Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fooi geven?


Triva

Triva

17-06-2016 om 22:54

Kaaskopje

Precies, het is volgens mij toch wel meer dan het minimumloon... iets wat bijv een orderpicker krijgt en dat bij fulltime werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2016 om 22:55

Aanvulling

Ik maak een foutje. Bij 40 uur kan dit mijn salaris zijn bedenk ik me. Er zijn werkgevers die daar onder zitten. Bij mijn laatste was dat het geval.

Elfje65

Elfje65

18-06-2016 om 11:12

Maar dat is wel bruto en sowieso min. 4 jaar ook voor leren. Is een hairstylist het zelfde als beginnend kapster? Volgens mij niet. En Trivia, ik geef niet aan de postbode ea. omdat ik daar totaal geen behoefte aan heb. Ik heb een "relatie" met mijn kapster opgebouwd en ik gun haar gewoon een extraatje. Verder heb ik niet de behoefte om wie ik wel of niet ewn fooi geef hier te moeten verdedigen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2016 om 11:54

Fooi bij kapper

Daar is dat fooienpotje op de toonbank voor.

Het gaat inderdaad om de band en de service.
Met de postbode en de cassiere heb ik geen band, en qua service valt het ook allemaal wel mee.

Prima als er mensen zijn die geen fooi willen geven en dat voor zichzelf helemaal kunnen rechtvaardigen. Beetje raar dat ze dan vinden dat de rest van de wereld dat ook zo moet aanpakken...

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2016 om 12:36

Waar het misschien een beetje wringt

Is dat meer beroepen serviceverlenend zijn en dat loon niet aangevuld wordt door fooi. Ik heb tijdens mijn werk nooit eens de vraag gekregen waar ze mijn fooi naartoe over mochten maken bijvoorbeeld. Onze fooi bestaat uit complimenten. En dat wordt ook ontzettend gewaardeerd.

In dat opzicht (serviceverlenend maar geen fooi) is het misschien inderdaad krom dat postbezorgers het zonder kerst- en nieuwjaarsgroet moeten doen, terwijl dat voor kranten- en folderbezorgers (en obers) uit traditie zo normaal is. Ik heb ook wel eens de indruk dat het vreemd gevonden wordt als een volwassen bezorger langs zou komen met een kaartje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2016 om 12:41

En de oplossing is dan

Om de kranten- en folderbezorgers ook maar niks meer te geven?

Dat vind ik rare, omgekeerde logica.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2016 om 13:29

Ginny

Dat hoor je mij niet zeggen. Ik heb al eerder aangegeven dat ik inconsequent ben met fooi. Obers en folderbezorgers wel, pizzakoeriers als ik er aan denk en muntgeld in huis heb. De rest niet.

Triva

Triva

18-06-2016 om 14:54

elfje

' Verder heb ik niet de behoefte om wie ik wel of niet ewn fooi geef hier te moeten verdedigen.'

Dan moet je ook geen argumenten gaan geven waarom je iemand wat geeft. Jij zegt dat je een fooi geeft omdat je vindt dat de kapster zwaar onderbetaald wordt. Wat het er dan weer mee te maken heeft of iemand wel of geen opleiding heeft gedaan begrijp ik dan weer niet. Dat iemand een baan doet waar geen opleiding voor nodig is (orderpicken bijv) betekent niet dat zo iemand geen opleiding genoten heeft maar gewoon bij werkloosheid alles aanpakt om uit de WW te blijven!

caton

caton

18-06-2016 om 15:20

andere reden

De belangrijkste reden waarom ik de postbode geen fooi geef, is omdat ik niets met hem afreken. Dus heb ik ook niets af te ronden naar boven.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2016 om 15:38

Oh Caton

Geef jij alleen fooi naar een mooi rond getal? Dan kun je met 10 cent klaar zijn Je zegt dat je jezelf niet wilt verdedigen over wat je doet en gelijk heb je, maar wat ik me wel afvraag is hoe je dat dan doet bij mensen die wel bij je aan de deur komen, maar de betaling niet met je doen. Ik geef dus eerlijk aan dat ik er dan niet altijd aan denk, of gewoon geen muntgeld in huis heb, terwijl ik weet dat ze het heel erg fijn zouden vinden. Sinds ik dichterbij de bron zit wat dit soort werk betreft, zie ik ook dat het risico's heeft. Ze doen het toch maar, zeg maar.

diane

diane

18-06-2016 om 16:03

nooit over nagedacht

Door dit draadje wel, en eigenlijk vind ik het toch wel krom, wat ik zelf doe. Net als bijna iedereen, denk ik, heel inconsequent fooien geven.
Ik zou zelf ook best fooien kunnen gebruiken!
Ik weet ook niet hoe het wel moet. Maar ik zal toch wat beter nadenken eer ik nog een fooi geef. Niet meer zo gedachteloos doen.
Het is natuurlijk best raar dat in het ene wereldje een compliment genoeg is (en dat krijgen veel mensen al niet) en ergens anders je dat moet uitdrukken met geld.

Klopt trouwens niet helemaal, dat ik geen fooien krijg. Ik werk met mensen die me regelmatig iets willen geven (geen geld maar kadootje, klein) maar ik mag het niet aannemen en wil dat ook niet, klopt niet binnen het werk dat ik doe. (of zijn we dat zomaar gewend alleen?)
Wel geniet ik erg van de waardering die ik krijg. Binnen onze beroepsgroep wordt er erg geklaagd over weinig waardering. Maar ik vind dat erg meevallen. Ik weet dat veel mensen blij zijn met wat ik doe, en vaak is dat met een simpele blik al op te merken. (maar dat komt omdat ik de mensen met wie ik werk heel goed en lang ken)

caton

caton

18-06-2016 om 17:12

eh kaaskopje

'Je zegt dat je jezelf niet wilt verdedigen over wat je doet en gelijk heb je..' Ik denk dat je me met iemand anders verwart? Ik heb het niet over verdedigen gehad?
En ja, meestal rond ik af naar een mooi rond getal. Maar 10 cent extra geven, dat doe ik niet (alleen op de rommelmarkt, aan kinderen). Dan wordt het dus minstens 1,10

Elfje65

Elfje65

18-06-2016 om 22:07

Pff Trivia

Ik wil er eigenlijk niet meer op reageren, maar vooruit nog maar een keer. Dat jij het inconsequent vindt en dat jij vindt dat de postbodes en orderpickers achtergesteld interesseert mij eigenlijk geen zak. Ik heb gezegd waarom ik mijn kapster een fooi geef, dus dat hoef ik niet te herhalen en nee dat doe ik dus niet bij de rest van jouw lijstje. PUNT

Elfje65

Elfje65

18-06-2016 om 22:19

Oja

In de horeca wel. Heerlijk inconsequent...want in tegenstelling tot mijn kapster heb ik daar geen band mee.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2016 om 22:22

Kaaskopje

Was ook niet zo bedoeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2016 om 23:15

Caton

Je hebt helemaal gelijk! Het was Elfje.

Appeltaart

Appeltaart

19-06-2016 om 15:29

kapper nee, pizzabezorger ja

Grappig draadje. Nooit gerealiseerd dat een fooi geven neerbuigend kan zijn. Nooit over nagedacht waarom ik eigenlijk fooi geef en aan wie dan wel of niet. Dat gaat voor mij op gevoel, en is dus inderdaad best wel inconsequent als je erover nadenkt. Ik weet dat in Frankrijk er op een gegeven moment op de bonnetjes stond: service compris, m.a.w., de ober heeft een regulier inkomen en hoeft niet van de fooien zijn loon bij elkaar te sprokkelen.

In de praktijk: ik geef de pizzakoerier wel: dat zijn jonge jongens met een bijbaantje. De krantenbezorger geef ik ook een tientje aan het eind van het jaar, elke dag weer voor dag en dauw op om de krant voor 06.30 in mijn brievenbus te duwen, nou dat vind ik echt wel een bedankje waard hoor. Voor mijn schoonmaakster koop ik ook een kerstkadootje. ik denk dat dat een beetje in hetzelfde spectrum zit.

De kapper zou ik nooit een fooi geven, tarieven vind ik hoog genoeg (voor wat ze levert). Ik geef ook geen fooi bij de bakker. In een restaurant dan weer wel omdat het leuke van de avond voor een belangrijk deel afhangt van de gastvrijheid van het bedienend personeel, en ook de kwaliteit van het eten. En als dat goed zit, vind ik het belangrijk om die waardering zo uit te drukken. Als het eten perfect is maar de bediening onaardig, krijgen ze geen fooi, wat in principe ook inconsequent is want de kok heeft dat wel verdiend, en ik weet dat ze in veel restaurants de fooien verdelen onder de zwarte en witte brigade. maar dan hoop ik maar dat ze elkaar erop aanspreken dat het beter moet.

Boeiende materie. Ik ben niet zo akelig consequent en links dat ik daarom geen fooi geef. Ik vind dat ergens ook een beetje narrig. Dan zou ik persoonlijk al weer de neiging hebben om dat te gaan uitleggen.

Appeltaart

Appeltaart

19-06-2016 om 15:32

bezorgers

O ja en de bezorgers/sjouwers van zware meubelstukken en dergelijke: ik bied meestal koffie/fris aan, maar dat wordt altijd afgeslagen. Nou ja, heb ik in ieder geval het idee dat ik wel wat heb aangeboden om hun leven wat aangenamer te maken. Is ook een stukje gastvrijheid misschien, ze komen toch in je huis en doen zware lichamelijke arbeid voor jou. Gewone pakjesbezorgers die aan de deur hun pakje afleveren bied ik niets aan. Daarvoor zijn ze er tekort en is hun inspanning een stuk minder zwaar als dat van de sjouwers.

Koffie voor een bezorger van zware meubelstukken

Ik ben niet verbaasd dat ze een kop koffie afslaan. Hun programma is al onderhevig aan een krap tijdschema en ze hebben vaak genoeg oponthoud zoals files en het niet voor de deur kunnen parkeren.
Als ze steeds een kopje koffie aannemen, moeten ze ook vaker een noodstop maken.

Het is lief bedoeld maar ik denk dat een fooi hun leven aangenamer maakt dan iets vloeibaars.

de zwarte en de witte brigade??

poe dat klinkt nog lastiger dan de zwartepietdiscussie. Heet dat echt zo??

koffie voor bezorgers?

Nee, tuurlijk niet. Die willen opschieten en geen drinkpauze (tenzij het ontzettend heet is misschien) en een fooi gaat sneller (al is de vriendelijkheid je wilt uitdrukken gelijk)

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2016 om 12:04

Zwarte/witte brigade

Ik moest daar ook even over nadenken en besloot toen dat het om het uniform moet gaan. Of toch over wit of zwart werken?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2016 om 12:10

Kapper

Met een thuiskapper is een kop koffie dan weer wel heel vanzelfsprekend Afgelopen keer maakte ik daar wel een blunder mee. Ik had al koffie gedronken en maakte een verse kop voor de kapper en een voor mijzelf. Toen ik mijn lippen aan mijn kopje wilde zetten ontdekte ik pas dat ik ze had omgewisseld. Ik heb het maar eerlijk gezegd en aangeboden even een nieuwe te maken. Dat hoefde niet. Om eerlijk te zijn vind ik het zelf niet prettig om aan het glas of kopje van een ander te lurken.

Taruh

Taruh

20-06-2016 om 12:35

ja zwarte en witte brigade

witte brigade staat achter het fornuis, en de zwarte brigade is de bediening.
Heeft idd alles met kleding te maken verder niets.

Triva

Triva

20-06-2016 om 12:54

idd de kleding

maar net als met bruingoed (radio en tv) klopt het niet meer: koks hebben nu heel vaak zwarte kleding.

Dus,

De witte brigade staat niet voor de bediening die zichtbaar door een restaurant lopen?
Ik dacht met zwarte brigade de mensen werden bedoeld die onzichtbaar in de keuken werkten zoals de kok en de glazenwassers en dus geen contact hadden met de gasten.

aha

wit (uniform) in de keuken, zwart (uniform) in de bediening. Je moet het maar weten.

Ik werd getriggerd omdat een van mijn kinderen net terug is van een reis door Zuid Afrika; diegene was geschokt door de apartheid die officieel sinds 1990 voorbij is, maar ondertussen toch wel heel zichtbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-06-2016 om 15:33

Bromvlieg

Discriminatie van wit naar zwart zul je helaas houden. Maar het is nu ook andersom. Wit heeft last van discriminatie door zwart. Boontje komt om zijn loontje, zou je kunnen zeggen, maar dat vind ik niet. Iedereen woont daar nu eenmaal met elkaar, dus het zou mooi zijn als iedereen gelijk behandeld wordt. Ik ben daar helaas somber over. Ik vraag me inmiddels ook af of ik er in het kader van 'terug naar mijn geboortegrond', nog wel heen wil. Ik zou er vooral heengaan om het land te 'voelen', maar of ik daar nu vrolijk van word??

Appeltaart

Appeltaart

21-06-2016 om 18:49

zwart wit

Ja, dateert nog uit oude tijden dat koks witte koksbuizen droegen en obers/serveersters in zwart pak/rokje bedienden. Dat krijg je met een horeca-opleiding. Erin geramd vroeger dat taalgebruik.

hier zwarte brigade

Jongste wast al ruim een jaar af in een horeca-gelegenheid. Fooien gaan zijn neus voorbij. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij een fijne werkgever heeft die royaal is met kerst/verjaardag/personeelsfeest en niet moeilijk doet over eten uit de keuken als dat thuis nog niet gelukt is. Ik vind wel dat hij hard moet werken voor die 3 euro per uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.