Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fooi geven?


Miekemieke

Miekemieke

03-06-2016 om 08:40

de kapper

Ik heb de kapper nog nooit een fooi gegeven terwijl ik zo blij met hem ben! Ik wist ook helemaal niet dat dat voor sommige mensen gebruikelijk was. Het hoeft dus helemaal niet maar ik voel nu toch iets ongemakkelijks. Hoe gaat dat dan in zijn werk praktisch gezien? In een restaurant kun je wat op tafel laten liggen als ik bij de kapper afreken (ik pin) kan ik dan zeggen gooi er maar .. euro bovenop? (hoeveel dan?)
Of leg ik wat los geld op de toonbank? Het is een vakman en geld slaat niemand af maar zou hij zich misschien beledigd kunnen gaan voelen of zou hij mij altijd een gierigaard hebben gevonden. Kan ik dit probleem tijdens het knippen gewoon op tafel gooien? Wat moet ik hiermee en ik heb ook helemaal geen zin meer om naar de kapper te gaan.

Mos

Mos

03-06-2016 om 09:36

Mijn kapper heeft

een fooienpot naast de kaptafel staan. Gezien de prijzen heb ik me nog nooit geroepen gevoeld om daar iets in te stoppen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 11:17

Triva

Als het mij om 'het kan beter want goedkoper' ging, dan zou ik restaurants links laten liggen, want zelf koken is goedkoper. Uit eten gaan is een luxe. Vanuit mijn positie van klant kun je zelfs stellen dat ik in een betere positie verkeer dan het bedienend personeel. Misschien niet op mijn bankrekening, maar wel 'live' op zo'n moment. Zij moeten alles naar mij toebrengen, terwijl ik op mijn krent zit zonder een poot uit te hoeven steken. Voor mij genoeg reden om daar nog wat extra voor te geven ook.

Dat jij je blij en tevreden voelt door de service die je anderen levert, is fijn. Maar jij bent toch niet de maatstaf voor wat anderen fijn moeten vinden? Ik vind het normaal om mijn waardering in een restaurant te laten blijken met een paar euro. Daar en nergens anders. O... wel... krantenbezorgers rond kerst, die ook. En als ik kleingeld in huis heb en ik bestel eens pizza of zo, dan ook als ik er aan denk. Van die ene keer per jaar of twee jaar eet ik ook niet echt minder door zo'n fooitje.

"Ik zou veel eerder naar een restaurant gaat die met een bordje netjes aangeeft dat de fooi in de prijs zit. Dan weet je tenminste of die ober je het jou oprecht naar de zin maakt."

Ten eerste: hoe weet je of zo'n ober oprecht is? Wie weet wordt zijn contract niet verlengd als hij niet klantvriendelijk gedrag vertoont. Dat mag ik hopen eigenlijk. Dus hoe je het ook went of keert: je hoort een ober aan je tafel te krijgen die zich professioneel en dus vriendelijk opstelt en je hoort nooit te ondervinden hoe hij zich zonder fooi zou gedragen als hij dat niet leuk vindt.
Ten tweede: nou breekt mijn klomp. Jij: Ik vind het echt serieus gek dat jij, met jullie inkomen, fooien gaat geven aan mensen die wellicht een hoger gezinsinkomen hebben dan jullie of waar het gaat om studenten: die een veel beter perspectief hebben dan jullie. Misschien moet je daar eens over nadenken. Geniet gewoon van je restaurant en maak je niet druk om die paar euro fooi waarvan je niet eens weet wie die precies krijgt. Ik weer: dus jij vindt een in mijn ogen agressieve vorm van fooi afdwingen wel acceptabel, óók voor zielige mensen met zo weinig inkomen als wij, maar arme ik zou het wel normaal moeten vinden als ik de keus niet krijg. Hopelijk zie je nu zelf wat hier scheef aan is. Ik zou er een nare smaak van in mijn mond krijgen en gauw doorfietsen naar een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 11:18

Went of keert..

is natuurlijk "wendt of keert".

Triva

Triva

03-06-2016 om 15:18

kaaskopje

Ik reageerde nu eens niet op jou maar op Kenfan dus je gaat dingen naar jezelf toehalen wat ik niet op jou liet slaan. Het kan beter want goedkoper sloeg dus niet op jou, op restaurants etc maar op de vraag van Kenfan of het beter kon.

Alicia

Alicia

03-06-2016 om 15:21

vaak fooi

Ik geef vaak fooi. Bij de kapper, in een restaurant, in de kantine van de manege. Zelfs het bedrag voor de glazenwasser rond ik vaak naar boven af.
Bij postbezorging geef ik geen fooi, maar dat komt omdat ik mijn ontvangst niet hoef af te rekenen. Dan valt er ook niets extra's te geven.

Triva

Triva

03-06-2016 om 15:26

Kaaskopje

Overigens begrijp ik niets van je laatste alinea...

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 16:05

Trivia

Ik begreep al dat je daarmee inhaakte op wat Kenfan zei.

Wat begrijp je niet aan mijn laatste alinea? Dat ik je, even anders gezegd, niet erg consequent vindt in je opvattingen over fooi?
Je zegt dat je liever hebt, dat restaurants e.d. klanten via de prijs verplichten om fooi te betalen, in tegenstelling tot de vrije keus waarin je kunt bepalen of je wel fooi wilt betalen of niet. Je adviseert mij eerst (misschien moet je, enz.) om na te denken over mijn gedrag, waarmee ik als weinig-verdiener fooi geef aan mensen die het wie weet beter hebben en een beter toekomstperspectief hebben en vervolgens vind je het béter als men in de horeca de fooi bij de prijs opdrukt, waardoor nadenken over mijn gekke gedrag niet zoveel zin meer heeft, want dan wordt ik gedwongen om fooi te betalen ook al zou ik dat een keer niet willen. En waarom? Omdat jij dan niet meer hoeft te twijfelen over het oprechte gedrag van een ober? Jij betaalt dus net zo goed voor het gedrag van een ober, ook al zeg je van niet. Jij wilt met jouw systeem voorkomen dat obers niet oprecht zijn. Weet je dat ik daar nog nooit zo over gedacht heb? Ik ga niet voor ze zitten invullen of ze zich leuker gedragen vanwege de fooi, ik vul alleen mijn eigen bedoelingen in en die bedoelingen zijn dat ik met fooi waardering uitdruk.

Triva

Triva

03-06-2016 om 16:15

hmm

Lange zinnen maken is besmettelijk zie ik

Je zei eerder: 'Ga ik naar een restaurant en heeft de ober ons echt voortreffelijk geholpen, dan laat ik dat zien met fooi', dat vind ik raar. Als je werkelijk denkt dat die arme student die fooi zo nodig heeft geef je die altijd. Met andere woorden: waarom geef je nu een fooi? Blijkbaar moet iemand zich daarvoor uit de naad rennen maar waarom doe je dat alleen in een restaurant? Waarom niet bij de kapper, de buschauffeur, de machinist van je trein en ga zo maar door. Geef daar nu eens oprecht een antwoord op?

Dat ik zei dat ik liever naar een restaurant ga waarbij ze zeggen dat de fooi al in de prijs zit betekent niet dat ik er vanuit ga dat ze vanaf dat moment de prijs van alle gerechten met 1 euro ophogen. Ik ga er gewoon vanuit dat ze fooien niet nodig vinden net zoals dat ik dat vind zodat mensen niet altijd bang moeten zijn of de fooi wel genoeg is, niet te hoog is, een belediging is voor de ober en ga zo maar door. Het zou het sociale leven een stuk simpeler maken als de fooi gewoon helemaal niet bestond. In het kader van wat Kenfan zegt: gun jezelf en iedereen een kadootje, stop met die fooi. Waarom is een gemeend dank je wel niet voldoende? Waarom moet er geld bij en bovenal: waarom ben je zo verschrikkelijk inconsequent met fooien uitdelen?

Lente

Lente

03-06-2016 om 16:44

Volgens mij is Kaaskopje heel consequent

Ze geeft een fooi als ze het leuk vindt om dat te doen.
En ze doet het niet waar ze de fooi niet vindt passen (gedrag of locatie of portemonnee)
Geldt voor mij ook.

In korte zinnen kan het ook

Triva

Triva

03-06-2016 om 17:26

Lente

Waarom haalt Kaaskopje dan het loon en de vooruitzichten van die mensen erbij en haar eigen dochter op de scooter? Ze vint het sympathiek dat haar dochter een fooi krijgt in barre omstandigheden maar dat betekent dat ze heel vaak geen fooi geeft aan mensen in 'barre omstandigheden'. Mijn zoon fietst elke zaterdag 18 km met post in 'barre omstandigheden' maar hij krijgt toch ook nooit een fooi? Waarom moet je wel iemand een fooi geven die in die omstandigheden jou een pizza komt brengen maar als iemand een pakje of brief komt brengen hoeft het niet? Let wel: ik vind niet dat die persoon een fooi moet hebben, ik vind dat we helemaal zouden moeten stoppen met fooien zodat je je niet afvraagt of je wel te veel of te weinig hebt betaald en of het niet gezien wordt als belediging.

Verder zegt ze zelf (zie ik nu pas) in #14 dat ze niet consequent is en ze bepaalt voor de ander of een fooi wel of niet neerbuigend wordt gezien.

De vraag van Kenfan was geen echte vraag

Op de vraag "Kan het beter?" verwachtte ik geen antwoord, dat was een retorische vraag. Misschien was dat duidelijker geweest als ik er ook nog een uitroepteken achter had gezet. Maar ik betwijfel Triva of dan de strekking van mijn posting ook tot je doorgedrongen was.

Punt is dat er geen gelijk is. Jij vindt fooien geven niet nodig. Dan moet je het vooral niet doen. Het is in Nederland itt de Vs geen verplichting. Wat ik je probeerde duidelijk te maken was dat een andere er wel plezier in heeft een fooi te geven. Waarom zou jij dat diegene ontzeggen? Jij bent niet de maat der dingen.

Persoonlijk zou ik er geen traan om laten als hondenbezit acuut werd verboden en voetbal uit de media verbannen werd. Dat vind ik dan weer nergens goed voor. Maar beiden schijnen toch de levensvreugde van hele volksstammen te vergroten - hoe onvoorstelbaar dat ook is voor mij. In dat besef probeer ik toch enige tolerantie te betrachten als er weer eens een kudde van de uitlaatservice op me afstormt terwijl ik door het bos ren.

Lente

Lente

03-06-2016 om 19:15

'sympathiek' is in dit geval gelijk aan 'leuk'

Kaaskopje mag zelf weten wat ze sympathiek vindt, juist omdat het geen verplichting is.
Ik zie een fooi in Nederland ook als: ik vind het leuk om iemand iets te geven.

Miekemieke

Miekemieke

03-06-2016 om 22:14

ja maar

De fooi gevers maken het voor de anderen wel onvrij want als er mensen zijn die fooien geven dan wordt het min of meer gewoon en dan voel je je dus verplicht om ook iets te geven want je wilt geen vrek zijn. Dus het gedrag van de fooigevers heeft wel indirect invloed op mijn gedrag want ik wil helemaal geen fooi geven maar voel mij daardoor wel min of meer verplicht het wordt in ieder geval wat beladen om niet te geven. Ik baal overigens zo van dat verhaal dat er mensen zijn die de kapper fooi geven pff had ik het maar niet geweten.

Triva

Triva

03-06-2016 om 22:18

precies miekemieke

Mij wordt verweten dat ik niet begrijp wat anderen bedoelen te zeggen maar dat gaat net zo goed andersom op. Jij zegt wat ik bedoel, nu is de kapper ook al verpest voor mij. Ik begrijp dus ook niet waarom iemand wel in een restaurant een fooi geeft (het is niet eens slecht weer tijdens het werk) en dan weer niet aan de kapper die zo vreselijk zijn of haar best heeft gedaan. Ik begrijp gewoon echt serieus niet waarom je de één wel wat geeft en de ander niet.

Angela67

Angela67

03-06-2016 om 22:21

triva en mieke

Kan het jullie echt iets schelen wat 'de kapper' (die niet bestaat) van jullie denkt?
Heb je geen eigen kompas voor dit soort dingen?
Als je al zo snel onder de indruk bent en/of je schuldig voelt, dan lijkt me dat je een ingewikkeld leven hebt.

gr Angela

Jo

Jo

03-06-2016 om 22:28

Nou Miekemieke

Dan ben jij wel een heel erg beïnvloedbaar persoon die zich laat leiden door wat anderen doen.

Lente

Lente

03-06-2016 om 22:35

Ik ga me echt niet schuldig voelen

Je onvrij voelen doe je zelf. Daar kun je anderen niet de schuld van geven.
Als je dat wel doet, maak je andere onvrij omdat zij hun eigen gevoel niet mogen volgen omdat jij dan weer onvrij wordt.
Oftewel een verschrikkelijke circulaire beredenering.

Motiveren

voor mij is een fooi een extraatje, een blijk van extra waardering, geen verplichting en beslist geen automatisme. Als ik niets wil geven omdat ik de kwaliteit (de maaltijd, de service, de locatie zelf ) niet meer dan zeer gemiddeld vindt dan voel ik me geen vrek maar realistisch. Als ze me vervelend en knijperig vinden, jammer dan, ik ga niet zo frequent op vaste plaatsen eten dat ze mijn persoontje zullen gaan onthouden.

Ha, ik herinner me een fooi in ' onze' snackbar. Ik kom er hoogstens een paar keer per jaar. Door allerlei gedoe due dag was ik nogal verreisd geraakt en belandde hongerig rond achten bij de snackbar, voordat ik naar huis ging. Er was geen enkele klant in de zaak, de medewerker moest speciaal voor mij van alles in gang zetten. Ik heb m toen verbijsterd door het dubbele te betalen voor mijn bescheiden bestelling. Was gewoon hartstikke aan een lekker hapje toe en erg blij met het gebodene.

Als ik er nog eens kom, merk ik dat hij die betaling van toen niet is vergeten. Maar goed, dit is een slecht voorbeeld

Ben nog nooit in de VS geweest. Het lijkt me niet prettig fooien te ' moeten' geven. Waarom verhogen ze de prijzen dan niet gewoon? Op cruises horen fooien er ook per definitie bij. Vind ik eveneens jammer. Noem het dan geen fooien maar belasting :p

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 23:35

Haha, nou wordt ie fraai Triva

Waarom haalt Kaaskopje dan het loon en de vooruitzichten van die mensen erbij en haar eigen dochter op de scooter? ===

De scooter heb ik er inderdaad bijgehaald, maar jij begon tegen mij over ons inkomen, het waarschijnlijk betere gezinsinkomen van horecapersoneel en het toekomstperspectief van het personeel van restaurants.

Triva, misschien kunnen we wederom constateren dat we elkaar niet begrijpen. Ik jou niet en jij mij niet. Dat komt wel vaker voor. Ik voel me er heel erg goed bij dat het voor mij redelijk duidelijk is waar ik wel fooi 'moet' geven en waar niet. Een enkele keer overkomt het mij dat ik het gevoel heb dat ik niet zo attent was, waar dat wel aardig was geweest. Ik voel me totaal niet schuldig omdat ik bij de kapper niets geef. Ik kan er zelf mee leven dat ik niet altijd even consequent ben. En ik heb van een restaurant al haarfijn uitgelegd waarom ik het daar wel doe. Ik geef jouw zoon, stel dat hij bij ons bezorgde, geen fooi, omdat ik dan wel aan de gang zou kunnen blijven en omdat ik niet in de tuin ga zitten wachten tot ik de postbezorger het tuinpad op zie lopen. Met een beetje mazzel zou ik ook niet thuis zijn, omdat ik mijn eigen werk zit te doen. Maar als het de gewoonte zou zijn dat postbezorgers net als folderbezorgers een kerst/nieuwjaarswens zouden langs brengen zou ik met alle plezier iets geven hoor.

In hoeveel situaties vraag jij je af of een fooi als neerbuigend gezien zou kunnen worden? Dat is ook een kwestie van aanvoelen. Als die oude mensen die jij vriendelijk toezwaait en -lacht zomaar in het wilde weg eens 5 euro in je hand zouden drukken, stel dat, zou ik uit beleefdheid een keer tegensputteren en het vervolgens blij in mijn zak steken. Ontzettend lief dat ze zo attent zijn en omdat je al zwaaide en lachte zullen ze niet denken dat je het om de fooi doet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2016 om 00:09

Tja vanavond nog

Bij de Happy Italy, grootste vreetschuur allertijden. En zo was de sfeer eigenlijk ook.
Maar toch, de 'hoofdserveerster' was zo vriendelijk en deed zo haar best om ons een fijne avond te bezorgen met zo'n echte horeca-smile. En dat waardeer ik zeer, dus daar geef ik graag een fooi voor. Het gaat om de moeite die iemand voor je doet.

En ja nee dat is niet consequent inderdaad. Ik krijg nooit een fooi. Sterker nog ik krijg nooit een dankjewel, ik hoor mensen alleen maar als het niet goed is. Tja hoort bij het werk van mij. Maar dat vind ik nog geen reden om de pizzabezorger, kapper en serveerster dan ook niks te gunnen. Wat ze verdienen heeft daar echt niks mee te maken.

De VS is verschrikkelijk. Daar gaat het niet meer om je gasten goed te verzorgen maar om zo kruiperig mogelijk zijn voor een klein beetje fooi. Dat zouden we niet moeten willen, maar daar is fooi dan ook de hoofdinkomst. Hier gaat het het personeel niet om de paar euro van mij, daar hebben ze hun salaris voor. Het gaat om mij, dat ik met die paar euro kan laten zie hoe ik iets waardeer.

Miekemieke

Miekemieke

04-06-2016 om 07:36

Nou Miekemieke
Dan ben jij wel een heel erg beïnvloedbaar persoon die zich laat leiden door wat anderen doen.

Als het over sociaal verkeer gaat ben ik wel beïnvloedbaar omdat ik bang ben dingen verkeerd te doen. Mijn ouders komen uit een andere cultuur (en milieu) dus ik heb het niet echt van huis uit meegekregen.
Wie krijgen er nog meer een fooi?
de huishoudelijke hulp van mijn ouders?
de verpleegkundige die het been van mijn vader verbindt?
de glazenwasser?
de huisarts omdat zij mij goed geholpen heeft?

Alicia

Alicia

04-06-2016 om 08:03

oei miekemieke

Dus jij vindt dat iedereen maar bot en onaardig moet doen, omdat anders opvalt dat jij soms geen fooi geeft?

Miekemieke

Miekemieke

04-06-2016 om 08:34

Alicia

Dat betekend dus dat als je geen fooi geeft dat je bot en onaardig doet?

Alicia

Alicia

04-06-2016 om 08:42

nee

Dat betekent het niet. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn? Is het zo erg als iemand bot en onaardig is?

Jo

Jo

04-06-2016 om 09:39

Miekemieke

Als er iemand sociaal is, dan ben ik het wel. Maar dat hoeft zich niet te uiten in het geven van fooi. Hoe en wie dat ik ben, is voor een klein gedeelte bepaald door mijn ouders. Het overgrote deel is gevormd door het leven. En laat dat nou net een andere cultuur zijn geweest dan de Nederlandse..

Nogmaals je MOET in Nederland aan niemand een fooi geven. Iedereen krijgt betaalt voor wat hij doet. Dus ook je kapster, de glazenwasser, de ober, de huishoudelijke hulp etc.
Maar je MAG fooi geven. Niet omdat je buurvrouw dat ook doet, maar omdat jouw hart dat in geeft.
Wil ik daarmee zeggen dat je geen hart hebt als je geen fooi geeft. Nee, absoluut niet. Iemand hartelijk bedanken voor zijn werk is ook al een positief gebaar. Bedankjes hoef je niet in geld uit te drukken. En die bedankjes die komen rechtstreeks uit je hart en niet uit je portemonnee.

Idem als caton en nur

Ik geef wel fooi als blijk van waardering voor de service of wanneer de bezorger iets zwaars dient binnen te brengen zoals de oude wasmachine naar beneden tillen. Niet om mijzelf een goed gevoel te geven. Als de service matig is, geef ik ook geen fooi.

Als de pizzabezorger snel en een warme pizza aflevert, krijgt hij ook fooi. Meestal €1,50 want die heeft 10 adresjes in een uur. Een kamermeisje krijgt fooi afhankelijk van de hoeveelheid dagen dat we daar geweest zijn.

Na aanleiding van de draadje, realiseerde ik dat ik de kapper nooit fooi geef. Maar dat komt ook omdat ik de kapsalon als een winkel ervaart. Bij de afhaalchinees geef ik ook geen fooi, ook al smaakt het eten prima. Toch volgende keer bij de kapper hier even over nadenken.

Alleen hoeveel geef je een kapper? 5%?
Als ik alleen geknipt wordt en het bedraagt €48,50 en ik ga voor de afronding, dan vind ik €1,50 zo'n zielig bedrag dat ik liever geen fooi geef. Straks moet een kapster nog dank je wel zeggen voor €1,50.

Elfje65

Elfje65

17-06-2016 om 20:04

Flanagan

Het hoeft ook niet, maar als ze van iedereen die dag 1,50 krijgt loopt het aardig op. Het wordt denk ik aan het eind van de dag/week verdeeld, dus is een leuk exraatje. Aangezien een kapster (vind ik) zwaar onderbetaald wordt, geef ik dus altijd een fooitje.

Triva

Triva

17-06-2016 om 22:28

Elfje

Klopt, kapsters zitten op nummer 1 van slechtst betaalde beroepen maar waarom geef je de postbezorger, de kassiëre, de jonge meiden in de Kruidvat en ga zo maar door niet elke keer wat extra? Fooi geven omdat je vindt dat iemand onderbetaald wordt begrijp ik dus niet want wanneer doe je het dan wel en wanneer doe je het dan niet en houd je het hele fenomeen van slecht betaald worden niet in stand? Als ze die fooien niet krijgen zoeken ze wel wat anders en als die kappersketens hun vacatures niet vervuld krijgen moeten ze wel meer gaan betalen. Er zijn helaas veel te veel meiden die kapster willen worden denk ik...

http://top10-lijstjes.nl/slechtst-betaalde-beroepen/

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2016 om 22:51

Kapper

Soms verbaas ik me over wat "slecht betaald" wordt genoemd. Een hairstylist met 0 ervaringsjaren verdient 1792 euro. Hoezo is dat slecht? Dat is redelijk normaal voor dit opleidingsniveau. Ik met mijn mbo denk- en werkniveau, zou willen dat ik dat verdiende.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.