd-1-5-meter-afstand-hesje.html

Dan zit er niets anders op. Leerkrachten en ondersteunend personeel, en bovendien iedereen boven de 18 jaar, krijgt een 'geel hesje' met het verzoek om afstand te houden.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 14:06

School

Geen idee hoe dat straks op school moet gaan. Ik zie pubers daar niet de hele dag aan de afstand denken nee. Bovendien zijn er ook volwassenen die geen afstand van hen willen houden. Ik was laatst op een diplomauitreiking en de al wat oudere (60 plus) mentor stond gewoon gezellig tussen de pubers op de foto en schudde ze allemaal een hand.

Maar hoe los je dat op? Geen school is wat mij betreft echt geen optie meer. Inderdaad dan maar hesjes? Dat is een van de redenen dat ik denk dat er een ventilatieadvies moet komen. Dan is afstand misschien wat minder belangrijk.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 14:09

Ik laat mijn pubers hun gang gaan, want ze mogen alles weer, maar ik houd nog steeds afstand van mijn ouders en spreek met mensen buiten af, met afstand. Ze kunnen mij dus besmetten, maar hopelijk van daaruit niet verder. Dat zie ik als mijn verantwoordelijkheid.

Pien

Pien

24-07-2020 om 14:31

Is dat zo

Ik heb nauwelijks last van geen afstand houdende jongeren, wel veel van geen afstand houdende volwassenen.
Mijn eigen kinderen houden zich ook vrij strikt aan regels.

Pien

Pien

24-07-2020 om 14:33

Mijn pubers

mogen weer meer maar zeker niet alles.
Maar dat willen ze zelf ook niet, voelen zich erg verantwoordelijk.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 14:39

Pien

Wat mogen ze dan niet?

Pien

Pien

24-07-2020 om 14:54

Ik heb geen echte regels

want zoals gezegd zijn mijn kinderen zelf nogal voorzichtig.
Wel spreek ik situaties vaak met ze voor en kijken samen naar hoe het zo veilig mogelijk kan. Om bijv grote drukte te vermijden, te veel en te grote bijeenkomsten etc.
We laveren wat (er mag wel gelogeerd maar niet te vaak en niet te veel en binnen beperkte kring) maar tot nu toe heb ik niets verboden omdat ze, al dan niet met mijn advies, keuzes maken die ik momenteel verantwoord acht.
Blijven besmettingen oplopen dan worden vanzelf de gesprekken hierover qua aantal en inhoud weer opgeschaald.

Kopzorg

Kopzorg

24-07-2020 om 15:03

Filmavondje

Vorig jaar had zoon tijdens de zomerstop van het ballen ieder weekend bij een andere puber en filmavond met popcorn en cola.
Ook hier en keer gehad. Tafel aan de kant het logeer matras op de grond en de zitzakken een en hoop andere kussens. Dan dweilde er een heel team over de vloer en over elkaar.
Dat vind ik nu dus echt nog niet oké. 8 tot 10 pubers in mijn woonkamer is echt teveel. Bij goed weer buiten zou mogen maar ja dan is 1 scherm van het Chrome book weer zo klein om film te kijken met z'n allen.
Gelukkig is het team waar hij dit jaar in speelde niet zo van de filmavondjes en zijn oude team (is nog steeds een hechte groep) appt en skyped veel maar live elkaar ontmoeten? Daar zijn ze te verstandig voor een dat moedig ik ook niet aan nu er toch weer wat meer besmettingen zijn in ons dorp.

Pluk

Pluk

24-07-2020 om 15:14

Hier wel

Die logeerpartijtjes in groepen vind ik prima, maar dan zitten ze de hele avond buiten en slapen ze op een aparte zolder. Ik zet dan buiten ook weer het ontbijt klaar. Overigens zijn het wel telkens dezelfde kinderen.

Drukte vermijden gaat hier vanzelf. Het is gewoon nergens echt druk. Ik merk dat de pubers nergens binnen gaan zitten, altijd op het terras. Illegale feesten zijn hier niet.

Vakantie aan de Costa hebben ze geannuleerd en nu gaan ze een week in een huisje in Nederland. Voor mijn gevoel doen ze alles, maar houden ze zich tegelijkertijd prima aan de regels.

Influencers

https://pbs.twimg.com/media/EdjnO-ZXkAMltcz?format=jpg&name=large

Column van Theodor Holman, over het meningencircus.

"Het kan het virus allemaal niets schelen. Het danst in een bedompte ruimte van ademtocht naar ademtocht tot het een opening in een lichaam heeft gevonden waar het de organen kan wegvreten.

Het ziet hoe de straten vollopen met toeristen en verheugt zich op het weerzien met zijn neven en nichten uit het buitenland."

Heeft Doutzen met haar meer dan 6 miljoen volgers zo'n Willem Engelverhaal op haar Instagram gezet, ze stelt alleen maar vragen hoor, en dan blijkt er een plan te zijn om influencers in te zetten voor de communicatie over Covid-19. Maar die influencers hebben ook al gezegd dat, ook al worden ze betaald, ze uiteraard toch vinden wat ze zelf vinden en dat gaan ze natuurlijk op social media zetten!

Tango

Tango

24-07-2020 om 19:57

Scholen en pubers

Skik, ik begrijp dat niet van die pubers die door de gangen rennen met z'n drieën naast elkaar. Is er geen toezicht in die school? Dat lijkt me dus hard nodig. Natuurlijk hoeven die pubers geen afstand van elkaar te houden, maar wel van volwassenen, dat kan toch worden uitgelegd, ook op een zomerschool lijkt me.
Verder heb ik het hier makkelijk met mijn pubers. Dochter, al puber af eigenlijk want ze is 19, vertoeft al enige weken op stage in België. Daar zijn ze natuurlijk nog strenger dan hier dus die werkt veelvuldig met mondkapje. Ze zit daar in een vaste groep van 12, die volgens de regels daar geen afstand hoeven te houden, want ze zijn een soort van familie. Vond ik wel prima eigenlijk, zijn allemaal jonge gasten van rond de 18, 19 jaar en in de gezamenlijke ruimte waar ze eten, opdrachten uitwerken etc. valt echt niet voortdurend afstand te houden. Ze slapen wel allemaal in een eigen caravannetje.
Als ze thuis had gezeten was ze waarschijnlijk wel vaker op stap gegaan dan nu. Dus best veilig zo.
En zoon spreek helemaal niet af met anderen, dus die is pas echt veilig bezig. Hij komt ook niet in winkels etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.