Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fooi geven?


apotheek

van de week was ik bij een zelfstandig wonende oude dame op bezoek. De apotheek kwam langs om medicijnen te brengen, en later een andere bezorger met incomateriaal. Beide bezorgers kregen een fooí. 'Dat doe ik altijd hoor!' zei ze.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-07-2016 om 21:01

Gewoon sociale druk

Je bent gewoon bang om door de ober, je vrienden, je forumgenoten aangekeken te worden op het feit dat je juist wel of juist geen fooi geeft. Dat is de enige logische verklaring voor het feit dat in sommige situaties wel en andere geen fooi wordt gegeven. Als het hoort doen 'we' meestal gewoon mee. Sociale druk.

Als je er bij stil staat zie je dat heel veel zaken grotendeels bestaan uit sociale druk. Politieke meningen bijvoorbeeld, ik heb het al vaker gezegd, owee als je durft af te wijken van je peer-group....

De meeste verhalen hierboven zijn rationalisaties voor sociale fenomenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2016 om 21:13

Klopt niet helemaal Ad

Want als ik ergens alleen zit geef ik ook fooi.

Het heeft meer te doen met willen voldoen aan verwachtingen, of juist niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-07-2016 om 21:36

Ginny

Die ober had ik er ook bij gezet, dus dat alleen zijn valt er naadloos onder. Die verwachtingen zijn *sociale* verwachtingen. Je bent bang voor een negatieve reactie of zelfs een schuldgevoel omdat je je 'asociaal' gedragen hebt. Dit soort gevoelens worden vaak geinternaliseerd zodat je je zelfs schuldig voelt als er geen getuigen zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2016 om 22:27

Okee

Even overheen gelezen.
Ik vind dat verder prima, want als de ober me niet bevalt lukt het me prima om geen fooi te geven.

diane

diane

18-07-2016 om 00:36

Ja maar Ginny

Dat is toch juist wat Ad bedoelt, ik ben het wel met hem eens.
Meestal geef ik ook een fooi in cafe of restaurant, mits ik tevreden ben. De enkele keer dat ik geen fooi geef schiet tóch door me heen: als 'ie nu maar niet denkt dat ik ontevreden ben.
Daar heb ik geen last van als ik ontevreden ben, dan mag 'ie dat best concluderen want dat is ook eigenlijk de bedoeling dan
Maar ben ik wél tevreden voel ik me bijna verplicht dat te laten zien door fooi.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2016 om 02:03

Sociale druk

Wat de fooi betreft, moet ik wel toegeven, dat ik me soms onaardig voel als ik geen fooi geef, maar als wij bijvoorbeeld een low-budget-hapje willen eten, ga ik de prijs niet zelf opvoeren door fooi te betalen. Jammer van de aardige bediening en het lekkere eten, maar dan ben ik "egoïstisch". Maar als wij hem een avondje breed laten hangen (binnen onze grenzen van wat breed is dan), hoort de fooi er toch wel bij. Mits ik tevreden ben over de bediening en het eten. Uit dat ik me soms minder aardig voel, kun je wel concluderen, dat ik het gevoel heb dat fooi 'hoort', maar ik voel mij dus niet altijd maar verplicht om het dus ook te doen.

Ad: Politieke meningen bijvoorbeeld, ik heb het al vaker gezegd, owee als je durft af te wijken van je peer-group....

Ik weet niet hoe ik het doe, maar ik kies gemiddeld genomen mensen uit die totaal anders stemmen dan ik. Ik ben blij dat mijn man wat dat betreft een uitzondering is. Ik geloof dat man en ik nog nooit op dezelfde partij gestemd hebben, maar wel aan dezelfde kant. In onze vriendenkring zitten mensen met verschillende (politieke) opvattingen. Soms schrik ik wel eens van die opvattingen, maar zolang ik het er niet persé over móet hebben, ga ik het maar uit de weg als ik met deze mensen spreek. Ze zien via Facebook vast wel eens iets van hoe ik denk, net als ik dat van hen zie. Als je alleen maar om kunt gaan met mensen die hetzelfde zijn als jij, wordt je wereldje wel erg klein.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-07-2016 om 13:26

Ja

Dat zeg ik toch ook.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-07-2016 om 15:25

Ginny

"Ik vind dat verder prima, want als de ober me niet bevalt lukt het me prima om geen fooi te geven."

Ja da's makkelijk. Maar lukt het je ook als de ober je *wel* bevalt? Of gaat dan de druk werken? Wil je hem niet laten denken dat hij je *niet* bevalt?

(wat een ober moet doen of zijn om je te bevallen wil ik niet eens weten

zebra

zebra

18-07-2016 om 17:03

meestal wel fooi

als we uit eten gaan en als het eten en de bediening prima zijn. Was gisteren het geval. Maar degene die de kassabon opmaakte was daar net mee klaar toen ik kwam aanlopen om af te rekenen (pinbetaling, wij zaten op terras). Ik wilde fooi geven door het bedrag naar boven af te ronden en zei dat ook. Maar blijkbaar heeft ze me niet goed verstaan of begrepen waardoor ik toch het oorspronkelijke bedrag gepind heb. Had geen kleingeld bij me om dit alsnog als fooi te geven dus heb het dan maar zo gelaten, vond het wel vervelend.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-07-2016 om 19:27

zebra

Je voelde jezelf in je goedgevigheid afgewezen. Ik heb met je te doen. Afschaffen maar die fooiengewoonte. Hetr doet meer kwaad dan goed

Tonny

Tonny

18-07-2016 om 22:17

oke Ad, maar als je in een land bent

waar fooien er nadrukkelijk bij horen? Houd je jouw instelling dan ook vol?

zebra

zebra

19-07-2016 om 06:33

Ad Hombre

vind het een vreemde opmerking die je daar maakt maar dat kan ook aan mij liggen!
De meeste keren wordt de bon pas opgemaakt als ik bij de bar sta om af te rekenen en dan zeg ik gelijk nadat ze het bedrag noemen dat ze het naar boven (ik noem dan het afgeronde bedrag) mogen afronden.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 09:18

Tonny

Nee, dan pas ik me meestal aan, dat doe je als je 'te gast bent'.

Wat niet wegneemt dat ik me toch wat genaaid voelde toen de fooi in een Amerikaanse diner ooit gewoon vast naar eigen inzicht ingevuld op de bon stond. Misschien hoort dat daar zo, of dachten ze dat die foreigner wel niet zou weten hoe het hoorde.

Maar ik vind het wel fijner in landen als Japan of China waar ze je gek aankijken als je wel een fooi geeft.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 09:21

zebra

"vind het een vreemde opmerking die je daar maakt maar dat kan ook aan mij liggen!"

Het zijn vaak juist de 'vreemde opmerkingen' die je aan het denken zetten en tot dieper zelfinzicht leiden.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2016 om 10:34

Ad Hombre

Valt die laatste opmerking ook niet onder 'weekmakers'?

Dat stelt mij overigens wel gerust. Dan kan ik gewoon doorgaan zoals ik altijd doe, ook al heb ik het gevoel dat je mijn opmerkingen vreemd vindt.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-07-2016 om 13:17

Kaaskopje

"Valt die laatste opmerking ook niet onder 'weekmakers'? "

Nee, da's achteraf, dan noem ik het een wasverzachter

bieb63

bieb63

19-07-2016 om 20:54

Vast gebruik versus individueel intiatief

Op zich is het m.i. nogal simpel. Het is in de NL horeca (ik zeg bewust NL, want alle gebruiken van andere landen weet ik niet) een relatief vast gebruik om een fooi(tje) te geven. Zo'n vast gebruik dat daar ook een zekere vaste aanvulling op het salaris is van de medewerkers. Er wordt rekening mee gehouden dat de medewerkers nog iets extra's hebben aan het eind van de maand naast hun vaste salaris. Niemand is het verplicht, niet iedereen doet het (soms ook met een reden), maar het gros van de mensen geeft in de horeca wel een fooi. Dus een vast gebruik en een standaard (wisselende) aanvulling op het salaris.
Verder zijn er niet echt branches waar dit een vast gebruik is en dus ook niet een maandelijkse aanvulling op het salaris. Dan is het gewoon een extra'tje waar de betreffende loodgieter of kapper of weet ik wie dan mazzel aan heeft. Maar dat is zeker niet gebruikelijk of iets waar je van uit kan gaan.

Tonny

Tonny

20-07-2016 om 10:17

verplichte fooien

zoals Ad beschrijft in de VS, en zoals ik van een vriendin weet uit het cruisevakantieleven, vind ik erg hinderlijk, ik snap niet waarom dit zo gaat. Pas de prijzen dan gewoon aan!

Voor mij heeft en houdt de fooi de intentie van een extraatje als je extra blij bent met een bepaalde dienst, niet een verplichte toeslag op de rekening.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2016 om 16:28

Inclusief

De prijzen al bij voorbaat verhogen onder het mom van 'inclusief fooi', vind ik best een agressieve manier van geld opeisen. Gewoon aan de klant overlaten.

bieb63

bieb63

20-07-2016 om 20:09

Kaaskopje

"De prijzen al bij voorbaat verhogen onder het mom van 'inclusief fooi', vind ik best een agressieve manier van geld opeisen. Gewoon aan de klant overlaten."

Feitelijk gebeurt dat in NL ook. Wij kennen niet het fenomeen (zoals in Frankrijk?): Vleesschotel kost X euro en dan erbij vermelden dat dat excl. 10% service is (die dan ook nog moet worden betaald). In NL is die 10% gewoon in de prijs van het gerecht meegenomen (en betaal je dus ook gewoon.....).
Ik persoonlijk vind dat prettiger en logischer, waarom moeilijk doen, dat gebeurt in andere branches ook niet. Je betaalt de prijs die wordt aangegeven en daar zijn naast het product alle overhead kosten in meegenomen. Een fooi, is dan ook echt een fooi, die je vrijwillig toevoegt en geen enkele verplichting is (los van het feit dat dat in NL weer vrij gewoon is in de horeca).

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 21:23

Ad en Tonny

Dat is inderdaad redelijk gebruikelijk in de V.S., om het fooi bedrag alvast in te vullen. Dat doen ze niet alleen bij onwetende toeristen. Er zijn ook redelijk vaste normen voor hoeveel % dus dat is niet zomaar naar eigen inzicht. Je mag het er wel weer aftrekken (doorstrepen) en niet betalen, dat is je goed recht, maar dan is wel gewenst uit te leggen waarom je niet tevreden was. Dat vragen ze ook als je geen fooi geeft, wanneer het nog niet ingevuld is. Het idee ervan is, dat je het personeel aanzet tot meer vriendelijkheid en betere service. En dat werkt dus ook, want nergens kom je (ik in elk geval) zulk ongeinteresseerd, ongemotiveerd en onbeleefd of stuntelig horecapersoneel tegen als in NL. Zo ideaal is ons systeem dus niet vind ik. Ik denk dat we ook het enige land zijn waar restaurant bediening een scholieren/studenten bijbaantjes is (vandaar het gestuntel waarschijnlijk) en geen echt beroep.

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 21:25

Naja, franse obers zijn ook geen lichtend voorbeeld van vriendelijkheid. Maar wel professioneel.

Astrid

Astrid

23-07-2016 om 21:55

tja

Als die vriendelijkheid oprecht was of werd, dan had het nog een doel.
Nu zie je overal de overdreven nep- en klefheid van afspatten en dat vind ik eigenlijk nog veel vervelender.

Stenna

Stenna

23-07-2016 om 22:07

ik niet

Natuurlijk is de vriendelijkheid en beleefdheid van Amerikaans horicapersoneel gemaakt. Maakt mij niks uit. Ik word nog steeds liever vriendelijk en beleefd behandeld dan ongemotiveerd en bot. Ze hoeven ook niet mijn echte vrienden te worden, alleen maar netjes hun beroep uit te oefenen. Met alles wat daar bij hoort.

Astrid

Astrid

23-07-2016 om 23:22

daar zit gelukkig natuurlijk

nog een wereld van verschil tussen.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 14:47

Stenna

En dat werkt dus ook, want nergens kom je (ik in elk geval) zulk ongeinteresseerd, ongemotiveerd en onbeleefd of stuntelig horecapersoneel tegen als in NL. ===

Over de top vriendelijkheid waarvan het glazuur van je tanden valt, hoeft van mij ook niet hoor. Ik vind dat ik gemiddeld genomen vriendelijk en prettig geholpen word in Nederland. Ook door studenten. Ik ben dit weekend toevallig twee keer in een restaurant geweest en beide keren was er niets op aan te merken. En natuurlijk kom je wel eens een hork tegen, maar zo is dat bij alles.

Felice bij Happy Italy

Ik zat vrijdag bij Happy Italy aan de pasta met Jongste om het begin van de vakantie te vieren. Dat is een budgetitaliaan waar ze in Bella Italia niet happy van zouden worden. Pizza's zijn meer dan ok, maar ze laten je zelf de pasta bij een gerecht bepalen. Da's echt gek.

Zoon had een pizza van nog geen zes euro, ik penne met blauwe kaassaus. Geen exquise gerechten, maar uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding. Jong personeel (leeftijd van mijn eigen kinderen) dat zich de benen uit het lijf rende en opvallend vriendelijk was tegen de gasten. En dit hun kans op fooi minimaal is, omdat je er alleen met pin kunt betalen.

Ik was zo aangenam verrast dat ik geheel vrijwillig, zonder enige sociale druk, zomaar twee zilverglimmende muntstukken op de tafel achtergelaten. Omdat ik nou eenmaal een Gutmensch ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 15:54

Stenna

Als jouw beeld van Nederlands horecapersoneel zo negatief is, ben ik wel benieuwd wat jouw gebruikelijke gelegenheden zijn. Niet met name genoemd, maar wat voor type zaakjes ga jij geen?

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2016 om 15:54

ga jij heen

moest het zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.