Huisdieren Huisdieren

Huisdieren

Hond mee in vliegtuig,ervaring?

Hoi,

wij zijn met onze pup van 6 maanden met de auto naar Frankrijk geweest en dit is heel goed gegaan met tussenstop in een hotel.Volgend jaar gaan we naar de Costa Brava.We hadden in gedachten om 1 x met hond en 1 x zonder hond op vakantie te gaan maar eigenlijk wil ik hem liever meenemen.Hij is 1 x een dagje naar een hondenpension geweest om te proberen en alhoewel de eigenares zeer vriendelijk was zou ik het niet zien zitten om hem daar te laten slapen.Er zaten zeer veel hondjes dus ik kan me niet voorstellen dat er veel individuele aandacht kan gaan naar elke hond.Hij had ook zeer veel dorst en honger bij thuiskomst.Ik had er geen supergoed gevoel mee alhoewel hij heel vrolijk was enzo.
Heeft iemand er ervaring mee om je hond mee te nemen in het vliegtuig?Ik vraag me af wat meer stresserend is…Een vlucht van 4 u en dan terug bij de baasjes zijn of een hondenpension waar hij volgens mij niet echt tot rust komt.

Costa Brava lijkt mij niet zo geschikt, je mag daar op die stranden ook meestal geen hond meenemen. Als jullie aan het strand liggen moet de hond dan in een hotelkamer blijven?
Een hond kan goed mee op vakantie maar je moet wel de hond als uitgangspunt nemen. Via dogsincluded kun je leuke hondvriendelijke huizen huren. Ik zou niet verder gaan dan 8 uur rijden, er zijn heel veel leuke bestemmingen binnen 8 uur rijden.

Wij hebben de laatste jaren altijd de hond meegenomen op vakantie. Nu gaan wij niet zo ver, maar ik zocht altijd een bestemming waar de hond mee naar toe mocht. Via Facebook, hondenvakanties ofzo. En afgelopen jaar via een Duitse groep, urlaub mit Hund in Ferienhaus. (Mocht je nog locaties zoeken kun je daar ook veel vinden). Persoonlijk wil ik niet te lang met de hond onderweg zijn en vliegen alleen als hij op schoot mag blijven zitten 😉. 
Ik zou dan inzetten op een ander pension, waarbij je wel een goed gevoel hebt. Of iemand die je hond in huiselijke kring wil opvangen. 
Maar goed, dat is mijn gevoel erbij 

Natje1812

Natje1812

14-10-2024 om 12:56 Topicstarter

We hebben een huis gehuurd met een zwembad…zodat onze hond tijdens de warmste uurtjes kan slapen binnen of in de schaduw en wij toch kunnen luieren in de zon.We gaan half mei dus ook niet in het heetste van het seizoen.We gaan om te wandelen en er is een hondenstrand niet zover van ons huis.We houden rekening met onze hond.

Als we geen geschikte opvang vinden dan gaat hij gewoon mee…Ik bekijk gewoon verschillende opties…en zoek eventueel ervaringen van mensen die hun hond al eens hebben meegenomen op het vliegtuig.

Naast dat een vliegreis echt enorm stressvol is voor een hond, ben je op de hoogte van de risico's in Zuid-Europa voor honden, zoals leishmania? Zowel de stress als de gezondheidsrisico lijkt mij het niet waard.

Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden naast meenemen of een stressvol pension. Ik zou zoeken voor optie 3 en dat is naar een kleinschalige, huiselijke opvang.

Een hond in een vliegtuig lijkt me niet handig. Ik weet niet eens of dat mag (hulphond uitgezonderd). Heb je geen vrienden/kennissen die op de hond kunnen passen? Gaan je volwassen kinderen mee op vakantie of blijven die thuis en kunnen dan eventueel voor de hond zorgen?

MamaE schreef op 14-10-2024 om 13:02:

Een hond in een vliegtuig lijkt me niet handig. Ik weet niet eens of dat mag (hulphond uitgezonderd). Heb je geen vrienden/kennissen die op de hond kunnen passen? Gaan je volwassen kinderen mee op vakantie of blijven die thuis en kunnen dan eventueel voor de hond zorgen?

Natuurlijk mag dat, ze komen alleen wel in het ruim te zitten. Behalve kleine hondjes tot een bepaald formaat.

Lotus_ schreef op 14-10-2024 om 13:03:

[..]

Natuurlijk mag dat, ze komen alleen wel in het ruim te zitten. Behalve kleine hondjes tot een bepaald formaat.

Echt? Dat zou ik echt heel zielig vinden en absoluut een reden om het niet te doen. 
Een hond is een levend dier, geen koffer of tas met spullen.

MamaE schreef op 14-10-2024 om 13:05:

[..]

Echt? Dat zou ik echt heel zielig vinden en absoluut een reden om het niet te doen.
Een hond is een levend dier, geen koffer of tas met spullen.

Nee dat zou ik ook niet doen, nog los van de verhalen van huisdieren die vermist raken of ontsnappen uit hun hok. Ik heb geen idee hoe het zit met een hond, heb er zelf nog nooit een gezien tijdens een vliegreis in het toestel. 
Een vriendin van mij heeft een zeer angstige hond, (dus zo'n kennel zou niets zijn) maar tijdens het wandelen kwam ze altijd een vriendelijk echtpaar tegen en daar heeft ze gewoon eens een keer opgeworpen of zij het zagen zitten om op haar hond te passen (eerst eens een dagje uitproberen) dat ging goed, dus nu passen ze op elkaars honden tijdens vakanties wanneer de hond niet mee kan.

Natje1812

Natje1812

14-10-2024 om 17:22 Topicstarter

Hij kan sowieso naar mijn schoonzus maar soms hebben we verlof in dezelfde periode en zijn ze ook op vakantie.Ik heb hem het liefst bij me maar vliegen zal het sowieso denk ik niet worden.Ik vroeg het me gewoon af…

https://www.klm.nl/information/pets/reservation
Hier bijvoorbeeld de informatie van KLM. Hele kleine hondjes kunnen mee in het ruim (maar let op: die moeten dan wel al die tijd in hun reistas blijven). Grotere honden moeten in het ruim, maar dat kan dus lang niet op alle vluchten.
Ik denk dat bij de prijsvechters nog veel minder mogelijk is.

Tot 8kg (inclusief reismand) mogen bij sommige maatschappen (zoals KLM) honden mee in de cabine. Grotere honden kunnen in het ruim (wel tegen betaling.) Dat is ook lang niet bij elke maatschappij en bij elke vlucht mogelijk. Vaak is het ruim niet verwarmd en dan kunnen er geen dieren mee. Een vlucht in het ruim is natuurlijk heel stressvol voor een hond dus dat doe je alleen als je echt geen andere mogelijkheid hebt.
Ik zou dus of met de auto gaan of de hond fijn in een leuk pension laten.

Een vliegreis is ontzettend stressvol voor een hond. Ik zou zelf nooit zo’n beestje meenemen. Ik zou de auto pakken. 

Daarnaast vinden de meeste honden, andere honden hartstikke leuk. Dus zo’n pension kan ook één grote speeltuin zijn voor een hond. Wij als mens gaan op vakantie om tot rust te komen. Je projecteert volgens mij een beetje je eigen behoeften op dat hele pension-verhaal. 

Als je je hond in een pension wil doen dan moet je nu wel vast boeken. Eerst het pension regelen en daarna de eigen vakantie

Ik vind het wel een beetje egoistisch van je. Die hond zou zich doodstressen in een vliegtuig, zeker als die in het ruim moet. En voor wat? Zodat die zich moet aanpassen aan een andere omgeving en klimaat voor een paar weekjes... Zoek gewoon een pension, die zijn heus wel wat gewend met honden, maar neem dat beest niet mee op vakantie in het vliegtuig. Dat is gewoon zielig. 

Natje1812

Natje1812

15-10-2024 om 07:22 Topicstarter

egoïstisch…??Wie zegt dat ik het zou doen?Ik vraag hier naar ervaringen…Ik wil het beste voor mijn hond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.