Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fooi geven?


Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 16:01

Kenfan

Toevallig zaten wij vrijdag ook bij een Italiaan, niet Happy Italy, waar wij sinds dit jaar ook kunnen eten, maar bij een kleine pizzeria in de stad. En daar mocht ik ook uit diverse pasta's kiezen. Spaghetti, macaroni en tagliatelle. Ik koos macaroni en dat bleek penne te zijn. Een beetje hippe Italiaan laat je blijkbaar kiezen. (Via Social Deal, 12 euro per persoon, voorgerecht, hoofdgerecht en ijsje toe! )

Astrid

Astrid

24-07-2016 om 16:14

hier ook

Afgelopen week gegeten bij een gewoon Nederlands restaurant met een oerhollandse niet-sjieke naam, geholpen door jonge mensen (rond de 18 schat ik) en een fantastische avond gehad. Attent, zorgzaam maar niet opdringerig, vriendelijk, netjes, hadden het niet beter kunnen treffen. En voor een prijs dat je denkt klopt dit wel?
12.50 voor voorgerecht, hoofdgerecht en dessert, drankjes ook voordelig.
http://www.proeflokaalbregje.nl/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-07-2016 om 16:14

Klopt Kenfan

Volgens mij refereerde ik ergens eerder in deze draad aan een soortgelijke ervaring bij HI.

Wat een verademing. Dat maakt de lange rij voor de deur en het vreetschuuridee bijna weer ongedaan.
Bij ons ging vanalles mis, maar de glimlach waarmee het opgelost werd was onbetaalbaar.

Kwaliteit van het eten vind ik dan weer wat minder. Eenmaal in Italië op vakantie geweest en voorgoed verpest, vermoed ik.

Stenna

Stenna

24-07-2016 om 20:21

Kaaskopje, wat voor restaurants

Zeer gevarieerd. Van snelle hap, eetcafee en italiaan tot de grote sjiek. Ik zeg ook niet dat het overal slecht is. Maar gemiddeld gesproken een stuk slechter dan elders. Ik reis heel veel voor mijn werk, naar allerlei landen, daar eet ik dan altijd buiten de deur (ook heel gevarieerd, afhankelijk van of het van mijn dagforfait moet, uitgenodigd word, of in het programma zit) en zie dan toch wel echt een verschil, door de bank genomen. En in landen met het sterke fooien systeem is het beter, vind ik. De service dan. Niet de arbeidsomstandigheden natuurlijk.

Jaina

Jaina

24-07-2016 om 20:32

Service

Meestal vind ik de service in Nederland redelijk goed. Niet altijd. Bij Happy Italy heb ik juist een vrij slechte ervaring (hoewel de serveerster die we als tweede hadden wel lief en goed was). Laatst was ik in Nederland bij een kleine lunchroom wat wezen eten. De service was slecht maar het eten was enorm lekker en ook nog eens goedkoop. Veel lekkerder dan ik had verwacht gezien het soort etablissement en de prijzen. Dus dat compenseerde de service weer. Over het algemeen heb ik geen hele slechte ervaringen.

Wel is de service in de VS inderdaad gemiddeld een heel stuk beter. Dat de fooi al op de bon wordt geschreven heb ik daar eigenlijk zelden meegemaakt. Wel dat er een flinke fooi wordt verwacht uiteraard.
Ook in Europa ben ik wel eens een al ingevulde service charge tegengekomen. Ik ben er geen fan van. Het is overigens niet verplicht om dan te betalen natuurlijk al doe ik dat meestal wel. 1x gehad in Londen dat de service gewoon echt niet goed was en toen heb ik principieel geweigerd om de charge te betalen.

Hier in Frankrijk is het geven van fooi niet altijd even gangbaar. Ik doe het wel eens maar ook regelmatig niet. De service is hier wisselend. In echte toeristen restaurants is het vaak slecht. Daar is het eten ook nog meestal niet lekker en duur. En veel obers hebben daar geen fijne houding. In buurt restaurantjes en andere lokale tenten is het meestal wel goed. Daar zijn de mensen vaak erg vriendelijk en behulpzaam. Maar je komt van alles tegen.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2016 om 01:24

Uit mijn hoofd

Is het in bijvoorbeeld de VS ook niet zo, dat het salaris zo laag is, dat die fooi er wel bij moet om het loon acceptabel te krijgen? Of is dat de beruchte klok en klepel?

Kaaskopje, over pasta

In de traditionele Italiaanse is het wel zo dat de combinatie pasta - saus aan regels onderhevig is. Vuistregel is dat hoe grover de saus, des te groter de pasta. Ik vermoed dat de keuzemogelijkheid een concessie aan de Nederlandse smaak is, vergelijkbaar met de Foe Yong hai en Koloyk cs, die vind je ook niet in de authentieke Chinese keuken.

Maar misschien heb je gelijk en zijn jonge,hippe Italianen van hun geloof afgevallen. Tenslotte stromen daar de kerken ook leeg.

Jaina

Jaina

25-07-2016 om 13:36

Kaaskopje

Ja, klopt. Bepaalde beroepen in de VS zijn uitgezonderd van de Federal Minimum Wage. Die ligt op 7 dollar zoveel. Mensen die een beroep hebben waarbij ze fooi kunnen verwachten verdienen vaak veel minder basisloon omdat ze zijn uitgezonderd onder de minimum loon wet. De gemiddelde serveerder krijgt een loon van 2 dollar zoveel. De rest vullen ze dan aan met fooien. Wat redelijk lucratief kan zijn afhankelijk van waar je werkt.

Frankrijk

Ik vind de bediening in Frankrijk juist vaak vrij slecht. Onvriendelijk ook. Ja, ze hebben meer overzicht, ze zijn sneller dan de vaak onbeholpen Nederlandse scholieren/studenten maar probeer maar eens een salade zonder vinaigrette, olie of wat dan ook te krijgen. Dat lukt je bijna niet, terwijl ik me heel redelijk verstaanbaar kan maken.

Erg fijn als je met iemand op vakantie bent met een moeizame verhouding met eten. Soms moest het bord wel twee of drie keer terug, en dan werd het echt op tafel gesmeten bijna. Dan is zo'n fooiensysteem wel handig om je ongenoegen over de genoten bediening kenbaar te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2016 om 13:42

Aha

Nou dan wil je wel glimlachen en mensen tevreden stellen. Dat is het positieve eraan. Voor de rest lijkt het mij niet iets wat we hier moeten willen. Ik heb liever een nukkige serveerster/ober met een minimumloon, dan dat ze onderbetaald worden en nooit een slechte dag mogen hebben. Ik neem aan dat als een werkgever ziet dat zijn personeel dagelijks chagrijnig helpt, dáár het gat van de deur is.

Anna G.

Anna G.

28-07-2016 om 21:57

Liever een plastic smile, dan geen smile.

In de VS zie je gemiddeld genomen ook veel meer obers op het aantal tafels en ze zijn over-attent, willen continu weten of alles naar wens is. Maar het is daar wel, door het fooiensysteem, ook een lucratieve job. Gemiddeld verdienen ze 10%-15% op een tafel en ik NY is dat nog veel meer. Als je dan in een drukbezet restaurant werkt, voer je je basisloon flink op.

Als je in de VS slecht bediend wordt, wat heus gebeurt, kan je dat kenbaar maken door geen fooi te geven. Dan komt de boodschap wel aan... en werken ze dus voor Piet Snot.

Deze zomer in Frankrijk geweest en ik moet zeggen: ze waren erg vriendelijk. Wel traag. Vind het onbegrijpelijk als je de menukaart geeft, dat je dan niet gelijk vraagt of iemand wat wil drinken. Maar goed, het is maar wat je gewend bent...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2016 om 00:43

Compromis Anna G

Oké, dan doen we in Nederland de professionele glimlach, het minimumloon en fooi naar waardering. Een stuk chagrijn hoeft van mij ook niet. Héél soms komt dat voor en betaal ik geen fooi. Dan voelen ze het ook, maar hebben ze tenminste nog de basis waardoor ze ten alle tijde de huur van hun huis kunnen betalen.

Astrid

Astrid

29-07-2016 om 09:55

idd

de professionele glimlach en werkhouding.
Gelukkig zit er een wereld van verschil nog tussen een plastic smile en geen smile.

Doet me wel denken aan de keer dat ik ergens vroeg om een fris zónder ijs. Toen zei de jongedame: dan laat je het staan, smelt vanzelf.
Dat is weer het andere uiterste. Gelukkig hebben veel mensen een neutrale houding waar niets mis mee is.
Die gekke Amerikanen ook met dat gekir

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.