Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


fusion

fusion

28-04-2022 om 19:59 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 26-04-2022 om 21:08:

[..]

Hebben ze het dan over het bieden op woningennof de zoektocht ernaar? Of op het plaatsen van jullie eigen woning?

In dat eerste geval snap ik dat wel.

Als jij een budget hebt van 650 met een Marge tot 675 max en je ziet net die pracht woning van 660, dan is de kans aanzienlijk dat je overboden wordt en je zelf niet hoger kunt bieden. Mensen met zo'n groot budget zullen minder vaak naar woningen in een lagere prijsklasse kijken. Terwijl dat financieel veel meer mogelijkheid biedt.

Anderszijds... Als je 650 te bested en hebt en je ziet je droom woning voor 450, dan heb je veel meer budget om zelf te overbieden. Wat je dan wel krijgt is dat je veel te veel voor de woning gaat betalen. Die markt gaat een keer in storten. Als je dan 5 ton hebt neergelegd KK en de waarde zakt ineens, dan zit je dus mooi.

Denk dat heel veel kopers in deze tijd zich enorm hebben verkeken en straks opeens een dik probleem hebben. Verhuizen lukt dan bijna niet meer want je huis levert veel minder op dan je dacht en je hypotheek dekt het niet. (onder water dus) dan kun je besluiten er te blijven wonen.

Of je gaat scheiden, wordt werk loos etc. En je moet verkopen! Dan zit je mooi beiden met een restschuld.

In het geval dat zij bedoelen om jullie eigen woning lager in de markt te zetten, zeg ik niet doen.

Onze makelaar zei dit ook. 325 zei ze. Dan trek je een groter bereik. Maar toen ik bericht kreeg van onze kopers, dat ze interesse hadden en wat de vraagprijs was heb ik direct 350 gezegd. Uiteindelijk voor 375 verkocht. Het is nooit op Funda geweest, dus wellicht had het daar meer op geleverd. Maar we hebben het destijds voor 212 gekocht en soms moet je mensen gewoon iets gunnen ipv alleen maar meer te willen.

De enige tip die ik je mee kan geven is om vooral na te gaan wanneer en voor hoeveel de laatste verkoop was. Als er in 3 jaar tijd voor een bestaande woning ineens 3 ton meer wordt gevraagd, dan kun je er bijna wel van uit gaan dat bij de komende prijs dalingen minimaal 50k wordt gezakt. Als je dan net 25 k hebt overboden, dan ga je toch mooi voor 75k het schip in. (en dan je KK nog..)

Volg je me nog. Komt misschien wat warring over, maar is zeker iets.om.over na te denken.

Ik volgde je hoor .

Makelaars gaven beide aan, zowel aan- als bij verkoop telt dit. Dus als wij ons huis willen verkopen en (minstens) 825.000 willen realiseren dan is het advies om ‘m voor 50/75.000 mínder op Funda te zetten. Want: je trekt dan meer belangstellenden en dat drijft de prijs op. Schijnt, zij zouden het moeten weten dus dat zal wel, al snap ik niet dat als je naar een bovengrens van, zeg maar, 750.000 kijkt je ineens ook 825.000 of 850.000 neer kunt tellen?
Andersom werkt het, momenteel, dus ook zo.

Dat mooie huis, in Eelspeet? Vandaag gebeld door makelaar over bezichtigingsverzoek. Kan, maar ‘is erg veel belangstelling’. Ik vroeg of ik dat moest vertalen naar: ‘denk er aan, er gaat flink overboden worden’, want dat vraagprijs voor ons al echt boven aan budget zat. Samengevat: we hebben geen afspraak gemaakt. We kunnen wel helemaal verliefd worden op dat huis maar tienduizenden euro’s overbieden zit er niet in.  Anders zit ik straks in dat prachtige, rustig gelegen huis - en lig ik wakker van de financiele zorgen. 
Heel jammer, want dit was er echt 1 in de categorie, oehhh…. 

fusion

fusion

28-04-2022 om 20:03 Topicstarter

Leene schreef op 28-04-2022 om 10:15:

[..]

Weet je ik denk dat het soms makkelijker is als buitenstaander. Als je zelf niet naar een kerk gaat. Maar als je familie gaat en jijzelf niet meer of als je over bepaalde zaken anders gaat denken.. zoals het simpele voorbeeld van als vrouw een broek dragen terwijl je dat nooit deed. Dan is dat echt wel lastig.

Maar goed dat is een andere discussie. Ik zou het er niet voor laten Fusion als je het een mooi huis vindt.

Ik weet verder niet hoe erg je het vindt om nog een half jaar/ jaar te wachten. Want die huizen bubbel gaat barsten en ik hoor van Engelse kennissen dat daar de rente ook weer gaat stijgen. Of misschien moet je in dat laatste geval juist wel snel je hypotheek overspuiten🤔. Ik vind het maar lastig

Nou ja hoe dan ook, heel erg overbieden wordt een drama...ik denk ook dat de huizen giga onder water gaan staan.


Ik vind t een erg mooi huis, maar we laten ‘m dus gaan.Makelaar geeft aan dat er zo veel belangstelling is dat er tienduizenden overboden gaat worden. En dat zit er voor ons niet in.

Ja, die bubbel vrees ik ook wel.

Dat is ook de reden dat we nu toch serieus overwegen om eerst te verkopen (met zo lang mogelijke oplevertermijn). Dan weten we wat we nou echt kunnen besteden, en pakken we hopelijk bij verkoop nog een restje van de top mee, en kunnen we kopen als de daling is ingezet… 








fusion

fusion

28-04-2022 om 20:15 Topicstarter

Steak schreef op 28-04-2022 om 13:50:

Dit huis vind ik ook erg leuk:
https://www.funda.nl/koop/wijk-en-aalburg/huis-42781535-maasdijk-211/#foto-1
Betaalbaarder dan Elspeet, maar minder geïsoleerd. En ik denk op de rand van jullie zoekgebied.

Ja, idd op het randje maar kennét, zeg maar, voor een echte leukerd.

Grappig hoe van foto naar foto het gevoel ging van, oeh mooi, oh, donker, oh keuken is mooi zeg, he wat een gek afstapje, mooie badkamer etc.

Alleen: geen garage helaas…. Of we moeten dat gastenverblijf daarvoor ombouwen maar dat is ook weer te zonde. 
Ik geef ‘m toch even een hartje, heb ‘m naar man doorgestuurd. Even de rest bekijken.

fusion

fusion

28-04-2022 om 20:19 Topicstarter

Flanagan schreef op 28-04-2022 om 19:46:

[..]

Mocht Fusion dit best een interessant object vinden, dan het volgende:

De buren op 176 hebben in februari 2022 hun huis binnen 3 weken verkocht. Maar huis 172 is een ‘verdacht’ huis; 4 auto’s waar van 1 met wit kenteken plaat en een ander waarvan de laklaag zwaar verwaarloosd is. De tuin steekt af bij de andere tuinen, net alsof het verhuurd wordt. Dat huis kan de reden zijn tot vertrek.

Verder artikel over overlast door pluisjes van bomen in Hollandse Hout.

Ik denk niet dat recente beslissing over een afrit van de A6 naar Hollandse Hout de aanleiding kan zijn, daarvoor ligt deze woning te centraal.

Jullie detective-werk is echt indrukwekkend hoor. Kunnen jullie niet samen een bureau oprichten? ‘Flanagan’s, voor al uw huizenchecks’ haha.

Maar: geen Flevoland. Wonen we nu, willen we weg. Naar woonomgeving met meer, tsja, ziel? Geschiedenis? Dus deze valt al af.

fusion

fusion

28-04-2022 om 21:32 Topicstarter

Vanuit de teleurstelling van huis Elspeet even heel andere zoektermen er in gegooid. Ik gooi ‘m even in deze meekijkgroep. 
Een kavel… en (weer) zelf gaan bouwen. 

tegen: duurt lang voor het klaar is. Dus tussentijds weer gaan huren. Bouwmaterialen worden nu ook duurder, bouwers hebben het druk. Hoop gedoe in begeleiden bouw proces. Dit huis is net 1,5 jaar af, dus de herinnering is nog vers.
voor: helemaal naar wens ontwerpen en inrichten (dat was wel echt top), energieneutraal, en verhoudingsgewijs meer waarde/huis voor je geld, dus geen (bv) 75.000 naar ‘niks’ qua overbiedingsbubbel. 

Maar ja… beetje rare gedachtensprong ook misschien.
Veel kavels zijn ook erg duur, maar deze kan nog nét. Aan 1 kant water

https://www.funda.nl/koop/berkhout/bouwgrond-42787119-bobeldijk-kavel-a/

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 21:41

Al eens gedacht aan zo'n bouw pakket huis? Ben ff de naam kwijt hoe dat nou heet. In Duitsland kun/kon je altijd wel betaalbare woningen vinden. 

Bijtje82 schreef op 28-04-2022 om 21:41:

Al eens gedacht aan zo'n bouw pakket huis? Ben ff de naam kwijt hoe dat nou heet. In Duitsland kun/kon je altijd wel betaalbare woningen vinden.

Prefab?

Dat mooie huis, in Eelspeet? Vandaag gebeld door makelaar over bezichtigingsverzoek. Kan, maar ‘is erg veel belangstelling’. Ik vroeg of ik dat moest vertalen naar: ‘denk er aan, er gaat flink overboden worden’, want dat vraagprijs voor ons al echt boven aan budget zat. Samengevat: we hebben geen afspraak gemaakt. We kunnen wel helemaal verliefd worden op dat huis maar tienduizenden euro’s overbieden zit er niet in. Anders zit ik straks in dat prachtige, rustig gelegen huis - en lig ik wakker van de financiele zorgen.
Heel jammer, want dit was er echt 1 in de categorie, oehhh….

Wat jammer! Ik was er al bang voor. 😢

Wat vonden jullie van het huis in Lopikerkapel?

Met een kavel kun je je huis natuurlijk helemaal naar je eigen zin maken, maar het lijkt me wel veel gedoe. Zou je dan hetzelfde huis willen als je nu hebt, of zou je dingen weer anders doen. Scheelt misschien wel in kosten als je de blauwdruk kunt hergebruiken.

fusion schreef op 28-04-2022 om 20:15:

[..]

Ja, idd op het randje maar kennét, zeg maar, voor een echte leukerd.

Grappig hoe van foto naar foto het gevoel ging van, oeh mooi, oh, donker, oh keuken is mooi zeg, he wat een gek afstapje, mooie badkamer etc.

Alleen: geen garage helaas…. Of we moeten dat gastenverblijf daarvoor ombouwen maar dat is ook weer te zonde.
Ik geef ‘m toch even een hartje, heb ‘m naar man doorgestuurd. Even de rest bekijken.

Als ik het goed zie, zit de sauna in een soort blokhut. Die zou je eruit kunnen halen en daar de klusplek van man maken.

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 22:28

Steak schreef op 28-04-2022 om 21:56:

[..]

Prefab?

Yes! Bedankt 😜

Deze vind ik ook leuk, maar jullie vinden het misschien net te klein? 
https://www.funda.nl/koop/ommeren/huis-42781390-kerkstraat-14/
Wel goed betaalbaar, op een uur van Amsterdam.

Bijtje82

Bijtje82

28-04-2022 om 23:54

https://www.funda.nl/koop/heerde/huis-42783994-sprengenweg-34/

@Fusion, laat alles vallen wat je in je handen hebt en bel direct je makelaar.
Het Finse tuinhuis is geschikt voor workshops en de andere bijgebouwen   Ideaal als kantoor en timmeractiviteiten.
Huiskamer kan anders ingericht worden zodat de doorgangen naar keuken etc minder overheersen.
Huis is niet nieuw maar komt wel onderhouden binnen.
En ook belangrijk voor iemand die tussen Utrecht en Drenthe in woont, nog steeds op korte afstand van kleinkind.

Of er adders onder het gras liggen, volgt nog...

Aha, de schuren op Sprengenweg 34a zijn opstalruimten zoals Shurgard opstalcomplexen.
Dus geen kippen of varkensstallen en daarbij behorende stank.

Buren hebben mooie huizen achter hoge bomen; men hecht veel waarde aan privacy.

Er is wel een motorclub aan de Sprengenweg, maar niet ernaast.

En niet bang zijn voor everzwijnen.

Het is leuk om steeds een huis onder de loep te nemen; wat zijn de mogelijkheden en waar gaan de alarmbellen rinkelen. Je gaat zo anders een zoektocht in en het maakt dat die roze bril in een laatje gaat.

Bijtje82

Bijtje82

29-04-2022 om 10:34

Flanagan schreef op 29-04-2022 om 09:21:

https://www.funda.nl/koop/heerde/huis-42783994-sprengenweg-34/

@Fusion, laat alles vallen wat je in je handen hebt en bel direct je makelaar.
Het Finse tuinhuis is geschikt voor workshops en de andere bijgebouwen Ideaal als kantoor en timmeractiviteiten.
Huiskamer kan anders ingericht worden zodat de doorgangen naar keuken etc minder overheersen.
Huis is niet nieuw maar komt wel onderhouden binnen.
En ook belangrijk voor iemand die tussen Utrecht en Drenthe in woont, nog steeds op korte afstand van kleinkind.

Of er adders onder het gras liggen, volgt nog...

Aha, de schuren op Sprengenweg 34a zijn opstalruimten zoals Shurgard opstalcomplexen.
Dus geen kippen of varkensstallen en daarbij behorende stank.

Buren hebben mooie huizen achter hoge bomen; men hecht veel waarde aan privacy.

Er is wel een motorclub aan de Sprengenweg, maar niet ernaast.

En niet bang zijn voor everzwijnen.

Pracht plaatje! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.