Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe kijken jullie terug op de afgelopen maanden?


guera

guera

15-07-2020 om 11:53

geniet maar even

Van de zuidelijke landen zolang het nu kan, want dat gaat binnenkort weer op slot ben ik bang. Vrienden van ons wonen er en niemand houdt zich aan de afstandsmaatregelen en iedereen knuffelt er vrolijk op los onder het mom: tja dat is de cultuur he. En ja hoor de eerste uitbraken zijn er alweer. Daar word ik wel wat triest van. Dit kunnen we alleen globaal oplossen en dan heb je te maken met culturen die weinig hebben met eigen verantwoordelijkheid voor het grotere geheel (hun eigen woorden)

Triva

Triva

15-07-2020 om 12:00

grappig kaaskopje

Ja ik krijg ook altijd jeuk van dat 'hardwerkende' maar dat komt júist uit die tv programma's.... Ik vind het gewoon niet prettig dat we hier gaan afgeven op hoe anderen vakantie vieren.

En die mensen gáán toch op vakantie? Ik begrijp even niet waarom je nu de mensen erbij halen die niet op vakantie gaan?

En wat bedoel je met de ' Heb je de diverse discussies over wat de corona crisis heeft blootgelegd gemist? ' Volgens mij is corona aangeslingerd door voetbalwedstrijden, ski-vakanties en carnaval? Waarom wordt er nu opeens afgegeven op mensen die graag aan de Middellandse Zee liggen? Maak het uit of er een Duitser bij ons aan zee ligt of wij zelf?

supermarkten

Een pandemie is een heftig ding. Je kunt er van alles van vinden, en dat vinden ze vast zelf ook, maar ik heb het als geruststellend ervaren dat er vanuit de overheid en het RIVM instructies waren en dagelijkse berichten.

Niet alleen in het buitenland -al die Nederlandse pubers die zich niet aan de coronaregels ter plaatse en algemeen houden in Knokke, Portugal en Spanje- maar ook in Nederland maak ik me wel zorgen om risicovol gedrag. En als het wel goed gaat en mensen houden rekening dat voelt goed.

Ik was gisteren in de JUMBO en daar krijg je nog een net schoongemaakte winkelwagen aangereikt. De medewerkers hebben jasjes aan met de vraag afstand te houden.

De AH bezorgt nog steeds netjes met afstand houden. We zijn er nog niet.
En ik hoop zo dat we hier in Nederland een tweede golf weten te voorkomen. Ik geloof dat het kan, we hebben het ook goed gedaan in het terugdringen van het coronavirus.

Lou

Lou

15-07-2020 om 12:06

Dendy en Triva

"Braaf gaan roepen dat Nederland ook zoveel moois biedt zorgt bij mij voor jeuk en commentaar hebben op hoe anderen hun vakantie doorbrengen vind ik gezeur."

Eens. Heel vervelend, dat afgeven. Ik ga elk jaar kamperen in Frankrijk, daarmee krijg je ook vaak de (uit)lachers op je hand. Dat is suf, dat doet "iedereen". Nou bedankt hè.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2020 om 12:32

Ik geef niet af op bestemmingen of de zon

Ik begrijp heel goed wat mensen zien in een vakantie in een ander land met of zonder standaard hogere tempetaturen. Als ik dat niet begreep met tot tweemaal toe geëmigreerde ouders...

Ik kan erg genieten van nieuwe ervaringen. Maar wat ik bedoel met "blootgelegd door corona", is dat er wat te zeggen valt voor het verkleinen van de cirkelgrootte waarbinnen je reist en een andere manier waarop we reizen. (als dat realistisch is) Niet alles wat van ver komt blijkt lekker te zijn. De kans op virusverspreiding zoals met Covid-19, wordt steeds groter door hoe we handelen. Daarnaast hebben we het klimaatverhaal. Net als meer mensen had ik gehoopt dat er een meer blijvend effect te zien zou zijn als alles weer veilig is, maar ik vrees van niet.

Pluk

Pluk

15-07-2020 om 12:35

Hmmm

Ik vind alles leuk: kamperen in Nederland, huisje in Nederland, stedentrip, kamperen in Zuid-Europa, trekvakantie met de fiets, de wereld over met een rugzak en allinclusive aan het strand.

Wat een onzin dat het een ‘beter’ of slechter is dan het ander. Overigens zijn het niet de toeristen zelf die aan de wieg staan van betonblokken en overlast. Het is de toeristenindustrie, die ons maar al te zeer nodig heeft.

Tessa

Tessa

15-07-2020 om 12:41

Plus supermarkt

Ik doe de boodschappen van mijn vader bij de Plus in zijn dorp. Gisteren ook en daar hadden ze iets wat ik nog nergens heb gezien. Een apparaat waar je de winkelwagen en je handen in schuift. Dan krijg je een enorme kledder ontsmettingsmiddel er over heen zodat je handen en de wagen ontsmet zijn.
Het apparaat op zich vind ik wel een goeie vondst. Of het echt goed werkt qua virusbestrijding
weet ik natuurlijk niet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2020 om 13:36

Pluk

Overigens zijn het niet de toeristen zelf die aan de wieg staan van betonblokken en overlast. Het is de toeristenindustrie, die ons maar al te zeer nodig heeft.===

Ehm... dus zonder toeristen toch ook geen industrie??

Ik vind de klappen die de horeca heeft gekregen en krijgt echt erg voor iedereen die erin werkt en bezit. Vooral in landen waar dat de enige serieuze bron van inkomsten is. Maar zonder vraag zou veel aanbod dom zijn toch? Dus groeit het bij verstandig beleid niet verder dan tot of krimpt het in naar een realistisch aanbod. In het centrum van onze stad wordt overwogen om de winkelstand te verkleinen naar een kleiner gebied en winkelpanden tot woningen te verbouwen. Twee vliegen in een klap. Omdat dat realistisch is. De behoefte aan fysieke winkels neemt af. Webshops doen het beter. Woningnood vraagt om creatief denken.

Vakantie

Ik ga heel graag op vakantie, zeker ook naar de zon. Normaal ondernemen wij elk jaar wel één verre reis, vaak samen met de familie van mijn man die in het buitenland wonen. We hebben al veel moois gezien. Ik heb in verschillende landen gewoond en en we zijn gezegend met vrienden over de hele wereld. Het is altijd fijn om mensen weer te zien na een lange periode en dat maakt reizen ook speciaal.

Natuurlijk heeft Nederland ook veel moois te bieden, we maken heel vaak uitstapjes binnen Nederland, ook regelmatig een weekend kamperen.

Het een sluit het ander niet uit. Ik snap echter heel goed dat mensen op vakantie een bepaalde sfeer zoeken of bepaalde activiteiten die je in Nederland niet hebt. Waarom niet als je daar de mogelijkheden toe hebt?

Ik begrijp de klimaat bezwaren zeker en het is ook goed om daar rekening mee te houden maar tegelijk is het ook zeker begrijpelijk dat de individuele consument soms wel de mogelijkheid grijpt om naar het buitenland te gaan, al dan niet met vliegtuig.

specht

specht

15-07-2020 om 15:19

Tessa

Ja hier bij de AH een franchiser, staat ook sinds kort zo’n vernuftig apparaat.
Denk wel dat het werkt, maar je hebt natuurlijk nooit een 100% garantie.

Pluk

Pluk

15-07-2020 om 15:20

Soort toerisme

De locatie bepaalt zelf hoe het toerisme eruit ziet. Mag iedereen zijn huis verhuren in Amsterdam? Dan krijg je dus heel veel rolkoffertjes. Richt je je op jongeren? Dan krijg je zuipfestijnen kado. Goedkoper betonblokken? Trekt ook een bepaald publiek. All inclusive haalt de gezelligheid uit de dorpjes, zo kan ik nog wel even doorgaan.

Je ziet nu trouwens wel hoe hard sommige landen toerisme nodig hebben, terwijl het eigenlijk nog niet kan. Dan krijg je lastige situaties, zoals feestende jongeren. Ze zijn welkom en kunnen dus niet annuleren, dus het geld komt binnen. Maar ze kunnen niet doen waar ze voor komen.

Angela67

Angela67

15-07-2020 om 16:32

kyana

da's eufemistische taal:

"Ik begrijp de klimaat bezwaren zeker en het is ook goed om daar rekening mee te houden maar tegelijk is het ook zeker begrijpelijk dat de individuele consument soms wel de mogelijkheid grijpt om naar het buitenland te gaan, al dan niet met vliegtuig."

Het zijn allemaal individuen die erin stappen. Iedereen heeft die keus. En dan maakt het voor het eindresultaat geen bal uit of iemand soms gaat of elk jaar zoals jij.

Dus prima als je het over jezelf hebt, maar je hoeft geen excuses te maken voor anderen. Die mogen dat zelf doen als ze daar behoefte toe voelen.

gr Angela

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 16:34

Specht

'Denk wel dat het werkt, maar je hebt natuurlijk nooit een 100% garantie.'

Bedoel je dat je nog steeds denkt dat antibacteriele zeep (ook) virussen doodt?

specht

specht

15-07-2020 om 17:02

Elena

Nee je begrijpt mij verkeerd.
Ik bedoel dat goed wassen met gewone zeep wel helpt.

Hanny

Hanny

15-07-2020 om 17:09

Heerlijk

Hoewel ik de eerste weken zwaar vond, thuiswerken en kinderen met schoolwerk begeleiden. Vond ik het op een gegeven moment heerlijk. Lekker thuis met m'n gezin. Elke dag samen lunchen. Geen andere mensen die van ons verwachten dat we op bezoek komen. Geen gezoen en geknuffel met mensen buiten mijn gezin. Dat laatste ga ik er ook inhouden.

Sinilind

Sinilind

15-07-2020 om 18:55 Topicstarter

Triva

Ik moet naar Frankrijk... ja ik heb er mijn hele familie (broer, zus, neefjes nichtjes, ooms en tantes) mijn oude moeder uiteraard, en een grote deel van mijn vriendenkring. Of had je niet door dat ik Francaise ben?
En je meent dat skivakantie en carnaval de Covid-epidemie veroorzaakt hebben? Nee de mensen massa die ermee gepaard gaan hebben de uitbraak veroorzaakt. Massa tourisme in de zomer gaat precies voor de zelfde resultaten zorgen.
Sini

Sinilind

Sinilind

15-07-2020 om 19:13 Topicstarter

Over de zon

Ik begrijp prima dat veel mensen blij wordt van zonnige warme dagen aan het strand, ook al is het niet mijn ding. Ik viel heel erg op de formulering het hele jaar ploeteren en dan 2 weken zon verdiend hebben. Als je je leven zo inricht dat je het gevoel hebt dat je het hele jaar door aan het ploeteren bent, en opleeft door de 2 weken zon, dan vraag ik me af of de prioriteit niet eerder is het leven zo inrichten dat je niet 50 weken lang het gevoel hebt om te ploeteren.
Sini

Triva

Triva

15-07-2020 om 19:27

en sini

Daar heb jij toevallig NIKS mee te maken als zij hun leven zo inrichten! Die zijn hier misschien wel heel gelukkig mee en voelen zich ook zo. Ben jij ook zo gelukkig?

ElenaH

ElenaH

15-07-2020 om 19:37

Hanny

'Geen andere mensen die van ons verwachten dat we op bezoek komen. '

Ja, in plaats van snel overgeprikkeld en socially akward werden we hier ineens 'levensreddend bezig' 😀

Sinilind

Sinilind

15-07-2020 om 22:20 Topicstarter

Jeetje Triva

Wat een agressiviteit in je reacties.
Sini

Flavia

Flavia

16-07-2020 om 08:06

terug naar de openingsvraag

Ik vind het vreselijk.

Thuiswerken is niet mijn ding, zeker niet als er aan het begin van de coronatijd nog aan de kozijnen van het gebouw wordt gewerkt. Wij van het bedrijf al vanaf half februari thuis moeten werken en op dit moment al 10% in het kantoor aanwezig mag zijn mits er toestemming is van het crisisteam. Ik verwacht niet dat wij voor 2022 (ja, 22) weer normaal naar kantoor gaan. Ik mis mijn collega's, teams is toch niet hetzelfde. Door een reorganisatie vorig jaar is onze afdeling overbelast en door onze tak van sport kwam er door Corona nog eens een verhoogde productie met bijbehorende vragen bij.

Dan nog een puber thuis die in de 3e periode eindelijk het licht had gezien qua studeren, na een workshop gevolgd te hebben, en ipv van een gemiddelde 6.2 (6.3 nodig om over te mogen) in die periode een dikke 7.5 stond. Die ipv 4x per week trainen en wedstrijden en toernooien elk weekend totaal stil stond. Na 2 weken begonnen de trainingen van de trainingsschool wel weer maar dat is toch heel anders dan met je racket, een shuttlekanon en een trainer naast de baan te trainen.
Inplaats van onze omgangsregeling kon ze ook regelmatig niet naar haar vader omdat die in de risicogroep valt. Ik vind mijn dochter erg lief maar vind mijn tijd alleen ook wel fijn.

Vervolgens nog het aanbod om een door mij zeer gewenst huis te kunnen kopen, maar dan wel ongeveer gelijk de overdracht en een zware renovatie te moeten regelen.

Je ouders niet te kunnen bezoeken, mijn vader heeft het video bellen ontdekt, mijn moeder weet hoe ze de telefoon op moet nemen maar daar blijft het bij. Haar structuur viel volledig weg, haar begeleiders mochten ook niet meer komen. Ze heeft vanaf maart alleen mij nog gezien, want vrienden heeft ze niet/nauwelijks, door haar autisme zal ze ook niemand bellen en als ze al iemand tegenkomt in de supermarkt zal ze ook geen boe of bah zeggen.

Mijn vrienden niet kunnen zien, telefoon is toch niet hetzelfde als met een wijntje en goed eten in een restaurant.

In het begin en nu voor sommige producten nog steeds lege schappen was wel een vreemde gewaarwording. En ik had door Ad en ook door de vroege maatregelen van mijn werkgever wel wat aan mijn kleiner wordende voorraad gedaan.

De goede dingen: geen idee, ik hoor iedereen over 'rust', nou niet kunnen vinden. Vakantie gaat gelukkig wel door. Tijd om te klussen of op te ruimen: niet kunnen vinden. Werkgever zou liefst zien dat we meer dan full-time gaan werken: vorig jaar geprobeerd, 20% viel of viel bijna uit. O, ja 1 voordeel, doordat we thuis moeten werken heb ik de mogelijkheid gehad om mijn kat 4 weken lang om het uur eten te kunnen geven tot hij ook dan alles onder begon te spugen en we hem moesten laten inslapen.

Ik prijs me gelukkig dat we geen zieken of overledenen in de omgeving hebben gehad. We houden ons nog wel aan de 1,5 meter, maar omdat we nog steeds weinig mensen zien valt dat niet eens zo op. In de supermarkt houd ik er wel rekening mee, in mijn tweede thuis op het moment: de bouwmarkt ga ik niet op vrijdagmiddag of zaterdag maar op maandag middag.

Ik hoop dat na de schoolvakantie de regelmaat vooral weer terug keert, dan ga ik me mentaal waarschijnlijk ook beter voelen.

Triva

Triva

16-07-2020 om 08:09

tja sini

Ik vind dan ook werkelijk dat je dingen zegt die niet kúnnen.

Mijntje

Mijntje

16-07-2020 om 09:42

Sini

Ik ben het helemaal met je eens!
Wel vind ik het heerlijk rustig dat iedereen naar dezelfde stranden en oorden trekt en vrijwillig bij elkaar gaat zitten. Kan ik weer de rustige plekken opzoeken Maar van verheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks.

Johanna

Johanna

16-07-2020 om 13:22

Verder

En hoe gaat het denken jullie verder met de corina in Nederland?

Ik snap er soms niks van. Ik zie werkelijk nergens meer mensen afstand houden. Maar toch zijn er amper besmettingen meer en overlijdens.

In de landen om ons heen lijkt het soms weer de verkeerde kant op te gaan.

Krijgen we denken jullie in het najaar weer overvolle ic's etc?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 14:18

Kyana en algemeen

Waarom niet als je daar de mogelijkheden toe hebt?===

De wens en behoefte begrijp ik meer dan volledig. En toch had ik gehoopt dat de corona-ellende dit zou omkeren. Eerlijk... als ik kon zou ik volgende maand mijn koffer pakken en op wereldreis gaan. Ergens zijn is toch anders dan op tv zien of in een tijdschrift plaatjes kijken. Geuren, vochtig, droog, schemering, geluiden... die maken het bijzonder. En toch. We weten inmiddels dat er een "en toch" is en ik ben van mening dat het gesprek daar wel over zou moeten gaan. Ipv dat sommigen (algemeen bedoeld) direct terugslaan met "bemoei je er niet mee!" Stel dat je wéét dat de buurman of -vrouw losse handjes heeft, zeg je dan "maar ik bemoei niet"? Na enige twijfel zou je denk ik toch de politie bellen voor advies. Dat is een morele plicht vind ik. Wel een dappere beslissing. Nu is de wereld het "slachtoffer" van ons gedrag. En kennelijk vinden sommige mensen dat niet dusdanig zorgelijk, dat het tot dat (hier figuurlijke) bellen met de politie komt en tot een beetje bijgestelde keuzes leidt.

"We leven maar een keer, ik heb hard gewerkt, ik heb er recht op, ik heb het verdiend." Staat daar iets tegenover? Wat het weer enigszins in evenwicht brengt?

Triva

Triva

16-07-2020 om 14:40

kaaskopje

Vergeet niet dat veel vakanties allang geboekt waren en dat men (ja ook die hardwerkende mensen) hun geld helemaal niet kunnen terugkrijgen.

Ik vind het prima dat men wat gaat veranderen maar men wijst wel altijd naar een ander.

"Maar van verheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks."

Noem die middellandse zee oorden maar 'paradijsjes', ik wil daar nog niet dood gevonden worden en zit liever in Drenthe

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 14:43

Triva o.t.

Ik vind dan ook werkelijk dat je dingen zegt die niet kúnnen.===

Ik zei eerder dat het de toon is die de muziek maakt. Jij hebt het recht om het oneens te zijn. Sini heeft het recht op gedachtes daarover. Dat het niet in jouw straatje past is geen overtreding van wat dan ook. Je hebt hier niet de rol van opvoeder of moderator, zoals ik bijvoorbeeld op Facebook ben van een groep. Je bent een van ons. Jij gaat dus niet over wat toelaatbaar is. Je kan het oneens zijn.

Dit haakt heel direct aan bij jouw eerdere opmerking dat ik te negatief over je denk. Ik zou niets liever willen dan anders denken, maar je maakt het mij daarin (ongetwijfeld onbewust) vaak erg moeilijk.

Ik merk aan reacties dat ik diezelfde irritatie ook weleens oproep. Nou ja, we kunnen elkaar dan misschien de hand schudden. Blijven oefenen 😉.

ElenaH

ElenaH

16-07-2020 om 14:43

Simpel

'Maar van overheidswege moeten ze dat vliegen naar die paradijsjes beter aanpakken, anders gebeurt er niks."

Dus allemaal GroenLinks stemmen de volgende keer.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2020 om 15:22

ElenaH

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Links inhalen is overal toegestaan 😉.

Mijntje

Mijntje

16-07-2020 om 15:27

"Dus allemaal GroenLinks stemmen de volgende keer."
Deden we al. Vond ik altijd al. Nu moeten de andere partijen dat ook nog vinden, maar die kijken naar andere belangen. Kortermijn. Geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.